Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-666/14/IL
z 30 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie postanowienia Sądu w dniu 2 stycznia 2010 r. Wnioskodawca nabył przez zasiedzenie działkę i z tego tytułu odprowadził 7% podatku (28.000 zł). Działkę tę Wnioskodawca uprawiał rolniczo od dziecka z rodzicami i uprawia nadal. W dniu 2 września 2010 r. Wnioskodawca sprzedał Spółce z o.o. za kwotę 392 400 zł grunty rolne wchodzące w skład ww. działki tj. działkę numer …. o powierzchni 0.3272 ha, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków wydzieloną z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Działka w chwili sprzedaży wchodziła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, a w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty orne klasy IIIb i IVa.

Wnioskodawcy nie są znane okoliczności, które świadczyłyby, że przedmiotowe grunty w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny. Grunty te były i nadal będą użytkowane rolniczo, co świadczy że przedmiotowe grunty nie utraciły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego. Mimo zmiany właściciela w dalszym ciągu Wnioskodawca na podstawie umowy użytkuje je rolniczo (100% gruntów ornych działki numer ….) w ramach swojego gospodarstwa rolnego, którego jest właścicielem i użytkownikiem.

Działka ewidencyjna …. figurowała i nadal figuruje w ewidencji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako działka rolna, do której przyznawane są dopłaty bezpośrednie do obszaru gruntów rolnych, upraw rolnych, powierzchni uprawy roślin strączkowych i dopłaty rolnośrodowiskowe, których Wnioskodawca jest beneficjentem zaewidencjonowanym pod numerem gospodarstwa rolnego. We współpracy z doradcami Ośrodka Doradztwa Rolnego na obszarze gospodarstwa rolnego, w tym na działce rolnej w obrębie działki ewidencyjnej ….. wprowadzony jest 5-cioletni program rolnośrodowiskowy. Na działce tej nie powstał jakikolwiek obiekt, który naruszałby kwalifikację i charakter rolny użytkowania tej działki, działki o jednoznacznym charakterze rolnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przychód sprzedaży działki …., zgodnie z opisanym stanem faktycznym korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, określenie „charakter rolny” jest jasnym i oczywistym określeniem stanu użytkowania gruntu. Wnioskodawca uważa, że określenie „utraciły charakter rolny” w jego przypadku nie ma miejsca, bo sprzedane grunty uprawiał, uprawia i będzie uprawiał, co jego zdaniem oznacza, że nie utraciły dotychczas charakteru rolnego. W ocenie Wnioskodawcy przychód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, na podstawie postanowienia Sądu w dniu 2 stycznia 2010 r. Wnioskodawca nabył przez zasiedzenie działkę i z tego tytułu odprowadził 7% podatku (28.000 zł). Działkę tę Wnioskodawca uprawiał rolniczo od dziecka z rodzicami i uprawia nadal. W dniu 2 września 2010 r. Wnioskodawca sprzedał Spółce z o.o. za kwotę 392 400 zł grunty rolne wchodzące w skład ww. działki tj. działkę numer …. o powierzchni 0.3272 ha, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków wydzieloną z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Działka w chwili sprzedaży wchodziła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, a w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty orne klasy IIIb i IVa.

Wnioskodawcy nie są znane okoliczności, które świadczyłyby, że przedmiotowe grunty w związku ze sprzedażą utraciły charakter rolny. Grunty te były i nadal będą użytkowane rolniczo, co świadczy że przedmiotowe grunty nie utraciły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego. Mimo zmiany właściciela w dalszym ciągu Wnioskodawca na podstawie umowy użytkuje je rolniczo (100% gruntów ornych działki numer ….) w ramach swojego gospodarstwa rolnego, którego jest właścicielem i użytkownikiem.

Działka ewidencyjna ….. figurowała i nadal figuruje w ewidencji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako działka rolna, do której przyznawane są dopłaty bezpośrednie do obszaru gruntów rolnych, upraw rolnych, powierzchni uprawy roślin strączkowych i dopłaty rolnośrodowiskowe, których Wnioskodawca jest beneficjentem zaewidencjonowanym pod numerem gospodarstwa rolnego. We współpracy z doradcami Ośrodka Doradztwa Rolnego na obszarze gospodarstwa rolnego, w tym na działce rolnej w obrębie działki ewidencyjnej …. wprowadzony jest 5-cioletni program rolnośrodowiskowy. Na działce tej nie powstał jakikolwiek obiekt, który naruszałby kwalifikację i charakter rolny użytkowania tej działki, działki o jednoznacznym charakterze rolnym.

Odnosząc przedstawione uregulowania prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że odpłatne zbycie działki o numerze …. nabytej w dniu 2 stycznia 2010 r. dokonane w dniu 2 września 2010 r., a więc przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „ gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454 z późn. zm.) w niniejszej sprawie w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 grudnia 2013 r. oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia – użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 analizowanego rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Z kolei w myśl § 68 ust. 2 tego rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:


  1. lasy, oznaczone symbolem - Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter „Lz” oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.


Z powyższego wynika, iż zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy), ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.


Oceniając spełnienie przesłanki, dotyczącej zachowania charakteru rolnego gruntu, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

O utracie charakteru rolnego gruntów świadczy wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, niezależnie od statusu prawnego tych gruntów i zmian w stosownych ewidencjach i dokumentach. Przy ocenie utraty charakteru rolnego nie jest zatem podważany czy kwestionowany status prawny gruntów, lecz ocenie podlega całokształt okoliczność faktycznych, które mogą świadczyć o utracie ich rolnego sposobu użytkowania.

Jednocześnie utraty charakteru rolnego, do której w swej dyspozycji odwołuje się art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy utożsamiać bezpośrednio oraz wyłącznie z utratą tego charakteru w sensie prawnym, ale jak wykazano powyżej – przede wszystkim w sensie faktycznym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że działka sprzedaży której Wnioskodawca dokonał w dniu 2 września 2010 r. nie utraciła charakteru rolnego, gdyż w dalszym ciągu Wnioskodawca na podstawie umowy użytkuję ją rolniczo w ramach swojego gospodarstwa rolnego, którego jest właścicielem i użytkownikiem. Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej działki, w sytuacji gdy nie utraciła ona w związku ze sprzedażą charakteru rolnego, gdyż nadal jest użytkowana rolniczo, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Końcowo wyjaśnić należy, że okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj