Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1148/13/BW
z 21 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 grudnia 2013r. (data wpływu 13 grudnia 2013r.), uzupełnionym pismem z 5 marca 2014r. (data wpływu 11 marca 2013r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu i demontażu drzwi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu i demontażu drzwi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 marca 2014r. (data wpływu 11 marca 2014r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 lutego 2014r. znak: IBPP2/443-1148/13/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie: produkcji stolarki budowlanej - drzwi drewnianych, montażu wyprodukowanych drzwi drewnianych oraz wykonywania pozostałych robót budowlanych wykończeniowych. Wytwarzane drzwi są wyrobami o różnych wymiarach zarówno standardowych jaki i nietypowych. Produkty te sprzedawane są samodzielnie jako wyrób gotowy lub wraz z montażem. Usługi montażu drzwi drewnianych wykonywane są w budynkach mieszkalnych nowo wybudowanych, budynkach mieszkalnych zasiedlonych (wymiana na nowe) - PKOB 111 lub 112 oraz w budynkach niemieszkalnych. Sprzedaż odbywa się na podstawie wcześniejszego zamówienia od klienta potwierdzonego zawarciem pisemnej umowy na wykonanie kompleksowej usługi montażu drzwi. W umowie tej zawarte jest oświadczenie kupującego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. W zawartej umowie strony ustalają cenę za wykonanie kompleksowej usługi (bez wyszczególnienia zarówno poszczególnych kosztów jej wykonania jak i elementów składających się na tę usługę).

Natomiast w piśmie z 5 marca 2014r. Wnioskodawca wskazał:

  1. Usługa kompleksowa będzie polegać na pomiarach otworu /otworów/ drzwiowych, wykonaniu wg tych pomiarów drzwi, dowóz ich do klienta, w przypadku wymiany demontaż starych, oraz wstawienie nowych, ich regulacja, opiankowanie oraz wykończenie ozdobnymi listwami lub opaskami. Przy nowych budowach nie będzie demontażu drzwi starych.
  2. Usługi, o których mowa w pytaniach zawartych we wniosku będą wykonywane w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. l2b ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Faktura będzie wystawiana na kompleksową usługę montażu stolarki drzwiowej.
  4. Dominującym elementem będzie kompleksowa usługa polegająca na całościowym załatwieniu potrzeb klienta która jest determinującym czynnikiem zawarcia umowy na wymianę lub montaż stolarki drzwiowej wraz z pomiarami, transportem, montażem oraz wykończeniem zgodnie z życzeniem klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT (obniżoną - 8% czy podstawową 23%) należy zastosować w przypadku:

  1. usługi polegającej na montażu i dostawie drzwi wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawcy, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w zamówieniu oraz zawartej pisemnie umowie, w budynkach mieszkalnych nowo wybudowanych - PKOB 111 oraz PKOB 112 - (w ramach budowy)?
  2. usługi polegającej na montażu i dostawie drzwi wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawcy, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w zamówieniu oraz zawartej pisemnie umowie, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach przebudowy?
  3. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawcy, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w zamówieniu oraz zawartej pisemnie umowie, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach przebudowy?
  4. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawcy, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w zamówieniu oraz zawartej pisemnie umowie, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach remontu?
  5. usługi polegającej na demontażu starych drzwi, dostawie i montażu nowych drzwi wyprodukowanych w zakładzie Wnioskodawcy, wg wymagań klienta indywidualnego zawartych w zamówieniu oraz zawartej pisemnie umowie, w budynkach mieszkalnych (PKOB 111 oraz PKOB 112) w ramach modernizacji?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 5 marca 2014r.:

W przypadku wykonania całościowej kompleksowej usługi przedstawionej w pkt 1-5 zadanego we wniosku pytania, w wymienionych budynkach i w wymienionym zakresie, bez wyszczególniania na poszczególne elementy czy koszty, tylko jako kompleksowa usługa ma zastosowanie obniżona stawka VAT - w obecnym stanie prawnym 8%, przy spełnieniu kryterium powierzchni użytkowej (określonego w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w oparciu o art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 1409 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w oparciu o pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Pojęcie „modernizacja” – według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, urządzeń z gotowych części; zakładanie instalacji, łączenie oddzielnych części w jedną artystyczną, kompozycyjną całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Zauważyć należy, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie w zakresie: produkcji stolarki budowlanej - drzwi drewnianych, montażu wyprodukowanych drzwi drewnianych oraz wykonywania pozostałych robót budowlanych wykończeniowych. Wytwarzane drzwi są wyrobami o różnych wymiarach zarówno standardowych jaki i nietypowych.

Usługi montażu drzwi drewnianych wykonywane są w budynkach mieszkalnych nowo wybudowanych, budynkach mieszkalnych zasiedlonych (wymiana na nowe) - PKOB 111 lub 112 oraz w budynkach niemieszkalnych. W umowie tej zawarte jest oświadczenie kupującego o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego. Sprzedaż odbywa się na podstawie wcześniejszego zamówienia od klienta potwierdzonego zawarciem pisemnej umowy na wykonanie kompleksowej usługi montażu drzwi. W zawartej umowie strony ustalają cenę za wykonanie kompleksowej usługi (bez wyszczególnienia zarówno poszczególnych kosztów jej wykonania jak i elementów składających się na tę usługę).

Wnioskodawca wskazał że:

  • dominującym elementem będzie kompleksowa usługa polegająca na całościowym załatwieniu potrzeb klienta która jest determinującym czynnikiem zawarcia umowy na wymianę lub montaż stolarki drzwiowej wraz z pomiarami, transportem, montażem oraz wykończeniem zgodnie z życzeniem klienta,
  • przedmiotowa usługa (kompleksowa) będzie polegać na pomiarach otworu /otworów/ drzwiowych, wykonaniu wg tych pomiarów drzwi, dowóz ich do klienta, w przypadku wymiany demontaż starych, oraz wstawienie nowych, ich regulacja, opiankowanie oraz wykończenie ozdobnymi listwami lub opaskami. Przy nowych budowach nie będzie demontażu drzwi starych.,
  • Faktura będzie wystawiana na kompleksową usługę montażu stolarki drzwiowej.

Wnioskodawca ma wątpliwości, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku wykonania kompleksowej usługi polegającej na montażu i dostawie drzwi, świadczonej w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

W odniesieniu do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody umów, to strony decydują o treści zawieranych przez siebie umów. To strony decydują, co jest przedmiotem konkretnej czynności cywilnoprawnej, a co za tym idzie, to one określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli np. przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, czy budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, nie może jednak uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane jako całość, w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, to należna stawka będzie wynosić 8%.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku kompleksowej usługi polegającej na dostawie i montażu drzwi, czy też demontażu starych drzwi i dostawie oraz montażu nowych drzwi, świadczonej w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisów ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj