Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-291/14-2/AO
z 6 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ‑ przedstawione we wniosku z 24 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r. ) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych przekraczających jednostkową wartość nabycia 10 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 marca 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych przekraczających jednostkową wartość nabycia 10 zł.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży regałów sklepowych i magazynowych oraz innego wyposażenia do sklepów i magazynów. Spółka w celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów podejmuje działania informacyjne oraz promocyjne, które polegają m.in. na nieodpłatnym przekazywaniu kontrahentom drukowanych materiałów.

Spółka ponosi wydatki na drukowane materiały w następującym zakresie: cenniki, katalogi, foldery, ulotki, instrukcje itp. W materiałach tych zamieszczone są m.in. prezentacje-fotografie przedstawiające ofertę wyrobów spółki, opisy techniczne, instrukcje składania oraz możliwości zastosowania produkowanych i sprzedawanych przez spółkę wyrobów. W związku z prowadzoną działalnością spółka przekazuje nieodpłatnie takie drukowane materiały obecnym lub potencjalnym kontrahentom.

Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia materiałów drukowanych. Spółka nie nalicza podatku VAT przy nieodpłatnym przekazaniu tych materiałów. W momencie przekazywania drukowanego materiału jego cena jednostkowa przekracza 10 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy od 1 kwietnia 2013 r. nieodpłatne przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych opisanych przez Spółkę we wniosku, przekraczających jednostkową wartość nabycia 10 zł, które to Spółka przekazuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniem od towarów i usług, a tym samym czy fakt nieodpłatnego przekazania tych materiałów stanowi dostawę towarów określoną w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy,


Zdaniem Spółki, od dnia 1 kwietnia 2013 r. przekazywanie kontrahentom nieodpłatnie drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych, w związku z prowadzoną działalnością, których cena nabycia przekracza 10 zł nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przekazywane przez Spółkę drukowane materiały informacyjne i reklamowe w postaci katalogów, folderów, ulotek czy też instrukcji nie mają waloru konsumpcyjnego dla podmiotu otrzymującego, a tym samym po stronie nabywającego nie dochodzi do przysporzenia majątkowego.

Specyfika produkowanych przez Spółkę wyrobów tj. regały sklepowe i magazynowe, półki i lady sklepowe czy też boksy kasowe wymagają odpowiednich środków oraz ścieżki reklamy i informacji. Klientami Spółki są duże sieci handlowe oraz mniejsze sklepy i to im głównie Spółka przekazuje wskazane drukowane materiały. Nieodpłatne przekazania tychże, dokonywane są również podczas targów, wystaw handlowych oraz spotkań biznesowych.

Zdaniem Spółki, poprzez przekazywane nieodpłatnie drukowane materiały tj. katalogi, foldery, instrukcje czy ulotki, które zawierają m.in. logo Spółki, dane adresowe Spółki, wizerunek graficzny sprzedawanego produktu oraz jego specyfikację Spółka realizuje jedynie cele reklamowe i informacyjne. Spółka stoi na stanowisku, iż odpowiednio przekazana informacja i reklama zawarta we wskazanych przez nią we wniosku drukowanych materiałach przybliża potencjalnym oraz faktycznym nabywcom jej produkty, a co za tym idzie zachęca do skorzystania z oferty handlowej Spółki.


W praktyce, przekazywane przez Spółkę materiały drukowane często przekraczają jednostkową kwotę nabycia 10 zł.


W ocenie Spółki, podstawowym znaczeniem jest cel przekazania oraz charakter przekazywanych materiałów, a te przekazywane w ramach działalności gospodarczej przez Spółkę mają jedynie cel reklamowy i informacyjny, nie mają zatem wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, nieodpłatne przekazywanie przez nią drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w ramach prowadzonej działalności, nawet jeśli ich jednostkowa cena nabycia przekracza 10 zł, nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu Ustawy VAT, art. 7 ust. 2, co za tym idzie Spółka nie musi opodatkowywać ich nieodpłatnego przekazania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ww. ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.


Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 - zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy - rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:


  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:


  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Z powyższych uregulowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży regałów sklepowych i magazynowych oraz innego wyposażenia do sklepów i magazynów. Spółka w celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów podejmuje działania informacyjne oraz promocyjne, które polegają m.in. na nieodpłatnym przekazywaniu kontrahentom drukowanych materiałów. Spółka ponosi wydatki na drukowane materiały w następującym zakresie: cenniki, katalogi, foldery, ulotki, instrukcje itp. W materiałach tych zamieszczone są m.in. prezentacje-fotografie przedstawiające ofertę wyrobów spółki, opisy techniczne, instrukcje składania oraz możliwości zastosowania produkowanych i sprzedawanych przez spółkę wyrobów. W związku z prowadzoną działalnością Spółka przekazuje nieodpłatnie takie drukowane materiały obecnym lub potencjalnym kontrahentom. Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia materiałów drukowanych. Spółka nie nalicza podatku VAT przy nieodpłatnym przekazaniu tych materiałów. W momencie przekazywania drukowanego materiału jego cena jednostkowa przekracza 10 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania przekazywanych nieodpłatnie materiałów reklamowych i informacyjnych, których jednostkowa wartość nabycia przekracza 10 zł obecnym lub potencjalnym kontrahentom.


Przy badaniu kwestii opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych typu katalogi, foldery, ulotki, instrukcje w celu ich przekazania obecnym lub przyszłym klientom stosownym jest odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. U podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Podatek VAT obciąża zatem konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.


Materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa we wniosku nie stanowią towarów, które mogą podlegać konsumpcji. Pełnią one jedynie funkcję nośnika informacji handlowej, a ich przekazanie ma na celu dotarcie do potencjalnych klientów i przedstawienie im oferty sprzedaży towarów nadających się do konsumpcji w rozumieniu regulacji o VAT. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, nie pojawia się również wskutek tego przysporzenie majątkowe. Jak wskazał Wnioskodawca materiały reklamowe i informacyjne typu katalogi, foldery, ulotki, instrukcje, przekazywane w ramach działalności gospodarczej przez Spółkę, mają jedynie cel reklamowy i informacyjny, nie mają wartości konsumpcyjnej dla kontrahentów. Poprzez przekazywane nieodpłatnie drukowane materiały tj. katalogi, foldery, instrukcje czy ulotki, które zawierają m.in logo Spółki, dane adresowe Spółki, wizerunek graficzny sprzedawanego produktu oraz jego specyfikację Spółka realizuje jedynie cele reklamowe i informacyjne.


Z uwagi na przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść przywołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych tj. katalogi, foldery, instrukcje czy ulotki na rzecz obecnych i potencjalnych kontrahentów ma na celu przekazanie informacji i reklamę produktów oferowanych przez Wnioskodawcę i dla kontrahenta nie stanowi wartości konsumpcyjnej tylko zachętę do skorzystania z oferty handlowej Spółki przekazanie to nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nieodpłatne przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, o których mowa we wniosku, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 zł nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Niniejsze przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj