Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-11/14-2/ISN
z 4 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2010 r. z powodu krótkiego okresu prowadzenia działalności (od dnia 1 grudnia 2010 r.) Wnioskodawca przekroczył proporcjonalny limit zwolnienia z VAT. Zainteresowany był pewny, że przez cały okres prowadzenia działalności jest podatnikiem zwolnionym z VAT. Jednak w trakcie czynności sprawdzających w 2013 r., urząd skarbowy wezwał Wnioskodawcę do złożenia deklaracji VAT za 12/2010 i cały 2011 r. z powodu przekroczenia limitu. W związku z tym, że nastąpiło to dopiero w 2013 r. Zainteresowany nie miał możliwości dokonania zgłoszenia aktualizującego na 2012 r. i wyboru zwolnienia z VAT mimo, że chciał on z tego zwolnienia korzystać (nie przekroczył obowiązującego limitu oraz nie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy). Przez cały 2012 r. zachowywał się jak podmiot zwolniony z VAT, nie składając deklaracji VAT za poszczególne miesiące i nie rozliczając tego podatku. Działalność gospodarczą Wnioskodawca zakończył z dniem 31 grudnia 2012 r. i do tego dnia nie dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany w 2012 r. miał prawo korzystać ze zwolnienia mimo nie dokonania zgłoszenia aktualizującego z wyborem zwolnienia na ww. rok?

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2012 r. spełniał on warunki do skorzystania ze zwolnienia od VAT, tj. obrót w 2011 r. nie przekroczył wyznaczonego limitu zwolnienia podmiotowego od VAT oraz nie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zainteresowany rozliczał przez cały 2011 r. VAT, czyli przez rok, licząc od końca 2010 r., w którym utracił prawo do zwolnienia od VAT. Tym samym, miał on prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT w 2012 r., pomimo nie dokonania zgłoszenia aktualizującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm., natomiast od dnia 26 sierpnia 2011 r. - t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, a od dnia 1 stycznia 2012 r. - t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 96 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) wynika, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) - podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z kolei jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) - jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Stosownie do art. 96 ust. 12 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) - jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 100 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 113 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) stanowi, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) - podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości (…) - art. 113 ust. 10 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2010 r. z powodu krótkiego okresu prowadzenia działalności (od dnia 1 grudnia 2010 r.) przekroczył proporcjonalny limit zwolnienia od podatku. Zainteresowany był pewny, że przez cały okres prowadzenia działalności jest podatnikiem zwolnionym od podatku. Jednak w trakcie czynności sprawdzających w 2013 r., urząd skarbowy wezwał Wnioskodawcę do złożenia deklaracji VAT za 12/2010 i cały 2011 r. z powodu przekroczenia limitu. W związku z tym, że nastąpiło to dopiero w 2013 r. Zainteresowany nie miał możliwości dokonania zgłoszenia aktualizującego na 2012 r. i wyboru zwolnienia z VAT mimo, że chciał on z tego zwolnienia korzystać (nie przekroczył obowiązującego limitu oraz nie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy). Przez cały 2012 r. zachowywał się jak podmiot zwolniony z VAT, nie składając deklaracji VAT za poszczególne miesiące i nie rozliczając tego podatku. Działalność gospodarczą Wnioskodawca zakończył z dniem 31 grudnia 2012 r. i do tego dnia nie dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro Zainteresowany przekroczył w grudniu 2010 r. wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to w myśl art. 113 ust. 10 ustawy z momentem przekroczenia tej kwoty zwolnienie od podatku straciło moc i tym samym stał się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w 2012 r. miał prawo korzystać ze zwolnienia od podatku, mimo nie dokonania zgłoszenia aktualizującego z wyborem zwolnienia na ww. rok.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2012 r.) - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy (w brzmieniu obowiązującym w 2012 r.) - podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie w przypadku spełnienia warunków wynikających z ww. przepisu, oraz od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia. Nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym oraz w sytuacji nie prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej.

Zainteresowany wskazał, że przez cały 2012 r. zachowywał się jak podmiot zwolniony z VAT, nie składając deklaracji VAT za poszczególne miesiące i nie rozliczając tego podatku. W 2011 r. jego obrót nie przekroczył wyznaczonego limitu zwolnienia podmiotowego od VAT. Wnioskodawca nie wykonywał także czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pomimo jednak powyższego, Zainteresowany - zdaniem tut. Organu - nie ma prawa do skorzystania z ponownego zwolnienia od podatku w 2012 r., na podstawie powołanego art. 113 ust. 11 ustawy.

Powyższe wynika z tego, że Wnioskodawca zakończył działalność gospodarczą z dniem 31 grudnia 2012 r. Do tego dnia nie dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny ani nie złożył zgłoszenia aktualizującego z wyborem zwolnienia na 2012 r. Zatem nie prowadząc od dnia 1 stycznia 2013 r. działalności gospodarczej, Zainteresowany pomimo obowiązku naprawienia błędu, jakim był brak rejestracji i opodatkowania wykonywanej sprzedaży (poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz zaległych deklaracji podatkowych), nie może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku. Z takiego zwolnienia korzystać mogą podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, czyli podmioty prowadzące działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca - na moment złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego z wyborem zwolnienia od podatku - już tej działalności nie prowadzi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca - w 2012 r. - nie ma prawa do skorzystania z ponownego zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ zwraca uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj