Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1465/13/EB
z 17 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miejska posiada niezabudowaną działkę nr 218/2, położoną przy ul. B. W. w miejscowości B. . Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków jest ona oznaczona jako grunty rolne klasa IV b i V, a obecnie nie jest użytkowana, jedynie jest koszona trawa w celach porządkowych. Prawo własności działki Gmina nabyła w wyniku zakupu od osoby fizycznej w 1990 r. Na terenie, na którym jest położona działka, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma obowiązku jego uchwalenia. Nie została także wydana decyzja o warunkach zabudowy lub ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa mieszkaniowa. Działka została wyceniona przez rzeczoznawcę majątkowego w celu sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego. Cena działki, z uwagi na istniejącą sąsiednią zabudowę z funkcją mieszkaniową kształtuje się w granicach cen zbliżonych do działek budowlanych. Inwestor będzie mógł ubiegać się o ustalenie warunków zabudowy w zakresie zabudowy mieszkaniowej lub zagrodowej oraz – o ile nie zajdą przesłanki szczególne – będzie mógł takie warunki uzyskać. Na nieruchomościach sąsiednich występuje zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, to jednak sposób przeznaczenia działki będącej przedmiotem wniosku nie został prawnie określony. Nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 2 pkt 33 ustawy, określające definicję terenów budowlanych. Powstaje zatem wątpliwość, czy teren ten, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje terenem rolnym, zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów i dotychczasowym sposobem użytkowania (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – terenem innym niż budowlany).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż ww. nieruchomości należy potraktować, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jako dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane i zastosować zwolnienie od podatku, czy też jako działkę budowlaną i zastosować 23% stawkę podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę brak aktów prawnych dla nieruchomości, które zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przesądzają o uznaniu gruntów za budowlane, sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu będzie podlegała, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolnieniu od podatku. Gmina wskazała, że zgodnie ww. przepisem, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Stwierdziła, że art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicję terenów budowlanych, zgodnie z którym rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Podniosła, że dla działki nr 218/2 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, ani lokalizacji inwestycji celu publicznego. Gmina ponownie wskazała, że w ewidencji gruntów i budynków teren ten zapisany jest jako rolny, z określoną klasą IV b i V, obecnie nie jest użytkowany, jest jedynie koszony w celach porządkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, że interpretację wydano przy założeniu, że do dnia dokonania transakcji zbycia działki gruntu, o której mowa we wniosku, nie zmieni się jej przeznaczenie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj