Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-383/14/MU
z 9 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.).


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666 z późn. zm.) emeryci, renciści wojskowi i osoby pobierające renty rodzinne mają prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego.

Świadczenia socjalne przysługują - zgodnie z art. 27 ust. 2 tej ustawy - w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych.

Ponadto na podstawie art. 27 pkt 6, dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.

Według rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: zapomogi pieniężnej, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospitalizacyjnej, częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych (§ 5 ust. 1) oraz pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci (§ 6).

Natomiast na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 wolne od podatku są: zapomogi losowe do kwoty 2.280 zł (pkt 26), świadczenia emerytów lub rencistów do kwoty 2.280 zł (pkt 38), świadczenia otrzymywane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów do kwoty 2.280 zł (pkt 92).


Aktualnie Wnioskodawca wypłaca:


  1. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych tzw. zapomoga zwykła (tzn. nie objęta zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), którą opodatkowuje 10 % podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku od kwoty powyżej 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci tzw. zapomogi losowe, które opodatkowuje 10 % podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku od kwoty powyżej 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  3. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych tzw. zapomogę zwykłą (nie objętą zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), którą wykazuje w PIT-8C w pełnej kwocie przyznanej w danym roku;
  4. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci oraz zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej tzw. zapomogę losową, którą wykazuje w PIT-8C stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  5. pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, którą wykazuje w PIT-8C w pełnej kwocie przyznanej w danym roku.


Wobec powyższego zadano następujące pytania:


  1. Czy przyznane w zakresie pomocy socjalnej i wypłacone, osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne po zmarłym emerycie lub renciście, zapomogi (nieprzyznane w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych, długotrwałej choroby lub śmierci) z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach oraz zakładach rehabilitacyjnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Czy od nadwyżki ponad tę kwotę Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?
  2. Czy wypłacana pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Czy od nadwyżki ponad tę kwotę Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C?


Zdaniem Wnioskodawcy, przyznane w zakresie pomocy socjalnej i wypłacone, osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne po zmarłym emerycie lub renciście, zapomogi (nieprzyznane w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych, długotrwałej choroby lub śmierci) z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach oraz zakładach rehabilitacyjnych nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C wykazując kwotę ww. zapomóg.

Natomiast ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł korzysta wypłacona pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną. Od nadwyżki ponad tę kwotę Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666 z późn. zm.) emeryci, renciści wojskowi i osoby pobierające renty rodzinne mają prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego.

Świadczenia socjalne przysługują - zgodnie z art. 27 ust. 2 tej ustawy - w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych.

Ponadto na podstawie art. 27 pkt 6, dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.

Według rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 107, poz. 890) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: zapomogi pieniężnej, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospitalizacyjnej, częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych (§ 5 ust. 1) oraz pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci (§ 6).

Natomiast na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 wolne od podatku są: zapomogi losowe do kwoty 2.280 zł (pkt 26), świadczenia emerytów lub rencistów do kwoty 2.280 zł (pkt 38), świadczenia otrzymywane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów do kwoty 2.280 zł (pkt 92).


Aktualnie Wnioskodawca wypłaca:


  1. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych tzw. zapomoga zwykła (tzn. nie objęta zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), którą opodatkowuje 10 % podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku od kwoty powyżej 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci tzw. zapomogi losowe, które opodatkowuje 10 % podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku od kwoty powyżej 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  3. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych tzw. zapomogę zwykłą (nie objętą zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), którą wykazuje w PIT-8C w pełnej kwocie przyznanej w danym roku;
  4. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci oraz zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej tzw. zapomogę losową, którą wykazuje w PIT-8C stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  5. pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, którą wykazuje w PIT-8C w pełnej kwocie przyznanej w danym roku.


Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, czy rodzaj w jakiej je przyznano, pieniężną czy niepieniężną, zapomoga czy inne świadczenie. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest, aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów, beneficjentami byli członkowie rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, a ich wysokość nie przekraczała wskazanego w tym przepisie limitu.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r., poz. 666 z późn. zm.) osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 6 ww. ustawy wynika, iż dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.


Z § 5 ust. 1 wydanego na podstawie art. 27 ust. 11 ww. ustawy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890) wynika, iż świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:


  1. zapomogi pieniężnej;
  2. zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;
  3. częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.


Przepis § 6 ww. rozporządzenia stanowi, iż pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje się dwa razy w roku kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną, jak również – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - zapomogi (niedotyczące zdarzeń losowych, długotrwałej choroby lub śmierci) z tytułu pogorszenia warunków materialnych lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach oraz zakładach rehabilitacyjnych dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne po zmarłym emerycie lub renciście - otrzymywane na podstawie wyżej powołanych przepisów korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Natomiast kwoty wypłacone ponad wskazany limit – zarówno z tytułu pomocy pieniężnej jak też zapomogi - podlegają opodatkowaniu i tym samym Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia tym osobom informacji PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj