Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-758/14/RS
z 5 września 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 1 września 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obsługi i zabezpieczenia pobytu związanych ze szkoleniem wykonywanym przez inny podmiot - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 września 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług obsługi i zabezpieczenia pobytu związanych ze szkoleniem wykonywanym przez inny podmiot.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym od dnia 22 kwietnia 2013 r. Od momentu rozpoczęcia działalności, tj. od grudnia 2010 r. do dnia 22 kwietnia 2013 r. była podmiotowo zwolniona z podatku VAT na mocy art. 113 ustawy o VAT, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł.
W ramach swojej działalności gospodarczej świadczy usługi między innymi w zakresie obsługi i zabezpieczenia pobytu z tytułu szkoleń z projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Obsługa szkoleń i zabezpieczenia pobytu polega na zabezpieczeniu dojazdu, zakwaterowaniu i zapewnieniu całodziennego wyżywienia dla uczestników szkoleń. Część szkolenia realizowana będzie na terenie Norwegii zgodnie z założeniami Projektu.
Na chwilę obecną Spółka nie przeprowadza bezpośrednio szkoleń współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, świadczyć będzie tylko usługi obsługi i zabezpieczenia pobytu uczestników szkoleń w Norwegii - dojazd uczestników szkolenia/bilety lotnicze/, usługi zakwaterowania i zapewnienia całodziennego wyżywienia w Norwegii, czyli usługi ściśle z tymi szkoleniami związane. Za wymienione usługi Spółka wystawi dla kontrahenta z Polski, który realizuje Projekt, faktury sprzedaży stosując zwolnioną stawkę VAT. Bilety lotnicze dotyczą przelotów na trasie Polska-Norwegia. Spółka jest w posiadaniu biletów na konkretną trasę i na konkretnego pasażera. Usługi, o których mowa we wniosku, świadczone są na rzecz Stowarzyszenia nie będącego podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy podatnikowi przysługuje prawo zastosowania „zwolnionej stawki podatku” od towarów i usług przy wystawianiu faktur sprzedaży dla kontrahenta polskiego realizującego projekt finansowany ze środków Funduszy Unijnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje „zwolniona stawka podatku” a usługi opodatkowaniu podlegają w miejscu świadczenia. Wykonując usługi obsługi szkoleń obejmujących usługi przelotów - zakup biletów lotniczych, usługi hotelarskie i zabezpieczenia całodziennego wyżywienia w miejscu pobytu, czyli w Norwegii, dokonuje zakupu tych usług w Norwegii.
Uzasadnienie stanowiska Spółki.
Wykonując usługi obsługi szkoleń obejmujących usługi przelotu, usługi hotelarskie i zabezpieczenia całodziennego wyżywienia dokonywać będzie zakupu tych usług od innych podmiotów gospodarczych między innymi na terenie Norwegii. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót i zgodnie z art. 8 ust. 2a - w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Z art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy wynika, że zakup biletów lotniczych opodatkowany jest 0% stawką - przy usługach tego transportu wykonywanych na trasach międzynarodowych .
W myśl art. 28e ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie z nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako campingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości. Zgodnie z art. 28i miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeni przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a ustawy wynika, że na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
- ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia.
Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, dla których miejscem świadczenia – na podstawie art. 28e ustawy - jest miejsce położenia nieruchomości.
Artykuł 28i ust. 1 stanowi, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 2.
W art. 28f ust. 1 ustawodawca uregulował miejsce świadczenia usług transportu pasażerów. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.
Z kolei § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) stanowi, że w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu:
- osób lub
- towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy
- miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
W myśl ust. 3 pkt 2 lit. a ww. artykułu, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju.
Stosownie do treści ust. 5 pkt 4 tegoż artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania usług zakwaterowania, jak również usług wyżywienia (o ile będą to usługi restauracyjne lub cateringowe) – zgodnie odpowiednio z art. 28e oraz 28i ust. 1 ustawy – będzie miejsce położenia nieruchomości oraz miejsce faktycznego wykonania tych usług, a więc w opisanym przypadku terytorium Norwegii. Wobec tego usługi te będą opodatkowane według zasad obowiązujących w tym kraju.
Z kolei usługi transportu osób, które będą odbywać się na trasie Polska–Norwegia będą stanowić usługi transportu nmiędzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 lit a ww. ustawy. Zatem miejscem ich świadczenia – w myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia – będzie terytorium Polski. W związku z powyższym usługi te jako podlegające opodatkowaniu na terytorium Polski, korzystać będą - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy - z preferencyjnej stawki podatku 0%. Zatem wbrew twierdzeniom Spółki usługi te nie będą zwolnione od podatku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.