IPTPP3/443A-81/12-5/KK, Dyrektor - IPTPP3/443A-81/12-4/KK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-81/12-4/KK
z 19 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-81/12-4/KK
Data
2012.07.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Podatnik podatku akcyzowego od nabycia samochodu osobowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego


Słowa kluczowe
klasyfikacje
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód ciężarowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 320 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodu spełniającego kryteria samochodu ciężarowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodu spełniającego kryteria samochodu ciężarowego, powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po dokonaniu w przedmiotowym pojeździe przeróbek, polegających na montażu dodatkowych siedzeń oraz złożenia deklaracji uproszczonej w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdu osobowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz ewentualnej przeróbki samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 oraz interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zapłaty podatku akcyzowego od pojazdu osobowego. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest import samochodów z Unii Europejskiej (Dania), celem ich dalszej odsprzedaży. Są to pojazdy typu SUV, terenowe, uprzednio niezarejestrowane w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wnioskodawca niedawno dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego XXX, który jest pojazdem pięciodrzwiowym, dwuosobowym z trwałą przegrodą za siedzeniem kierowcy, oddzielającą część pasażerską od części towarowej (brak pasów bezpieczeństwa, unieruchomione na stałe szyby boczne tzn. brak przełączników a szyby przyklejone na stałe klejem do uszczelek, brak uchwytów na dachu na „rączki”, otwory montażowe tylnej kanapy oraz otwory pasów bezpieczeństwa zaklejone bądź zaspawane, dodatkowa metalowa podłoga zaczynająca się od trwałej przegrody pionowej za fotelami przednimi do końca bagażnika, specjalne uchwyty w podłodze do mocowania ładunku itp.) Ponadto ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty: duński dowód rejestracyjny, wyciąg z duńskiej centralnej bazy samochodów XXX, jak i tłumaczenie przysięgłe wskazują, iż jest to samochód ciężarowy XXX i jako taki nie podlega obowiązkowi zapłaty podatku akcyzowego.

Przedmiotowy pojazd od nowości użytkowany był w Danii jako samochód ciężarowy (właściwe organy urzędowe w Danii jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy XXX – dostawczy/ciężarowy kategoria N1, którego głównym celem jest prywatny bądź zarobkowy przewóz towarów) i jako taki został sprowadzony do kraju.

Dodatkowo pojazd był zarejestrowany w Danii jako ciężarowy dwuosobowy z trwałą przegrodą oddzielającą część pasażerską od części towarowej i poruszał się na żółtych tablicach rejestracyjnych – jedynie samochody ciężarowe są dopuszczone do używania tego typu tablic (samochody osobowe posiadają białe tablice rejestracyjne).

Na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu, Wnioskodawca sklasyfikował przedmiotowy pojazd do kodu CN 8704.

W przyszłości może zaistnieć sytuacja, iż w przedmiotowym pojeździe (niezarejestrowanym w Polsce jako ciężarowy i jako taki przeznaczony do dalszej odsprzedaży) Wnioskodawca dokona przeróbki polegającej na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i zamontuje dodatkowe siedzenia (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń). Niemniej po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie niezarejestrowany przez Wnioskodawcę w Polsce jako samochód ciężarowy i zostanie przeznaczony do dalszej odsprzedaży.

W przypadku, gdy przedmiotowy pojazd w przyszłości zostałby sklasyfikowany jako samochód osobowy, należny podatek akcyzowy od tego typu pojazdów Wnioskodawca uiściłby nie później niż w dniu pierwszej rejestracji w kraju , niezależnie czy rejestracji dokonywałby Wnioskodawca osobiście, czy też osoba, której odsprzedałby Wnioskodawca przedmiotowy pojazd. Dodatkowo może zaistnieć sytuacja, iż pojazd od momentu powstania obowiązku podatkowego (przekroczenie granicy), do momentu odsprzedaży, może przebywać przygotowany do takiej odsprzedaży więcej niż 60 dni a należny podatek akcyzowy zostałby zapłacony np. po upływie 40 dni od przekroczenia granicy.

Pismem z dnia 26 czerwca Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje. Przedmiotem złożonego wniosku jest pojazd marki Lexus model RX 300, rok produkcji 2004, pojemność skokowa silnika 3,0, typ nadwozia SUV, o numerze VIN:

XXX, kod CN8704. Natomiast kod CN po dokonaniu zmian w pojeździe polegających na usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń i umieszczenie dodatkowych siedzeń oraz pasów bezpieczeństwa również jest CN 8704. Pojazd będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia posiada homologację ciężarową. Opisane we wniosku przeróbki w pojeździe, będą umożliwiały przywrócenie pierwotnego charakteru pojazdu ciężarowego. W pojeździe, będącym przedmiotem wniosku, po dokonaniu przeróbek, nie zmieni się kod CN, ze względu na posiadane dokumenty, świadczące o tym, iż pojazd jest ciężarowy. Przedmiotowy pojazd po dokonaniu modyfikacji nabędzie cechy pojazdu osobowego stanie się samochodem przeznaczonym zasadniczo do transportu osób.

Pojazd osobowy, będzie przedmiotem przemieszczenia z kraju członkowskiego UE (Dania) na terytorium RP.

Pojazd w momencie przemieszczenia na terytorium kraju będzie posiadał kod CN 8704. Przemieszczenie pojazdu ciężarowego będzie się wiązało z przeniesieniem prawa do rozporządzania pojazdem jak właściciel. Przeniesienie prawa będzie na podstawie faktury zakupu i nastąpi przed przemieszczeniem na terytorium kraju (zakup samochodu ciężarowego 2 osobowego z trwałą przegrodą będzie dokonany w Danii, dokument zakupu faktura, nabywca staje się właścicielem i ma prawo do rozporządzania samochodem w momencie nabycia czyli przed przemieszczeniem). Wnioskodawca nie będzie dokonywał rejestracji pojazdu, jeśli jednak zajdzie taka potrzeba to kod dla pojazdu będącego przedmiotem rejestracji to CN 8704.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z sytuacją opisaną powyżej (dotyczącą opisu stanu faktycznego pojazdu jak i dokumentów, z których wynika, iż nabyty przez Wnioskodawcę pojazd jest samochodem ciężarowym 2 osobowym), nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie powstaje na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

W uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawca powołuje się na art. 100 ust. l, który wskazuje, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    • wyprodukowanego na terytorium kraju,
    • od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt l albo 2.

Wobec powyższego obowiązek zapłaty podatku akcyzowego dotyczy wyłącznie samochodów osobowych. Z kolei zgodnie z art. 100 ust. 1 samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z przytoczonej definicji samochodu osobowego wynika, że decydującym kryterium jest przeznaczenie pojazdu. Jest to podstawowy czynnik decydujący o przyporządkowaniu pojazdu do danego kodu CN. Z kolei o przeznaczeniu pojazdu świadczą jego cechy. Przedmiotowy pojazd, który był przedmiotem importu, a opisany powyżej, posiada cechy charakterystyczne dla samochodów przeznaczonych do transportu towarów - trwała przegroda za pierwszym rzędem siedzeń, 2 miejsca, część ładunkowa mogąca służyć wyłącznie do przewozu ładunków (dodatkowa metalowa podłoga zaczynająca się od trwałej przegrody pionowej za fotelami przednimi do końca bagażnika), specjalne uchwyty w podłodze do mocowania ładunku, brak pasów bezpieczeństwa, unieruchomione na stałe szyby boczne. W związku z powyższym pojazd przeznaczony do transportu towarów, klasyfikowany do kodu CN 8704, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponadto z duńskiego dowodu rejestracyjnego jak i wyciągu z duńskiej centralnej bazy samochodów XXX, jak i tłumaczenia przysięgłego, wynika, iż jest to samochód ciężarowy LKW N1 VAN.

Zważywszy na przytoczone okoliczności, według Wnioskodawcy, należy uznać, że przedmiotowy pojazd nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, a na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy Organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji (zaistniałego stanu faktycznego) obejmującego zawartą klasyfikacje wyrobu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Definicja samochodu osobowego na potrzeby opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.). Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W myśl powyższego samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Akcyzą (jako „samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż „samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.

Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 256 z 07.09.1987, s. 1).

W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1549/2006 z dnia 17 października 2006 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. UE L 301 z 31.10.2006, s. 1) – dalej rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87.

Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.

W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

Warto nadmienić, iż opodatkowaniu akcyzą nie podlegają same samochody osobowe (przed ich pierwszą rejestracją w kraju), lecz określone w art. 100 ustawy czynności ich dotyczące.

Zgodnie zatem z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Stosownie do art. 100 ust. 2 w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju.

Stosownie do art. 102 ust. 1 podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust 1 lub 2. Stosownie do art. 102 ust 2, w przypadkach, o których mowa w art. 101 ust 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna , osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel. Równocześnie zauważyć należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju w stosunku do których wystąpiły czynności określone w art. 100 ust. 1-2c ww. ustawy o podatku akcyzowym.

W opisie zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu ciężarowego marki Lexus model RX 300, rok produkcji 2004, pojemność skokowa silnika 3,0, typ nadwozia SUV, o numerze VIN:

XXX, który zaklasyfikował do kodu CN 8704. W związku z powyższym, samochód sklasyfikowany do kodu CN 8704 jako samochód ciężarowy, nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju lub czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy był samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia w przedstawionym stanie faktycznym jest pojazd sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704- przeznaczony do transportu towarowego. W związku z powyższym, będący przedmiotem wniosku pojazd mechaniczny zaklasyfikowany do CN 8704 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy i nie podlega tym samym podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy. Innymi słowy, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę numer CN 8704 dla przedmiotowego pojazdu jest właściwy, nie będzie on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dokonania ww. czynności.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w stosunku do samochodu ciężarowego marki Lexus RX 300, sklasyfikowanego wg Wnioskodawcy do kodu CN 8704, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jeszcze raz należy podkreślić, że o zaklasyfikowaniu dla celów poboru podatku akcyzowego danego wyrobu jako wyrobu podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 wyłączne znaczenia ma klasyfikacja statystyczna, w przypadku importu towarów klasyfikacja dokonana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN), stosowaną dla celów obrotu zagranicznego.

Ponadto należy zauważyć, iż z opisu sprawy wynika, że przedmiotem wniosku jest wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdów. Wnioskodawca nabywa pojazdy w kraju Unii Europejskiej (Danii), zatem mamy do czynienia wyłącznie z wewnątrzwspólnotowym nabyciem pojazdów, a nie z importem.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, w tym import pojazdów, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po dokonaniu w pojeździe przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń oraz złożenia deklaracji uproszczonej w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym pojazdu osobowego w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj