Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-856/13-5/AO
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13.08.2013 r.) uzupełnionym pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.) na wezwanie Organu z 1 października 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-856/13-2/AO (skutecznie doręczone 04.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką podatku VAT usług konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na ciekach wodnych: rzekach, kanałach, rowach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 23% stawką podatku VAT usług konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na ciekach wodnych: rzekach, kanałach, rowach. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.) na wezwanie Organu z 1 października 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-856/13-2/AO (data doręczenia 04.10.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem jednostki Wnioskodawca jest jednostką budżetową Samorządu Województwa, która realizuje zadania Samorządu Województwa oraz Marszałka Województwa w zakresie modernizacji terenów wiejskich, ochrony środowiska związanej z wodami służącymi rolnictwu, gospodarowania wodami w rolnictwie wynikające z:

  • Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2011 r., Nr 217, poz. 1281);
  • Ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2011 r., Nr 32, poz. 159);
  • Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2011 r., Nr 32, poz. 159), w szczególności m.in. w zakresie utrzymania i eksploatacji cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych. Zakres działalności obejmuje województwo.

Utrzymanie i eksploatacja cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych obejmuje w swym zakresie m.in. bieżącą konserwację, która nie stanowi remontu w myśl art. 3 ust. 8 ustawy Prawo budowlane (Dz.U. z 2010, Nr 243, poz. 1623 z póź. zm.), a tym samym nie wchodzi w zakres robót budowlanych.

Urządzenia melioracji wodnych podstawowych enumeratywnie wymieniono w art. 71 ust. 1 ww. ustawy Prawo wodne. Wykonywanie usług konserwacji obejmuje w swym zakresie również teren skarp rzek, skarp kanałów, korony i ławy wałów, które miejscowo położone są na terenach zielonych.

Wszystkie czynności opisane w pytaniu 2 obejmują miejsce wykonywania usług na ciekach wodnych tj.: w lustrze rzeki, koryta rzeki lub dna rzeki, na kanale, na rowie i tym samym nie występują na „terenach zielonych”, co w konsekwencji nie mieści się w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych. Stąd wszystkie usługi opisane w pytaniu Wnioskodawca uważa za właściwe opodatkować 23% stawką VAT.

W piśmie uzupełniającym przedmiotowy wniosek Wnioskodawca odnośnie grupowania PKWiU usług wymienionych w pytaniu nr 2 przedłożył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi według którego usługi wykonywane na ciekach wodnych: rzekach, kanałach, rowach mieszczą się w grupowaniu PKWiU 42.21.23.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na ciekach wodnych: rzekach, kanałach, rowach w zakresie kosztorysowym usług:

2.1. ręczne usuwanie namułu,

2.2. odmulanie dna cieku,

2.3. wydobycie kożucha roślin pływających,

2.4. wydobycie z dna cieku roślin korzeniących się w dnie cieku wodnego,

2.5. ręczna rozbiórka przetamowań z gałęzi, namułu, kamieni, worków z piaskiem na ciekach wodnych,

2.6. oczyszczanie koryta rzeki z pozostałości po usuniętym przetamowaniu (drobne gałęzie, korzenie i kora),

2.7. mechaniczne plantowanie urobku z odmulanych cieków wodnych,

2.8. pocięcie piłą mechaniczną konarów powalonych w koryto rzeki,

2.9. mechaniczne karczowanie powalonych drzew z cięciem drewna piłą mechaniczną na odcinku rzeki,

2.10. ręczne oczyszczanie koryta rzeki z przetamowań, zatorów i zanieczyszczeń,

2.11. hakowanie zarośniętej powierzchni lustra wody,

2.12. wykonanie opasek z kiszek faszynowych w stopie skarpy (dot. umocnienia brzegu skarpy rzeki) objęta jest 23% stawką podatku VAT... (we wniosku pytanie oznaczone nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany zakres usług i zakres miejsca wykonywanych usług obejmuje 23% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Ustawodawca przewidział jednakże obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, w myśl art. 146a ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ww. ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 176 mieszczą się „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” – PKWiU 81.30.10.0.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w szczególności m.in. w zakresie utrzymania i eksploatacji cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych. Wszystkie czynności opisane w pytaniu 2 obejmują miejsce wykonywania usług na ciekach wodnych tj.: w lustrze rzeki, koryta rzeki lub dna rzeki, na kanale, na rowie i tym samym nie występują na „terenach zielonych”, co w konsekwencji nie mieści się w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych. Wszystkie czynności opisane w pytaniu 2 wniosku zakwalifikowane zostały przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 42.21.23.0.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że będące przedmiotem zapytania usługi, świadczone przez Wnioskodawcę, nie stanowią żadnych z usług wymienionych w ww. przepisach dotyczących preferencyjnej stawki podatku VAT. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na ciekach wodnych: rzekach, kanałach, rowach w zakresie kosztorysowym usług: ręczne usuwanie namułu, odmulanie dna cieku, wydobycie kożucha roślin pływających, wydobycie z dna cieku roślin korzeniących się w dnie cieku wodnego, ręczna rozbiórka przetamowań z gałęzi, namułu, kamieni, worków z piaskiem na ciekach wodnych, oczyszczanie koryta rzeki z pozostałości po usuniętym przetamowaniu (drobne gałęzie, korzenie i kora), mechaniczne plantowanie urobku z odmulanych cieków wodnych, pocięcie piłą mechaniczną konarów powalonych w koryto rzeki, mechaniczne karczowanie powalonych drzew z cięciem drewna piłą mechaniczną na odcinku rzeki, ręczne oczyszczanie koryta rzeki z przetamowań, zatorów i zanieczyszczeń, hakowanie zarośniętej powierzchni lustra wody, wykonanie opasek z kiszek faszynowych w stopie skarpy (dot. umocnienia brzegu skarpy rzeki) mieszczące się w grupowaniu PKWiU 42.21.23.0 opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT, tj. 23% VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie pytań Nr 1 i Nr 3 wskazanych we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj