Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1159/13-3/AD
z 27 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla ulgowych świadczeń przejazdowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla ulgowych świadczeń przejazdowych. Wniosek uzupełniono 28 stycznia 2014 r. o klasyfikację PKWiU świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

S.A. jest spółką samorządową. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest transport kolejowy pasażerski międzymiastowy (PKD 49.10.Z) oraz transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKD 49.31.Z). S.A. wprowadziła ofertę dla zewnętrznych podmiotów gospodarczych tzw. „Dużych Klientów” polegającą na możliwości korzystania przez osoby uprawnione z ulgowych usług transportowych realizowanych przez Spółkę. Do S.A. zgłosiły się przedsiębiorstwa z grupy oraz inne podmioty (dalej zwane Wykupującymi), z którymi Spółka zawarła lub zawrze umowy na wykup ulgowych usług transportowych dla osób uprawnionych. Spółka podpisała Porozumienie w sprawie ulgowych usług transportowych ze Związkiem, na mocy którego pracownicy i niektórzy członkowie ich rodzin oraz emeryci, renciści i osoby pobierające kolejowe świadczenie przedemerytalne mogą korzystać z ulgowych usług transportowych. S.A. w ramach zawartych umów pełnią rolę podmiotu wykonującego usługi przewozowe. Z ulgowych usług transportowych będą mogli korzystać pracownicy Wykupującego, którzy zgłoszą wniosek o wykup takiej usługi, następnie Wykupujący zwróci się do Spółki o wykup dla nich ulgowej usługi transportowej. Pracownicy Wykupującego mając opłacone uprawnienie do przejazdu pociągami S.A. na podstawie wydanej legitymacji kupują bilet z określoną zniżką w stosunku do jego wartości nominalnej. W ramach zawartej umowy Spółka obciąża fakturami Wykupujących na podstawie zestawień sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany przesłał klasyfikację w sprawie prawidłowego symbolu grupowania usług wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego dla S.A., z której wynika, że zapewnienie osobom uprawnionym tzw. świadczeń przejazdowych, umożliwiających korzystanie przez te osoby z przejazdu koleją z określoną ulgą mieści się w grupowaniach obejmujących transport kolejowy, tj.:

  • w przypadku przewozów międzymiastowych - PKWiU 49.10.19.0 „Pozostały transport kolejowy pasażerski międzymiastowy”;
  • w przypadku przewozów miejskich i podmiejskich - PKWiU 49.31.10.0 „Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług winna być opodatkowana sprzedaż ulgowych świadczeń przejazdowych dla pracowników Wykupujących lub uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, l tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy o VAT przepis art. 146a, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Pod poz. 154-157 załącznika nr 3 do u.p.t.u. wymienione zostały:

  1. transport kolejowy pasażerski międzymiastowy - PKWiU 49.10;
  2. transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski - PKWiU 49.31;
  3. usługi taksówek osobowych - PKWiU 49.32;
  4. pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany - PKWiU 49.39.

S.A. w ramach zawartych umów z Wykupującymi prowadzą dystrybucję ulgowych świadczeń przejazdowych będąc jednocześnie przewoźnikiem kolejowym realizującym transport kolejowy dla osób uprawnionych. Otrzymane od Wykupujących kwoty za sprzedaż ulgowych przejazdów, służą finansowaniu transportu kolejowego realizującego m.in. przewóz osób uprawnionych. Zdaniem Spółki sprzedaż ulgowych usług transportowych realizowanych na rzecz Wykupujących przez S.A., stanowi świadczenia przejazdowe (tj. czynności związane z finansowaniem, organizacją i realizacją przewozu kolejowego dla osób uprawnionych na trasach miejskich, podmiejskich lub międzymiastowych), które są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 49.10 bądź 49.31 i jako wymienione w poz. 154 i 155 zał. do ustawy winny być opodatkowane stawką (obecnie) w wysokości 8%. Spółka jest w posiadaniu klasyfikacji statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny z dnia 3 listopada 2012 r. wydanej na wniosek innego podmiotu, ale w identycznym stanie faktycznym, z której wynika, iż: „... wymienione w piśmie zapewnienie osobom uprawnionym tzw. świadczeń przejazdowych, umożliwiających korzystanie przez te osoby z przejazdu koleją z określoną ulgą nie jest odrębnie klasyfikowane i mieści się w grupowaniach obejmujących transport kolejowy, tj.: w przypadku przewozów międzymiastowych PKWiU 49.10.19.0 „pozostały transport kolejowy pasażerski; w przypadku przewozów miejskich i podmiejskich PKWiU 49.31.10.0 „Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski”. Spółka wystąpiła również z wnioskiem o klasyfikację świadczonych usług do Urzędu Statystycznego i obecnie oczekuje na odpowiedź w przedmiotowej sprawie. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy właściwą stawką przy sprzedaży ulgowych przejazdów dla pracowników Wykupującego (w tym także pracowników, członków rodzin oraz emerytów, rencistów i osób pobierających kolejowe świadczenie przedemerytalne) jest stawka właściwa dla pasażerskiego transportu kolejowego - obecnie 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą one przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką samorządową. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest transport kolejowy pasażerski międzymiastowy (PKD 49.10.Z) oraz transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKD 49.31.Z). Zainteresowany wprowadził ofertę dla zewnętrznych podmiotów gospodarczych tzw. „Dużych Klientów” polegającą na możliwości korzystania przez osoby uprawnione z ulgowych usług transportowych realizowanych przez Spółkę. Do Wnioskodawcy zgłosiły się przedsiębiorstwa z grupy oraz inne podmioty (dalej zwane Wykupującymi), z którymi Spółka zawarła lub zawrze umowy na wykup ulgowych usług transportowych dla osób uprawnionych. Zainteresowany podpisał Porozumienie w sprawie ulgowych usług transportowych ze Związkiem, na mocy którego pracownicy i niektórzy członkowie ich rodzin oraz emeryci, renciści i osoby pobierające kolejowe świadczenie przedemerytalne mogą korzystać z ulgowych usług transportowych. Wnioskodawca w ramach zawartych umów pełni rolę podmiotu wykonującego usługi przewozowe. Z ulgowych usług transportowych będą mogli korzystać pracownicy Wykupującego, którzy zgłoszą wniosek o wykup takiej usługi, następnie Wykupujący zwróci się do Zainteresowanego o wykup dla nich ulgowej usługi transportowej. Pracownicy Wykupującego mając opłacone uprawnienie do przejazdu pociągami Wnioskodawcy na podstawie wydanej legitymacji kupują bilet z określoną zniżką w stosunku do jego wartości nominalnej. W ramach zawartej umowy Spółka obciąża fakturami Wykupujących na podstawie zestawień sprzedaży.

Wnioskodawca przesłał klasyfikację w sprawie prawidłowego symbolu grupowania usług wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, z której wynika, że zapewnienie osobom uprawnionym tzw. świadczeń przejazdowych, umożliwiających korzystanie przez te osoby z przejazdu koleją z określoną ulgą mieści się w grupowaniach obejmujących transport kolejowy, tj.:

  • w przypadku przewozów międzymiastowych - PKWiU 49.10.19.0 „Pozostały transport kolejowy pasażerski międzymiastowy”;
  • w przypadku przewozów miejskich i podmiejskich - PKWiU 49.31.10.0 „Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski”.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości odnośnie stawki podatku, jaką należy zastosować dla sprzedaży ulgowych świadczeń przejazdowych dla pracowników Wykupujących lub uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednakże zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod pozycją 154 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.10. Powyższe oznacza, że świadczenie tego typu usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte zostało preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

Z kolei pod pozycją 155 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały usługi transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.31. Powyższe oznacza, że świadczenie tego typu usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte zostało również preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%.

Zauważyć należy, że cechą charakterystyczną usług transportowych jest przemieszczanie osób bądź ładunków (transport to bowiem pokonywanie pewnych odległości). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/) transport to: „przewóz ludzi i ładunków różnymi środkami lokomocji”; „środki lokomocji służące do przewozu ludzi i ładunków”; „ogół środków i działań związanych z przewozem ludzi i ładunków”; „konwojowana grupa ludzi”; „ładunek wysłany dokądś”.

W analizowanej sprawie - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem świadczenia jest sprzedaż ulgowych świadczeń przejazdowych dla pracowników Wykupujących lub uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne.

Przedmiot i charakter ww. świadczenia wskazuje, że Spółka nie świadczy na rzecz swoich kontrahentów (Wykupujących) usługi transportu kolejowego pasażerskiego lecz sprzedaje uprawnienie do ulgowej usługi przewozowej dla pracowników tychże kontrahentów lub uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne. Uprawnienie to, w następstwie dalszych czynności (przekazanie pracownikom uprawnienia w formie wydanych legitymacji), umożliwi pracownikom oraz uprawnionym rencistom, emerytom i osobom pobierającym kolejowe świadczenia przedemerytalne zakup ulgowego biletu na przejazd transportem kolejowym. W niniejszej sprawie beneficjentem świadczonej przez Spółkę usługi i podmiotem zobowiązanym do zapłaty za tą usługę nie jest osoba (pracownik Wykupującego lub uprawniony rencista, emeryt i osoba pobierająca kolejowe świadczenia przedemerytalne) korzystająca z ulgowego przejazdu transportem kolejowym ale Wykupujący, który wykupił uprawnienie do ulgowego przejazdu dla swojego pracownika, a następnie przekazał to prawo pracownikowi, uprawnionemu renciście, emerytowi lub osobie pobierającej kolejowe świadczenia przedemerytalne.

Za prawidłowością takiego rozstrzygnięcia przemawia również to, że zakup przez Wykupującego uprawnień do ulgowych przejazdów nie oznacza, że każdy pracownik, rencista, emeryt lub osoba pobierająca kolejowe świadczenia przedemerytalne, który otrzyma uprawnienie z niego skorzysta.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że nie sposób utożsamiać realizowanej przez Wnioskodawcę w ramach oferty dla „Dużych Klientów” sprzedaży Wykupującym uprawnień do ulgowych przejazdów kolejowych, z usługą transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 49.10 oraz z usługą transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 49.31. W niniejszej sprawie przedmiotem sprzedaży jest natomiast uprawnienie do ulgowej usługi przewozowej dla pracowników Wykupujących oraz uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne.

Zarówno na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, sprzedaż uprawnień do ulgowej usługi transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego oraz transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego nie została objęta preferencyjnymi stawkami podatku lub zwolnieniem od podatku. Oznacza to, że dla tejże czynności zastosowanie znajdzie, obowiązująca w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., stawka podatku VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji powyższego, w sprawie będącej przedmiotem zapytania, świadczona przez Spółkę usługa nie może zostać opodatkowana z zastosowaniem preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując, sprzedaż ulgowych świadczeń przejazdowych dla pracowników Wykupujących lub uprawnionych rencistów, emerytów i osób pobierających kolejowe świadczenia przedemerytalne powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj