Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-147/14/HS
z 12 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 24 stycznia 2014 r. (data otrzymania 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia środków pochodzących z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na sfinansowanie części wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej:

  • w części dotyczącej osób będących członkami Spółdzielni – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej osób nie będących członkami Spółdzielni – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia środków pochodzących z nadwyżki bilansowej Spółdzielni na sfinansowanie części wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sąd Rejonowy postanowieniem z 17 grudnia 2007 r. ustanowił (w domyśle: służebność drogi koniecznej) dla każdoczesnego właściciela nieruchomości obejmującej działkę nr 136/22 o pow. 54 a 97 m2, dla której prowadzona jest księga wieczysta. Kosztami wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej Sąd obciążył Wnioskodawcę (Spółdzielnię Mieszkaniową). Na skutek apelacji Sąd Okręgowy zmienił zaskarżone postanowienie i nakazał „zasądzić tytułem wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej po działce ewidencyjnej nr 136/19 na rzecz innego podmiotu kwotę 145 768,46 zł”.

W chwili złożenia wniosku o ustanowienie służebności drogi koniecznej Wnioskodawca był użytkownikiem wieczystym działki nr 136/22. W toku postępowania przed Sądem Wnioskodawca ustanawiał w drodze umowy odrębną własność lokali mieszkalnych i przenosił na nabywców lokali udział w użytkowaniu wieczystym nieruchomości oznaczonej jako działka nr 136/22 jako udział związany z odrębną własnością lokalu. Poszczególni nabywcy odrębnej własności lokali nie byli wezwani do udziału w sprawie i nie byli uczestnikami ww. postępowania.

Zgodnie z ww. postanowieniami Sądu Wnioskodawca 9 września 2009 r. zapłacił kwotę w wysokości 145 768,46 zł dotyczącą służebności drogi koniecznej po działce ewidencyjnej nr 136/19.

Na wniosek mieszkańców budynku położonego przy ul. S. wybudowanego na nieruchomości oznaczonej jako działka nr 136/22. Zarząd Spółdzielni na Walnym Zgromadzeniu, które odbyło się 18 czerwca 2010 r. przedstawił propozycję podziału nadwyżki bilansowej za 2009 r. w wysokości 132 624,58 zł w taki sposób, aby:

  • 60% przeznaczyć na fundusz zasobowy mienia Spółdzielni,
  • 40% przeznaczyć na pokrycie kosztu ustanowienia służebności drogi koniecznej położonej przy ul. S. na działce nr 136/19, a zwrot pozostałej części kosztu ustanowienia tej służebności, który został uiszczony przez Spółdzielnię – windykować od wszystkich osób posiadających tytuły prawne do lokali mieszkalnych lub usługowych położonych w budynku przy ul. S.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2003 r. poz. 1848 ze zm.) – zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową. Przepis art. 77 § 2 ww. ustawy stanowi, że „Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut”.

Statut Spółdzielni w § 12l ust. 2 stanowi, że: „Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia. Może być ona przeznaczona na: 1) pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości, w zakresie obciążającym członków – w części dotyczącej pożytków z mienia oraz przychodów z własnej działalności gospodarczej.”

Walne Zgromadzenie Uchwałą z 18 czerwca 2010 r. przeznaczyło 40% nadwyżki bilansowej za 2009 r. tj. kwotę w wysokości 53 049,83 zł na pokrycie części kwoty ustanowienia służebności drogi koniecznej dla nieruchomości oznaczonej jako działka nr 136/22. Równocześnie osoby posiadające tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub usługowych znajdujących się w budynku wybudowanym na działce nr 136/22 (przy ul. S.) zostały zobowiązane do zapłaty pozostałej kwoty związanej z obowiązkiem zapłaty wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej tj. kwoty w wysokości 92 718,63 zł. Kwota ta została rozłożona na wszystkie osoby posiadające tytuł prawny do lokalu przy ul. S., w stosunku do przypadającego na nie udziału w częściach wspólnych nieruchomości.

Zarząd Spółdzielni 2 grudnia 2010 r. rozłożył spłatę pozostałej kwoty w wysokości 92 718,63 zł na trzy lata tj. 2011–2013. Osoby posiadające tytuł prawny do lokali znajdujących się w budynku przy ul. S. przez trzy lata w opłatach miesięcznych za lokal miały naliczane kwoty z tytułu spłaty kwoty 92 718,63 zł. Od 31 grudnia 2013 r. osoby posiadające tytuł prawny do lokali ww. budynku zakończyły spłatę należności z tytułu ustanowienia służebności drogi koniecznej (zapłaty określonej części wynagrodzenia za ustanowienie służebności).

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca kwotę w wysokości 53 049,83 zł wynikającą z nadwyżki bilansowej, którą przeznaczył na zapłatę części wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej zgodnie z ww. postanowieniami Sądu, powinien potraktować zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od osób fizycznych jako przychód osób fizycznych posiadających odrębną własność lokali i udział w użytkowaniu wieczystym nieruchomości, dla której ustanowiono służebność drogi koniecznej, bez względu na fakt posiadania członkostwa w Spółdzielni i w związku z tym Spółdzielnia winna jako płatnik tym osobom wystawić PIT-8AR i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy do urzędu skarbowego?

Czy ewentualny ww. obowiązek podatkowy dotyczy jedynie osób posiadających odrębną własność lokalu i udział w użytkowaniu wieczystym nieruchomości na chwilę wydania prawomocnego postanowienia Sądu o ustanowieniu służebności gruntowej i określeniu obowiązku zapłaty wynagrodzenia za ustanowioną służebność, czy dotyczy także osób, które nabyły odrębną własność lokalu i udział w użytkowaniu wieczystym po dacie prawomocności postanowienia Sądu o ustanowieniu służebności?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wynikająca z części nadwyżki bilansowej Spółdzielni za 2009 r. w wysokości 53 049,83 zł przeznaczona na sfinansowanie części wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej ustanowionej dla nieruchomości oznaczonej jako działka nr 136/22 – w przypadku osób posiadających prawo odrębnej własności lokalu i udziału w użytkowaniu wieczystym nieruchomości oznaczonej jako działka nr 136/22 – stanowi w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 podatkiem zryczałtowanym w stawce 19% pobierany przez płatnika (Spółdzielnię) i wykazywany w deklaracji zbiorczej PIT-8AR, bez względu na fakt posiadania członkostwa w Spółdzielni. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, powyższy obowiązek podatkowy dotyczy jedynie osób, którym przysługiwało prawo odrębnej własności lokalu i udział w użytkowaniu wieczystym nieruchomości w dacie prawomocności postanowienia Sądu o ustanowieniu służebności drogi koniecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej w 2010 r. podjęło uchwałę o podziale nadwyżki bilansowej osiągniętej przez Spółdzielnię. 40% nadwyżki bilansowej za 2009 r. przeznaczono na pokrycie kwoty wynagrodzenia za ustanowienie służebności drogi koniecznej, a zwrot pozostałej części kosztu ustanowienia tej służebności, który został uiszczony przez Spółdzielnię – postanowiono windykować od wszystkich osób, posiadających tytuły prawne do lokali mieszkalnych lub usługowych.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848) – zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową.

Stosownie do art. 77 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze – część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia. Zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut (art. 77 § 2 ww. ustawy).

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 przywołanej ustawy, gdzie w pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c), a w pkt 9 – inne źródła.

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. – za przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7, uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. – dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

  1. dochód z umorzenia udziałów (akcji);
  2. dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji);
  3. wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej;
  4. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach – dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej;
  5. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych;
  6. w przypadku połączenia lub podziału spółek – dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych;
  7. w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa – ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem;
  8. wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Katalog dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest katalogiem otwartym, co oznacza, że wymienione w przepisach przykłady nie stanowią jedynych kategorii podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mieszczą się w nim więc zarówno dywidendy jak i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni. W związku z powyższym faktem do przychodów z udziału w zyskach osób prawnych zaliczyć należy przychody członków spółdzielni z tytułu wypłaty nadwyżki bilansowej, której zasady podziału zostały wyżej wyjaśnione.

Stosownie do postanowień art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. – płatnicy o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zatem zapłata przez Spółdzielnię wynagrodzenia z nadwyżki bilansowej, ale wyłącznie na rzecz członków posiadających tytuły prawne do lokali stanowi dla tych osób przychód z udziału w zyskach osób prawnych, który podlega opodatkowaniu u każdego z nich zryczałtowanym podatkiem, stosownie do postanowień art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tych wypłat Spółdzielnia jest zobowiązana do poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia deklaracji rocznej (PIT-8AR).

Z kolei zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zauważyć należy, że przywołany wyżej przepis wymienia pewne rodzaje przychodów stanowiących pewien katalog o charakterze otwartym, a tym samym nie rozstrzyga ostatecznie co jest przychodem z innych źródeł. Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” przesądza, że katalog ten nie ma charakteru zamkniętego. W katalogu tym znajdują się zatem przychody niemieszczące się w źródłach przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy i jednocześnie niewymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem zapłata przez Spółdzielnię wynagrodzenia dla osób nie będących członkami Spółdzielni stanowi przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. Osoby te niewątpliwe osiągnęły przysporzenie majątkowe – ale z uwagi na posiadanie udziałów w prawie użytkowania wieczystego gruntu, a nie z tytułu członkostwa w Spółdzielni. Skoro bowiem nie były członkami Spółdzielni, to nie mogły osiągnąć dochodu z kapitałów pieniężnych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osiągnięty przez te osoby przychód stanowi w rozumieniu podatkowym przychód z innych źródeł – stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie można go utożsamiać go z dochodem z kapitałów pieniężnych. Przychód z innych źródeł podlega wykazaniu w zeznaniu PIT-36.

Zgodnie z przywołanymi przepisami Wnioskodawca (Spółdzielnia) powinien sporządzić i przekazać tym osobom stosowną informację o wysokości osiągniętego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych informacji PIT-8C, w myśl art. 42a ww. ustawy.

Odnosząc się natomiast do pytania drugiego Organ wyjaśnia, że obowiązek podatkowy dotyczy osób, które osiągnęły korzyść majątkową. O tym, czy dana osoba osiągnęła przychód nie rozstrzyga jej status w chwili uprawomocnienia się wyroku, lecz okoliczność czy dana osoba osiągnęła przysporzenie majątkowe w wyniku uchwały Spółdzielni o podziale nadwyżki bilansowej. Zatem nawet jeżeli beneficjentami uchwały Spółdzielni o podziale nadwyżki bilansowej były osoby, którym w dacie prawomocności postanowienia Sądu o ustanowieniu służebności drogi koniecznej nie przysługiwało prawo odrębnej własności lokalu i udziału w użytkowaniu wieczystym, to należy przyjąć, że takie osoby uzyskały przychód zakwalifikowany z tytułu udziału w zyskach osób prawnych bądź też z innych źródeł. Mając na uwadze powyższe zastrzeżenie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego uznaje się za nieprawidłowe.

Stanowiska Wnioskodawcy nie można było uznać w całości za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj