Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-535a/13/BJ
z 18 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z póżn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełnionym w dniu 3 lutego 2013 r. (data wpływu),o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności związanych z organizacją eksportu towarów oraz miejsca świadczenia przy wykonywaniu tych czynności - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 lutego 2013 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności związanych z organizacją eksportu towarów oraz miejsca świadczenia przy wykonywaniu tych czynności.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi, polegające m.in. na wypełnianiu dokumentów spedytorsko-celnych, np. karnetu, dokonywaniu zgłoszeń celnych towaru, który ma być wywieziony poza terytorium Wspólnoty (PKD z 2007 r. 5229C). Firma posiada siedzibę na terytorium Polski. Powyższe czynności, wykonywane na rzecz podatników mających siedzibę na terenie Polski, Wnioskodawca zalicza do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych, które korzystają ze stawki 0% - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast wykonywanie ww. czynności na rzecz podatników mających siedzibę w innych krajach (kraje Unii Europejskiej i kraje nienależące do Unii Europejskiej) Wnioskodawca klasyfikuje według art. 28 b ustawy, jako niepodlegające opodatkowaniu w Polsce. Firma obsługuje również osoby fizyczne. Powyższe czynności bezpośrednio związane z eksportem towarów, jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, wykonywane są na rzecz osób fizycznych z Polski, niebędących podatnikami oraz na rzecz osób fizycznych z Polski wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Firma wykonuje także opisane czynności na rzecz podatników, w tym osób fizycznych wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą oraz osób fizycznych niebędących podatnikami, mającymi siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium kraju (kraje Unii Europejskiej i kraje poza Unią).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy czynności związane z obsługą celną (usługa pomocnicza do eksportu) świadczone na rzecz podatników, w tym osób fizycznych wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą oraz osób fizycznych niebędących podatnikami, którzy mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Polski są opodatkowane 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy...
  2. Czy czynności związane z obsługą celną (usługa pomocnicza do eksportu) świadczone na rzecz podatników, w tym osób fizycznych wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą oraz osób fizycznych niebędących podatnikami, którzy mają siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium kraju (kraje Unii Europejskiej i poza Unią) są opodatkowane 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy...
  3. Czy czynności związane z obsługą celną (usługa pomocnicza do eksportu) świadczone na rzecz podmiotów z krajów Unii Europejskiej oraz „krajów trzecich” nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy...
  4. Czy w związku z wykonywaniem ww. czynności na rzecz osób fizycznych z Polski, Unii Europejskiej oraz z „krajów trzecich” istnieje obowiązek umieszczania na fakturze numeru NIP lub numeru paszportu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia na rzecz podatników i osób fizycznych z Polski czynności, polegających na wykonywaniu usług celnych, usług pomocniczych dla eksportu a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych, zastosowanie ma art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy - czyli czynności objęte są 0%. Czynności usług celnych wykonywanych na rzecz podatników i osób fizycznych mających siedzibę w innych krajach nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadząc działalność w formie agencji celnej wykonuje obsługę celną, związaną z eksportem towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Usługobiorcami są podatnicy mający siedzibę na terenie Unii Europejskiej oraz poza jej obszarem. Przedmiotowe usługi świadczone są także na rzecz osób fizycznych niebędących podatnikami, mających zarówno miejsce zamieszkania na terytorium kraju, jak i poza terytorium kraju (kraje Unii Europejskiej i „kraje trzecie”).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Regulacje prawne i obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w rozdziale 3 Działu V ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy, (na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału):


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów na rzecz:


  • firm polskich i osób fizycznych wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą – podatników w rozumieniu ustawy,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy,
  • osób fizycznych – niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy.


Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1, 2 i art. 28n.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca świadczy ww. usługi również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (podmiotów niebędących podatnikami), w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie również art. 28c ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, 28f ust. 1,2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów na rzecz:


  • firm polskich, jak i osób fizycznych, wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą czyli podatników w rozumieniu ustawy jest terytorium kraju,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy jest terytorium państwa, w którym dana firma posiada swoją siedzibę,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy jest terytorium państwa, w którym dana firma posiada swoją siedzibę,
  • osób fizycznych – niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli terytorium kraju.


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, zgodnie z 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynność bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.


Odnosząc zatem powyższe do pytania Wnioskodawcy stwierdzić należy, że świadczenie przez Niego przedmiotowych usług, związanych z eksportem, o których mowa w art. 83 ust.1 pkt 19 ustawy na rzecz:


  • firm polskich, jak i osób fizycznych, wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą - podatników w rozumieniu ustawy – podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%,
  • firm mających siedziby na terenie Unii Europejskiej - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju,
  • firm mających siedziby poza Unią Europejską - podatników w rozumieniu art. 28a ustawy - nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju,
  • osób fizycznych - niepodatników w rozumieniu ustawy - opodatkowane jest stawką podatku w wysokości 0%.


W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznano je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie stanu faktycznego, w części dotyczącej stawki podatku dla czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów oraz miejsca świadczenia tych czynności na rzecz opisanych we wniosku usługobiorców. Natomiast w części dotyczącej danych, jakie winny zawierać faktury potwierdzające dokonanie ww. czynności wydana została w dniu 18 lutego 2014 r. interpretacja indywidualna nr ITPP3/443-535b/13/BJ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z póź. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj