Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-969/13/WN
z 14 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2013r. (data wpływu 15 października 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przekazu pieniężnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2013r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług przekazu pieniężnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie świadczenia usług płatniczych, pośrednictwa w sprzedaży ubezpieczeń. Spółka jest również operatorem uprawnionym do wykonywania działalności pocztowej na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych zgodnie z art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Zasadniczy przedmiot działalności Spółki stanowi świadczenie usług płatniczych, w tym w szczególności realizacja przekazów pieniężnych.

W ramach działalności polegającej na świadczeniu usługi przekazu pieniężnego Spółka oferuje następujące kategorie tych usług:

1.Przekazy pieniężne masowe

Przekazy pieniężne masowe stanowią usługę realizowaną przez Spółkę na zlecenie podmiotów instytucjonalnych, które w ramach prowadzonej działalności zobowiązane są do przekazywania gotówkowych świadczeń pieniężnych na rzecz uprawnionych grup odbiorców. W wielu przypadkach Spółka, w celu pozyskania nowych kontraktów dotyczących realizacji masowych przekazów pieniężnych uczestniczy w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych najczęściej w formie przetargów w trybie określonym w przepisach ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.).

Przedmiotowa usługa płatnicza realizowana jest w formie gotówkowej i polega na cyklicznym lub jednorazowym przekazywaniu przez doręczycieli kwot przekazów do rąk oznaczonych adresatów. Odbiór gotówki kwitowany jest podpisem adresata przekazu i odbywa się w uzgodnionym z nadawcą terminie realizacji przekazu.

Przekazy pieniężne masowe stanowią usługę skierowaną do podmiotów instytucjonalnych, zarówno prywatnych, jak i publicznych zobowiązanych m.in. do: wypłaty świadczeń pieniężnych z ubezpieczeń: emerytalno-rentowego oraz wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego, wypłaty świadczeń socjalnych lub rodzinnych, wypłat odszkodowań i innych świadczeń pieniężnych, itp.).

2.Przekazy pieniężne indywidualne i wpłaty

Przekazy pieniężne indywidualne i wpłaty stanowią usługę polegającą na przekazaniu w formie gotówkowej określonej kwoty pieniężnej adresatowi wskazanemu w przekazie pieniężnym lub na realizowaniu (pobieraniu) wpłat od klientów w formie gotówki i przekazaniu jej na rachunek bankowy wskazanego odbiorcy (przyjmowanie mikro wpłat za rachunki i opłaty klientów). Usługa ta stanowi ofertę dla klientów indywidualnych.

W zależności od wybranej przez nadawcę przekazu formy doręczenia, kwoty przekazów wypłacane są odbiorcy w Punkcie Obsługi Klienta (dalej: POK) w ramach rozbudowanej sieci takich punktów działających na terenie całego kraju lub są doręczane przez doręczycieli na wskazany adres zamieszkania odbiorcy. Usługa przekazów pieniężnych indywidualnych realizowana jest przy współpracy z podmiotem oferującym realizację przekazów o zasięgu globalnym.

W ramach tej kategorii usług Spółka planuje również pobieranie wpłat gotówki od klienta za dostarczone przesyłki „za pobraniem". W ramach tej odmiany usługi adresat paczki wpłacać będzie środki pieniężne doręczycielowi, który zobowiązany będzie do przekazywania pobranych kwot do danego POK. Następnie poszczególne oddziały Spółki lub podmiotów współpracujących przekazywać będą zebrane środki pieniężne na dedykowany rachunek Wnioskodawcy, z którego środki pieniężne będą wypłacane nadawcy przesyłek.

3.Przekazy przez Internet

Spółka planuje również wdrożyć usługę ekspresowych przekazów pieniężnych realizowanych za pośrednictwem dedykowanego portalu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę. Przedmiotowa usługa umożliwia nadanie przekazu on-line za pośrednictwem strony internetowej poprzez transfer środków pieniężnych na rachunek Wnioskodawcy, który następnie dokonuje wypłaty kwot przekazów uprawnionemu odbiorcy.

Należy podkreślić, iż świadcząc przedmiotowe usługi przekazu pieniężnego, zarówno wykonywane w technologii papierowej, jak i elektronicznej Wnioskodawca zamierza działać jako instytucja płatnicza w rozumieniu przepisów ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. 2011 Nr 199, poz. 1175 ze zm., dalej: Ustawa o usługach płatniczych). W szczególności, Wnioskodawca z związku z świadczeniem tych usług ubiega się o uzyskanie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności w charakterze instytucji płatniczej.

Wymienione powyżej kategorie przekazów pieniężnych oferowane przez Wnioskodawcę stanowią przekazy pieniężne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 3 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. Ustawy o usługach płatniczych a Spółka do świadczenia przedmiotowych usług stosuje warunki określone przepisami tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do usługi płatniczej świadczenia przekazu pieniężnego Wnioskodawca może stosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do stosowania w stosunku do wszystkich opisanych kategorii usługi przekazu pieniężnego zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

W świetle tego przepisu zwolnione z podatku VAT są m.in. czynności dotyczące wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, np. przekazów i transferów pieniężnych. Ustawa o VAT nie określa, co należy rozumieć pod pojęciem przekazów pieniężnych, dlatego w ocenie Spółki w tym celu należy odwołać się do uregulowań zawartych w Ustawie o usługach płatniczych. Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 3 tej ustawy, usługa przekazu pieniężnego oznacza usługę płatniczą świadczoną bez pośrednictwa rachunku płatniczego prowadzonego dla płatnika, polegającą na transferze do odbiorcy lub do innego dostawcy przyjmującego środki pieniężne dla odbiorcy środków pieniężnych otrzymanych od płatnika lub polegającą na przyjęciu środków pieniężnych dla odbiorcy i ich udostępnieniu odbiorcy.

Z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT wyraźnie wynika, iż intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług m.in. w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, w tym przekazów i transferów pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki i inne uprawnione instytucje, jak również świadczonych przez inne podmioty pośredniczące. Należy stwierdzić, iż wymienione zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają. Ustawodawca konstruując normę prawną zawartą w pkt 40 przywołanego artykułu, posłużył się sformułowaniem „wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych", wskazując na możliwie szerokie rozumienie takich transakcji, nie czyniąc przy tym konkretnych wyłączeń w tej kategorii czynności, pozostawiając je poza zwolnieniem od VAT. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku z transakcjami płatniczymi, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianego zwolnienia wyłącznie do określonej grupy podmiotów.

W ocenie Wnioskodawcy, zakres przedmiotowego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT nie pozostawia wątpliwości, iż przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) poszczególne kategorie usługi przekazu pieniężnego mieszczą się w zakresie dyspozycji tego przepisu. W szczególności usługa przekazów pieniężnych została wprost wymieniona w tym przepisie jako kategoria transakcji płatniczych objętych zwolnieniem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za właściwe, a o potwierdzenie jego prawidłowości wnoszę niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy).

Zgodnie zaś z ust. 15 art. 43 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa bliżej, co należy rozumieć pod pojęciami wymienionymi w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. W tym celu należy się odwołać do uregulowań wskazanych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na:

  1. przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywaniu wypłat gotówki z rachunku płatniczego oraz wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku;
  2. wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy u dostawcy użytkownika lub u innego dostawcy:
    1. przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty,
    2. przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego,
    3. przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń;
  3. wykonywaniu transakcji płatniczych wymienionych w pkt 2, w ciężar środków pieniężnych udostępnionych użytkownikowi z tytułu kredytu, a w przypadku instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego - kredytu, o którym mowa w art. 74 ust. 3 lub art. 132j ust. 3;
  4. wydawaniu instrumentów płatniczych;
  5. umożliwianiu wykonania transakcji płatniczych, zainicjowanych przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, instrumentem płatniczym płatnika, w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy karty płatniczej lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na jej rozliczaniu i rozrachunku w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring);
  6. świadczeniu usługi przekazu pieniężnego;
  7. wykonywaniu transakcji płatniczych, w przypadku których zgoda płatnika na wykonanie transakcji udzielana jest przy użyciu urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego, a płatność przekazywana jest dostawcy usług telekomunikacyjnych, cyfrowych lub informatycznych, działającemu jedynie jako pośrednik pomiędzy użytkownikiem zlecającym transakcję płatniczą a odbiorcą.

W świetle art. 3 ust. 3 ustawy o usługach płatniczych, usługa przekazu pieniężnego oznacza usługę płatniczą świadczoną bez pośrednictwa rachunku płatniczego prowadzonego dla płatnika, polegającą na transferze do odbiorcy lub do innego dostawcy przyjmującego środki pieniężne dla odbiorcy środków pieniężnych otrzymanych od płatnika lub polegającą na przyjęciu środków pieniężnych dla odbiorcy i ich udostępnieniu odbiorcy.

Z kolei posługując się definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” pod red. B. Duraja (Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o. Warszawa 2007), słowo „przekaz” oznacza „pieniądze przekazane za pośrednictwem poczty lub innej instytucji; także: przekazanie, przesłanie tych pieniędzy; też: przekazanie komuś pieniędzy w taki sposób”. Natomiast „przekazać – przekazywać” znaczy m.in. „wpłacać pieniądze w odpowiedniej instytucji, zlecając wypłacenie ich komuś”.

Na podstawie art. 135 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

  1. transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;
  2. udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;
  3. pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;
  4. transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;
  5. transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środki płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;
  6. transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2;
  7. zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie;
  8. dostawy, za cenę równą wartości nominalnej, znaczków pocztowych ważnych w obrocie pocztowym na terytorium danego państwa, znaczków skarbowych i innych podobnych znaczków;
  9. zakłady, loterie i inne gry losowe lub hazardowe, z zastrzeżeniem warunków i ograniczeń określonych przez każde państwo członkowskie;
  10. dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a);
  11. dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b);
  12. dzierżawę i wynajem nieruchomości.

Dokonując analizy pojęć użytych do opisania zwolnień, o których mowa w art. 135 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE należy podkreślić, że winny one być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień (…) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie świadczenia usług płatniczych, pośrednictwa w sprzedaży ubezpieczeń. Spółka jest również operatorem uprawnionym do wykonywania działalności pocztowej na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych zgodnie z art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Zasadniczy przedmiot działalności Spółki stanowi świadczenie usług płatniczych, w tym w szczególności realizacja przekazów pieniężnych.

W ramach działalności polegającej na świadczeniu usługi przekazu pieniężnego Spółka oferuje następujące kategorie tych usług:

  1. Przekazy pieniężne masowe
  2. Przekazy pieniężne indywidualne i wpłaty
  3. Przekazy przez Internet

Wymienione powyżej kategorie przekazów pieniężnych oferowane przez Wnioskodawcę stanowią przekazy pieniężne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 3 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. Ustawy o usługach płatniczych a Spółka do świadczenia przedmiotowych usług stosuje warunki określone przepisami tej ustawy.

Świadcząc przedmiotowe usługi przekazu pieniężnego, zarówno wykonywane w technologii papierowej, jak i elektronicznej Wnioskodawca zamierza działać jako instytucja płatnicza w rozumieniu przepisów ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. W szczególności, Wnioskodawca z związku z świadczeniem tych usług ubiega się o uzyskanie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności w charakterze instytucji płatniczej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca postawił pytanie odnoszące się do kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla wykonywanych czynności, szczegółowo opisanych w treści wniosku jako usługi przekazu pieniężnego.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 40. Z treści tego przepisów wynika, iż zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, ze zwolnienia korzystają także usługi stanowiące element usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40.

W tym kontekście, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa uznać należy, że usługi przekazu pieniężnego, zarówno wykonywane w technologii papierowej jak i elektronicznej, w ramach wykonywania których Wnioskodawca zamierza działać jako instytucja płatnicza (Wnioskodawca ubiega się o uzyskanie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego), polegające na:

  1. cyklicznym lub jednorazowym przekazywaniu przez doręczycieli kwot przekazów do rąk oznaczonych adresatów w ramach masowych przekazów pieniężnych,
  2. przekazaniu w formie gotówkowej określonej kwoty pieniężnej adresatowi wskazanemu w przekazie pieniężnym lub na realizowaniu (pobieraniu) wpłat od klientów w formie gotówki i przekazaniu jej na rachunek bankowy wskazanego odbiorcy (przyjmowanie mikro wpłat za rachunki i opłaty klientów), bez względu na formę doręczenia lub planowanym pobieraniu wpłat gotówki od klienta za dostarczone przesyłki „za pobraniem" w ramach indywidualnych przekazów pieniężnych i wpłat,
  3. ekspresowych przekazów pieniężnych realizowanych za pośrednictwem dedykowanego portalu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę w ramach przekazów przez Internet, tj. nadanie przekazu on-line za pośrednictwem strony internetowej poprzez transfer środków pieniężnych na rachunek Wnioskodawcy, który następnie dokonuje wypłaty kwot przekazów uprawnionemu odbiorcy,

skoro będą dla Wnioskodawcy usługami przekazu pieniężnego (Wnioskodawca wskazuje na art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 3 ustawy o usługach płatniczych), będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustaw o VAT.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj