Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-881/13/MU
z 19 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia podatku w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia podatku w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest osobą rozwiedzioną na mocy prawomocnego wyroku sądu (rozwód w 2003 r.) i od tego dnia samotnie wychowuje dziecko z tego małżeństwa - małoletnią córkę urodzoną w 1998 r. Zarówno Wnioskodawczyni jak i ojciec Jej córki posiadają pełne prawa rodzicielskie. Ojciec dziecka pomimo, że nie ma ograniczonej władzy rodzicielskiej nie uczestniczy w jego wychowaniu, nie płaci alimentów (zasądzonych wyrokiem sądu), kontaktuje się z dzieckiem sporadycznie (raz na kilka miesięcy lub rzadziej) i tylko telefonicznie. Według wiedzy Wnioskodawczyni przebywa od kilku lat poza granicą Polski. Jednocześnie Wnioskodawczyni pozostaje w związku partnerskim (konkubinacie) i z tego związku ma jedno dziecko - syna urodzonego w 2007 r., którego wychowuje wspólnie z ojcem dziecka. Wnioskodawczyni mieszka razem z córką z pierwszego małżeństwa oraz z partnerem i ich synem.

Obecnie Wnioskodawczyni jest jedynym opiekunem prawnym swojej córki w Polsce i to Ona podejmuje wszelkie decyzje wychowawcze m.in. dotyczące jej leczenia, wykształcenia itp., ponosi koszty jej utrzymania oraz ponosi za nią wszelką odpowiedzialność. Wnioskodawczyni osiąga dochody wyłącznie ze stosunku pracy, nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w ustawie o podatku tonażowym. Córka Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów.

W zeznaniu rocznym PIT-37 za rok 2012 Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Zeznanie roczne za 2012 r. złożyła do organu podatkowego w ustawowym terminie tj. do 30 kwietnia 2013 r.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni spełnia warunki art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane dla osób samotnie wychowujących dziecko i może rozliczać się z podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 6 ww. ustawy jako osoba samotnie wychowująca dziecko z uwagi na samotne wychowywanie córki z pierwszego małżeństwa?


Zdaniem Wnioskodawczyni wychowując samotnie małoletnią córkę z pierwszego małżeństwa spełnia warunki wymienione w definicji osoby samotnie wychowującej dzieci, określonej w art. 6 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest osobą rozwiedzioną, obecnie jest jedynym opiekunem prawnym małoletniej córki w Polsce i to Ona podejmuje wszelkie decyzje wychowawcze m.in. dotyczące jej leczenia, wykształcenia itp., ponosi koszty jej utrzymania oraz ponosi za nią wszelką odpowiedzialność. Do Wnioskodawczyni ani do Jej córki nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a także przepisy ustawy o podatku tonażowym (art. 6 ust. 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Córka nie uzyskuje żadnych dochodów. W zeznaniu PIT-37 za rok 2012 Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Zeznanie podatkowe za 2012 r. złożyła do organu podatkowego w ustawowym terminie (art. 6 ust. 10 ww. ustawy).

Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo rozliczać się na zasadach preferencyjnych jako osoba samotnie wychowująca dziecko z uwagi na samotne wychowywanie małoletniej córki. Fakt pozostawania w konkubinacie i wychowywania wspólnie z partnerem ich syna nie pozbawia Jej prawa do preferencyjnego rozliczenia swoich dochodów.

Wnioskodawczyni nadmienia, że Jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 1 marca 2012 r. ILPB2/415-1143/11-2/ES oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 września 2012 r. IPBII/1/415-592/12/HK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:


  1. małoletnie,
  2. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  3. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej


  • podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.


W myśl art. 6 ust. 8 ww. ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (art. 6 ust. 9 ww. ustawy).

Ponadto art. 6 ust. 10 ww. ustawy określa, że sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1, tj. po dniu 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od zasady dokonywania indywidualnego rozliczenia zobowiązania podatkowego podatników poprzez ustalenie preferencyjnego sposobu rozliczenia. W konsekwencji, aby podatnik mógł skorzystać z możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, muszą zostać spełnione wszystkie warunki wynikające z ww. przepisów.

Korzystanie z preferencji jest uzależnione m. in. od spełnienia warunku dotyczącego zarówno cywilnoprawnego statusu rodzica lub opiekuna prawnego jak i obiektywnej przesłanki – samotnego (bez udziału drugiego rodzica) wychowywania dziecka.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą rozwiedzioną na mocy prawomocnego wyroku sądu (rozwód w 2003 r.) i od tego dnia samotnie wychowuję dziecko z tego małżeństwa - małoletnią córkę urodzoną w 1998 r. Zarówno Wnioskodawczyni jak i ojciec Jej córki posiadają pełne prawa rodzicielskie. Ojciec dziecka pomimo, że nie ma ograniczonej władzy rodzicielskiej nie uczestniczy w jego wychowaniu, nie płaci alimentów (zasądzonych wyrokiem sądu), kontaktuje się z dzieckiem sporadycznie (raz na kilka miesięcy lub rzadziej) i tylko telefonicznie. Według wiedzy Wnioskodawczyni przebywa od kilku lat poza granicą Polski. Jednocześnie Wnioskodawczyni pozostaje w związku partnerskim (konkubinacie) i z tego związku ma jedno dziecko - syna urodzonego w 2007 r., którego wychowuje wspólnie z ojcem dziecka. Wnioskodawczyni mieszka razem z córką z pierwszego małżeństwa oraz z partnerem i ich synem.

Obecnie Wnioskodawczyni jest jedynym opiekunem prawnym swojej córki w Polsce i to Ona podejmuję wszelkie decyzje wychowawcze m.in. dotyczące jej leczenia, wykształcenia itp., ponosi koszty jej utrzymania oraz ponosi wszelką odpowiedzialność za nią. Wnioskodawczyni osiąga dochody wyłącznie ze stosunku pracy, nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w ustawie o podatku tonażowym. Córka Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów.

W zeznaniu rocznym PIT-37 za rok 2012 Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Zeznanie roczne za 2012 r. złożyła do organu podatkowego w ustawowym terminie tj. do 30 kwietnia 2013 r.

Zatem mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej uregulowania prawne należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni spełnia warunki do skorzystania z preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidziane w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uzyskała prawo rozliczenia podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, organ podatkowy podkreśla, iż jakkolwiek orzeczenia podatkowe kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego interpretację indywidualną.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj