Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1076/13-2/KOM
z 17 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zbiorowego zaopatrywania w wodę (Pyt. 1-2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zbiorowego zaopatrywania w wodę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowej na obszarach położonych na terenie Gminy (dalej jako: „Infrastruktura”) będącej przedmiotem niniejszego wniosku. W skład Infrastruktury wchodzą przykładowo sieci wodociągowe oraz inne elementy Infrastruktury wodociągowej (np. przyłącza).

Przedmiotem niniejszego Wniosku są:

  1. Infrastruktura, której budowa została rozpoczęta lub rozpocznie się w przyszłości, tj. Infrastruktura, która w obydwu ww. przypadkach nie została dotychczas oddana do użytkowania. W odniesieniu do tej części Infrastruktury, której budowa się rozpoczęła, Gmina nie odliczyła dotychczas podatku naliczonego od wydatków związanych z tą częścią Infrastruktury,
  2. wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Infrastruktury (ta część wniosku dotyczy zarówno Infrastruktury oddanej do użytkowania, jak i tej, którą Gmina odda do użytkowania dopiero w przyszłości).

Poszczególne części Infrastruktury będą miały wartość początkową przekraczającą 15.000 zł i będą traktowane dla celów księgowych, jako oddzielne środki trwałe.

Do tej pory usługi polegające na zaopatrzeniu mieszkańców w wodę były świadczone przez podmiot zewnętrzny działający pn. „P.U.H. „….” (dalej jako: „Firma”). Swoją działalność na terenie Gminy Firma prowadziła przy wykorzystaniu Infrastruktury będącej własnością Wnioskodawcy, która została jej przekazana w ramach nieodpłatnego użyczenia. Firma podpisywała z mieszkańcami umowy o świadczenie usług zaopatrzenia w wodę.

Obecnie Gmina jest w trakcie restrukturyzacji w zakresie zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców w wodę. Zgodnie z Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia 10 stycznia 2013 r. (dalej jako: „Zarządzenie”), od 1 lutego 2013 r. Wydział Gospodarki Komunalnej Gminy jest odpowiedzialny m.in. za:

  1. Prowadzenie spraw z zakresu zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców Gminy w wodę, a w szczególności:
    1. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,
    2. bieżącą eksploatację, naprawę, konserwację sieci i urządzeń wodociągowych,
    3. remonty sieci i urządzeń wodociągowych,
    4. wydawanie warunków technicznych i wykonywanie podłączeń nowych odbiorców do sieci wodociągowych,
    5. naliczanie należności za pobraną wodę.

Ponieważ proces przekazywania przez Firmę do Gminy majątku w postaci sieci urządzeń wodociągowych zakończy się w 2013 r., od tegoż 2013 r. Gmina rozpocznie samodzielne wykonywanie usług zaopatrzenia w wodę i wystawianie faktur VAT dokumentujących świadczenie tego typu usług. Jednocześnie trwa proces polegający na przejmowaniu przez Gminę umów z mieszkańcami o świadczenie ww. usług (są one rozwiązywane przez Firmę, a następnie podpisywane na nowo pomiędzy mieszkańcami a Wnioskodawcą). Ww. proces „przenoszenia” ww. umów z Firmy do Gminy zostanie zakończony jeszcze w 2013 r. (Gmina będzie świadczyć przedmiotowe usługi na rzecz wszystkich mieszkańców, którzy do chwili obecnej byli zaopatrywani w wodę na podstawie umów zawartych z Firmą). Powyższe usługi będą wykonywane przy użyciu Infrastruktury.

W konsekwencji, w przypadku Infrastruktury będącej przedmiotem niniejszego wniosku, która nie została jeszcze oddana do użytkowania, nie nastąpi nieodpłatne udostępnienie tej części Infrastruktury do Firmy, lecz po oddaniu Infrastruktury do użytkowania będzie ona od samego początku jej użytkowania służyć Gminie do świadczenia usług zbiorowego zaopatrywania w wodę. Powyższy zamiar wykorzystania ww. części infrastruktury do samodzielnego wykonywania przez Gminę działalności związanej z zaopatrzeniem mieszkańców w wodę potwierdza ww. Zarządzenie Wójta.

Usługi zaopatrzenia w wodę świadczone przez Gminę będą dokumentowane fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmować w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi zaopatrzenia w wodę będą stanowić przychód Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (oznaczenia stosowane w wniosku):

  1. Czy w przypadku świadczenia przez Gminę usług zbiorowego zaopatrywania wody, czynności wykonywane przez Gminę stanowić będą czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia z VAT, a tym samym Gmina wykorzystywać będzie Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych...
  2. Czy w przypadku świadczenia przez Gminę usług dostarczania wody, czynności wykonywane przez Gminę będą podlegać stawce obniżonej zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1

W ocenie Gminy odpłatne usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia z VAT i tym samym Gmina wykorzystuje Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez gminy na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził również wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina”.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7”.

W myśl powyższych definicji, świadczona przez Gminę usługa zaopatrzenia w wodę na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów o zaopatrzenie w wodę stanowić będzie niewątpliwie czynność opodatkowaną VAT. Będzie to świadczenie wykonywane za wynagrodzeniem, na rzecz określonych osób, z którymi zawarte zostaną umowy cywilnoprawne. Tym samym, zaistniała sytuacja będzie zgodna z przedstawionymi w ustawie o VAT definicjami czynności opodatkowanych i usługi.

Reasumując, należy uznać, iż w przypadku świadczenia usług zbiorowego zaopatrywania w wodę, Gmina będzie występować w charakterze podatnika VAT, a wykonywane przez Gminę czynności będą miały charakter czynności podlegających opodatkowaniu VAT, i niekorzystających ze zwolnienia z VAT, a tym samym Gmina będzie wykorzystywać Infrastrukturę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ad. 2

W opinii Gminy, opisane usługi dostarczania wody należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, tj. 7% stawką podatku VAT (z tym, że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146a i nast. ustawy o VAT, np. obecnie wynosi ona 8%).

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Jednocześnie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka tego podatku, o której mowa w poprzednim zdaniu, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, o którym mowa powyżej, ustawodawca wskazał w pozycji 140:

  • Usługi związane z uzdalnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych.

Jak wskazano w stanie faktycznym, świadczone przez Gminę usługi można sklasyfikować dla celów PKWiU odpowiednio jako:

  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU - 36.00.20.0).

Reasumując, należy uznać, że świadczone przez Gminę usługi zbiorowego zaopatrywania w wodę należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, tj. 7% stawką podatku VAT (z tym, że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146a i nast. ustawy o VAT, np. obecnie wynosi ona 8%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (Pyt. 1-2) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług zbiorowego zaopatrywania w wodę (Pyt. 1-2). Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne, bieżące oraz poniesione w okresie wcześniejszym na Infrastrukturę wodociągową (Pyt. 3-6) został rozpatrzony w odrębnej interpretacji Nr IPPP2/443-1076/13-3/KOM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj