Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-745/14/AD
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 4 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży samochodów osobowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży samochodów osobowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem prowadzonej przez Panią działalności jest „wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek” (PKD 77.11.Z). Jest Pani czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie oddawania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy pojazdów osobowych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Nabyła Pani samochody osobowe w celu ich oddania w odpłatne używanie na okres dłuższy niż 6 miesięcy i nie wykorzystuje ich na własne potrzeby. Kilka samochodów nabyła Pani na fakturę VAT i od zakupu tych samochodów odliczyła VAT w całości, zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b i ust. 6 ustawy. Zakupiła również samochody na fakturę VAT marża oraz na umowę kupna-sprzedaży. W przyszłości zamierza sprzedać samochody i zakupić nowe. Sprzedaż samochodów, od których odliczyła VAT przy zakupie w całości, tj. zakupionych na fakturę VAT zamierza opodatkować 23% stawką podatku na zasadach ogólnych, natomiast sprzedaż samochodów zakupionych na fakturę VAT-marża i na podstawie umów kupna-sprzedaży zamierza opodatkować na zasadach VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy. Samochody zostały zakupione w 2013 r., natomiast sprzedaż ich ma nastąpić w okresie po 1 kwietnia 2014 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy postępuje Pani prawidłowo:


  • sprzedaż samochodów, od których odliczyła VAT w całości opodatkowuje 23% stawką podatku na zasadach ogólnych art. 41 ustawy o VAT?
  • sprzedaż samochodów, od których zakupu nie miała prawa do odliczenia VAT, tj. zakupionych na podstawie faktury VAT-marża i na podstawie umów kupna-sprzedaży opodatkuje przy zastosowaniu metody VAT marża, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży samochodów osobowych, od których miał prawo do odliczenia VAT przy ich nabyciu prawidłowa będzie 23% stawka podatku na zasadach ogólnych, a do sprzedaży samochodów, od których nie miał prawa do odliczenia VAT przy ich nabyciu, tj. samochodów nabytych na podstawie faktury VAT-marża i umów kupna-sprzedaży zastosuje opodatkowanie metodą VAT - marża, zgodnie z art. 120 ustawy. Ponownie wskazał, że samochody zostały zakupione w 2013 r. natomiast ich sprzedaż ma nastąpić w okresie po 1 kwietnia 2014 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stawka podatku – zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy wskazać, że ustawodawca przewidział odstępstwo od zasad ogólnych dotyczących opodatkowania podatkiem VAT umożliwiające zastosowanie szczegółowej procedury wynikającej z art. 120 ust. 4 ustawy.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Z regulacji ust. 4 tego artykułu wynika, że w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


W myśl ust. 10 tego artykułu, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:


  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zatem, do sprzedaży samochodu może mieć zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych zawarta w art. 120 ustawy, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 120 ust. 10 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w 2013 r. nabyła Pani samochody osobowe w celu ich oddania w odpłatne używanie na okres dłuższy niż 6 miesięcy. Kilka samochodów nabyła Pani na podstawie faktury VAT, od zakupu których odliczyła VAT w całości. Nabyła Pani także samochody na podstawie faktury VAT-marża oraz umowy kupna-sprzedaży. Sprzedaż samochodów ma nastąpić po 1 kwietnia 2014 r.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, przy zakupie których przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego, transakcje te będą opodatkowane 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Natomiast do dostawy samochodów nabytych na podstawie faktury VAT-marża lub umowy kupna-sprzedaży, tj. od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy, może Pani zastosować szczególną procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj