Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-387/14-2/IG
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla produktu młynek - „pieprz kolorowy z kolendrą” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla produktu młynek - „pieprz kolorowy z kolendrą”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka. z o.o. jest dystrybutorem przypraw i mieszanek przyprawowych na terenie Polski, których producentem jest austriacka firma K.


Spółka. z o.o. wprowadzając na rynek nowe produkty w dniu 17 marca 2014 r. otrzymała z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego odnośnie klasyfikacji produktu młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” (pieprz kolorowy: czarny, zielony, biały 81,5%; kolendra 15%; pieprz różowy 3,5%) w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazuje, że produkt znajduje się zarówno w zał. nr 3 do ustawy w poz. nr 11 oraz w zał. 10 w poz. nr 13.

Spółka. z o.o. wprowadza do obrotu na rynek polski produkt młynek - "Pieprz kolorowy z kolendrą" wyprodukowany przez K. w Austrii. Surowce kupowane są przez producenta, poddawane suszeniu na słońcu, mieszane i pakowane w opakowania handlowe i dostarczane na rynek polski.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sklasyfikowanie produktu młynek „Pieprz kolorowy z kolendrą” w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 i zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami i opodatkowanie stawką VAT w wysokości 5% jest poprawną klasyfikacją?


Zdaniem Wnioskodawcy, produkt młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r z późniejszymi zmianami powinien być w obrocie na rynku polskim ze stawką VAT w wysokości 5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 wynosi 8%.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z pozycją 10 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 01.28.14.0 tj. Anyż, batian, kolendra, kmin, kminek, koper i jagody jałowca, surowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z pozycją 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają, towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 01.28.19.0 tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Pod poz. 12 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 01.28.14.0 - „Anyż, badian, kolendra, kmin, kminek, koper i jagody jałowca, surowe – wyłącznie kolendra, kmin i kminek”.

Pod poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 01.28.19.0 - „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z PKWiU pod symbolem 01.28.11.0 jest sklasyfikowany Pieprz surowy z rodzaju Piper.


Jednakże pieprz surowy o symbolu 01.28.11.0 nie jest wymieniony zarówno w załączniku nr 3 jak i w załączniku nr 10 do ustawy, wśród towarów które są objęte preferencyjnymi stawkami podatku w wysokości 5% lub 8%. Tym samym dostawa pieprzu podlega opodatkowaniu stawką podstawą podatku (obecnie 23%).

Aby zatem stwierdzić, czy wymieniony we wniosku produkt oferowany przez Spółkę korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT wymienionej w tytule załącznika nr 3 lub nr 10 do ustawy o VAT należy zbadać, czy odpowiada on warunkom określonym przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” tych pozycji załączników. Zauważyć należy, że zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT, jak również w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy w rubryce „nazwa towaru/usługi” wymienione zostały „nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne” – w tym m.in. „tymianek”. Oznacza to, iż ustawodawca przewiduje stosowanie preferencyjnych stawek podatku VAT tylko dla tych towarów sklasyfikowanych w PKWiU w grupie 01.28.19.0 spełniających powyższe warunki.

Należy w tym miejscu wskazać, iż wszelkie regulacje dotyczące preferencji podatkowych, w tym zwolnień od podatku bądź preferencyjnych stawek podatku, należy interpretować w sposób ścisły, gdyż stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z którą dostawa bądź świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%.

W świetle powyższego zapis dokonany przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” odpowiadający poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy należy interpretować w ten sposób, że stawkami preferencyjnymi określonymi w tych załącznikach podlegają tylko nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne tj. wyłącznie koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka wprowadzając na rynek nowe produkty w dniu 17 marca 2014 r. otrzymała z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informację (pismo OKN-5672/KW-551/2014 z dnia 27 lutego 2014) odnośnie klasyfikacji produktu młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” (pieprz kolorowy: czarny, zielony, biały 81,5%; kolendra 15%; pieprz różowy 3,5%) w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazuje, że produkt znajduje się zarówno w zał. nr 3 do ustawy w poz. nr 11 oraz w zał. 10 w poz. nr 13.

Wnioskodawca wprowadza do obrotu na rynek polski produkt młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” wyprodukowany przez K. w Austrii. Surowce kupowane są przez producenta, poddawane suszeniu na słońcu, mieszane i pakowane w opakowania handlowe i dostarczane na rynek polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy sklasyfikowanie produktu młynek „Pieprz kolorowy z kolendrą” w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 i zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami i opodatkowanie stawką VAT w wysokości 5% jest poprawną klasyfikacją.

Jak wyżej wskazano, pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT).

Przedmiotem sprzedaży jest produkt młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” (pieprz kolorowy: czarny, zielony, biały 81,5%; kolendra 15%; pieprz różowy 3,5%). Oznacza to, że co do zasady przedmiotem sprzedaży jest pieprz stanowiący 85% składu produktu jako składnik zasadniczy z 15% dodatkiem kolendry. Fakt, że sprzedawany produkt zawiera 15% dodatek kolendry nie zmienia sytuacji, że przedmiotem sprzedaży jest określony rodzaj pieprzu jako takiego.

Odnosząc się do powołanej we wniosku informacji odnośnie klasyfikacji produktu młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” (pieprz kolorowy: czarny, zielony, biały 81,5%; kolendra 15%; pieprz różowy 3,5%) w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 tutejszy organ nie zgadza się z tą klasyfikacją.

Nie sposób uznać, że pieprz (jak również kolendra) należą do roślin przyprawowych i aromatycznych objętych klasyfikacją ex 01.28.19.0 i w niej wymienionych, jak również nie należą do innych nieprzetworzonych roślin przyprawowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Zarówno pieprz i kolendra są sklasyfikowane a symbole klasyfikacyjne im przypisane wskazano we wcześniejszej części interpretacji.

Dla przedmiotowego produktu nie można również zastosować stawki obniżonej właściwej dla sprzedaży kolendry, gdyż stanowi ona tylko rodzaj dodatku (dodatkowego składnika) do sprzedawanego towaru, w którym 85% składu ilościowego stanowi pieprz opodatkowany podstawową stawką podatku.

Tym samym nie można zgodzić się Wnioskodawcą, że wskazany produkt powinien być w obrocie na rynku polskim ze stawką VAT w wysokości 5%.

Jako rodzaj pieprzu z rodzaju Piper z dodatkiem kolendry powinien być opodatkowany stawką podstawową podatku w wysokości 23%.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na produkt o nazwie: młynek - „pieprz kolorowy z kolendrą”, nie rozstrzyga zaś poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Informację dotyczącą produktu młynek - „Pieprz kolorowy z kolendrą” (pieprz kolorowy: czarny, zielony, biały 81,5%; kolendra 15%; pieprz różowy 3,5%) w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0 potraktowano jako element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i przy tym założeniu wydano niniejszą interpretację.


Tym samym stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.


Jednocześnie podkreślić należy, że dokonanie właściwego zaklasyfikowania oraz analiza prawidłowości dokonanej we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Niniejsza interpretacja wydana została więc w oparciu o klasyfikację świadczonych usług przedstawioną przez Wnioskodawcę.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj