Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-673/12/AJ
z 17 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-673/12/AJ
Data
2012.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
rachunek bankowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 16 marca 2012 r. i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z). Spółka zamierza dokonywać sprzedaży towarów online za pośrednictwem sklepu internetowego lub portali aukcyjnych. Dystrybucja będzie prowadzona wyłącznie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Nabywcami towarów będą między innymi osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Płatność za sprzedawane towary będzie dokonywana przez nabywcę według jednej z opcji:


  1. bezpośrednio z konta klienta, w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki lub
  2. przelewem bankowym z konta nabywcy towaru na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych np. P, działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
  3. za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności na rzecz poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek bankowy Spółki.


W każdej z opcji wpłata będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej. Spółka również będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, tj. będzie z nich jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie dostawy dotyczy zapłata oraz znane będą dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz którego dokonana będzie dostawa. Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Towary, które Spółka zamierza sprzedawać, nie zostały wymienione w „ art. 4 ” rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. nr 138, poz. 930).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka, dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata nastąpi według jednej z trzech opcji opisanych w stanie faktycznym, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...


Zdaniem Spółki, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, określono zakres zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z „ art. 2 ust. 1 pkt 1 ”, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień. Wśród czynności wymienionych w załączniku, w poz. 36 znajduje się zwolnienie dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zaplata dotyczyła. Zwolnienie nie dotyczy jednak podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. Dodatkowo zastrzeżono, że w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów, korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów, dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.


Przepisy wskazują więc na szereg warunków, których łączne spełnienie pozwala na skorzystanie z możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:


  1. dokonanie dostawy towaru w systemie wysyłkowym,
  2. zapłata musi nastąpić w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej,
  3. zapłata musi zostać dokonana na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej,
  4. prowadzona będzie ewidencja i gromadzone dowody dokumentujące transakcję, które pozwolą zidentyfikować transakcję oraz ustalić nabywcę, w tym jego adres,
  5. nie rozpoczęto ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed 1 stycznia 2011 r.


Spółka spełnia wszystkie kryteria, uprawniające ją do zwolnienia z ewidencji sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej. Spółka nie wykonywała działalności, nie prowadziła sprzedaży przed 1 stycznia 2011 r. Towary będą dostarczane nabywcy wyłącznie w systemie wysyłkowym, a płatność będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej i w każdym przypadku trafi na rachunek bankowy Spółki. Przepisy w żadnym miejscu nie zastrzegają, że płatność ma być dokonana bezpośrednio z konta bankowego lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej na rachunek bankowy sprzedawcy, bez udziału agentów rozliczeniowych. Dodatkowo przez Spółkę będzie prowadzona ewidencja i gromadzone będą dowody identyfikujące transakcję, w tym dane nabywcy łącznie z jego adresem. Tym samym należy uznać, że Spółka spełnia wszystkie warunki dla możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Takie samo stanowisko zajął Minister Finansów w interpretacji indywidualnej IBPP4/443-1172/10/AZ. Wskazana interpretacja odnosi się do pozycji 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224 poz. 1797), jednak została ona przeniesiona do aktualnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień. Biorąc pod uwagę podobny stan faktyczny jak w składanym wniosku oraz dążenie do jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego, Spółka uznaje interpretację jako potwierdzenie własnego stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).


Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to:


2nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. 4w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

4w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:


  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • towary będące przedmiotem dostawy nie są paliwami płynnymi, gazowymi oraz nie są to towary wymienione w § 4 rozporządzenia
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Należy również wskazać na zapis § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym – w określonych w nim przypadkach – zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.


Ze złożonego wniosku wynika, iż Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w marcu 2012 r. i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i nie utraciła wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Spółka zamierza dokonywać sprzedaży towarów online za pośrednictwem sklepu internetowego lub portali aukcyjnych, wyłącznie w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Nabywcami towarów będą między innymi osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Płatność za sprzedawane towary będzie dokonywana przez nabywcę według jednej z opcji:


  • bezpośrednio z konta klienta, w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki lub
  • przelewem bankowym z konta nabywcy towaru na konto bankowe Spółki, za pomocą systemów i narzędzi płatności internetowych, za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych np. P., działających w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych,
  • za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności na rzecz poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek bankowy Spółki.


Towary będą dostarczane nabywcy wyłącznie w systemie wysyłkowym, a płatność w każdej opcji będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-rozliczeniowej i w każdym przypadku trafi na rachunek bankowy Spółki. Spółka będzie ponadto prowadziła ewidencję i będzie gromadziła dowody identyfikujące transakcję, z których jednoznacznie wynikać będzie jakiej konkretnie dostawy dotyczy zapłata oraz znane będą dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz którego dokonana będzie dostawa. Towary, które Spółka zamierza sprzedawać, nie zostały wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Odnosząc przedstawione okoliczności do wskazanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy założeniu, że w dokonywanej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, faktycznie spełnione są wszystkie przesłanki określone w powołanych wyżej przepisach, to do dnia 31 grudnia 2012 r., otrzymując na rachunek bankowy zapłatę za sprzedany towar w każdym opisanym systemie płatności, Spółka może w związku ze wskazanymi czynnościami, korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj