Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/52/CRS/12/PK-831
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/52/CRS/12/PK-831
Data
2012.07.05



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
płatnik
szkolenie
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zwolnienie świadczeń otrzymanych przez członków Rady Zatrudnienia w związku z udziałem w szkoleniu



Wniosek ORD-IN 211 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2011 r. Nr IPTPB2/415-274/11-2/KR, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia świadczeń otrzymanych przez członków Rady Zatrudnienia w związku z udziałem w szkoleniu, jest nieprawidłowe


UZASADNIENIE


Dnia 25 sierpnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi – działając na podstawie § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 9 czerwca 2011 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu województwa, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, nie posiadającą osobowości prawnej. Wykonuje zadania określone w art. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm. - dalej ustawa o promocji zatrudnienia (…)).


Na podstawie art. 8 ust. 1:

  1. pkt 4 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 6 oraz art. 23 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia (...);
  2. pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia (...);
  3. pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 38 ustawy o promocji zatrudnienia (...),

na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy ustawowych zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy - Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznaje środki: Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa, zasady określone w dokumencie Komisji Europejskiej, przeznaczone m.in. na finansowanie organizacji szkoleń (kilkudniowych) kadr publicznych służb zatrudnienia (pracowników: powiatowych i innych wojewódzkich urzędów pracy) oraz członków wojewódzkich rad zatrudnienia.

Wnioskodawca zamierza w ramach realizacji zadań swojej działalności organizować szkolenia w oparciu o przytoczone na wstępie przepisy ustawy o promocji zatrudnienia odpowiednio:

  • dla członków Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia,
  • pracowników: powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy (w tym: kierowników liniowych, doradców i asystentów EURES, pośredników pracy), Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

Organizacja szkoleń może obejmować koszty: zakwaterowania, wyżywienia (cateringu), wynajmu sali, transportu dla grupy uczestników oraz ubezpieczenia, przy czym nie od wszystkich składników kosztów istnieje możliwość precyzyjnego ustalenia indywidualnego przychodu uczestnika.


Na podstawie art. 8 ust. 1:

  1. pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a ustawy o promocji zatrudnienia (...);
  2. pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 30 ustawy o promocji zatrudnienia (...),

na realizację przez wojewódzkie urzędy pracy ustawowych zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy Minister Pracy i Polityki Społecznej przyznaje środki: Funduszu Pracy, Grantu EURES (Porozumienie zawarte pomiędzy Ministrem Pracy a samorządem województwa, zasady określone w dokumencie Komisji Europejskiej) przeznaczone m.in. na finansowanie organizacji: szkoleń (jednodniowych), spotkań informacyjnych, konferencji dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy, a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych.

Organizacja wspomnianych przedsięwzięć może dotyczyć m.in: wynajmu sali, usług gastronomicznych i cateringu lub zakupionych artykułów spożywczych, przy czym nie istnieje możliwość precyzyjnego ustalenia indywidualnego przychodu uczestnika od wspomnianych składników kosztów.

Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 33 ustawy o promocji zatrudnienia (…) wojewódzkie urzędy pracy przeprowadzają konkursy wiedzy nt. rynku pracy adresowane m.in. do młodzieży uczącej się w tym także do osób niepełnoletnich oraz studentów. Wnioskodawca ze środków Funduszu Pracy dokonuje zakupu nagród dla uczestników konkursu m.in. w postaci akcesoriów komputerowych np.: odtwarzaczy MP3, pamięci USB (PenDrive) o wartości jednostkowej ok. 200,00 zł. Praktykuje się przekazywanie nagród bezpośrednio laureatom lub za pośrednictwem współorganizatora, z którym Wnioskodawca stosownie do przepisów ustawy o promocji zatrudnienia (…) zawarł stosowne porozumienie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (kilkudniowym) organizowanym przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, dla członków Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia (podstawa prawna uczestnictwa: art. 8 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 6 oraz art. 23 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia)...
  2. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (kilkudniowym) organizowanym przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, Grantu EURES dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych (podstawa prawna uczestnictwa: art. 8 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a oraz art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 38 ustawy o promocji zatrudnienia)...
  3. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje uczestnictwo w szkoleniu (jednodniowym), spotkaniu informacyjnym, konferencji organizowanych przez Wnioskodawcę, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia, finansowanym ze środków Funduszu Pracy, Grantu EURES dla pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy a także Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych (podstawa prawna uczestnictwa: art. 8 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 31a oraz art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 30 ustawy o promocji zatrudnienia)...
  4. Jakie konsekwencje w podatku dochodowym od osób fizycznych wywołuje otrzymanie nagród rzeczowych przez laureatów konkursów w tym niepełnoletnią młodzież, studentów (bezpośrednio w trakcie przeprowadzonego konkursu lub za pośrednictwem współorganizatora) (podstawa prawna art. 8 ust. 1 pkt 14 w związku z art. 108 ust. 1 pkt 33 ustawy o promocji zatrudnienia)...


Przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2011 r. Nr IPTPB2/415-274/11-2/KR jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania nr 1, w następstwie uznania kosztów przedmiotowych przedsięwzięć - niezbędnych z punktu widzenia realizacji przez samorząd województwa ustawowych zadań, jako źródeł przychodu, a następnie konieczności przekazania zaliczki od ich wartości - zainteresowanie podnoszeniem kwalifikacji zawodowych (przez pracowników powiatowych urzędów pracy i innych wojewódzkich urzędów pracy) oraz współpracy na rzecz aktywizacji zawodowej (z udziałem przedstawicieli Akademickich Biur Karier czy też organizacji pozarządowych) znacznie się obniży. Wobec powyższego alternatywą będzie udział w szkoleniu oferowanym przez zewnętrzne instytucje szkoleniowe i bezpośrednio finansowanym przez pracodawcę (np. Dyrektora PUP/ WUP), co z kolei spowoduje dodatkowe zaangażowanie znacznie większych środków publicznych.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż koszty szkolenia (kilkudniowego) finansowanego ze środków Funduszu Pracy dla członków Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia nie stanowią źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i tym samym nie będą rodziły obowiązku wystawienia deklaracji PIT.

W interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2011 r. Nr IPTPB2/415-274/11-2/KR Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, stwierdzając, że przychód członków Rad Zatrudnienia z tytułu uczestnictwa w szkoleniach finansowanych z Funduszu Pracy nie korzysta ze zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, pkt 17, pkt 90 oraz pkt 118 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca ma obowiązek jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. przychodu uzyskanego przez członków Rady Zatrudnienia w myśl art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Funkcjonowanie Rad Zatrudnienia reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o promocji zatrudnienia”, oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie Rad Zatrudnienia (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2281).

Ustawa o promocji zatrudnienia stanowi, że polityka rynku pracy, realizowana przez władze publiczne, oparta jest na dialogu i współpracy z partnerami społecznymi. Jedną z form takiej współpracy jest działalność rad zatrudnienia, podejmowana na szczeblu centralnym (Naczelna Rada Zatrudnienia), województwa (wojewódzkie rady zatrudnienia) i powiatu (powiatowe rady zatrudnienia).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy należy między innymi:

  • podział posiadanych środków Funduszu Pracy, z uwzględnieniem kierunków i priorytetów określonych w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia, na działania na rzecz promocji zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i aktywizacji bezrobotnych (pkt 2),
  • współdziałanie z wojewódzką radą zatrudnienia w określaniu i realizacji regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich (pkt 4).


Zadania te są realizowane przez wojewódzki urząd pracy będący jednostką organizacyjną samorządu województwa (art. 8 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia).

Zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia w skład wojewódzkiej rady zatrudnienia wchodzą osoby powoływane przez marszałka województwa spośród działających na terenie województwa:

  • wojewódzkich struktur każdej organizacji związkowej reprezentatywnej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,
  • wojewódzkich struktur każdej organizacji pracodawców reprezentatywnej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych,
  • społeczno-zawodowych organizacji rolników, w tym związków zawodowych rolników indywidualnych i izb rolniczych,
  • organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo problematyką rynku pracy,
  • przedstawicieli nauki - delegowanych przez Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej Polskiej Akademii Nauk,
  • przedstawiciel wojewody.

W myśl § 8 ww. rozporządzenia wojewódzka rada zatrudnienia może ustalić w formie uchwały roczny plan potrzeb szkoleniowych jej członków lub podjąć uchwałę o potrzebie zorganizowania dla zainteresowanych członków szkolenia na określony temat, związany z realizacją przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Natomiast zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, szkolenia członków wojewódzkiej rady zatrudnienia są finansowane przez marszałka województwa, a powiatowej rady zatrudnienia przez starostę - w ramach limitu środków Funduszu Pracy, pozostających w ich dyspozycji.

Przechodząc na grunt przepisów podatkowych należy podkreślić, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast przychody uzyskane z tytułu pełnienia funkcji członka wojewódzkiej rady zatrudnienia stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 13 pkt 6 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Udział członków wojewódzkiej rady zatrudnienia w bezpłatnym szkoleniu stanowi dla nich nieodpłatne świadczenie zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W świetle powyższego wartość przedmiotowych szkoleń podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 albo pkt 118 lit. b ustawy.


Zgodnie z art. 21 ust. 1:

  • pkt 90 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.
    Zwolnienie to ma zastosowanie wyłącznie do przychodów ze stosunku pracy lub stosunków pokrewnych, i nie dotyczy przychodów uzyskanych z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy,
  • pkt 118 lit. b ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych, z tytułu szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
    Zwolnienie to dotyczy świadczeń przyznanych w celu uzyskania, uzupełnienia lub doskonalenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia.

Natomiast istotą szkoleń dla członków wojewódzkich rad zatrudnienia jest tematyka związana z realizacją zadań wynikających z przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z tych względów wyżej wymienione zwolnienia podatkowe nie mają zastosowania do szkoleń organizowanych dla członków wojewódzkich rad zatrudnienia.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że do świadczeń otrzymanych przez członków rad zatrudnienia w związku z udziałem w szkoleniu a dotyczących otrzymania nieodpłatnego zakwaterowania i wyżywienia oraz zwrotu kosztów podróży, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990, z późn. zm.) oraz poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z późn. zm.).

Zastosowanie powyższego zwolnienia uzależnione jest od spełnienia warunków określonych w ust. 13 art. 21 ustawy, tj. otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Konsekwencją klasyfikacji nieodpłatnego świadczenia w postaci szkolenia do działalności wykonywanej osobiście jest spoczywający na płatniku, będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i ich jednostkami organizacyjnymi oraz jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, który dokonuje świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6, obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki przed udostępnieniem świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 3 ustawy).

Kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnik przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesyła podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe, gdyż koszty szkolenia finansowanego ze środków Funduszy Pracy dla członków wojewódzkiej rady zatrudnienia stanowią opodatkowany przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy, co rodzi po stronie płatnika obowiązek odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od wartości dokonywanego świadczenia oraz wystawienia informacji PIT-11.

Jednocześnie należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 sierpnia 2011 r. Nr IPTPB2/415-274/11-2/KR, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w zakresie w jakim stwierdzono brak możliwości zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy do otrzymanych przez członków rady zatrudnienia świadczeń związanych z udziałem w szkoleniu, polegających na otrzymaniu nieodpłatnego zakwaterowania i wyżywienia oraz zwrotu kosztów podróży.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2011 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj