Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-306/12-2/KC
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-306/12-2/KC
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
kable
miejsce świadczenia usług
urządzenie
usługi


Istota interpretacji
w zakresie miejsca świadczenia usług montażu urządzeń i okablowania stadionów na EURO 2012.



Wniosek ORD-IN 617 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług montażu urządzeń i okablowania stadionów na EURO 2012 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług montażu urządzeń i okablowania stadionów na EURO 2012.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: Spółka” bądź „Wnioskodawca” z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zamierza świadczyć usługi na terenie Polski. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) w Polsce. Wnioskodawca nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT m.in. dlatego, że działalność prowadzona w Polsce nie ma charakteru stałego (permanentnego), a posiadane zasoby techniczne będą używane w Polsce jedynie okresowo tj. przez czas trwania turnieju EURO 2012.

Spółka zawarła umowę na świadczenie usług z Unią Europejskich Związków Piłkarskich z siedzibą w Szwajcarii (dalej: UEFA” bądź „usługobiorca”) — będącą organizatorem turnieju Euro 2012w Polsce i na Ukrainie w 2012 r. Usługobiorca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Zgodnie z zapisami w/w umowy, Spółka zobowiązuje się do świadczenia na rzecz UEFA następujących usług:

  1. Dostarczenie i instalacja sprzętu transmisyjnego tj. kamer, urządzeń do transmisji sygnału, monitorów, soczewek itp. (dalej: „urządzenia transmisyjne”) na terenie czterech stadionów narodowych w Polsce. Urządzenia będą przemieszczone z terenu Wielkiej Brytanii na teren Polski i zamontowane na terenie stadionów zlokalizowanych w Poznaniu, Gdańsku, Warszawie i we Wrocławiu. Urządzenia transmisyjne będą zamontowane na stadionach na czas trwania turnieju EURO 2012, tj. na czas około 1 miesiąca. Wnioskodawca zobowiązuje się również do świadczenia usług nadzoru technicznego nad urządzeniami w czasie trwania turnieju. Po zakończeniu turnieju, urządzenia będą zdemontowane i przetransportowane ponownie na teren Wielkiej Brytanii.
  2. Dostarczenie i zamontowanie okablowania na terenie czterech stadionów w Polsce na czas trwania turnieju EURO 2012. Wnioskodawca zobowiązuje się również do świadczenia usług technicznego nadzoru nad zmontowanym okablowaniem w czasie trwania turnieju. Kable zostaną zdemontowane i przetransportowane na teren Wielkiej Brytanii po zakończeniu turnieju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy usługi montażu, nadzoru technicznego nad urządzeniami transmisyjnymi oraz okablowaniem stadionów, będące przedmiotem umowy zawartej z UEFA powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością, o których mowa w art. 28e u.p.t.u. i w konsekwencji powinny podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce...
  2. Czy Spółka jest zobowiązana do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

W ocenie Spółki, świadczone usługi montażu oraz nadzoru technicznego nad urządzeniami transmisyjnymi oraz okablowaniem montowanym na terenie stadionów, świadczone na rzecz UEFA nie będą związane z nieruchomością w rozumieniu przepisu art. 28e u.p.t.u., a w konsekwencji miejscem świadczenia tych usług będzie kraj siedziby usługobiorcy w myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 28b ust.1 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy 112 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.) i w omawianym zakresie jest zgodny z Dyrektywą 112.

Usługi wymienione w art. 28e są tylko przykładami usług związanych z nieruchomościami. Zatem katalog usług związanych z nieruchomościami jest otwarty. Każda usługa, która dotyczy konkretnej nieruchomości, może być uznana za usługę związaną z nieruchomościami (Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki, „Komentarz do art. 28(e) ustawy o podatku od towarów i usług”, wyd. Lex, 2011). W konsekwencji, takie podejście może prowadzić do wniosku, iż większość świadczonych usług jest związana z nieruchomością.

Aby jednak zakwalifikować usługę jako związaną z nieruchomością zgodnie z zakresem art. 28e i intencją ustawodawcy konieczne jest, by zaistniał bezpośredni związek usługi zdaną nieruchomością.

Takie kryterium zakwalifikowania usługi jako związanej z nieruchomością wskazuje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) w wyroku wydanym w sprawie C -166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczącej sprzedaży praw do dokonywania połowów w austriackiej rzece.

TWE wskazał, że „(...) należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający. W rzeczywistości bowiem sprzeczne z systematyką art. 9 ust. 2 lit. a) Szóstej Dyrektywy byłoby dopuszczenie, aby w zakresie tej zasady szczególnej mieściło się każde świadczenie usług, które pozostaje w jakimkolwiek, nawet niewielkim związku z nieruchomością ponieważ znaczna liczba usług jest mniej lub bardziej związana z nieruchomością. Zdaniem TSUE, jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, mieści się będzie w zakresie art. 9 ust 2 lit a) Szóstej Dyrektywy W takim związku pozostają wszystkie usługi przykładowo wymienione w tym przepisie (obecnie we wskazanym art. 47 Dyrektywy 112).

Z powyższym stanowiskiem zgodził się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku wydanym dnia 19.10.2010 r. o sygn. akt I SA/Po 572/210.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż zdemontowane urządzenia oraz kable będą mogły być użyte/ zamontowane w innej nieruchomości w celu świadczenia usług dla kolejnych kontrahentów. W tym kontekście nie budzi wątpliwości brak bezpośredniego związku z daną nieruchomością.

W związku z powyższym usługi montażu oraz nadzoru technicznego sprawowane nad tymi urządzeniami oraz okablowaniem nie będą pozostawać w bezpośrednim związku z nieruchomościami zlokalizowanymi w Polsce.

W ocenie Spółki, w kontekście rozpatrywanego zdarzenia przyszłego, zasadnicze dla określenia miejsca świadczenia usług będzie również ustalenie czy zamontowane urządzenia oraz okablowanie będą stanowić części składowe nieruchomości.

Należy podkreślić, iż przepisy o VAT nie zawierają definicji terminu nieruchomość. Z tego względu dla celów określenia zakresu pojęcia „nieruchomość” należy posłużyć się art. 465 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm. ), z którego wynika, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie zaś z art. 475 § 1-3 Kodeksu cywilnego część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych, gdzie częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub Istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przy czym przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Podobną definicje terminu „nieruchomość” wykształcili również przedstawiciele doktryny prawa cywilnego (M Bednarek, „Mienie Wyd. Zakamycze, Kraków 1997) Zgodnie z tą definicją, przywoływaną w wielu interpretacjach podatkowych, dany przedmiot uzyskuje atrybut części składowej innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), jeżeli zostanie on połączony z tą rzeczą w taki sposób, ze będzie istniała:

  1. Więź fizykalno przestrzenna,
  2. Wieź funkcjonalna (gospodarcza), a połączenie będzie miało,
  3. Charakter trwały (nie dla przemijającego użytku)

- przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Wskutek takiego połączenia przedmiot połączony traci samodzielny byt w sensie fizycznym gospodarczym i prawnym.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów oraz komentarzy, w ocenie Spółki urządzenia transmisyjne oraz okablowanie montowane na terenie czterech stadionów w Polsce nie będą stanowić części składowych nieruchomości (tj. stadionów). Zarówno urządzenia transmisyjne jak i okablowanie nie będą trwale związane z nieruchomościami, jako że będą one zamontowane na stadionach jedynie na określony czas trwania turnieju tj. około 1 miesiąca.

Co więcej, zdemontowanie urządzeń nie będzie skutkować w uszkodzeniu nieruchomości, czy też istotnej zmianie odłączonych urządzeń.

Należy również wskazać, iż prawo do rozporządzania montowanymi urządzeniami oraz okablowaniem jako właściciel nie zostanie przeniesione na kontrahenta tj. UEFA W myśl przywołanego przepisu art. 47 ust. 1-3 Kodeksu Cywilnego, „część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych”, dlatego też zamontowane okablowanie, urządzenia transmisyjne nie będą stanowić części składowej stadionów.

Podobny tok rozumowania został przedstawiony w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi dnia 23.12.2011 r., sygn. IPTPP2/443-570/11-4/KW w zakresie miejsca świadczenia oraz ustalenia podmiotu będącego podatnikiem z tytułu usługi czyszczenia chłodnic płytowych znajdujących się na instalacji produkcyjnej wnioskodawcy. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w w/w sprawie „skoro instalacja produkcyjna jest częścią składową nieruchomości położonej na terenie kraju, to nabyta przez Wnioskodawcę usługa czyszczenia chłodnic płytowych znajdujących się na instalacji produkcyjnej, związana jest z nieruchomością położoną na terytorium kraju, zatem miejscem świadczenia usługi, a tym samym opodatkowania, zgodnie z art. 28e ustawy, będzie miejsce położenia nieruchomości, czyli w tym przypadku Polska”.

Na podstawie powyższego, a contrario należy wnioskować, iż skoro, urządzenia oraz kable należące do Spółki nie będą częścią składową nieruchomości położonej na terytorium Polski (jak wykazano powyżej), usługa montażu/nadzoru technicznego nad tymi urządzeniami oraz okablowaniem nie będzie związana z nieruchomością położoną na terytorium kraju. W konsekwencji miejscem świadczenia usług, zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b, będzie kraj siedziby usługobiorcy, tj. Szwajcaria.

Należy również wskazać, iż istotą usług świadczonych na rzecz UEFA będzie w rzeczywistości wynajem urządzeń oraz kabli, a więc majątku ruchomego, co do zasady nie związanego z żadną konkretną nieruchomością. Usługi montażu, nadzoru technicznego wykonywane przez Wnioskodawcę będą zatem usługami wykonywanymi na ruchomościach i bezpośrednio związanymi z tymi rzeczami ruchomymi.

Co więcej, celem nabycia usługi przez kontrahenta nie będzie ulepszenie nieruchomości zlokalizowanej na terenie Polski, a wykorzystanie wynajmowanych maszyn do świadczenia usługi związanej z rozrywką. Za pomocą wynajętych urządzeń oraz niezbędnego do ich działania okablowania, możliwa bowiem będzie transmisja rozgrywanych na terenie stadionów meczy. Urządzenia będą zamontowane na terenie stadionu jedynie do celu organizacji specyficznej imprezy kulturalno-sportowej jaką jest turniej piłkarski EURO 2012. Odłączenie urządzeń nie uniemożliwi pełnienie funkcji, do jakiej nieruchomość została stworzona. Stadiony w przyszłości będą mogły funkcjonować bez tego sprzętu, kabli.

Zdaniem Wnioskodawcy nie zaistnieje zatem więź funkcjonalna/gospodarcza świadczonych usług z nieruchomością. W konsekwencji, przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako bezpośrednio związanych z nieruchomością.

Podsumowanie:

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi instalacji urządzeń transmisyjnych oraz nadzoru technicznego nad ich prawidłowym funkcjonowaniem, nie będą związane z nieruchomością położoną na terytorium kraju w rozumieniu art. 28e u.p.t.u.

Za prawidłowością powyższego stanowiska przemawiają następujące argumenty:

  • brak bezpośredniego związku usług z nieruchomością;
  • definicje nieruchomości i ich części składowych w ujęciu cywilnoprawnym, zgodnie z którymi montowane urządzenia i kable nie będą stanowić części składowych nieruchomości położonej na terenie Polski;
  • istota świadczonej usługi czyli wynajem urządzeń transmisyjnych oraz kabli tj. majątku ruchomego, co do zasady nie związanego z nieruchomością;
  • cel nabycia usługi, jakim jest wzbogacenie kompleksowej usługi rozrywkowej świadczonej przez kontrahenta, nie zaś ulepszenie nieruchomości zlokalizowanej na terenie Polski.

W konsekwencji, miejscem świadczenia tych usług, a tym samym opodatkowania, zgodnie z art. 28b ust. 1 u.p.t.u., będzie miejsce siedziby usługobiorcy, czyli w tym przypadku Szwajcaria.

Ad.2

Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż urządzenia oraz kable przemieszczone na terytorium Polski będą czasowo używane na terenie Polski w celu świadczenia usług, nie dłużej niż przez 24 miesiące. W związku z tym w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie tych towarów na teren Polski nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT czynny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego przemieszczenia towarów.

Mając na uwadze stanowisko przedstawione w punkcie 1 wniosku, w ocenie wnioskodawcy, usługi świadczone na rzecz UEFA nie będą stanowić usług związanych z nieruchomością. W konsekwencji, miejscem świadczenia usług montażu/nadzoru technicznego urządzeń transmisyjnych oraz okablowania będzie zgodnie z art. 28b ust. 1 u.p.t.u. kraj siedziby usługobiorcy, tj. Szwajcaria.

Spółka nie będzie podejmować żadnych innych czynności opodatkowanych na terenie kraju. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do rejestracji jako czynny podatnik VAT w Polsce w kontekście art. 96 ust.1 u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w Rozdziale 3 Dział V ustawy.

Według art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług

Powyższy artykuł wprowadza w ustawie drugą definicję podatnika. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług (na rzecz podatników) została określona w art. 28b ust. 1 ustawy. W oparciu o ten przepis, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Od powyższej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami. I tak zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W przepisie tym przyjęto, że usługi związane z nieruchomościami są zawsze opodatkowane w kraju położenia nieruchomości, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu są wykonywane, gdzie ma siedzibę usługodawca oraz, gdzie faktycznie (fizycznie) wykonuje tą usługę. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą są opodatkowane według jej miejsca położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako spółka z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zamierza świadczyć usługi na terenie Polski. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce oraz nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT. Spółka zawarła umowę na świadczenie usług z Unią Europejskich Związków Piłkarskich z siedzibą w Szwajcarii – UEFA, będącą organizatorem turnieju Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie w 2012 r. Zgodnie z zapisami umowy, Wnioskodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz UEFA następujących usług:

  1. dostarczenie i instalacja sprzętu transmisyjnego tj. kamer, urządzeń do transmisji sygnału, monitorów, soczewek itp. (dalej: „urządzenia transmisyjne”) na terenie czterech stadionów narodowych w Polsce. Urządzenia będą przemieszczone z terenu Wielkiej Brytanii na teren Polski i zamontowane na terenie stadionów zlokalizowanych w P, G W i we W. Urządzenia transmisyjne będą zamontowane na stadionach na czas trwania tj. na czas około 1 miesiąca.
  2. Dostarczenie i zamontowanie okablowania na terenie czterech stadionów w Polsce na czas trwania turnieju EURO 2012.

Wnioskodawca zobowiązuje się również do świadczenia usług technicznego nadzoru nad zmontowanym okablowaniem w czasie trwania turnieju. Po zakończeniu turnieju, kable zostaną zdemontowane i przetransportowane na teren Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przedmiotowe usługi montażu, nadzoru technicznego nad urządzeniami transmisyjnymi oraz okablowaniem stadionów, świadczone na rzecz UEFA powinny być traktowane jako usługi związane z nieruchomością, i w konsekwencji czy zobowiązany jest do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT w Polsce i ich rozliczenia.

W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim ustalić, co należy rozumieć przez nieruchomość, jak też jakie usługi należy uznać za związane z nieruchomościami.

W związku z brakiem definicji nieruchomości w ustawie o podatku od towarów i usług wydaje się być słuszne posiłkowanie się w tej kwestii przepisami prawa cywilnego. I tak, zgodnie z art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Stosownie zaś do art. 47 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W kontekście rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenie będzie miało określenie rzeczy składowej nieruchomości. Jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, w doktrynie ukształtowany został pogląd, iż „dany przedmiot uzyskuje atrybut części składowej innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), jeżeli zostanie on połączony z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

  • więź fizykalno-przestrzenna,
  • więź funkcjonalna (gospodarcza), a połączenie będzie miało
  • charakter trwały (nie dla przemijającego użytku)
  • przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca wskazuje, że urządzenia transmisyjne oraz okablowanie będą montowane na czterech polskich stadionach tylko na określony czas, tj. na czas trwania turnieju piłkarskiego. Co więcej, zdemontowanie ich po tym czasie nie wpłynie negatywnie na funkcjonalność ani użyteczność stadionów.

Analizując powołane powyżej przepisy w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomościami, jakimi są stadiony położone w Polsce. Nie stanowią również części składowej nieruchomości.

Usługa montażu urządzeń transmisyjnych oraz okablowanie stadionu nie powoduje, iż elementy te łączą się z nieruchomością w sposób trwały i nieprzemijający. Istotne jest również, że zdemontowanie tych części ze stadionów nie wpłynie w żaden sposób na ich przydatność i funkcjonalność.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, skoro instalacja urządzeń transmisyjnych oraz okablowania na stadionach w Polsce nie jest częścią składową nieruchomości położonej na terytorium kraju, to świadczona przez Wnioskodawcę usługa montażu, nadzoru oraz okablowania stadionów nie związana jest z nieruchomością położoną na terytorium Polski, zatem miejscem świadczenia usługi, a tym samym opodatkowania, zgodnie z art. 28b ustawy, będzie miejsce siedziby usługobiorcy, tj. Szwajcaria.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce dla rozliczenia przedmiotowych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj