Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-594b/13/AW
z 12 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wysokości zaliczki na podatek dochodowy za rok 2014 wpłacanej w uproszczonej formie– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wysokości zaliczki na podatek dochodowy za rok 2014 wpłacanej w uproszczonej formie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).


Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W dniu 12 czerwca 2013 r. nastąpiło połączenie z inną spółką z o.o. (dalej nazywaną „spółką przejmowaną”) w grupie, w trybie wskazanym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy – Kodeks spółek handlowych, to jest przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na inną spółkę przejmującą – połączenie przez przejęcie. W opisanym przypadku spółką przejmującą będzie Wnioskodawca a spółką przejmowaną inna spółka kapitałowa z grupy wymieniona wyżej. Z uwagi na fakt, że w obydwu spółkach 100% udziałów jest w posiadaniu jednego podmiotu prawnego połączenie Wnioskodawcy ze Spółką Przejmowaną zostało rozliczone metodą łączenia udziałów, o której mowa w art. 44c ust. 1 ustawy o rachunkowości, bez zamykania ksiąg rachunkowych zarówno spółki przejmowanej jak i przejmującej a tym samym bez zakończenia jej roku podatkowego (art. 12 ust 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości). Obydwa podmioty są polskimi rezydentami podatkowymi. W spółce przejmowanej zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych były wyliczane w formie uproszczonej na podstawie art. 25 ust. 6-10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w spółce przejmującej na zasadach ogólnych na podstawie art. 25 ust 1 tej ustawy.

W roku 2014 spółka przejmująca chce wybrać formę uproszczoną opłacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 6-10. Podstawę tej zaliczki wyliczy w oparciu o art. 25 ust. 6, tj. biorąc wysokość podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy spółka przejmująca jest zobowiązania do dalszego uiszczania zaliczek od podatku dochodowego od osób prawnych za spółkę przejmowaną na podstawie art. 25 ust. 6-10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za miesiące następujące po połączeniu, czy powinna tylko wyliczać podatek dochodowy na zasadach ogólnych w oparciu o art. 25 ust. 1... Czy w wyliczeniu zaliczek na podstawie art. 25 ust. 1 spółka przejmująca może zaliczyć bieżący wynik podatkowy spółki przejmowanej (rozumiany jako różnica pomiędzy przychodami i kosztami podatkowymi) do swojej podstawy wyliczenia zaliczki za miesiące następujące po połączeniu... Czy spółka przejmowana jest zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego po końcu jej roku podatkowego (tj. grudniu 2013 r.) na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy taki obowiązek ciąży tylko na spółce przejmującej...
  2. Czy Spółka wyliczając podstawę uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za rok 2014 musi uwzględnić także podatek należny wykazany w zeznaniu za rok ubiegły (tj. 2012) przez spółkę przejmowaną, czy też dokonuje takiego wyliczenia tylko w oparciu o podatek należny wykazany w zeznaniu za roku ubiegły (tj. 2012) przez spółkę przejmującą...


Niniejsza interpretacja dotyczy pytania oznaczonego numerem 2. W zakresie pytań wyliczonych w punkcie 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


W ocenie Wnioskodawcy – w zakresie pytania zawartego w punkcie 2 – połączenie spółek przez przejęcie nie ma wpływu na podmiotowość prawną spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości przez spółkę przejmowaną, natomiast spółka przejmująca nie traci swej podmiotowości, zachowując przy tym ciągłość prawną i organizacyjną. Wysokość zaliczek na podatek ustala ona wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata. Nie ma podstaw prawnych do ustalenia wysokości zaliczki spółki przejmującej w postaci sumy z wysokością zaliczek spółki przejętej, jakie zobowiązana byłaby płacić ta spółka, gdyby nie doszło do połączenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest prawidłowe.


W myśl art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030), połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (…) – art. 493 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości przez spółkę przejmowaną, przy zachowaniu ciągłości prawnej i organizacyjnej spółki przejmującej, czyli Wnioskodawcy.

Przepis art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych stanowi bowiem, że spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.

Na gruncie prawa podatkowego powyższa zasada sukcesji została wyrażona przez przepis art. 93 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), który stanowi, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Przepis ten stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) – art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Jak wynika z powyższego, Spółka stała się następcą prawnym przejętej spółki handlowej i wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki (również podatkowe) podmiotu przejętego.

Tym samym, proces łączenia się obu spółek przez przejęcie jest związany z sukcesją podatkową Wnioskodawcy jako spółki przejmującej. Skutkiem takiego połączenia jest utrata podmiotowości prawnej przez spółkę przejmowaną, natomiast spółka przejmująca nie traci swej podmiotowości prawnej, zachowując tym samym ciągłość prawną i organizacyjną, a zatem nie powstaje nowa jednostka.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), podatnicy z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w tzw. uproszczonej formie. Warunki i zasady dotyczące możliwości stosowania przez podatników uproszczonej formy wpłaty zaliczek miesięcznych regulują przepisy art. 25 ust. 6-10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 25 ust. 6 tej ustawy, podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Jeżeli zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy dotyczy roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy – podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne za dany rok podatkowy w uproszczonej formie w wysokości podatku należnego, wykazanego w tym zeznaniu, przypadającego proporcjonalnie na każdy miesiąc tego roku podatkowego, którego zeznanie dotyczy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w sposób wskazany powyżej, z tym że wysokość podatku należnego musi wynikać z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Przepis ust. 6 zdanie ostatnie stosuje się odpowiednio (art. 25 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


W myśl art. 25 ust. 7 ww. ustawy, podatnicy, którzy wybrali formę wpłacania zaliczek na zasadach określonych w ust. 6 i 6a, są obowiązani:


  • w formie pisemnej zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym, w którym po raz pierwszy wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek;
  • stosować tę formę wpłacania zaliczek w całym roku podatkowym;
  • wpłacać zaliczki w terminach określonych w ust. 1a i 2a, uwzględniając zasady wyrażone w tych przepisach;
  • dokonać rozliczenia podatku za rok podatkowy zgodnie z art. 27.


Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek (art. 25 ust. 7a ww. ustawy).

Możliwość dokonywania wpłat zaliczek miesięcznych w uproszczonej formie dotyczy podatników kontynuujących działalność. Wynika to z faktu, że wysokość zaliczki na podatek uzależniona jest od podatku wykazanego we wcześniejszych zeznaniach podatkowych, stanowi ona co do zasady równowartość 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli z zeznania tego nie wynikał podatek należny, za podstawę do obliczenia wysokości zaliczki przyjmuje się zeznanie złożone w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata.


Z uproszczonej formy wpłacania zaliczek nie mogą skorzystać podatnicy, którzy:


  • nie wykazali podatku należnego w żadnym z zeznań złożonych w ciągu dwóch lat podatkowych, poprzedzających dany rok podatkowy, albo
  • rozpoczęli działalność w danym lub poprzednim roku podatkowym.


Z wykładni gramatycznej powyższych przepisów wynika, że wysokość uproszczonych zaliczek na podatek podatnik ustala wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata.

Brak jest zatem podstaw prawnych do ustalenia wysokości zaliczek uproszczonych spółki przejmującej w formie zsumowania podatku należnego spółki przejmującej i spółki przejętej.

Tym samym prawidłowe jest stanowisko Spółki, że „Wysokość zaliczek na podatek ustala ona wyłącznie na podstawie swojego zeznania podatkowego złożonego w roku poprzedzającym rok podatkowy lub poprzedzającym go o dwa lata”, z tym zastrzeżeniem, że jeżeli Spółka nie wykazała podatku należnego w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy, a także w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj