Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1086/13/CzP
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

  • możliwości uznania Wnioskodawcy za spółkę użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia /pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2/

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie:

  • możliwości uznania Wnioskodawcy za spółkę użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), przekształconą z zakładu budżetowego, w której 100% udziałów posiada Gmina. Spółka prowadzi ewidencję w formie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o Rachunkowości (t.j. Dz.U. z 11 marca 2013 r. poz. 330). Poprzez Spółkę Gmina realizuje zadanie własne - gospodarkę komunalną. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Realizowane zadanie jest sferą użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gmina z otrzymanych dotacji Unijnych buduje sieć kanalizacyjną, która zostanie podłączona do posiadanej przez Spółkę istniejącej już infrasturktury kanalizacyjnej. Po zakończonej budowie Gmina zamierza wybudowaną sieć oddać Spółce do używania na podstawie umowy użyczenia lub w bezpłatne użytkowanie. Spółka za pomocą tej sieci będzie odbierać ścieki od podłączonych mieszkańców. Przychody ze sprzedaży usług odbioru ścieków stanowią przychód Spółki. Z umowy z Gminą wynikać będzie, że Spółkę obciążać będą wydatki na podatek od nieruchomości oraz koszty eksploatacji i remontów niezbędnych dla używania ścięci kanalizacyjnej, zgodnie z jej przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy zasadnie Spółka uważa, że w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spółką użyteczności publicznej?/pytanie oznaczone we wniosku Nr 1/

Czy z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia, po stronie Spółki powstanie przychód? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/

Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 będzie twierdząca, to jak określić wartość przychodu? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 3/

Zdaniem Spółki,

Ad. 1)

Zgodnie z ustawą o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. ( Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 za zm.) i art. 12 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest spółką użyteczności publicznej.

Ad. 2)

Wobec powyższego, z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia, po stronie Spółki nie powstanie przychód, gdyż znajdzie tu zastosowanie przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 3)

W związku z tym, iż Spółka uważa, że w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to określenie wartości ww. przychodu jest bezprzedmiotowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej „updop”), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z mocy wyłączenia zawartego w ww. przepisie, nie podlegają zaliczeniu do przychodu nieodpłatne świadczenia związane z używaniem środków trwałych w nieodpłatny zarząd lub używanie. W przepisie tym ustawodawca określił zakres podmiotowy wyłączenia, obejmując nim m.in. spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków. W zakresie przedmiotowym wyłączenie to dotyczy jedynie świadczeń związanych z używaniem środków trwałych wykorzystywanych przez otrzymującego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), przekształconą z zakładu budżetowego, w której 100% udziałów posiada Gmina. Poprzez Spółkę Gmina realizuje zadanie własne - gospodarkę komunalną. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Realizowane zadanie mieści się w sferze użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

Kwestia uznania Wnioskodawcy za spółkę użyteczności publicznej wymaga sięgnięcia do przepisów dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. I tak, zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 11 marca 2013 r. Nr 594), zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Otwarty katalog zadań własnych gminy, służących realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty zawiera art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, zgodnie z którym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Należą do nich między innymi sprawy – wskazane w pkt 3 ust. 1 - wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania powyższych zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gospodarka ta, obejmująca – w myśl art. 1 ust. 2 wskazanej ustawy – w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej – których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych - może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego (art. 2 tej ustawy). W związku z powyższym, jednostkom samorządu terytorialnego - mocą art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej - przyznano prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek.

W oparciu o powołane unormowania, spółkę użyteczności publicznej można określić jako spółkę kapitałową prawa handlowego, prowadzącą działalność w zakresie gospodarki komunalnej, rozumianej jako realizowanie zadań własnych gminy – zadań użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Z opisu przedmiotu działalności prowadzonej przez Spółkę wynika, że realizuje Ona zadania użyteczności publicznej na rzecz wspólnoty gminnej. Spółka może zatem zostać uznana za spółkę użyteczności publicznej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.

Oznacza to, że w analizowanym przypadku spełnione zostały wszystkie z wyżej wymienionych przesłanek wyłączenia wartości nieodpłatnego świadczenia otrzymanego przez Spółkę z kategorii przychodów podatkowych.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wartość świadczenia otrzymanego przez Wnioskodawcę - spółkę użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem Gminy - w postaci oddania mu nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia zawartej z Gminą, nie stanowi przychodu podatkowego, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.

Reasumując, stanowisko Spółki w zakresie:

  • możliwości uznania Wnioskodawcy za spółkę użyteczności publicznej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w związku z tytułu otrzymania przez Spółkę od Gminy sieci kanalizacyjnej do bezpłatnego użytkowania lub na podstawie umowy użyczenia

-jest prawidłowe.

Ze względu na okoliczność, że tut. Organ uznał stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 za prawidłowe, odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż odnośnie sprawy będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 4 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj