Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-207/14/LG
z 10 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 14 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków gazu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowości opodatkowania ubytków gazu.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 sierpnia 2014 r. znak: IBPP4/443-207/14/LG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakład … „X” spółka jawna … prowadzi skład podatkowy w którym dokonuje napełniania butli gazem propan, propan – butan oraz gazem do butli do wózków widłowych. Prowadzi także wywóz wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie dla odbiorców indywidualnych i firm do zbiorników przydomowych (cele grzewcze). Gaz propan – butan, propan w procesie napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan – butan, gazem propan a także przy przetankowaniu gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego powstają ubytki gazu.

Ponadto w piśmie z 29 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.Do składu podatkowego w autocysternach zakupiony jest gaz z zawieszoną akcyzą, jest to gaz propan jego kody CN 2711 12 94, CN 2711 12 11, i gaz propan-butan z zawieszoną akcyzą jego kody to CN 2711 12 97, CN 2711 13 97, CN 2711 19 00. Z autocysterny przetankowany jest do zbiorników, a ze zbiorników do butli gazowych w procesie rozlewu.

2.Gaz skroplony propan-butan i gaz skroplony propan rozlewany jest do butli.

Wydzielone są cztery stanowiska do napełniania butli gazem płynnym propan-butan i gazem propan stanowiska te służą do wagowo automatycznego napełniania butli gazem płynnym propan-butan i gazem płynnym propan, obok znajduje się waga nieautomatyczna klasy III dokładności kontrolująca ciężar napełniania butli, która posiada legalizację Urzędu Miar. Każde ze stanowisk posiada nalewak, który stanowi koniec instalacji służącej do napełniania butli, czujnik granicznego stężenia gazu połączony z alarmem, urządzenie do odsysania nadmiaru gazu z butli, ponadto przy napełnianiu butli gazem płynnym propan-butan i gazem płynnym propan znajduje się stanowisko służące do kontroli szczelności napełnionych butli.

Instalacja służąca do napełniania butli gazem płynnym zasilana jest z dziesięciu zbiorników magazynowych, dwóch o pojemności 4,85 m3 do magazynowania gazu propan, dwóch o pojemności 6,70 m3 do magazynowania gazu propan i sześciu o pojemności 9,15 m3 do magazynowania gazu propan-butan.

Rurociągi stalowe łączące zbiorniki magazynowe z pomieszczeniem rozlewni prowadzone są podziemnie.

3.Gaz propan-butan i gaz propan przetankowany z autocysterny do zbiorników jest gazem skroplonym. Napełnianie zbiorników magazynowych gazem propan-butan i gazem propan w składzie podatkowym odbywa się na stanowisku rozładunku cystern poprzez zespół agregatu sprężarkowo-pompowego.

4.Gaz nie jest przetankowany osobno do zbiorników, z których dokonuje się jego rozlewu do butli przeznaczonych do celów opałowych i osobno do zbiorników z których dokonywany jest rozlew do butli przeznaczonych do napędu wózków widłowych.

Na składzie podatkowym znajdują się zbiorniki gromadzące gaz propan-butan z zawieszoną akcyzą w ilości 6 sztuk, i zbiorniki gromadzące gaz propan z zawieszoną akcyzą w ilości 4 sztuk. W rozlewni gazu która znajduje się na terenie składu podatkowego następuje rozlew do butli do ogrzewania jak i do napędu wózków widłowych.

Zbiorniki nie są przyporządkowane do określonego rodzaju butli.

5.Wózki widłowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym nie są pojazdami samochodowymi.

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu Drogowym (Dz.U. 1997 nr 98, poz. 602) art. 2 pkt 33: pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę prędkością przekraczającą 25km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Natomiast wózek widłowy to środek transportu do przenoszenia ładunków po drogach na ternie zakładów pracy, o pionowych prowadnicach, wzdłuż których porusza się uchwyt w kształcie wideł do pobierania i przenoszenia palet z ładunkami. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wózki widłowe mieszczą się w grupowaniu maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe, w kategorii wózki widłowe „pozostałe wózki do podnoszenia lub przenoszenia w transporcie wewnętrznym „PKWIU 29.22.15.

W związku z prowadzeniem składu podatkowego w którym dokonuje się napełniania butli gazem propan, propan-butan oraz gazem do butli do wózków widłowych, prowadzi się także wywóz wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie dla odbiorców indywidualnych i firm do zbiorników przydomowych (cele grzewcze) gaz propan-butan, propan . W procesie napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan-butan, gazem propan a także przy przetankowaniu gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego powstają ubytki gazu .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy powstające ubytki w ww. procesach powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i jaka stawka podatku akcyzowego będzie właściwa?
  2. Czy za powstałe ubytki w procesie napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan – butan i gazem propan ma obliczać kwotę podatku akcyzowego stawką w wysokości 1,28 zł/GJ (gigadżul), a powstałe ubytki podczas przetankowania gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego ma obliczać kwotą w stawce 695 zł/1000 kg, czy może ta stawka ma być ujednolicona dla powstania ubytków?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na formularzach informacji INF-J, deklaracji AKC-4 wraz z załącznikiem AKC-4/L opublikowanych do rozporządzenia Ministra Finansów (Dz.U. poz. 1278) z dnia 29 października 2013 r. obowiązuje ilość wyrobów akcyzowych wyrażona w GJ (gigadżulach) z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

Do dnia 23 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca stosował stawkę 695 zł/1000 kg ubytków i wg tej stawki dokonywał zapłaty podatku akcyzowego za ubytki do Izby celnej. Stawka 695 zł/1000 kg jest również stawką podczas kątowania środków zabezpieczenia akcyzowego.

Ponadto w piśmie z 29 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem ubytki powstające podczas przetankowania gazu propan-butan i propan z zawieszoną akcyzą z autocysterny do zbiorników powinny być opodatkowane stawką podatku akcyzowego 1,28 zł/GJ. Również ubytki powstające podczas rozlewu gazu propan-butan i gazu propan z zawieszoną akcyzą do butli powinny być opodatkowane stawką podatku akcyzowego 1,28 zł/GJ. Takie stanowisko przyjmuje wnioskodawca, co wynika z ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 8. pkt 3

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony ,gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy .

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów (Dz.U poz. 1278 z dnia 29 października 2013 r) na formularzu AKC-4/L obowiązuje ilość wyrobów akcyzowych wyrażona w gigadżulach (GJ).

Przy ilości gazu wyrażonej w GJ stawka akcyzy wynikająca z ustawy o Podatku Akcyzowym to 1,28 zł GJ.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:

Art. 88 pkt l ppt 3.

Art. 88

1.Podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość wyrażona w zależności od rodzaju wyrobów ,w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu ,albo wartość opałowa wyrażona w gigadżulach.

3)dla wyrobów energetycznych o kodach CN od 2711 12 do 2711 19 00 46,0 GJ/1000 kilogramów.

Art. 89 pkt l ppk 13

Art. 89

1.Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla :

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 ,do celów opałowych -1,28 zł/l gigadżul (GJ)

W związku z obowiązującym rozporządzeniem o drukach deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4/AKC-4zo, INF-J, oraz formularza AKC-4/L oraz ustawą o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. Zakład …X … przyjmuje stanowisko odnośnie stawki podatku akcyzowego od powstałych ubytków dla wyrobów gazowych zarówno przy przetankowaniu jak i procesie napełniania butli gazem propan j propan-butan z zawieszoną akcyzą iż stawka powinna wynosić 1,28 zł/GJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Równocześnie w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG – wymienione zostały wyroby o kodzie CN ex 2711 tj. gaz ziemny (mokry) i pozostałe w węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do powyższego gazy w stanie skroplonym przetankowywane z autocysterny do zbiorników oraz rozlewane do butli gazowych o kodach CN 2711 12 94, 2711 12 11, 2711 12 97, 2711 13 97, 2711 19 00 są wyrobami akcyzowymi jak i zarazem wyrobami energetycznymi. Nie są one natomiast wyrobami gazowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,
  3. wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy (art. 8 ust. 3 ustawy).

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).

Zgodnie zaś z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/ 1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Na podstawie art. 88 ust. 7 pkt 3 ustawy, do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe, które wynoszą dla wyrobów energetycznych o kodach CN od 2711 12 do 2711 19 00 - 46,0 GJ/1000 kilogramów;

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy w którym dokonuje napełniania butli gazem propan, propan – butan oraz gazem do butli do wózków widłowych. Prowadzi także wywóz wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie dla odbiorców indywidualnych i firm do zbiorników przydomowych (cele grzewcze). Gaz propan – butan, propan w procesie napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan – butan, gazem propan a także przy przetankowaniu gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego powstają ubytki gazu.

Przedmiotem wniosku jest prawidłowość opodatkowania powstałych ubytków wyrobów gazowych podczas napełniania butli gazowych w rozlewni gazem propan – butan, gazem propan a także przy przetankowaniu gazu z autocysterny do zbiorników na terenie składu podatkowego.

Stosownie do powyższego w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że w myśl art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy straty wyrobów energetycznych powstałe podczas produkcji (do której zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy zaliczony jest rozlew gazu skroplonego do butli gazowych) nie jest ubytkiem w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym straty gazu powstające podczas rozlewu gazu skroplonego do butli gazowych (produkcji) nie podlegają opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy.

Jednakże w przypadku tych wyrobów zastosowanie będą miały przepisy ogólne z zakresu podatku akcyzowego dotyczące m.in. czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą oraz przypadków zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W zależności od sytuacji przedmiotem opodatkowania akcyzą może być – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – m.in. produkcja wyrobów akcyzowych albo wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Niemniej jednak, w przypadku powstałych podczas rozlewu (produkcji) strat gazu skroplonego akcyza nie będzie wymagana. Zgodnie bowiem z ogólną zasadą, określoną w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu (...).

Wprawdzie, jak wynika z powołanego wyżej przepisu, zobowiązanie podatkowe nie powstaje, a obowiązek podatkowy (powstały uprzednio na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy) wygasa w stosunku do tych wyrobów akcyzowych, które faktycznie zostały zużyte do produkcji innych wyrobów akcyzowych, niemniej jednak w omawianym przypadku uznać należy, że również w stosunku do powstałych podczas rozlewu (produkcji) strat gazu skroplonego następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

Mając powyższe na uwadze straty wyrobu akcyzowego (gazu) powstałe podczas produkcji (rozlewie gazu) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 1,28 zł /GJ strat gazu powstałych podczas jego rozlewu do butli należało uznać za nieprawidłowe

W odniesieniu zaś do strat gazu skroplonego powstających podczas jego przetankowywania z autocysterny do zbiorników należy stwierdzić, że straty te stanowią ubytki, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 20 i podlegają, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy opodatkowaniu akcyzą.

Równocześnie należy zauważyć, że gaz skroplony przetankowywany z autocysterny do zbiorników jest przeznaczony zarówno do celów opałowych jak i napędowych (napędu silników wózków widłowych). Wnioskodawca wskazał także, że zbiorniki nie są przyporządkowane do określonego rodzaju butli i gaz nie jest osobno przetankowywany do zbiorników, z których dokonuje się rozlewu do butli przeznaczonych do celów opałowych i osobno do zbiorników z których dokonuje się rozlewu do butli przeznaczonych do napędu wózków widłowych.

Powyższe wskazuje zatem, że nabywany przez Wnioskodawcę gaz skroplony przetankowywany z autocysterny do zbiorników może być przeznaczony zarówno do użycia do celów opałowych jak i napędowych. Stawka podatku akcyzowego jaką dany gaz jest objęty zależy o jego przeznaczenia. Tym samym jeżeli przetankowywany gaz może być przeznaczony zarówno do celów opałowych jak i napędowych ubytki tego gazu powstające podczas ww. czynności winny być opodatkowane stawką jak obowiązuje do napędu silników, czyli zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit a ustawy stawką w wysokości 695,00 zł/1000kg.

Stosownie do powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania stawką podatku w wysokości 1,28 zł /GJ ubytków gazu powstałych podczas przetankowywania z autocysterny do zbiorników należało uznać również za nieprawidłowe.

Ponadto Organ zauważa także, że właściwym formularzem do rozliczenia ubytków gazu skroplonego o wskazanych kodach CN (nie stanowiącego wyrobu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) będzie w sprawie objętej wnioskiem formularz AKC-4/J a nie jak wskazuje Wnioskodawca AKC-4/L. Tym samym i w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj