Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1808/11/AZb
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1808/11/AZb
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
kurs
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku dla szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011r. (data wpływu 16 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 16 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2012r. (data wpływu 16 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczyna działalność gospodarczą polegającą na doradztwie oraz szkoleniach tj.: szkolenia z bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, z gospodarowania odpadami i substancjami niebezpiecznymi oraz szkolenia dla kierowców przewożących towary niebezpieczne. Będą to kursy początkowe oraz doskonalące dla towarów niebezpiecznych różnych klas zwane kursami ADR.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 marca 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (imię i nazwisko, nazwa firmy) i będzie świadczyć usługi w zakresie: doradzania i wdrażania systemu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, szkoleń z bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, doradztwa i szkoleń z gospodarowania odpadami i substancjami niebezpiecznymi oraz doradztwa i szkoleń dla kierowców przewożących towary niebezpieczne ADR. Kody PKD: 70.22.Z, 85.59 B, 74.90 Z. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej przeze niego działalności gospodarczej od dnia 1 grudnia 2012 roku (tut. organ przyjął, że chodzi o rok 2011).

Wnioskodawca posiada wymagany przepisami wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające o numerze xxx.

Pytanie dotyczy jedynie szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia i kursy ADR szczegółowo regulują przepisy:

  • ustawy z dnia 28 października 2002 roku o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199 z 2002r., poz. 1671 wraz z późn. zmianami),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187 z 2005r., poz. 1571),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2003r. – w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. Nr 176 z 2003 roku, poz. 1720 wraz z późn. zmianami),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2005r., w sprawie uzyskiwania świadectwa przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 200 z 2005r., poz. 1654),
  • ustawa z 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.).

Należy podkreślić, że przepisy poszczególnych ustaw i rozporządzeń wykonawczych do tychże określają zarówno długość trwania samego kursu (ilość godzin teorii i praktyki,), jego zakres tematyczny, jak i wymogi wobec ośrodków szkoleniowych, które takie kursy prowadzą. Zgodnie z ww. przepisami, Wnioskodawca prowadzi kursy szkolenia początkowe i doskonalące ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).

Odbiorcami świadczonych usług są m.in.:

  • osoby fizyczne, które chcą zdobyć uprawnienia ADR,
  • osoby fizyczne, które chcą poszerzyć swoje kwalifikacje zdobywając nowe uprawnienia albo się przekwalifikować,
  • osoby fizyczne, które myślą o rozpoczęciu działalności gospodarczej w zakresie przewozów krajowych,
  • osoby prawne, które nabywają usługi szkoleniowe dla swoich pracowników – kierowców zawodowych,
  • instytucje państwowe – na przykład urzędy pracy, które wysyłają na kursy osoby bezrobotne w celu przekwalifikowania zawodowego.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca nie prowadzi działalności jako jednostka objęta systemem oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 marca 2012r.):

Czy usługi szkolenia kierowców zawodowych, jak i osób fizycznych chcących nabyć nowe umiejętności, zdobyć dodatkowe kwalifikacje poprzez szkolenia podstawowe i doszkalające ADR zwolnione będą z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 marca 2012r.), szkolenia ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) reguluje m.in. ustawa z dnia 28 października 2002r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199 z 2002r., poz. 1671 ze zm.). Art. 1 tej ustawy m.in. określa zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wymagania w stosunku do kierowców i innych osób wykonujących czynności związane z tym przewozem.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 cytowanej ustawy „zaświadczenie ADR” to zaświadczenie o ukończeniu przez kierowcę, z wynikiem pozytywnym, kursu dokształcającego początkowego lub kursu dokształcającego doskonalącego dla kierowców przewożących towary niebezpieczne, zwanych dalej „kursami dokształcającymi”.

Na podstawie art. 10 ust. 1 cyt. ustawy do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne, w stosunku do którego umowa ADR wymaga ukończenia przez jego kierowcę kursu lub kursów dokształcających, jest uprawniona osoba, która:

  • ukończyła 21 lat;
  • spełnia wymogi określone w odrębnych przepisach w stosunku do kierowców przewożących towary niebezpieczne;
  • posiada zaświadczenie ADR.

W myśl art. 10 ust. 2 zaświadczenie ADR otrzymuje po raz pierwszy osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 1-2 i która ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs dokształcający początkowy. Zaświadczenie ADR, o którym mowa w ust 2, jest wydawane przez jednostkę prowadzącą kurs na okres 5 lat, licząc od dnia złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu, o którym mowa w ust. 5 (art. 10 ust. 3 cyt ustawy).

Natomiast art. 10 ust. 5 wskazuje, iż w roku poprzedzającym datę upływu ważności zaświadczenia ADR, o którym mowa w ust. 2, kierujący pojazdem jest obowiązany ukończyć kurs dokształcający doskonalący. Po ukończeniu tego kursu, z wynikiem pozytywnym, jednostka prowadząca kurs przedłuża ważność zaświadczenia ADR albo wydaje nowe zaświadczenie ADR na okres kolejnych 5 lat.

W myśl art. 12 ust. 1 powyższej cytowanej ustawy, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia kursów dokształcających jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807) i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające. Natomiast ust. 2 art. 12 reguluje warunki i wymagania, jakie musi spełnić przedsiębiorca wykonujący powyższą działalność m.in. określa: warunki lokalowe i wyposażenie dydaktyczne gwarantujące przeprowadzenie kursu do prowadzenia kursów dokształcających.

Dodatkowo rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187 z 2005r., poz. 1571) reguluje m.in.:

  • szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia kursów dokształcających;
  • rodzaje i zakres kursów dokształcających oraz ich ramowy program;
  • warunki przeprowadzania kursów dokształcających oraz minimalny czas ich trwania;

Zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia ustala się następujące rodzaje kursu dokształcającego początkowego:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 24 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

Natomiast § 6 ww. rozporządzenia reguluje rodzaje kursu dokształcającego doskonalącego:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych;
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

Nowa ustawa z 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych również mówi o tym, że:

Art. 50 ust. 1 – Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia kursów ADR, kursu na eksperta ADN, eksperta ADN do spraw przewozu gazów, eksperta ADN do spraw przewozu chemikaliów oraz kursów dla doradców, zwanych dalej łącznie „kursami”, jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.).

Art. 50 ust. 2 – Podmioty prowadzące działalność, o której mowa w ust. 1, zwane dalej „podmiotami prowadzącymi kursy”, podlegają wpisowi do rejestru podmiotów prowadzących kursy.

Art. 50 ust. 4 – Podmiot prowadzący kursy jest obowiązany spełniać następujące warunki:

  1. posiadać warunki lokalowe i wyposażenie dydaktyczne gwarantujące przeprowadzenie kursu zgodnie z jego programem;
  2. zapewnić prowadzenie zajęć przez wykładowców, którzy:
    • posiadają wyższe wykształcenie i co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie prezentowanych zagadnień objętych kursem lub
    • posiadają świadectwo doradcy, o którym mowa w art. 42 ust. 1;
  3. posiadać możliwość przeprowadzania ćwiczeń praktycznych objętych tematyką kursów.

W kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzenia szkoleń ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług oraz prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. ustawie z dnia 28 października 2002r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych oraz rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne.

Zatem Wnioskodawca uważa, że prowadzone przez niego szkolenia ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) korzystać będą ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 a) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i będzie świadczyć usługi w zakresie: doradzania i wdrażania systemu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, szkoleń z bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, doradztwa i szkoleń z gospodarowania odpadami i substancjami niebezpiecznymi oraz doradztwa i szkoleń dla kierowców przewożących towary niebezpieczne ADR. Kody PKD: 70.22.Z, 85.59 B, 74.90 Z. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej przeze niego działalności gospodarczej od dnia 1 grudnia 2012 roku.

Wnioskodawca posiada wymagany przepisami wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające o numerze xxx.

Pytanie dotyczy jedynie szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).

Organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia i kursy ADR szczegółowo regulują przepisy:

  • ustawy z dnia 28 października 2002 roku o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199 z 2002r., poz. 1671 wraz z późn. zmianami),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187 z 2005r., poz. 1571),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2003r. – w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. Nr 176 z 2003 roku, poz. 1720 wraz z późn. zmianami),
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2005r., w sprawie uzyskiwania świadectwa przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 200 z 2005r., poz. 1654),
  • ustawa z 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.).

Należy podkreślić, że przepisy poszczególnych ustaw i rozporządzeń wykonawczych do tychże określają zarówno długość trwania samego kursu (ilość godzin teorii i praktyki,), jego zakres tematyczny, jak i wymogi wobec ośrodków szkoleniowych, które takie kursy prowadzą. Zgodnie z ww. przepisami, Wnioskodawca prowadzi kursy szkolenia początkowe i doskonalące ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).

Odbiorcami świadczonych usług są m.in.:

  • osoby fizyczne, które chcą zdobyć uprawnienia ADR,
  • osoby fizyczne, które chcą poszerzyć swoje kwalifikacje zdobywając nowe uprawnienia albo się przekwalifikować,
  • osoby fizyczne, które myślą o rozpoczęciu działalności gospodarczej w zakresie przewozów krajowych,
  • osoby prawne, które nabywają usługi szkoleniowe dla swoich pracowników – kierowców zawodowych,
  • instytucje państwowe – na przykład urzędy pracy, które wysyłają na kursy osoby bezrobotne w celu przekwalifikowania zawodowego.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca nie prowadzi działalności jako jednostka objęta systemem oświaty.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy usługi szkolenia kierowców zawodowych, jak i osób fizycznych chcących nabyć nowe umiejętności, zdobyć dodatkowe kwalifikacje poprzez szkolenia podstawowe i doszkalające ADR zwolnione będą z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zajął stanowisko, że prowadzone przez niego szkolenia ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) korzystać będą ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 a) ustawy o VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie prowadzi działalności jako jednostka objęta systemem oświaty. Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Natomiast dla oceny tego, czy usługi przeprowadzania szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) świadczone przez Wnioskodawcę, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie, czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy są one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2012r., ustawa określa zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz organy i jednostki realizujące zadania związane z tym przewozem.

W myśl art. 2 pkt 10 ww. ustawy, zaświadczenie ADR to dokument potwierdzający ukończenie przez kierowcę kursu ADR i złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu dla kierowców wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ww. ustawy, do kierowania pojazdem przewożącym towary niebezpieczne w przewozie drogowym, w stosunku do którego ADR wymaga ukończenia przez jego kierowcę kursu ADR, jest uprawniona osoba, która posiada ważne zaświadczenie ADR.

Zgodnie z art. 20 ust. 2 ww. ustawy, zaświadczenie ADR otrzymuje osoba, która:

  1. ukończyła 21 lat, z wyjątkiem kierowców pojazdów należących do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. spełnia wymagania określone w przepisach prawa o ruchu drogowym i o transporcie drogowym w stosunku do kierowców wykonujących przewóz drogowy;
  3. ukończyła odpowiedni kurs ADR:
    • początkowy, jeżeli ubiega się o wydanie zaświadczenia ADR po raz pierwszy,
    • doskonalący – jeżeli ubiega się o przedłużenie zaświadczenia ADR;
  4. złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin kończący kurs ADR początkowy albo doskonalący.

Zaświadczenie ADR jest wydawane na okres 5 lat, licząc od dnia złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu, o którym mowa w art. 20 ust. 2 pkt 4 (art. 23 ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do art. 50 ust. 1 ww. ustawy, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia kursów ADR, kursu na eksperta ADN, eksperta ADN do spraw przewozu gazów, eksperta ADN do spraw przewozu chemikaliów oraz kursów dla doradców, zwanych dalej łącznie „kursami”, jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.).

W myśl art. 50 ust. 2 ww. ustawy, podmioty prowadzące działalność, o której mowa w ust. 1, zwane dalej „podmiotami prowadzącymi kursy”, podlegają wpisowi do rejestru podmiotów prowadzących kursy.

Zgodnie z art. 50 ust. 4 ww. ustawy, podmiot prowadzący kursy jest obowiązany spełniać następujące warunki:

  1. posiadać warunki lokalowe i wyposażenie dydaktyczne gwarantujące przeprowadzenie kursu zgodnie z jego programem;
  2. zapewnić prowadzenie zajęć przez wykładowców, którzy:
    • posiadają wyższe wykształcenie i co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie prezentowanych zagadnień objętych kursem lub
    • posiadają świadectwo doradcy, o którym mowa w art. 42 ust. 1;
  3. posiadać możliwość przeprowadzania ćwiczeń praktycznych objętych tematyką kursów;
  4. prowadzić kursy w oparciu o ramowy program, o którym mowa w art. 58 pkt 4.

Na podstawie art. 133 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 5, art. 11 ust. 3, art. 18 ust. 2, art. 23 ust. 3, art. 26, art. 27 ust. 4 i art. 31 ustawy z dnia 28 października 2002r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.) zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie odpowiednio art. 31, art. 41 ust. 3, art. 49, art. 58, art. 63 ust. 1 i art. 106 – nie dłużej jednak niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 2002r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.) Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187, poz. 1571), które to zgodnie z § 1 określa:

  1. szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia kursów dokształcających;
  2. wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające oraz wzór zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru;
  3. rodzaje i zakres kursów dokształcających oraz ich ramowy program;
  4. warunki przeprowadzania kursów dokształcających oraz minimalny czas ich trwania;
  5. szczegółowe warunki, zakres i formę egzaminu;
  6. wzór zaświadczenia ADR.

Stosownie do § 5 ww. rozporządzenia, ustala się następujące rodzaje kursu dokształcającego początkowego:

  1. kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 24 godzin lekcyjnych;
  2. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  3. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  4. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

W myśl § 6 ww. rozporządzenia, ustala się następujące rodzaje kursu dokształcającego doskonalącego:

  1. kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  2. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  3. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych;
  4. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

Jak stanowi § 9 ww. rozporządzenia, ramowy program kursów dokształcających określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania (przeprowadzania) opisanych we wniosku szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych), spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji do wykonywania zawodu kierowcy przewożącego towary niebezpieczne. Z treści wniosku wynika, że odbiorcami świadczonych usług są osoby fizyczne, które chcą zdobyć uprawnienia ADR, które chcą poszerzyć swoje kwalifikacje zdobywając nowe uprawnienia albo się przekwalifikować, które myślą o rozpoczęciu działalności gospodarczej w zakresie przewozów krajowych, kierowcy zawodowi, osoby bezrobotne wysyłane na kursy przez urzędy pracy w celu przekwalifikowania zawodowego. Tym samym uznać należy, że szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187, poz. 1571). Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowe usługi kształcenia w zakresie szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) przeprowadzanych przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Wnioskodawca w treści wniosku zaznaczył, że pytanie dotyczy jedynie szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych).

Podkreślić zatem należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla szkoleń początkowych i doskonalących ADR (przewóz towarów niebezpiecznych) przeprowadzanych przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy ustawy z 19 sierpnia 2011r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2012r. (poprzednio obowiązującą była ustawa z dnia 28 października 2002r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.), oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187, poz. 1571), nie dotyczy natomiast możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla szkoleń prowadzonych w oparciu o inne regulacje prawne powołane w opisie stanu faktycznego, gdyż w przedmiotowym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania ani nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie.

Dodatkowo należy zaznaczyć, iż wskazane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2003r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. Nr 176, poz. 1720 ze zm.) obowiązywało do dnia 24 stycznia 2012r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj