Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-176/12-4/AK
z 11 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-176/12-4/AK
Data
2012.05.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
ekwiwalent
klub sportowy
podstawa opodatkowania
sport
transfery


Istota interpretacji
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota ekwiwalentu otrzymana od klubu pozyskującego, którego wysokość określona została w decyzji Komisji ds. ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodników, pomniejszona o kwotę należnego podatku



Wniosek ORD-IN 337 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2012r. (data wpływu 14 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania związanej z otrzymywaniem ekwiwalentu w przypadku oddania zawodnika do innego klubu sportowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania związanej z otrzymywaniem ekwiwalentu w przypadku oddania zawodnika do innego klubu sportowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-176/12-2/AK z dnia 24 kwietnia 2012r. (data doręczenia 25 kwietnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka akcyjna jest klubem sportowym realizującym zadania statutowe w zakresie uprawiania sportu profesjonalnego w piłkę nożną. Założeniem klubu jest osiąganie jak najwyższych wyników sportowych. W tym celu klub pozyskuje zawodników z innych klubów jak również transferuje zawodników do innych klubów. Zawodnicy zawierają z klubem kontrakt na profesjonalne uprawianie piłki nożnej, w którym ustalony jest okres trwania kontraktu, zobowiązania zawodnika wobec klubu, zobowiązania klubu wobec zawodnika oraz warunki finansowe. Status zawodników występujących w klubach sportowych, oraz zasady zmian przynależności klubowej określa Zarząd Polskiego Związku Piłki Nożnej stosownymi uchwałami. W Uchwale nr III/39 z 14 lipca 2006 roku, ostatnia zmiana w Uchwale nr VII/106 z 24 czerwca 2010 roku wprowadzona została zasada przyznawania klubowi odstępującemu zawodnika ekwiwalentu pełniącego funkcję opłaty za wyszkolenie i rozwój zawodnika. Ekwiwalent uiszcza klub pozyskujący. W przypadku braku porozumienia pomiędzy klubami co do wysokości ekwiwalentu właściwym do jego ustalania jest komisja ds. Ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodnika. W uchwale nr 8/53 z 12 lipca 2002 roku Prezydium Zarządu Polskiego Związku Piłki nożnej ustaliło zasady ekwiwalentu za wyszkolenie zawodnika do lat 23 w sytuacji wygaśnięcia kontraktu. Taki przypadek wystąpił u Wnioskodawcy. Zawodnik, z którym wygasł kontrakt i nie ukończył 23 lat, postanowił zmienić przynależność klubową. W związku z brakiem porozumienia z klubem pozyskującym Wnioskodawca wystąpił do Polskiego Związku Piłki Nożnej o ustalenie wysokości ekwiwalentu. Komisja ds. ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodników, ustaliła wysokość ekwiwalentu należnego klubowi i zobowiązała klub pozyskujący do zapłaty ustalonej kwoty w określonym terminie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.) Wnioskodawca wskazał, iż:

  • celem statutowym Spółki jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu,
  • dokonanie transferu przez Spółkę wykonującą zadania statutowe w zakresie uprawiania profesjonalnego sportu w piłkę nożną oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim jest konieczne,
  • spółka akcyjna uprawiając profesjonalny sport, dąży do osiągania wyników sportowych we współzawodnictwie krajowym oraz świadcząc usługi w zakresie rozwoju i upowszechniania sportu wśród młodzieży, jest nastawiona na osiąganie zysków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy do kwoty ekwiwalentu należnego Wnioskodawcy od klubu pozyskującego, którego wysokość ustaliła Komisja ds. ustalania ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników należy doliczyć podatek VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ekwiwalent pełni funkcję opłaty za wyszkolenie i rozwój zawodnika, jaką klub pozyskujący zobowiązany jest zapłacić klubowi odstępującemu. Nowy klub czerpie korzyści z przejścia do niego zawodnika, który rozwinął się w sensie piłkarskim w swoim poprzednim klubie. Ekwiwalent pełni więc rolę odpłatności za pracę klubu odstępującego, która miała wpływ na poziom wyszkolenia zawodnika. Uwzględniając fakt występowania odpłatności w postaci ekwiwalentu, Spółka uważa że dochodzi do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust.1 ustawy VAT, opodatkowanego podatkiem VAT. Wnioskodawca uważa, że kwota należna W. określona w decyzji komisji powinna być traktowana jako podstawa opodatkowania. Wystawiając fakturę VAT ustaloną kwotę należy traktować jako netto i doliczyć do niej podatek VAT 23%. Zdaniem Spółki ustalona kwota ekwiwalentu jest wartością netto, stanowi ostateczne przysporzenie klubu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem, przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (…)”.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
    - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca Spółka Akcyjna jest klubem sportowym realizującym zadania statutowe w zakresie uprawiania sportu profesjonalnego w piłkę nożną. Założeniem klubu jest osiąganie jak najwyższych wyników sportowych. W tym celu klub pozyskuje zawodników z innych klubów jak również transferuje zawodników do innych klubów. Zawodnicy zawierają z klubem kontrakt na profesjonalne uprawianie piłki nożnej, w którym ustalony jest okres trwania kontraktu, zobowiązania zawodnika wobec klubu, zobowiązania klubu wobec zawodnika oraz warunki finansowe. Zawodnik z którym wygasł kontrakt i nie ukończył 23 lat, postanowił zmienić przynależność klubową. W związku z brakiem porozumienia z klubem pozyskującym Spółka wystąpiła do Polskiego Związku Piłki Nożnej o ustalenie wysokości ekwiwalentu. Komisja ds. ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodników, ustaliła wysokość ekwiwalentu należnego klubowi (Wnioskodawca_ i zobowiązała klub pozyskujący do zapłaty ustalonej kwoty w określonym terminie.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy otrzymaną kwotę ekwiwalentu z tytułu wyszkolenia i rozwoju zawodnika, wpłacaną przez klub nabywający zawodnika, należy traktować jako kwotę brutto czy netto.

Jak wynika więc z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę, kwota, którą klub nabywający piłkarza powinien uiścić na rzecz Wnioskodawcy, z tytułu wyszkolenia i rozwoju zawodnika, została określona w decyzji Komisji ds. ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodników, która jest zobowiązana do określenia kwoty ekwiwalentu w przypadku braku porozumienia pomiędzy klubami co do wysokości ekwiwalentu.

Zauważyć jednak należy, iż ww. decyzja nie uregulowała kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia wypłacanego wykonującym świadczenie. Kwestia opodatkowania tym podatkiem nie została również uregulowana na podstawie odrębnej ustawy. Jednakże jak wynika z cyt. art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego zauważyć należy, iż kwotą należną czyli kwotą stanowiącą całość świadczenia należnego Spółce stanowiącą ekwiwalent za rozwój i wyszkolenie zawodników, w rozumieniu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy jest kwota, którą Spółka otrzymuje od klubu pozyskującego zawodnika. Skoro więc wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu wyszkolenia zawodnika stanowi kwotę należną, to w celu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwotę tę należy pomniejszyć o kwotę należnego podatku. Z powyższego wynika zatem, iż kwota otrzymanego ekwiwalentu należnego Spółce za wyszkolenie i rozwój zawodnika stanowi kwotę brutto,

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie więc kwota ekwiwalentu otrzymana od klubu pozyskującego, którego wysokość określona została w decyzji Komisji ds. ustalania ekwiwalentów za wyszkolenie zawodników, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem do kwoty ekwiwalentu należnego Wnioskodawcy od klubu pozyskującego nie należy doliczać kwoty podatku VAT, gdyż kwota tego podatku jest już zawarta w wysokości wypłaconego świadczenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj