Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-526/14-2/IGo
z 18 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi produkcji audycji radiowej wykonywanej w ramach umowy koprodukcji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usługi produkcji audycji radiowej wykonywanej w ramach umowy koprodukcji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka S.A. [Spółka] w ramach zadań radiofonii publicznej, określonych w art. 21 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji realizuje w szczególności tworzenie i rozpowszechnianie programów upowszechniających kulturę i odznaczających się walorami edukacyjnymi - zawiera umowy z Y. (dalej Y ).

M.in w listopadzie 2013 roku zawarto umowę pomiędzy Spółką a Y w ramach której strony postanawiają zrealizować wspólne przedsięwzięcie polegające na koprodukcji 15 rejestracji audiowizualnych audycji z udziałem publiczności pod wspólnym tytułem Five oclock, przeznaczonych do emisji w radiu i Internecie oraz zakup w ramach ustalonego wynagrodzenia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do zrealizowanych przed zawarciem umowy 6 odcinków audycji z cyklu Five oclock.

Strony w umowie ustaliły, iż za rejestrację i produkcję Audycji odpowiedzialne jest X. S.A., które zobowiązuje się wypełnić to zadanie zgodnie z najlepszą wiedzą fachową, na poziomie artystycznym i technicznym.


Spółka zobowiązała się do zawarcia umów z artystami-wykonawcami i realizatorami audycji oraz wszelkimi innymi uprawnionymi podmiotami, których przedmiotem będzie przeniesienie przez nich wszelkich praw autorskich i praw pokrewnych oraz uzyskanie zezwoleń na wykonywanie autorskich praw zależnych, tak, aby zagwarantowane było prawo Spółki i Y. jako współuprawnionych autorsko do wyłącznego, nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania i rozporządzania odcinkami audycji na następujących polach eksploatacji:

  1. wszelkie utrwalanie i zwielokrotnianie (w tym wprowadzanie do pamięci komputera lub innego urządzenia), wytwarzanie egzemplarzy, jakąkolwiek techniką, zapisu magnetycznego, mechanicznego, optycznego, elektronicznego lub innego, techniką analogową lub cyfrową, w dowolnym systemie lub formacie; na wszelkich nośnikach, w tym nośnikach audio lub video, światłoczułych, magnetycznych, optycznych, dyskach, kościach pamięci, nośnikach komputerowych i innych nośnikach zapisów i pamięci;
  2. wszelki obrót odcinkami audycji - oryginałem i egzemplarzami wytworzonymi zgodnie z pkt 1) - wprowadzanie ich do obrotu, w tym za pośrednictwem Internetu, najem, użyczanie;
  3. wszelkie inne rozpowszechnianie, w tym:
    1. wszelkie nadawanie i reemitowanie, w tym za pomocą fonii lub wizji przewodowej lub bezprzewodowej, przez stacje naziemne, za pośrednictwem satelity, w sieciach kablowych, telekomunikacyjnych lub multimedialnych lub innych systemach przekazu (w tym tzw. simulcasting lub webcasting), w sposób niekodowany lub kodowany, w obiegu otwartym lub zamkniętym, w jakiejkolwiek technice (w tym analogowej lub cyfrowej), systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w tym także w serwisach tekstowych, multimedialnych, internetowych, telefonicznych lub telekomunikacyjnych;
    2. wszelkie publiczne udostępnianie Odcinków audycji lub ich fragmentów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w tym poprzez stacje naziemne, za pośrednictwem satelity, sieci kablowe, telekomunikacyjne lub multimedialne, bazy danych, serwery lub inne urządzenia i systemy, w tym także osób trzecich, w obiegu otwartym lub zamkniętym, w jakiejkolwiek technice, systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w tym też w serwisach wymienionych w lit. a), w szczególności na stronach internetowych Y lub
    3. wszelkie publiczne odtwarzanie, wyświetlanie.

Autorskie prawa majątkowe i pokrewne do wszystkich 21 odcinków zarówno wcześniej zrealizowanych jak odcinków audycji realizowanych w trakcie trwania umowy są wspólną własnością Spółki i Y . Obydwu stronom przysługują nieograniczone w czasie i miejscu autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do audycji oraz prawo zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych na polach eksploatacji ustalonych w umowie zgodnie z uwzględnieniem określonego podziału pól eksploatacji. Wraz z zawarciem umowy X i Y stali się współproducentami odcinków audycji.

Audycje są rejestrowane zarówno audio, jak i video. Archiwizowane są zarówno przez Archiwum (dyski z plikami), jak i w systemie archiwizacyjnym Y . Są przeznaczone do wielokrotnego wykorzystania na antenie Programu 2, do nieograniczonego w czasie umieszczenia na portalu Spółki, jak też w edukacyjnym portalu Y . Audycje powstają według autorskich scenariuszy zaakceptowanych na poziomie projektu przez kontrahenta z uszanowaniem zasady niezależności redakcyjnej nadawcy, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Spółka i Y. zobowiązują się w wypadku eksploatacji odcinków audycji do zamieszczania informacji - w formie zapowiedzi słownej lub odpowiedniej noty i oznaczenia graficznego, że współproducentami odcinków audycji są Y. i X.

We wszystkich działaniach promocyjnych, w tym w zapowiedziach, trailerach, podsumowaniach i wszelkich innych materiałach audialnych, audiowizualnych i tekstowych dotyczących odcinków audycji, strony zobowiązują się informować o Y i Spółce jako koproducentach odcinków audycji.

Za stronę produkcyjną audycji odpowiada Spółka, która podejmuje inicjatywę, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji audycji.

Y partycypuje w kosztach realizacji audycji przekazując Spółce na podstawie faktury dwa rodzaje płatności:

  1. wartość wkładu finansowego wynikającą z kosztorysu realizacji audycji oraz
  2. wynagrodzenie za nabycie praw autorskich do zrealizowanych odcinków audycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane świadczenia Wnioskodawcy, wykonywane na rzecz Y. podlegają w całości zwolnieniu z podatku od towarów i usług?


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane świadczenia w całości podlegają zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług.


Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 132 ust.1 lit. q Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej następujące transakcje: działalność publicznych instytucji radia i telewizji, z wyłączeniem działalności komercyjnej.


W powołanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT ustanowiono zwolnienie od podatku, dla usług związanych z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczonych przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Spółka jest jednostką publicznej radiofonii - przesłanka podmiotowa zwolnienia jest spełniona.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć: „usługa związana z realizacją zadań radiofonii i telewizji” ani też żadnej z usług podlegających wyłączeniu od zwolnienia z VAT, wymienionych pod literami a-d art. 43 ust. 1 pkt 34. Zgodnie z zasadami wykładni przepisów podatkowych tak zakres zwolnień podatkowych, jak i zakres wyjątków od ustanowionego zwolnienia, należy interpretować w sposób ścisły, unikając jakichkolwiek uogólnień i wykładni rozszerzającej znaczenie pojęć użytych w treści przepisu.

W danej tu sprawie, należy zwrócić uwagę, że treść zakresu cytowanego zwolnienia, z ustawy o VAT musi być zgodna z art. 132 ust. 1 lit. Q Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej działalność publicznych instytucji radia i telewizji, z wyłączeniem działalności komercyjnej.

Dyrektywa jako źródło prawa wtórnego stanowionego przez Unię Europejską jest integralną częścią systemu prawnego każdego z państw członkowskich. Stanowisko powyższe nie budzi wątpliwości, a w orzecznictwie sądów administracyjnych jednoznacznie przesądzono, że organy wydające interpretacje prawa podatkowego w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mają obowiązek uwzględnienia przepisów prawa UE. Kwestia ta została przesądzona m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 marca 2010 r., I FSK 61/09, w którym Sąd orzekł, że w pojęciu „przepisów prawa podatkowego” w rozumieniu art. 14b § 1 w zw. z art. 3 pkt 2 O.p. mieszczą się przepisy dyrektywy 112, a minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, jest obowiązany wydać w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację w zakresie przepisów tej dyrektywy oraz ich implementacji do krajowych aktów prawnych. Produkcja i emisja audycji radia publicznego w swym całokształcie, realizowana na zlecenie podmiotu trzeciego, podlega zwolnieniu z VAT i nie jest działalnością komercyjną w rozumieniu ww. przepisu 2006/112/WE Dyrektywy VAT.

X. S.A, produkując i emitując audycję na rzecz słuchaczy nie występuje jako podatnik od towarów i usług (jako nadawca publiczny wykonuje w tym zakresie funkcję publiczną w rozumieniu przepisów art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji).


Zgodnie z art. 21 ust. la ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:

  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    8a) uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

W związku z tym przedstawia się tezę, że w odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 21 ust. 1a pkt 1-5 oraz pkt 8 i 9 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, spółki radia publicznego i telewizji publicznej nie są podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (za tezą wyroku WSA w Olsztynie z dnia 5 listopada 2008 r. I SA/Ol 424/2008).

Istnieją więc istotne wątpliwości czy w ogóle mamy do czynienia z usługą, rozumianą jako świadczenie odpłatne na rzecz konkretnego odbiorcy. Docelowym odbiorcą opisanych tu, a wytworzonych w koprodukcji audycji są ich słuchacze. Działalność Spółki na rzecz słuchaczy nie ma charakteru ani komercyjnego, ani też charakteru usługi. Słuchacze nie są podmiotem uprawnionym i zobowiązanym w sensie cywilnoprawnym do świadczeń z tytułu emisji audycji.

W opisanym stanie faktycznym Spółka wykonuje czynności określone w art. 21 ust, 1a pkt 1, 6, 7, ww. ustawy o radiofonii i telewizji. Znajduje się tutaj prowadzenie działalności produkcyjnej i usługowej związanej z twórczością audiowizualną oraz popieranie twórczości i działalności oświatowej. Jednakże nie sposób ściśle wydzielić czynności, którym można przypisać cechy usług (tu - świadczonych na rzecz podmiotu będącego stroną umowy cywilnoprawnej) od całokształtu działań radia publicznego, podejmowanych tu - we współpracy z podmiotem trzecim. Niezmiennie bowiem audycje, powstają z uwzględnieniem zasady niezależności działania radia publicznego. Odbiorcami audycji radiowych są zaś wyłącznie ich słuchacze.

Wnioskodawca podkreśla, że w stanie faktycznym nie występuje przesłanka komercyjności działań radia publicznego. W rozumieniu Wnioskodawcy czynność komercyjna to taka, z której wynika zysk/dochód; podejmowana dla osiągnięcia zysków. Za językowym rozumieniem słowa „komercja” - 1. /działalność nastawiona jedynie na osiągnięcie zysku; też: produkty takiej działalności/ (internetowy Słownik Języka Polskiego PWN).

Pieniądze otrzymane od Y nie stanowią efektu wykonywania działalności nastawionej na osiągnięcie zysku - są one wypłacane na pokrycie konkretnie zdefiniowanych kosztów działalności radia publicznego obrazujących się w nadaniu audycji.

W zakresie w jakim następuje sama tylko, osobno wyceniona w zakresie jej kosztów, realizacja audycji radia publicznego wykonywana przez X. S.A. we współpracy z Y. wedle stanowiska Wnioskodawcy, jest to usługa zwolniona z VAT, na podstawie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz 2006/112/WE Dyrektywy VAT.

W danym stanie rzeczy usługą jest realizacja audycji, zgodnie z całokształtem zaciągniętych zobowiązań na rzecz Y. obejmująca cały jej proces produkcyjny, emisję oraz ustalone w umowie skutki tej emisji. Jako taka usługa radia publicznego stanowi całokształt czynności dotyczących realizacji audycji. Nawet jeśli wyodrębnić z niej czynności i otrzymane kwoty, do których można by przypisać związek z nagraniami i prawami autorskimi do tych nagrań, dyspozycja zwolnienia przedmiotowego z VAT w tej części również obowiązuje. Bowiem cytowany wyżej art. 132 ust. 1 lit. q Dyrektywy 2006/112/WE nie zezwala na opodatkowanie jakichkolwiek usług publicznego radia, jeśli są to usługi wykonywane w ramach działalności niekomercyjnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”. Radiofonię publiczną tworzą:

  • spółka „X - Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą (ust. 3 pkt 1).

W art. 1 przytoczonej ustawy o radiofonii i telewizji ustawodawca formułuje ogólne zadania stanowiące swego rodzaju postulaty publicznych mediów, wymieniając wśród nich m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 w/w ustawy, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.


Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1a tej ustawy, do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:

  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    8a) uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

Zgodnie z art. 4 pkt 7 w rozumieniu w/w ustawy rozpowszechnianiem jest emisja programu drogą bezprzewodową lub przewodową do odbioru przez odbiorców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że X S.A. realizując tworzenie i rozpowszechnianie programów upowszechniających kulturę i odznaczających się walorami edukacyjnymi - zawiera umowy z Y (dalej Y ).

W listopadzie 2013 roku zawarto umowę pomiędzy Spółką a Y w ramach której strony postanawiają zrealizować wspólne przedsięwzięcie polegające na koprodukcji 15 rejestracji audiowizualnych audycji z udziałem publiczności pod wspólnym tytułem Five oclock, przeznaczonych do emisji w radiu i Internecie oraz zakup w ramach ustalonego wynagrodzenia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych do zrealizowanych przed zawarciem umowy 6 odcinków audycji z cyklu Five oclock.

Strony w umowie ustaliły, że za rejestrację i produkcję Audycji odpowiedzialne jest X. S.A., które zobowiązuje się wypełnić to zadanie zgodnie z najlepszą wiedzą fachową, na poziomie artystycznym i technicznym. Spółka zobowiązała się do zawarcia umów z artystami-wykonawcami i realizatorami audycji oraz wszelkimi innymi uprawnionymi podmiotami, których przedmiotem będzie przeniesienie przez nich wszelkich praw autorskich i praw pokrewnych oraz uzyskanie zezwoleń na wykonywanie autorskich praw zależnych, tak, aby zagwarantowane było prawo Spółki i Y jako współuprawnionych autorsko do wyłącznego, nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania i rozporządzania odcinkami audycji. Autorskie prawa majątkowe i pokrewne do wszystkich 21 odcinków zarówno wcześniej zrealizowanych jak odcinków audycji realizowanych w trakcie trwania umowy są wspólną własnością Spółki i Y . Obydwu stronom przysługują nieograniczone w czasie i miejscu autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do audycji oraz prawo zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych na polach eksploatacji ustalonych w umowie zgodnie z uwzględnieniem określonego podziału pól eksploatacji. Wraz z zawarciem umowy X i Y stali się współproducentami odcinków audycji. Audycje są rejestrowane zarówno audio, jak i video. Archiwizowane są zarówno przez Archiwum (dyski z plikami), jak i w systemie archiwizacyjnym Y . Są przeznaczone do wielokrotnego wykorzystania na antenie Programu 2, do nieograniczonego w czasie umieszczenia na portalu Spółki, jak też w edukacyjnym portalu Y . Spółka i Y zobowiązują się w wypadku eksploatacji odcinków audycji do zamieszczania informacji - w formie zapowiedzi słownej lub odpowiedniej noty i oznaczenia graficznego, że współproducentami odcinków audycji są Y. i X . We wszystkich działaniach promocyjnych, w tym w zapowiedziach, trailerach, podsumowaniach i wszelkich innych materiałach audialnych, audiowizualnych i tekstowych dotyczących odcinków audycji, strony zobowiązują się informować o Y. i Spółce jako koproducentach odcinków audycji.

Za stronę produkcyjną audycji odpowiada Spółka, która podejmuje inicjatywę, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji audycji.


Y partycypuje w kosztach realizacji audycji przekazując Spółce na podstawie faktury dwa rodzaje płatności:

  1. wartość wkładu finansowego wynikającą z kosztorysu realizacji audycji oraz
  2. wynagrodzenie za nabycie praw autorskich do zrealizowanych odcinków audycji.

Należy zauważyć, że podmioty uczestniczące w produkcji audycji radiowej w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie mogą być uznane za jednego podatnika VAT. Oznacza to, że relacje zachodzące pomiędzy stronami umowy dotyczącej produkcji audycji radiowej, dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług, należy oceniać zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w zakresie tego podatku.

W pierwszej kolejności należy poddać analizie konstrukcję normy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, która ma charakter podmiotowo – przedmiotowy. Z jednej strony ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia od VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji, a z drugiej wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Jednocześnie omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych. Pomimo, że przepisy ustawy o VAT w celu zidentyfikowania jednostki publicznej radiofonii oraz określenia zadań na niej ciążących nie odsyłają wprost do jakiejkolwiek z ustaw, to właściwym i naturalnym wydaje się odwołanie do ustawy o radiofonii i telewizji. Przytoczony powyżej art. 26 ust. 1 tejże ustawy, jasno wskazuje na Spółkę Akcyjną, jako jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, tworzącą jednostkę publiczną radiofonii. Także w przedmiotowej sprawie bez wątpienia została spełniona podmiotowa przesłanka, warunkująca zwolnienie.

Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia, w celu określenia zadań stawianych radiofonii publicznej należy odnieść się do treści art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym radiofonia publiczna realizuje misję publiczną, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów radiowych. Także określając zakres zwolnień zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez powyższą ustawę o radiofonii i telewizji. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków, wyklucza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT.

Po analizie ww. przepisów i w odniesieniu ich do zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym, jednakże jest ona niewystarczająca do objęcia zwolnieniem świadczonych przez niego usług. Z treści wniosku wynika, że wymienione przez Wnioskodawcę usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co wyraźnie podkreśla Spółka, służą rozpowszechnianiu programów upowszechniających kulturę i odznaczających się walorami edukacyjnymi, czyli zachowują misyjny charakter. Tym samym, należy uznać, że ich realizacja wypełnia przesłanki przedmiotowe zwolnienia tj. opisywane usługi są związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji określonych w art. 21 ust. 1 tejże ustawy.

Tym samym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT oraz regulacjach ustawy o radiofonii i telewizji, w szczególności dotyczących zadań stawianych radiofonii publicznej, w świetle nakreślonego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi produkcji audycji radiowych, wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do wysokości wkładu finansowego koproducenta, wykonywanej przez X S.A. w ramach umowy koprodukcji, będą korzystały ze zwolnienia od VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj