Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-694/14/MO
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymanie przez Spółkę dofinansowania w formie dotacji z NFOŚiGW stanowi przychód Spółki korzystający ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymanie przez Spółkę dofinansowania w formie dotacji z NFOŚiGW stanowi przychód Spółki korzystający ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi związane z rozprowadzaniem wody oraz oczyszczaniem ścieków w Gminie. Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy. W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka zawarła z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. Przedmiotowa umowa obejmuje: zobowiązanie Spółki do wyłonienia bezpośredniego wykonawcy robót budowlanych (w trybie przetargu nieograniczonego) i zawarcia z nim umowy na opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane, wykonanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi, wykonanie pomiarów geodezyjnych powykonawczych, dokonanie odbioru robót, rozliczenie z wykonawcą z tytułu wykonania robót, wykonanie innych czynności wynikających z umowy o roboty budowlane, w szczególności czynności, które zmierzają do ochrony interesów mieszkańca (Inwestora). Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest nie tyle fizyczne wybudowanie podłączenia (jako takiego), ale podłączenie danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej Spółki celem zmniejszenia zagrożeń ekologicznych i sanitarnych. Przekłada się to na poprawę stanu wód powierzchniowych i podziemnych - nadrzędny cel Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) realizowany poprzez zapewnienie dofinansowania przedsięwzięć mających na celu wypełnienie wymogów Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych.

Zgodnie art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz.U. z 2006 r., Nr 123, poz. 858 ze zm.), realizację budowy podłączenia w granicy nieruchomości zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci. Przedsiębiorstwo natomiast zobowiązane jest do wykonania podłączeń od sieci do granicy nieruchomości. W konsekwencji podłączenia od sieci kanalizacyjnej wybudowane do granicy nieruchomości mieszkańca (Inwestora) stanowią własność Spółki, która wprowadzi sieć do ewidencji środków trwałych. Podłączenie na nieruchomości/posesji mieszkańca wybudowane w ramach takiej Umowy stanowi własność właściciela przyłączonej nieruchomości (Inwestora). Integralnym elementem umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego jest zobowiązanie mieszkańca (Inwestora), że w terminie do 14 dni od dnia dokonania odbioru końcowego robót budowlanych związanych z wykonaniem podłączenia kanalizacyjnego dokona zawarcia z Wnioskodawcą odrębnej umowy – o odprowadzanie ścieków.

W związku z uruchomionym programem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na dofinansowanie podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego, Wnioskodawca 10 lutego 2014 r. zawarł umowę o dofinansowanie w formie dotacji oraz 10 lutego 2014 r. umowę o dofinansowanie w formie pożyczki. W następstwie powyższego Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie ze środków krajowych NFOŚiGW do budowy podłączeń dla Spółki (w części od sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca) oraz dla mieszkańca (od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku). Dofinansowanie ma postać dotacji w wysokości 228.735,00 zł (do 45% kosztów kwalifikowanych) i preferencyjnej pożyczki (do 45% kosztów kwalifikowanych) nie podlegającej umorzeniu.

Wedle zasad NFOŚiGW w zakresie przyznawania dofinansowania Beneficjentem programu (stroną umowy o finansowanie przedsięwzięcia) mogą być jednostki samorządu terytorialnego i ich związki lub podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Beneficjentem nie może zostać mieszkaniec (Inwestor), pomimo faktu, że jest rzeczywistym adresatem wsparcia finansowego - beneficjentem końcowym, gdyż wybudowanie przyłączy umożliwia mu odprowadzanie ścieków. Wysokość dofinansowania w postaci dotacji, jak również pożyczki kalkulowana jest na podstawie faktycznie poniesionych wydatków z tytułu realizacji przedsięwzięć. Do wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją inwestycji należą: wydatki na dokumentację projektową, wydatki na budowę podłączeń, koszty usług niezbędnych do realizacji inwestycji, w szczególności: koszty nadzoru inwestorskiego, odbiorów technicznych, obsługi geodezyjnej, badań hydrogeologicznych.


Wydatki, które można uznać za kwalifikowane wyszczególnione są w informacji o programie, opublikowanej na stronie internetowej NFOŚIGW, dotyczą między innymi:

  1. dostawy i zakupu urządzeń; przez urządzenia należy rozumieć wszystkie te elementy, które decydują o efekcie ekologicznym zakładanym w dofinansowywanym przedsięwzięciu,
  2. przygotowania terenu.
  3. robót ziemnych i budowlano-montażowych.

Wydatki niekwalifikowane na podstawie informacji o programie opublikowanej na stronie internetowej NFOŚiGW, to wszystkie koszty inne niż kwalifikowane, które się pojawią w trakcie przedsięwzięcia; są to np. koszty finansowe, wynagrodzenia pracowników prowadzących projekt, koszty korespondencji, promocji, materiały biurowe, opłaty administracyjne, itp. Wsparcie w formie dotacji realizowane jest jako dopłata do ceny konkretnych świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców miasta. Wskazują na to wyjaśnienia na stronie internetowej NFOŚiGW, według których w ramach programu finansowane będzie wykonanie podłączeń budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie kanalizacji grawitacyjnej, ciśnieniowej, podciśnieniowej. Stosownie do treści umowy o dofinansowanie w formie dotacji/pożyczki naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem Przedsięwzięcia pod warunkiem, że zgodnie z odrębnymi przepisami, Beneficjentowi nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia oraz pod warunkiem, że naliczony został w związku z kosztami określonymi w harmonogramie rzeczowo-finansowym.

W konsekwencji dofinansowane zostaną wyłącznie koszty kwalifikowane w kwocie netto, gdyż Wnioskodawca zamierza dokonywać odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację przedsięwzięcia. Na podstawie treści umów o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego Spółka wystawi na rzecz właściciela nieruchomości fakturę zaliczkową w wysokości 10% wartości usługi wykonania podłączenia kanalizacyjnego od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku (w oparciu o sporządzoną wycenę), a na pozostałe koszty (za wyjątkiem przyznanej dotacji do 45%) wystawi fakturę końcową, która płatna będzie po wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego. W zakresie robót sfinansowanych z dotacji z NFOŚiGW, Wnioskodawca nie będzie żądał od właściciela nieruchomości pokrycia kosztów wykonania robót.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymane przez Spółkę finansowanie (tak dotacja, jak i preferencyjna pożyczka) jest sposobem finansowania wydatków powiązanych ze świadczonymi przez Spółkę usługami oraz z wytworzeniem środka trwałego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymanie przez Spółkę dofinansowania w formie dotacji z NFOŚiGW stanowi przychód Spółki korzystający ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe, a wedle art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy, uregulował zwolnienie z podatku dotyczące dotacji i subwencji, o następującej treści: wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. W świetle powyższego ze zwolnienia w podatku dochodowym korzystają dotacje i subwencje przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu albo wytworzenia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, a pozostałe dotacje stanowią przychód Beneficjenta. Stosownie do przedstawionego w sprawie stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) podłączenia do sieci kanalizacyjnej wybudowane do granicy nieruchomości mieszkańca (Inwestora) stanowią własność Spółki, która wprowadzi sieć do ewidencji środków trwałych. W konsekwencji dotacje na ten cel korzystać będą ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż dotacja przeznaczona zostanie na wytworzenie środka trwałego, wprowadzonego przez Spółkę do ewidencji środków trwałych. Natomiast podłączenia na nieruchomości/posesji mieszkańca stanowią własność właściciela przyłączonej nieruchomości (Inwestora), co uniemożliwia wprowadzenie ich do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Ponadto na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy powoduje opodatkowanie dotacji podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zrealizować przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na podłączeniu budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego. W tym celu Spółka zawarła umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie w formie dotacji oraz pożyczki. W następstwie powyższego Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie do budowy podłączeń dla Spółki (w części od sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca) oraz dla mieszkańca (od granicy nieruchomości mieszkańca do ściany budynku). Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy otrzymane dofinasowanie z NFOŚiGW w formie dotacji stanowić będzie przychód generujący dochód podlegający opodatkowaniu.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851, dalej: „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

W konsekwencji otrzymana przez Wnioskodawcę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pomoc w postaci dotacji stanowi przychód Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o pdop.

W ustawie o pdop ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dochodowego dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m (art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop).

Omawiane zwolnienie dotyczy środków, które kumulatywnie spełniają dwa warunki:

  1. dotacje, subwencje, dopłaty i inne świadczenia otrzymane zostały na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem środków trwałych,
  2. nabyte bądź wytworzone środki trwałe objęte są odpisami amortyzacyjnymi, zgodnie z art. 16a-16m ustawy o pdop.

W niniejszej sprawie bezspornym jest, że zawarta umowa o dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW jest ściśle związana z prowadzoną inwestycją. W konsekwencji, wydatki z nią związane tj. dotyczące wybudowania sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca, mają wpływ na wartość wytworzonych środków trwałych.

Stosownie bowiem do art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o pdop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, w razie wytworzenia we własnym zakresie uważa się koszt wytworzenia. Za koszt wytworzenia – stosownie do ust. 4 tego artykułu – uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Biorąc pod uwagę powyższe, otrzymane dofinansowanie w formie dotacji stanowi przychód Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, który będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop w tej części, w której wydatki dotyczą wytworzenia środka trwałego podlegającego amortyzacji tj. wybudowana sieci kanalizacyjnej do granicy nieruchomości mieszkańca. Natomiast ta część dotacji z której zostaną sfinansowane wydatki dotyczące podłączenia sieci kanalizacyjnej - na posesji mieszkańca, z uwagi na fakt, że przyłącza nie stanowią środków trwałych Spółki (stanowią własność właściciela posesji), będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2-4 wydano/będą wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj