Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-29/14-4/JK
z 26 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 3 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 lutego 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 25 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania konstrukcji zbrojarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania konstrukcji zbrojarskich.


Wniosek uzupełniony został w dniu 3 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 lutego 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca wytwarza konstrukcje zbrojarskie ze stali niestopowej żebrowanej i gładkiej:


  1. konstrukcje zbrojarskie przestrzenne (kubaturowe) np. pale, ścianki, kosze;
  2. konstrukcje płaskie (np. do zbrojeń stropów, płyt nośnych) zawierające elementy zbrojeń gięte – strzemiona, bigle, itp., jak również proste przycięte na wymiar – stanowiące integralną cześć konstrukcji zbrojarskiej, wykonane ze stali niestopowej żebrowanej i gładkiej, prostej i z kręgów.

Wyroby wykonywane są na podstawie dokumentacji dostarczonej przez zleceniodawcę na jego konkretne zamówienie.


Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:


  1. konstrukcje zbrojarskie przestrzenne (kubaturowe) wykonane ze stali niestopowej żebrowanej i gładkiej (np. pale, ścianki, kosze) PKWiU 25.11.23.0 — wykonywane do celów budowlanych, wg. dokumentacji doręczonej przez zleceniodawcę,
  2. konstrukcje płaskie (np. do zbrojeń stropów, płyt nośnych) zawierające elementy zbrojeń gięte — strzemiona, bigle itp., jak również proste przycięte na wymiar — stanowiące integralną część konstrukcji zbrojarskiej, wykonane ze stali niestopowej żebrowanej, gładkiej, prostej i z kręgów PKWiU 25.11.23.0 — wykonywane do celów budowlanych, na podstawie dokumentacji doręczonej przez zleceniodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w każdym przypadku, wystawiając fakturę VAT Wnioskodawca może naliczać 23% stawkę podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy wyroby będące konstrukcjami zbrojarskimi zarówno, przestrzenne jak i płaskie opisane w punktach 1 i 2 wniosku winny być sklasyfikowane w grupie PKWiU 25.11.23.0 „pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium” i zgodnie z załącznikiem nr 13 znowelizowanej ustawy o naliczaniu podatku od towarów i usług podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, jako wyrób, i tym samym nie podlegają przepisom ustawy VAT o „odwróconym” podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Niemniej jednak w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisami w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wytwarza konstrukcje zbrojarskie ze stali niestopowej żebrowanej i gładkiej:


  • konstrukcje zbrojarskie przestrzenne (kubaturowe) np. pale, ścianki, kosze, które klasyfikuje do grupowania PKWiU 25.11.23.0,
  • konstrukcje płaskie (np. do zbrojeń stropów, płyt nośnych) zawierające elementy zbrojeń gięte – strzemiona, bigle, itp., jak również proste przycięte na wymiar – stanowiące integralną cześć konstrukcji zbrojarskiej, wykonane ze stali niestopowej żebrowanej i gładkiej, prostej i z kręgów, które również klasyfikuje do grupowania PKWiU 25.11.23.0.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wystawiając fakturę VAT powinien naliczać 23% stawkę podatku VAT.


W świetle cytowanego art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT mechanizm odwrotnego obciążenia stosuje się w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

W załączniku nr 11 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, ustawodawca wymienił w poz. 1-41 towary sklasyfikowane do określonego PKWiU.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że konstrukcje zbrojarskie, które wytwarza Wnioskodawca sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 25.11.23.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. W załączniku nr 11 do ustawy o VAT nie powołano żadnego grupowania PKWiU rozpoczynającego się od liczby 25. Ustawodawca po odwołaniu się do grupowania PKWiU oznaczonego liczbą 24, przeszedł od razu do grupowania PKWiU oznaczonego liczbą 38. Tym samym w analizowanym przypadku norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.


Zatem podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy konstrukcji zbrojarskich sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 25.11.23.0 jako niewymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT jest sprzedawca tych towarów, tj. Wnioskodawca. Dostawa tych wyrobów winna odbywać się na zasadach ogólnych wg właściwej stawki, tj. 23% w oparciu o art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


Tym samym Wnioskodawca wystawiając fakturę VAT dokumentującą sprzedaż produkowanych konstrukcji zbrojarskich sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 25.11.23.0 powinien naliczać 23% stawkę podatku VAT.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż konstrukcji zbrojarskich podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23% i tym samym nie podlega przepisom ustawy VAT o „odwróconym” podatku VAT należy uznać za prawidłowe.

Niemniej jednak nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że opodatkowanie sprzedaży konstrukcji zbrojarskich podatkiem VAT w wysokości 23% wynika z załącznika nr 13 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać należy, że załącznik nr 13 do ustawy o VAT stanowi wykaz towarów, o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy o VAT.


Art. 99 ust. 3a ustawy o VAT rozstrzyga kwestie składania deklaracji podatkowych za okresy kwartalne natomiast art. 105a ust. 1 ustawy o VAT kwestie odpowiedzialności solidarnej za jego zaległości podatkowe. Tym samym z załącznika nr 13 do ustawy o VAT czy też art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy o VAT nie wynika obowiązek opodatkowywania sprzedaży konstrukcji zbrojarskich podatkiem VAT w wysokości 23%.


W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.


Równocześnie tut. Organ informuje, że nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Tym samym niniejsza interpretacja została zatem wydana w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj