Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1016/13-5/TR
z 28 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 15 stycznia 2014 r. nr ILPB2/415-1016/13-2/TR Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 15 stycznia 2014 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 17 stycznia 2014 r.), zaś w dniu 23 stycznia 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Miasto i Gmina są organizatorem lub też współorganizują z innymi instytucjami (pod patronatem Burmistrza Miasta i Gminy) następujące przedsięwzięcia:

  1. konkursy (przedsięwzięcia konkursowe, w których występuje element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu (zwycięzcy);
  2. plebiscyty (nagradzani nie rywalizują ze sobą bezpośrednio, a zwycięzca wyłaniany jest na podstawie glosowania czytelników, słuchaczy, publiczności);
  3. festyny;
  4. imprezy sportowe;
  5. imprezy okolicznościowe.

Na potrzeby ww. przedsięwzięć Miasto i Gmina dokonują świadczeń w postaci zakupu nagród oraz upominków (podarunków, prezentów o niskiej wartości).

Ww. przedsięwzięcia organizowane/planowane są w ramach następujących dziedzin:

  1. promocji lub reklamy Miasta i Gminy (różnego rodzaju akcje promocyjne lub reklamowe);
  2. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu;
  3. inne - w odniesieniu do konkursów organizowanych i emitowanych w środkach masowego przekazu (np. prasie, radiu, telewizji), w tym stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w konkursie.

Adresatami ww. przedsięwzięć są/mogą być:

  • mieszkańcy gminy jak również osoby spoza terenu gminy,
  • dzieci i młodzież szkolna (uczniowie szkół podstawowych/gimnazjów/szkół ponadgimnazjalnych),
  • pracownicy lub osoby pozostające z organizatorem/współorganizatorem w stosunku cywilnoprawnym.

Zdarza się, że Miasto i Gmina występują jako sponsor nagród w konkursach organizowanych przez inne instytucje. Otóż, dana instytucja (np. jednostka samorządu terytorialnego, jednostka organizacyjna, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, spółka prawa handlowego, organizacja pożytku publicznego, stowarzyszenie, sołectwo, komitet osiedlowy, klub sportowy, Szkolny Związek Sportowy) występuje do Burmistrza Miasta i Gminy z wnioskiem o ufundowanie nagrody (pieniężnej/rzeczowej) dla laureata.

Finansowane ze środków budżetu Miasta i Gminy świadczenia (nagrody/upominki/prezenty niskiej wartości) występują/mogą wystąpić w formie:

  1. pieniężnej (np. nagrody za wysokie wyniki sportowe),
  2. rzeczowej (np. plecaki, tablety, aparaty fotograficzne, piłki, warcaby, koszulki, książki, gry, puchary, statuetki, trofea, dyplomy).

W przypadku nagród pieniężnych wypłaty dokonuje się w formie gotówki bądź też w formie bezgotówkowej, tj. przelew środków pieniężnych na wskazany rachunek bankowy obdarowanego. Wartość nagród rzeczowych ustala się na podstawie wartości wynikającej z faktury zakupu nagrody.

W przypadku nagród rzeczowych potwierdzenie odbioru dokonywane jest w formie protokołu/listy odbioru nagrody poprzez złożenie podpisu przez osobę nagrodzoną lub podpis osoby reprezentującej instytucję wnioskującej o ufundowanie nagrody.

Wartość przyznanych nagród nie przekracza kwoty (jednostkowej wartości):

  1. 760 zł w przypadku nagród ufundowanych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu lub w odniesieniu do konkursów organizowanych i emitowanych w środkach masowego przekazu (np. prasie, radiu, telewizji), w tym stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w konkursie,
  2. 200 zł w przypadku nagród (prezenty/upominki) związanych z promocją lub reklamą Miasta i Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy finansowane przez Miasto i Gminę świadczenia w postaci nagród, upominków, prezentów (pieniężnych, rzeczowych) należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a jeśli tak, to w jakich przypadkach i wysokości...
  2. Czy realizując świadczenia w postaci nagród, upominków, prezentów, Wnioskodawca powinien pobrać podatek dochodowy i wypełnić deklarację PIT-8AR lub PIT-11, czy też nie pobierać zaliczki i wypełnić deklarację PIT-8C...
  3. Czy każdorazowe świadczenie przekazane obdarowanemu w postaci nagrody, upominku, prezentu (którego wartość jednostkowa nie przekracza kwoty uprawniającej do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych) podlega zsumowaniu w trakcie roku...
  4. Czy nagrody typu puchary, statuetki, trofea, dyplomy należy wliczać do wartości przyznanej nagrody, czy też można tego typu świadczenia rzeczowe traktować jako wartość sentymentalną i nie wliczać do wartości przyznanego świadczenia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w przypadku nagród (pieniężnych/rzeczowych) wręczanych w ramach konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - wygrane nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymane przez zwycięzców są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm).

    Warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł jest:
    1. rodzaj konkursu (musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu),
    2. sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców,
    3. udokumentowanie potwierdzenia odbioru nagród.

    W przypadku nagród o wyższej wartości 760 zł - opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podlegają w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł;
  2. w przypadku nagród (pieniężnych/rzeczowych) wręczanych w ramach konkursów z innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo lub sport, ale emitowanych za pomocą środków masowego przekazu (np. prasy, radia, telewizji), w tym również w ramach konkursów organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie - może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe do kwoty 760 zł określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

    Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika „i” w wyrażeniu „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu”.

    Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. ogłoszenie konkursu (gry) na stronach internetowych, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

    Wobec powyższego zwolnienie od podatku wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie ma zastosowanie tylko wówczas, gdy organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu, są środki masowego przekazu.

    W przypadku nagród o wyższej wartości 760 zł - opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podlegają w całości wygrane, których wartość przekracza 760 zł;
  3. w przypadku świadczeń (np. upominków, podarunków, prezentów) związanych z promocją lub reklamą Miasta i Gminy - przysługuje zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy, jeżeli jednorazowa wartość nieodpłatnych świadczeń nie przekracza 200 zł.

    Otrzymane świadczenia rozdawane w ramach akcji reklamowych są dla odbiorców nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

    Jednak w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof ustawodawca wskazał, że zwalnia się od podatku dochodowego wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł (od 1 stycznia 2010 r.).

    Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68a nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

    Warunkami, które muszą być spełnione łącznie, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a są:
    1. otrzymanie prezentu musi wiązać się z akcją promocyjną lub reklamową świadczeniodawcy (przekazującego),
    2. jednorazowa wartość prezentu nie może przekroczyć wartości 200 zł,
    3. osobą otrzymującą prezent nie może być pracownik lub inna osoba pozostająca z przekazującym w stosunku cywilnoprawnym,
    4. przekazanie nie następuje na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą i w związku z tą działalnością.

    Nie jest konieczne zamieszczenie loga Miasta i Gminy na wręczanych upominkach.

    W ramach rozpatrywanego zwolnienia istotna jest jednostkowa wartość otrzymanego świadczenia (prezentu, nagrody), a nie łączna wartość wszystkich prezentów otrzymanych w danym roku.

    Podsumowując, jeżeli spełnione są ustawowe warunki, otrzymane świadczenie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, jeśli jego wartość jednostkowa co do zasady nie przekracza 200 zł. Jeżeli przedmiotowe świadczenie jest wolne od podatku na podstawie art. 68a, wówczas świadczeniodawca nie będzie musiał sporządzić i przekazywać podatnikowi i do urzędu skarbowego informacji na formularzu PIT-8C (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 listopada 2009 r. nr IPPB2/415-553/09-03/MS oraz z dnia 24 stycznia 2011 r. nr IPPB1/415-964/10-4/RS).

    Jeżeli wartość świadczenia jest wyższa, opodatkowaniu podlega cały przychód w wysokości otrzymanego prezentu, a nie jedynie nadwyżka ponad kwotę 200 zł. W takiej sytuacji należy wystawić obdarowanemu formularz PIT-8C „Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych”, a w zeznaniu rocznym ten przychód powinien doliczyć do innych przychodów opodatkowanych wg skali podatkowej i zapłacić z tego tytułu należny podatek.

    Termin PIT-8C: do końca lutego następnego roku podatkowego, w którym dokonano nieodpłatnych świadczeń świadczeniodawca ma obowiązek przesłać informację PIT-8C podatnikowi (osobie, która otrzymała nieodpłatne świadczenie), a także urzędowi skarbowemu właściwemu według zamieszkania podatnika. W informacji PIT-8C nie wykazuje się świadczeń zwolnionych od podatku, czyli tych prezentów, które nie miały jednorazowo wartości powyżej 200 zł;
  4. w przypadku świadczeń sfinansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych:
    • w przypadku świadczeń finansowanych z ZFŚS i dotyczących pracowników można posłużyć się zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

    Przepis ten przewiduje bowiem, że wolna od podatku jest wartość otrzymanych przez pracownika świadczeń rzeczowych oraz pieniężnych sfinansowanych w całości ze środków ZFŚS.

    Warunkiem dodatkowym jest, aby przyznane świadczenia pozostawały w związku z działalnością socjalną pracodawcy, o której mowa w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 592 ze zm.).

    Zwolnieniu podlegają jedynie świadczenia, których wartość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł, a świadczeniami rzeczowymi nie są bony i talony. Świadczeniami rzeczowymi są m.in.: paczki świąteczne dla dzieci, bilety na imprezy sportowe lub kulturalne;
  5. w przypadku świadczeń (nagród pieniężnych/rzeczowych) wręczanych dzieciom i młodzieży szkolnej w ramach konkursów, turniejów i olimpiad organizowanych na podstawie systemu oświaty zastosowanie znajduje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy.

    W sytuacji gdy nie zostaną spełnione warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego, otrzymane przez uczestników konkursu nagrody będą dla nich przychodem „z innych źródeł” podlegającym opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (tj. np. jeśli uczestnikiem konkursu/turnieju będzie osoba która utraciła status ucznia lub konkurs będzie organizowany przez stowarzyszenie, które nie posiada uprawnień do działania na podstawie ustawy o systemie oświaty);
  6. od świadczeń, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 uopdf).

    Płatnikiem zobowiązanym do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku jest organizacja wypłacająca wygraną; kwotę podatku organizacja przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg siedziby organizacji, przesyłając równocześnie deklarację według wzoru PIT-8AR.

    Nagrody rzeczowe niekorzystające ze zwolnienia podatkowego wydaje się zwycięzcy (uczestnikowi) konkursu po wpłaceniu przez niego do kasy organizacji kwoty należnego zryczałtowanego podatku.

    Jeżeli przedmiotem świadczenia (wygranej/nagrody) nie są pieniądze, to podatnik zobowiązany jest wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia - wynika to z treści art. 41 ust. 7 uopdof.

    Do wartości przyznanych nagród Zainteresowany nie wlicza wartości pucharów, statuetek, trofeów czy dyplomów, gdyż traktuje tego typu nagrody jako wartość sentymentalną (stąd też nie dokonuje się potwierdzenia odbioru tego typu nagród).

    Powyższe zasady nie dotyczą świadczeń (wygranych/nagród) przekazanych pracownikom, którym doliczana ona jest do przychodów ze stosunku pracy. Wówczas nie wystawia się odrębnej deklaracji PIT-8AR, a wartość otrzymanego świadczenia ujmuje w zeznaniu razem z dochodami ze stosunku pracy (PIT-11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, w odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj