Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-647/14/MO
z 28 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 maja 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 maja 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Wg zeznania podatkowego CIT-8 za 2013 rok, podatek wynosi 0 zł (całość dochodów jest wolna od podatku i została wykazana w CIT-O). Stowarzyszenie realizuje projekty grantowe. Jednym z nich jest projekt skierowany do uczniów klas 2 i 3 ośmiu szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu X; jego celem jest poszerzenie wiedzy i świadomości na temat praw obywatela i konsumenta. Aby zapewnić płynność finansową w projekcie, Stowarzyszenie będzie zmuszone wziąć nieoprocentowaną pożyczkę w kwocie 7.800 zł od stowarzyszenia patronackiego.

Wg statutu Stowarzyszenia (§ 8 ust.1) celem Stowarzyszenia jest:

  1. kształtowanie osobowości członków oraz zainteresowanych członków społeczeństwa, by byli dobrymi chrześcijanami, solidnymi fachowcami w każdej dziedzinie i profesji przez siebie wykonywanej, wzorowymi rodzicami i odpowiedzialnymi obywatelami,
  2. prowadzenie działalności na rzecz ogółu społeczności dla urzeczywistnienia idei samopomocy społecznej bł. ks. .... zgodnie z tradycją narodową, sytuacją społeczną i kościelną w Polsce,
  3. pomoc w wypełnianiu aktualnych zadań Kościoła katolickiego przez inspirowanie i kształtowanie postaw chrześcijańskich w łączności z jego hierarchią zgodnie ze społeczną nauką Kościoła,
  4. rozwijanie ducha braterstwa między wszystkimi ludźmi i narodami, a także z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami, w szczególności z innymi Rodzinami K. i innymi organizacjami o podobnym profilu działalności,
  5. organizowanie i wspieranie społecznych inicjatyw w zakresie:
    • pomocy społecznej w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, zagrożonych marginalizacją oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
    • działalności charytatywnej,
    • ochrony i promocji zdrowia,
    • działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności niepełnosprawnych i starszych,
    • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, w szczególności osób pozostających bez pracy lub zagrożonych utratą pracy,
    • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości oraz przedsiębiorczości społecznej,
    • działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
    • nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
    • turystyki, krajoznawstwa oraz wypoczynku,
    • kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
    • upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
    • ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
    • przeciwdziałania patologiom społecznym,
    • upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
    • poradnictwa obywatelskiego i prawnego,
    • upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
    • działalności na rzecz mniejszości narodowych,
    • promocji i organizacji wolontariatu,
    • działań na rzecz społeczeństwa informacyjnego,
    • działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo lub finansowo organizacje pozarządowe,
  6. organizowanie programów edukacyjnych, akcji społecznych i wydarzeń kulturalnych podnoszących świadomość historyczną i znajomość historii polskiej kultury, w tym także upowszechniających wiedzę o dziedzictwie kulturowym rodzimych społeczności lokalnych,
  7. podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości, rozwoju świadomości obywatelskiej i kulturowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie nieoprocentowanej pożyczki rodzi zobowiązanie podatkowe po stronie Stowarzyszenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie powinno być obciążone zobowiązaniem podatkowym z tytułu uzyskanej nieoprocentowanej pożyczki, gdyż zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 ustawy o pdop wynika, ze dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdop, przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o pdop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1b ustawy o pdop, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższego wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone i następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Przepis nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. Źródłem tym może być m.in. działalność gospodarcza.

W tym zakresie ustawodawca wprowadził tylko jedno ograniczenie – zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o pdop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a – 17k,

2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie planuje zrealizować projekt, skierowany do uczniów klas 2 i 3 ośmiu szkół ponadgimnazjalnych, który ma za zadanie poszerzyć wiedzę i świadomość na temat praw obywatela i konsumenta. W celu zapewnienia płynności finansowej w projekcie, Stowarzyszenie planuje wziąć nieoprocentowaną pożyczkę od stowarzyszenia patronackiego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że cele statutowe Stowarzyszenia m.in. nauka, edukacja, oświata i wychowanie mieszczą się w zakresie przedmiotowym „celów preferowanych” wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. Tym samym wypełniony jest pierwszy z warunków skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania. Ponadto skoro udzieloną pożyczkę Stowarzyszenie wydatkuje na ww. działalność statutową to dochód powstały w związku z faktem, że pożyczka będzie nieoprocentowana podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie powinno być obciążone zobowiązaniem podatkowym z tytułu uzyskanej nieoprocentowanej pożyczki, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj