Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-665/13/MN
z 6 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) uzupełnionym w dniach 16 i 31 października 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą w dwóch punktach, tj. dwie stacje LPG:


  • B. (od 1996 r.),
  • W. (od 04 października 2007 r.).


Działalność gospodarczą rozpoczęła Pani w 1996 r. w punkcie B. i od początku była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT. Na potrzeby działalności gospodarczej, tj. prowadzenia stacji sprzedaży gazu LPG w B. wydzierżawiła Pani na podstawie umowy z dnia 26 czerwca 1996 r. od Miasta i Gminy teren zabudowany o powierzchni 1590 m2, składający się z dwóch działek oznaczonych X i Y, zabudowanych wiatą turystyczną o pow. 35 m2 oraz utwardzonych płytą betonową. Zgodnie z § 1 umowy, dzierżawca oddaje w dzierżawę teren zabudowany z przeznaczeniem na usługi gastronomiczno-handlowe z możliwością adaptacji istniejącej wiaty i budową dodatkowych obiektów z przeznaczeniem na prowadzenie działalności zgodnie z planem przestrzennego zagospodarowania Miasta. Powyższy teren w latach wcześniejszych (przed zawarciem umowy dzierżawy z Panią) Miasto i Gmina dzierżawiło dla innego podatnika na działalność gospodarczą punkt małej gastronomii.

W 1996 i 1997 r. ponosiła Pani nakłady na wykonanie w systemie gospodarczym: przyłącze energetyczne i oświetlenie, przyłącze wodnokanalizacyjne oraz szambo na nieruchomości, które oddała do użytku w lutym 1997 r. W lutym 1997 został zakupiony moduł auto-gazu i rozpoczęła Pani sprzedaż gazu LPG. Ponadto poniosła Pani nakłady na wybudowanie na tej nieruchomości pawilonu gastronomiczno-biurowego, który został oddany całościowo do użytku w roku 1998. Od poniesionych nakładów na przyłącza i oświetlenie, moduł auto-gazu oraz pawilon gastronomiczno-biurowy odliczała Pani podatek naliczony.

W dniu 14 grudnia 2000 r. aktem notarialnym Miasto i Gmina przeniosło własność zabudowanej nieruchomości– działki nr Xi Y na Pani rzecz i Pani męża, na zasadzie wspólnoty ustawowej, została założona jedna księga wieczysta. Jednocześnie od czynności przeniesienia własności zabudowanej nieruchomości działki nr Xi Y Urząd Miasta i Gminy nie naliczył podatku VAT.

W dniu 21 maja 2004 r. aktem notarialnym została zniesiona współwłasność do tej nieruchomości, bez dopłat stała się Pani jej wyłączną właścicielką.

Sprzedaż gazu LPG w wyżej opisanym punkcie w B. prowadziła Pani od lutego 1997 r. do czerwca 2012 r. Od lipca 2012 r. nie prowadzi Pani już żadnej sprzedaży w tym punkcie, ponieważ komornik zajął tę nieruchomość w związku z długami, bowiem nie spłaciła Pani kredytu, który wzięła na budowę drugiej stacji w W. Obecnie komornik przygotowuje się do licytacji i trwa wycena nieruchomości w B. (działki nr X i Y).

Nakłady poniesione w 1996 r., 1997 r. i 1998 r., tj. do czasu oddania do użytkowania budynków/budowli wyniosły … zł. Po przyjęciu do użytkowania ww. budynków/budowli w 1997/1998 r. już nie dokonywała Pani żadnych nakładów na nieruchomość w B. Jednocześnie jest Pani nadal czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniach do wniosku dodatkowo wskazano, że nakłady na przyłącze energetyczne, oświetlenie, przyłącze wodnokanalizacyjne oraz szambo stanowiły ulepszenie w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nakłady na ulepszenie przyłącza energetycznego (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej budowli.

Nakłady na ulepszenie oświetlenia (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej budowli.

Nakłady na ulepszenie przyłącza wodnokanalizacyjnego (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej budowli.

Nakłady na ulepszenie szamba (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej budowli.

Pawilon gastronomiczno-biurowy (oddany do użytku w 1998 r.) stanowi nowowybudowany budynek. Budowa tego pawilonu była prowadzona w okresie od
26 września 1996 r. do 12 października 1998 r.

Wiata turystyczna o pow. 35 m2 oraz utwardzenie płytą betonową stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)

Nakłady na ulepszenie wiaty turystycznej (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej budowli.

Nakłady na ulepszenie utwardzonego terenu płytą betonową (w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych) były wyższe niż 30% wartości początkowej tej nieruchomości.

Moduł autogazu stanowi budowlę w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Na działce nr Y znajduje się szambo, natomiast pozostałe obiekty znajdują się na działce nr X.

W cenie sprzedaży nieruchomości zbytych w 2000 r. przez Miasto i Gminę w wysokości … zł uwzględniono przedmiotowe działki wraz z przyłączami, oraz wiatę i utwardzony płytami teren.

Faktycznie za cenę sprzedaży nabyła Pani dwie działki X i Y, które posiadały wszystkie przyłącza, stała wiata turystyczna oraz utwardzony płytami teren.

Według zaświadczenia z dnia 15 lipca 2013 r. wydanego przez Burmistrza Miasta i Gminy, które pobrała Pani celem przygotowania się do zadania pytania: „Zaświadcza się, że dz. nr X i Y przed 1980 rokiem zostały zabudowane wiatą wypoczynkową z utwardzonym gruntem na parking z przeznaczeniem na teren rekreacyjno wypoczynkowy dla przejeżdżających turystów i mieszkańców pobliskiego osiedla. Działki nr X i Y jako teren rozbudowany o budynek administracyjny i stację LPG ze środków własnych dzierżawcy w ramach roszczenia o wykup gruntu zostały sprzedane jako towar używany w dniu 14 grudnia 2000 r. Państwu R”.

Natomiast w akcie notarialnym z dnia 14 grudnia 2000 r. w par. 3 podano „Przedstawiciele Miasta i Gminy zwracają się do R. z roszczeniem o nabycie od Miasta i Gminy własności opisanych w par. 1 aktu działek Y i X zabudowanych budynkiem i budowlami o wartości znacznie przenoszącej wartość – zajętych na ten cel działek a R. uznają roszczenie Miasta i Gminy. Przedstawiciele Miasta i Gminy za wynagrodzeniem łącznie w kwocie … zł przenoszą własność zabudowanej nieruchomości – działki Y i X na rzecz małż. R. na zasadzie wspólności ustawowej”. W akcie notarialnym nie podano, czy sprzedaż jest zwolniona z VAT, czy też nie podlega opodatkowaniu VAT. Jednak kierując się wydanym przez Burmistrza Miasta i Gminy zaświadczeniem cytowanym wyżej, że działki zostały sprzedane w ramach roszczenia o wykup gruntu jako towar używany, czyli jako towar używany korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy dostawa nieruchomości w B. będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomość w B. będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, ponieważ nieruchomość ta była już zasiedlona – wydzierżawiona wcześniej na punkt małej gastronomii. Poniesione wydatki na ulepszenie, w stosunku do których miała Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego były wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że sprzedaż ww. nieruchomości w B. w całości będzie korzystała ze zwolnienia z VAT, ponieważ nakłady poniesione na wybudowanie pawilonu murowanego z modułem autogazu oraz ulepszenie wiaty turystycznej i istniejącej infrastruktury stanowią ulepszenie tych nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Przepis art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zastosowania zwolnienia od podatku VAT, dotyczące zarówno dostawy towarów jak i świadczenia usług, zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.


Warunki, które muszą być spełnione w celu zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a ustawy o VAT. Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jednakże art. 43 ust. 10 ustawy wskazuje na możliwość zastosowania w przedstawionej sytuacji opodatkowania. Zgodnie z jego treścią podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. Oświadczenie powyższe, w myśl art. 43 ust. 11 ustawy, musi zawierać również imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy jak również planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.


Zgodnie z zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług definicją, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Analizując powyższe stwierdza się, że na potrzeby definicji pierwszego zasiedlenia należy przyjąć, iż oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu, aportu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu. Oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu musi nastąpić na rzecz pierwszego nabywcy lub użytkownika.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budynków i lubowali oraz ich części, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.


Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż na potrzeby działalności gospodarczej, tj. prowadzenia stacji sprzedaży gazu LPG w B. dzierżawiła Pani na podstawie umowy z dnia 26 czerwca 1996 r. od Miasta i Gminy teren zabudowany o powierzchni 1590 m2, składający się z dwóch działek oznaczonych X i Y, zabudowanych wiatą turystyczną o pow. 35 m2 oraz utwardzonych płytą betonową. Zarówno wiata turystyczna oraz utwardzenie płytą betonową stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.).

W trakcie trwania umowy dzierżawy poniosła Pani szereg wydatków inwestycyjnych związanych z dzierżawionymi nieruchomościami.

W 1996 i 1997 r. ponosiła Pani nakłady na przyłącze energetyczne, oświetlenie, przyłącze wodnokanalizacyjne oraz szambo, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych. Wartość tych nakładów na poszczególne budowle była wyższa niż 30% wartości początkowej tych budowli.

Poniosła Pani również nakłady na ulepszenie wiaty turystycznej oraz utwardzenie płytą betonową, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych. Wartość tych nakładów była wyższa niż 30% wartości początkowej tych budowli.

Ponadto w lutym 1997 r. został zakupiony moduł auto-gazu (budowla w rozumieniu Prawa budowlanego) oraz w okresie od 26 września 1996 r. do 12 października 1998 r. został wybudowany pawilon gastronomiczno-biurowy (oddany do użytku w 1998 r.).

W związku z ponoszonymi nakładami odliczała Pani podatek naliczony.

Na działce nr Y znajduje się szambo, natomiast pozostałe obiekty znajdują się na działce nr X.

W dniu 14 grudnia 2000 r. aktem notarialnym Miasto i Gmina przeniosło własność zabudowanej nieruchomości w B.– działki nr Xi Y na Pani rzecz i Pani męża, na zasadzie wspólnoty ustawowej.

W cenie sprzedaży nieruchomości zbytych w 2000 r. przez Miasto i Gminę uwzględniono przedmiotowe działki wraz z przyłączami, oraz wiatę i utwardzony płytami teren.

Faktycznie za cenę sprzedaży nabyła Pani dwie działki X i Y, które posiadały wszystkie przyłącza, stała wiata turystyczna oraz utwardzony płytami teren.

W akcie notarialnym nie podano, czy sprzedaż jest zwolniona z VAT, czy też nie podlega opodatkowaniu VAT. Jednak kierując się wydanym przez Burmistrza Miasta i Gminy zaświadczeniem, że działki zostały sprzedane w ramach roszczenia o wykup gruntu jako towar używany, stwierdza Pani, że zostały sprzedane jako towar używany korzystający ze zwolnienia od podatku VAT.

W dniu 21 maja 2004 r. aktem notarialnym została zniesiona współwłasność do tej nieruchomości, bez dopłat stała się Pani jej wyłączną właścicielką.

Sprzedaż gazu LPG w wyżej opisanym punkcie w B. (działki X i Y) prowadziła Pani od lutego 1997 r. do czerwca 2012 r.

Analizując zatem całokształt sprawy w oparciu o wskazane przepisy, w szczególności definicję pierwszego zasiedlenia, zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, iż dostawa budynku – pawilonu gastronomiczno-biurowego oraz budowli – modułu autogazu, które zostały przez Panią wybudowane stanowić będzie – wbrew Pani twierdzeniu – czynność dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia. Nie były one bowiem przedmiotem wydania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (dzierżawy ani też dostawy). Jak wynika z opisanych we wniosku okoliczności sprawy zarówno pawilon gastronomiczno-biurowy, jak i moduł stacji autogazu nie był ani przedmiotem dzierżawy, ani też przedmiotem sprzedaży dokonanej w 2000 r. przez Gminę i Miasto.

Zatem planowana czynność sprzedaży w części odnoszącej się do budynku – pawilonu gastronomiczno-biurowego oraz budowli – modułu stacji autogazu będzie dostawą dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, w związku z czym nie będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto planowana czynność sprzedaży w części odnoszącej się do budynku – pawilonu gastronomiczno-biurowego oraz budowli – modułu stacji autogazu nie będzie również korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie została spełniona przesłanka zawarta w pkt a) tego przepisu. Jak bowiem wskazano, w stosunku do zarówno pawilonu gastronomiczno-biurowego oraz modułu autogazu przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym dostawa nieruchomości w części odnoszącej się do budynku – pawilonu gastronomiczno-biurowego oraz budowli – modułu stacji autogazu nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zatem dostawa ta podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wg stawki podstawowej.

W odniesieniu natomiast do kwestii zwolnienia pozostałych budowli wchodzących w skład opisanych nieruchomości, tj.: wiaty turystycznej, utwardzenia terenu płytą betonową, przyłącza energetycznego, oświetlenia, przyłącza wodnokanalizacyjnego oraz szamba, wskazać należy, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – były one przedmiotem wydania w wykonaniu czynności opodatkowanych (zarówno dzierżawy, jak i późniejszej dostawy dokonanej w 2000 r. , objętej zwolnieniem od podatku jako dostawa towaru używanego), planowana dostawa w tej części będzie dostawą dokonaną po pierwszym zasiedleniu, a ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą tych budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata, co oznacza że dla dostawy tych budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektów budowlanych, które się na nim znajdują. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z nim związanych. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.

Tym samym – na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług – dostawa gruntu, na którym posadowione są opisane we wniosku budynek i budowle będzie podlegała wg zasad opodatkowania poszczególnych obiektów (budynku i budowli) – w odpowiednich częściach, jakie są przynależne do obiektów będących przedmiotem dostawy.


W świetle powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo uznano je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj