Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-308/14-2/IGo
z 17 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwot przekazywanych przez ... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwot przekazywanych przez ... .


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


X S.A. [Spółka] jest spółką radiofonii publicznej realizującą zadania określone w art. 21 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji. Dnia 30 grudnia 2010 r. wypełniając zapisy art. 25 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji Spółka zawarła porozumienie z ... [...], którego przedmiotem jest określenie warunków finansowania przez ... działalności X S.A. w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i językach obcych ustalanych w corocznej umowie wykonawczej.


Zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji (art. 21 ust. la pkt 1) X S.A. realizując zadania radiofonii publicznej tworzy i rozpowszechnia programy dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programy realizujące demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych. Koszty tworzenia tych programów są pokrywane z budżetu państwa, w granicach określonych ustawą budżetową. Zakres i sposób prowadzenia działalności Spółki w zakresie tworzenia i rozpowszechnia programów dla odbiorców za granicą oraz zasady pokrywania jej kosztów są określane w formie porozumień zawieranych między Spółką a ....


W celu realizacji tej działalności Spółka posiada w swojej strukturze organizacyjnej specjalnie powołaną do tego celu wewnętrzną komórkę organizacyjną X dla Zagranicy.


X dla Zagranicy jest anteną X S.A. medium publicznego - nadającą program o charakterze informacyjno-publicystycznym, stanowiący kanał komunikacji, dialogu i rozpowszechniania informacji z Polski, z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i Unii Europejskiej. Zgodnie z zawartym porozumieniem z ..., Spółka przesyła ... projekt rocznej oferty programowej dla odbiorców za granicą wraz z projektem rocznego kosztorysu jej tworzenia nie później niż do dnia 15 marca roku poprzedzającego realizację programu. Roczne projekty oferty programowej dla odbiorców za granicą, w zakresie zaakceptowanym przez ... , są podstawą do podjęcia przez ... działań mających na celu uzyskanie środków z budżetu państwa na pokrycie kosztów związanych z ich realizacją. Udział ... w kosztach realizacji oferty programowej dla odbiorców za granicą nie jest większy niż wysokość środków przydzielonych na ten cel w budżecie ... w danym roku i tylko częściowo pokrywa pełne koszty wytworzenia tego programu. Natomiast koszty rozpowszechniania programu Spółka pokrywa ze środków otrzymywanych z opłat abonamentowych rtv przekazywanych z rachunku bankowego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz środków własnych. Po zaakceptowaniu oferty rocznej przez ... w trakcie jej realizacji X S.A. składa dodatkowo kwartalne oferty programowe do akceptacji ... .


Ponadto co kwartał przed wystawieniem faktury z tytułu wykonanych świadczeń X S.A. przedkłada Ministerstwu opis realizacji zaakceptowanej wcześniej oferty programowej, w tym materiałów wytworzonych i rozpowszechnianych wraz z zestawieniem poniesionych kosztów ich wytworzenia. ... może odmówić zapłaty kwot przypisanych do programów, których realizacja nie spełnia warunków zapisanych w porozumieniu, pomimo iż stanowią one część kompleksowej oferty programowej X S.A. Na żądanie ... Spółka ma obowiązek przedstawienia dokumentacji finansowej i udzielania wyjaśnień dotyczących realizacji ofert programowych. Na wszelkie programy tworzone i finansowane w ramach zawartego porozumienia z ..., X S.A. udziela Ministerstwu w ramach umownego wynagrodzenia licencji niewyłącznej, nieograniczonej czasowo i terytorialnie na ich wykorzystanie przez ... przy realizacji jego ustawowych zadań w szczególności w celu wykorzystania ich na stronach internetowych ... oraz polskich placówek dyplomatyczno-konsularnych za granicą w wersjach językowych, z zastrzeżeniem praw autorskich twórców oraz z zastrzeżeniem, iż przy wykorzystaniu w/w programów każdorazowo będzie odnotowane, iż zostały wytworzone przez X S.A. ... ma możliwość samodzielnego zgrywania z udostępnionej strony internetowej X S.A. plików cyfrowych z audycjami X dla Zagranicy bądź może je otrzymać na nośnikach w przypadku zgłoszenia ewentualnej takiej potrzeby. X dla Zagranicy produkuje audycje w siedmiu językach: angielskim, białoruskim, hebrajskim, niemieckim, polskim, rosyjskim i ukraińskim. W audycjach tworzonych przez redakcje językowe prezentowane są najważniejsze wydarzenia polityczne, zjawiska gospodarcze zachodzące w Polsce, dorobek polskiej kultury, wydarzeń kulturalne o wymiarze ponadnarodowym i lokalnym.


X dla Zagranicy produkuje także 24-godzinny stream audycji w Internecie; na aplikacjach do ipodów, Android oraz przez satelitę a także na platformie cyfrowej C. Program X dla Zagranicy jest obecny na platformach satelitarnych Sieci WRN S., F (W. Brytania, Irlandia); M (RPA), Radio sat SIRIUS, Scola (USA); Deutsch Astra, w sieciach kablowych w Wielkiej Brytanii - NTL, Irlandii - UPC Chorus Irlandia Cablecom, Szwajcarii -Tele Geneve, Belgii - Wolu.

Do celów archiwalnych wybrane audycje X dla Zagranicy (wywiady, reportaże) w postaci plików cyfrowych są archiwizowane w Archiwum X i umieszczane w Multimedialnej Radiowej Bazie Danych - MRBD a następnie poddawane dalszej archiwizacji czyli opracowaniu metadanych i ewentualnym oznacznikowaniu poszczególnych części. Ten ostatni proces odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi wszystkich dokumentalistów wobec wszystkich pozostałych programów X .


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym, kwoty uzyskane przez X S.A. od ... , pochodzące z budżetu państwa, stanowią dla X S.A. podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [ustawa o VAT], a jeśli tak - jaką stawką podatku od towarów usług powinny być opodatkowane?

Zdaniem wnioskodawcy:


Wymienione kwoty nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Z tej przyczyny nie może być wobec nich stosowana żadna stawka podatku od towarów i usług.

W opisanym stanie faktycznym Spółka nie wykonuje w ogóle czynności rozumianych jako świadczenie usług na rzecz ... , od którego pochodzą środki budżetowe na sfinansowanie działalności polegającej na przygotowaniu i emisji programów dla Polaków za granicą.


Po pierwsze Spółka stoi na stanowisku, że opisane czynności w ramach stanu faktycznego dotyczą działalności Spółki jako radia publicznego, o której mowa w art. 21 ust. la, pkt 1 ustawy o radiofonii i telewizji.


Zgodnie z art. 21 ust. 1a tej ustawy, do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:


  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    1. uwzględnienie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

W odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 21 ust. la pkt 1-5 oraz pkt 8 i 9 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, spółki radia publicznego i telewizji publicznej nie są podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (za tezą wyroku WSA w Olsztynie z dnia 5 listopada 2008 r. I SA/Ol 424/2008).

Opisane w stanie faktycznym audycje X S.A. w ogóle nie stanowią usług, gdyż w przypadku świadczenia usług w rozumieniu art. 8 i art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, elementem niezbędnym jest istnienie odbiorcy usługi wykonywanej przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.


Odbiorcą audycji tworzonych, realizowanych, nadawanych i archiwizowanych przez spółki radiofonii publicznej są słuchacze. Słuchacze nie są tu jednak odbiorcą usługi — podmiotem uprawnionym i zobowiązanym w sensie cywilnoprawnym do świadczeń z tytułu emisji audycji.


Po drugie - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi. dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W świetle art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Z treści przytoczonych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Przesłanką mającą podstawowe znaczenie przy ocenie czy dotacja, subwencja (dopłata) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest stwierdzenie, czy są dokonywane w celu sfinansowania całości lub części dostawy towarów lub świadczenia usług czy też służą bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29a powołanej wyżej ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że otrzymane od ... wpłaty pieniężne, „służą bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności” Spółki jako radia publicznego, realizującego niekomercyjne czynności w ramach swojej działalności statutowej dla dopełnienia ustawowych obowiązków wynikających z art. 21 ust. 1a ustawy o radiofonii i telewizji. Dosłownie określonym przedmiotem porozumienia z ... w omawianym stanie faktycznym „jest określenie warunków finansowania przez ... działalności X S.A. w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów dla odbiorców za granicą”. Strony porozumienia odnoszą się więc do ogólnie określonej „działalności” Spółki, a nie do świadczenia przez Spółkę konkretnych, odpłatnych usług na rzecz ... czy osób trzecich.


W świetle powyższego nie ma więc żadnego uzasadnienia by zaliczać kwoty dotacji uzyskanych z ... służących częściowemu sfinansowaniu pełnych kosztów wytworzenia programu radiowego dla odbiorców za granicą jako podstawy opodatkowania VAT.

Spółka stoi także na stanowisku, że gdyby uznać opisany stan faktyczny za wykonywanie odpłatnych usług na rzecz słuchaczy radiowych, częściowo finansowane przez ..., jak w opisie stanu faktycznego powyżej, takie usługi, jako niekomercyjna działalność radia publicznego, wynikająca z nadanych mu obowiązków ustawy o radiofonii i telewizji, podlegały by zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT.


Zgodnie z tym przepisem, zwolnione są usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji z wyłączeniem:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stwierdza się, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Z treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.


Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,
  2. usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług reklamowych i promocyjnych,
  4. działalności agencji informacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką radiofonii publicznej realizującą zadania określone w art. 21 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji. Dnia 30 grudnia 2010 r. wypełniając zapisy art. 25 ust. 1, ust. 4 i ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji Spółka zawarła porozumienie z ... [...], którego przedmiotem jest określenie warunków finansowania przez ... działalności X S.A. w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i językach obcych ustalanych w corocznej umowie wykonawczej.


Zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji (art. 21 ust. la pkt 1) X S.A. realizując zadania radiofonii publicznej tworzy i rozpowszechnia programy dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programy realizujące demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych. Koszty tworzenia tych programów są pokrywane z budżetu państwa, w granicach określonych ustawą budżetową. Zakres i sposób prowadzenia działalności Spółki w zakresie tworzenia i rozpowszechnia programów dla odbiorców za granicą oraz zasady pokrywania jej kosztów są określane w formie porozumień zawieranych między Spółką a ....


Udział ... w kosztach realizacji oferty programowej dla odbiorców za granicą nie jest większy niż wysokość środków przydzielonych na ten cel w budżecie ... w danym roku i tylko częściowo pokrywa pełne koszty wytworzenia tego programu. Natomiast koszty rozpowszechniania programu Spółka pokrywa ze środków otrzymywanych z opłat abonamentowych rtv przekazywanych z rachunku bankowego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz środków własnych.


Na wszelkie programy tworzone i finansowane w ramach zawartego porozumienia z ..., X S.A. udziela Ministerstwu w ramach umownego wynagrodzenia licencji niewyłącznej, nieograniczonej czasowo i terytorialnie na ich wykorzystanie przez ... przy realizacji jego ustawowych zadań w szczególności w celu wykorzystania ich na stronach internetowych ... oraz polskich placówek dyplomatyczno-konsularnych za granicą w wersjach językowych, z zastrzeżeniem praw autorskich twórców oraz z zastrzeżeniem, że przy wykorzystaniu w/w programów każdorazowo będzie odnotowane, że zostały wytworzone przez X S.A. ... ma możliwość samodzielnego zgrywania z udostępnionej strony internetowej X S.A. plików cyfrowych z audycjami X dla Zagranicy bądź może je otrzymać na nośnikach w przypadku zgłoszenia ewentualnej takiej potrzeby. X dla Zagranicy produkuje audycje w siedmiu językach: angielskim, białoruskim, hebrajskim, niemieckim, polskim, rosyjskim i ukraińskim. W audycjach tworzonych przez redakcje językowe prezentowane są najważniejsze wydarzenia polityczne, zjawiska gospodarcze zachodzące w Polsce, dorobek polskiej kultury, wydarzeń kulturalne o wymiarze ponadnarodowym i lokalnym.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej „spółką”. Radiofonię publiczną tworzą:


  • spółka „X - Spółka Akcyjna”, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą (ust. 3 pkt 1).

W art. 1 przytoczonej ustawy o radiofonii i telewizji ustawodawca formułuje ogólne zadania stanowiące swego rodzaju postulaty publicznych mediów, wymieniając wśród nich m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.


Na podstawie art. 21 ust. 1 w/w ustawy, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.


Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1a tej ustawy, do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, o której mowa w ust. 1, należy w szczególności:


  1. tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;
  2. tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;
  3. budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;
  4. rozpowszechnianie przekazów tekstowych;
  5. prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;
  6. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;
  7. popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;
  8. upowszechnianie wiedzy o języku polskim;
    1. uwzględnienie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;
  9. tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą;
  10. zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;
  11. upowszechnianie edukacji medialnej.

W pierwszej kolejności należy poddać analizie konstrukcję normy prawnej art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, która ma charakter podmiotowo–przedmiotowy. Z jednej strony ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia od VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji, a z drugiej wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Pomimo, że przepisy ustawy o VAT w celu zidentyfikowania jednostki publicznej radiofonii oraz określenia zadań na niej ciążących nie odsyłają wprost do jakiejkolwiek z ustaw, to właściwym i naturalnym wydaje się odwołanie do ustawy o radiofonii i telewizji. Przytoczony powyżej art. 26 ust. 1 tejże ustawy, jasno wskazuje na Spółkę Akcyjną, jako jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, tworzącą jednostkę publiczną radiofonii. Także w niniejszej sprawie bez wątpienia została spełniona podmiotowa przesłanka, warunkująca zwolnienie.


W nawiązaniu do przesłanki przedmiotowej ww. zwolnienia, w celu określenia zadań stawianych Radiofonii publicznej należy odnieść się do treści art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym publiczna radiofonia realizuje misję publiczną, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych. Także określając zakres zwolnień zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez powyższą ustawę o radiofonii i telewizji. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków, wyklucza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT.


W odniesieniu do stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą, bez wątpienia wypełnia zarówno przesłankę o charakterze podmiotowym jak i o charakterze przedmiotowym warunkujące zwolnienie z VAT.


Tym samym, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT oraz regulacjami ustawy o radiofonii i telewizji, w świetle nakreślonego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi w zakresie tworzenia i rozpowszechniania programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i językach obcych, będą korzystały ze zwolnienia od VAT.

W następnej kolejności należy ustalić, czy otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja przekazywana przez ... , będzie stanowiła podstawę opodatkowania.


Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl przywołanej w art. 29a ust. 1 ustawy zasady ogólnej, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.


W myśl art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. 2006.347.1 ze zm.), podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Powyższy przepis Dyrektywy wskazuje, że jako podstawę opodatkowania przyjąć należy otrzymaną przez usługodawcę zapłatę, wynagrodzenie, za świadczone usługi.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym, wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.


W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje, mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja (dopłata) jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.


W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji (dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.


Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że otrzymana przez Spółkę dotacja z ... dotyczy konkretnej usługi, tj. tworzenia i rozpowszechniania programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i językach obcych. Ma ona związek z usługą radiofoniczną świadczoną na rzecz odbiorców – słuchaczy. Uzyskana dotacja jest dopłatą do ceny wykonanej usługi.

Z uwagi na okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - otrzymana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonej usługi i zwiększa obrót, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, to tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.


Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, tj. mająca bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, zwiększa obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu. Jednakże z racji faktu, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu z VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, otrzymana dotacja również korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.


Tym samym, w związku z tym że Wnioskodawca oparł swe rozważania na stwierdzeniu, że nie wykonuje w ogóle czynności rozumianych jako świadczenie usług, stanowisko w sprawie uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj