Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-65/14-4/KG
z 5 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 7 marca 2014 r., do Biura KIP w Lesznie 12 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 27 maja 2014 r., Biura KIP w Lesznie 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług wynajmu budynku wielofunkcyjnej hali sportowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług wynajmu budynku wielofunkcyjnej hali sportowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2014 r. o dokument z którego wynika prawo osoby podpisanej pod wnioskiem do reprezentowania Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury (dalej: MGOK) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. MGOK jest samorządową jednostką instytucji kultury wpisaną w Księdze Rejestrowej Urzędu Gminy i Miasta działającą na podstawie Statutu MGOK nadanego uchwałą Rady Miejskiej Gminy z dnia 22 lutego 2008 r.

Podstawą prawną funkcjonowania MGOK są następujące przepisy:

  1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142. poz. 74 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 ze zm.).
  3. Statut.

Podstawowym celem MGOK jest prowadzenie działalności kulturalnej:

  1. Realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji i upowszechniania kultury.
  2. Pełni funkcję organizatora, inspiratora, inicjatora i koordynatora działalności placówek kultury na terenie miasta i gminy, przy współpracy placówek oświaty, organizacji społecznych i innych podmiotów.

MGOK prowadzi działalność w zakresie upowszechniania kultury, polegającą w szczególności na:

  • udostępnianiu szerokiemu gronu odbiorców dorobku kultury narodowej i światowej za pomocą różnych form przekazu;
  • inspirowaniu jednostek i grup mieszkańców gminy - ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży - do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
  • tworzeniu warunków do rozwoju talentów twórczych, twórczości kulturalnej oraz aktywności społecznej w sferze kultury;
  • kultywowaniu i rozwijaniu regionalnych tradycji kulturalnych na podstawie społecznie akceptowanego programu kulturalnego;
  • oraz inne w miarę możliwości budżetowych.

MGOK może - na zasadach określonych przepisami - realizować dodatkowe zadania:

  • organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, plenery, itp.;
  • opracowywać programy i plany rozwoju kultury, sztuki i ruchu artystycznego;
  • organizować przedsięwzięcia kulturotwórcze, imprezy kulturalne uwzględniające specyfikę regionu i wzbogacające turystyczną ofertę gminy;
  • organizować imprezy teatralne, filmowe i rozrywkowe;
  • organizować działalność promocyjną i handlową w zakresie upowszechniania regionalnych pamiątek, folderów, śpiewników, widokówek, biuletynów, itp.;
  • prowadzić wynajem i dzierżawę własnych składników majątkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

MGOK może, w granicach określonych przepisami, pobierać opłaty za swoje usługi i wydawnictwa, a wpływy przeznaczać na działalność statutową oraz może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach a dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych.

Uchwałą Rady Miejskiej Gminy z dnia 25 czerwca 2013 r. wprowadzono zmianę w statucie MGOK o treści: „Ośrodek Kultury może prowadzić działalność inną niż kulturalna - administrowanie obiektami sportowymi położonymi na terenie Gminy i Miasta (…)”.

Dnia 20 grudnia 2013 r. Gmina przekazała na podstawie umowy dzierżawy dla MGOK w użytkowanie budynek wielofunkcyjnej hali sportowej wraz z zapleczem i łącznikiem. W ramach umowy Wydzierżawiający (Gmina) oddaje w dzierżawę Dzierżawcy (MGOK) do używania i pobierania pożytków ww. obiekt. Dzierżawca zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot dzierżawy na cele zgodne z przeznaczeniem i przystosowaniem przedmiotu dzierżawy, tj. w zakresie: oświata, sport, kultura.

Od 1 stycznia 2014 r. MGOK wynajmuje halę odpłatnie na uprawianie sportu dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych. Za wynajmy hali MGOK pobiera opłatę wystawiając faktury VAT i stosując stawę podatku VAT w wysokości 23%. Wynajmujący halę na cele sportowe uważają, że powinna być stosowania stawka podatku VAT w wysokości 8%. Zainteresowani powołują się na art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz poz. 179 załącznika nr 3 do wymienionej ustawy - PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

W piśmie z 23 maja 2014 r. - precyzując opis stanu faktycznego - Zainteresowany wskazał, że za wynajem hali MGOK pobiera opłatę wystawiając faktury VAT i stosując stawę podatku VAT w wysokości 23% - symbol PKWiU 90.04.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych”. Wnioskodawca zaznaczył, że do stosowania symbolu PKWiU 90.04.10.0 i stawki VAT 23% obligują go aktualne zapisy statutu MGOK.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy przedstawionej sytuacji prawnej i zakresie działalności statutowej MGOK, mając na uwadze, że obiekt jest udostępniany w celach korzystania zgodnie z jego charakterem, a sama nazwa obiektu „hala sportowa” wskazuje do czego jest używana, można stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 179 załącznika nr 3 do wymienionej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką podatku VAT przy wynajmie hali sportowej dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych na cele sportowe jest stawka 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mimo, że w statucie MGOK w zakresie działalności wpisano - administrowanie obiektami sportowymi na terenie Gminy i Miasta oraz w umowie dzierżawy hali sportowej określono, że MGOK zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot dzierżawy na cele zgodne z przeznaczeniem i przystosowaniem przedmiotu dzierżawy, tj. w zakresie: oświata, sport, kultura - to taki stan nie upoważnia do stosowania obniżonej stawki VAT.

Zainteresowany uważa, że stosowanie obniżonej 8% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług będzie możliwe po wprowadzeniu zmian w statucie MGOK w zakresie działalności o zapisy typu „upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych”.

Brak powyższego wpisu w statucie - w ocenie Wnioskodawcy - jest właśnie główną przesłanką niezezwalającą na stosowanie obniżonej 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Na mocy art. 5a ustawy - obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (MGOK) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, samorządową jednostką instytucji kultury wpisaną w Księdze Rejestrowej Urzędu Gminy i Miasta działającą na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej z 22 lutego 2008 r. Podstawowym celem MGOK jest prowadzenie działalności kulturalnej.

MGOK może - na zasadach określonych przepisami - realizować dodatkowe zadania:

  • organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, plenery, itp.;
  • opracowywać programy i plany rozwoju kultury, sztuki i ruchu artystycznego;
  • organizować przedsięwzięcia kulturotwórcze, imprezy kulturalne uwzględniające specyfikę regionu i wzbogacające turystyczną ofertę gminy;
  • organizować imprezy teatralne, filmowe i rozrywkowe;
  • organizować działalność promocyjną i handlową w zakresie upowszechniania regionalnych pamiątek, folderów, śpiewników, widokówek, biuletynów, itp.;
  • prowadzić wynajem i dzierżawę własnych składników majątkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

MGOK może, w granicach określonych przepisami, pobierać opłaty za swoje usługi i wydawnictwa, a wpływy przeznaczać na działalność statutową oraz może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach a dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych. Uchwałą Rady Miejskiej Gminy z 25 czerwca 2013 r. wprowadzono zmianę w statucie MGOK o treści: „Ośrodek Kultury może prowadzić działalność inną niż kulturalna - administrowanie obiektami sportowymi położonymi na terenie Gminy i Miasta (…)”. Dnia 20 grudnia 2013 r. Gmina przekazała na podstawie umowy dzierżawy dla MGOK w użytkowanie budynek wielofunkcyjnej hali sportowej wraz z zapleczem i łącznikiem. W ramach umowy Wydzierżawiający (Gmina) oddaje w dzierżawę Dzierżawcy (MGOK) do używania i pobierania pożytków ww. obiekt. Dzierżawca zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot dzierżawy na cele zgodne z przeznaczeniem i przystosowaniem przedmiotu dzierżawy, tj. w zakresie: oświaty, sportu, kultury. Od 1 stycznia 2014 r. MGOK wynajmuje halę odpłatnie na uprawianie sportu dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych. Za wynajem hali MGOK pobiera opłatę wystawiając faktury VAT i stosując stawę podatku VAT w wysokości 23% klasyfikując świadczone usługi do grupowania PKWiU 90.04.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych”.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy pomimo tego, że zgodnie ze statutem działalność MGKO nie obejmuje „upowszechniania sportu i rekreacji, w tym organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych”, dla świadczonych usług polegających na wynajmie hali sportowej Ośrodek może stosować stawkę VAT obniżoną do 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%) wymienione zostały usługi objęte grupowaniem PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Podkreślić przy tum należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych jest sklasyfikowanie ich do grupowania PKWiU 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl/Klasyfikacje), grupowanie PKWiU 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

W tym miejscu należy podkreślić, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi najmu hali sportowej klubom sportowym, jednostkom gospodarczym i osobom fizycznym. Obiekt ten - jak wskazał Wnioskodawca - jest udostępniany ww. podmiotom w celu korzystania zgodnie z jego charakterem. Charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług wskazuje na ich niewątpliwy związek z obiektem sportowym jakim jest hala sportowa co może mieć wpływ na klasyfikację statystyczną tych usług.

W tym miejscu jednak raz jeszcze należy podkreślić, że to podmiot świadczący usługi obowiązany jest zdefiniować wykonywane czynności i zaklasyfikować je do właściwego grupowania PKWiU.

Jak wyjaśniono wyżej sklasyfikowanie usług związanych z działalnością obiektów sportowych do grupowania PKWiU 93.11.10.0 jest jedyną przesłanką uprawniającą świadczącego te usługi do zastosowania obniżonej 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Dla prawidłowości przyjęcia 8% stawki podatku dla ww. usług nie mają zatem znaczenia inne czynniki, w tym np. zapis w statucie obejmujący upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, odpowiadając na pytanie sformułowane we wniosku należy stwierdzić, że do czynności odpłatnego udostępniania przez MGOK hali sportowej zgodnie z jej charakterem na działalność sportową i rekreacyjną - pomimo braku w statucie Ośrodka zapisu obejmującego upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych - można stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, ale tylko wówczas, gdy usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 - „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

W sytuacji natomiast, gdy ww. usługi - jak wskazał Wnioskodawca - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.04.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych” należy opodatkować je stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%, dla tego typu bowiem usług ustawodawca nie przewidział możliwości zastosowania obniżonej stawki VAT.

Z uwagi na to, że w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie 8% stawki podatku uzależnione jest wyłącznie od wprowadzenia zmian w statucie - stanowisko oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę symbol grupowania PKWiU 90.04.10.0. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług wynajmu budynku wielofunkcyjnej hali sportowej. Natomiast interpretacją indywidualną z 5 czerwca 2014 r. nr ILPP5/443-65/14-5/KG załatwiono kwestię dotyczącą zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług odpłatnego udostępniania budynku wielofunkcyjnej hali sportowej po zmianie zapisów w statucie MGOK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj