Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-671/13/ICz
z 23 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 23 lipca 2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowe jest naliczanie stawki podatku VAT w wysokości 8% za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, bez ich oczyszczania, do systemu kanalizacji deszczowej będącej w zarządzie miasta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy prawidłowe jest naliczanie stawki podatku VAT w wysokości 8% za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, bez ich oczyszczania, do systemu kanalizacji deszczowej będącej w zarządzie miasta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001r. (Dz.U. z 2008r. Nr 25, poz. 150) za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do środowiska zanieczyszczający ponosi opłatę środowiskową, której wysokość ustalana jest co roku w drodze rozporządzenia Ministra Środowiska. Na podstawie art. 277 ust. 1 ustawy prawo ochrony środowiska Miasto jako właściciel wylotów z kanalizacji deszczowej, a wiec bezpośrednio zanieczyszczający środowisko, wnosi przedmiotową opłatę na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego. Opłata ta dotyczy odprowadzania wód deszczowych systemem kanalizacji deszczowej z powierzchni dróg i parkingów o nawierzchni szczelnej.

Z uwagi na fakt, iż system kanalizacji deszczowej odbiera również wody deszczowe z terenów administrowanych przez inne podmioty, jak np. Spółdzielnie mieszkaniowe czy prywatni właściciele, miasto zawarło z tymi podmiotami umowy cywilnoprawne (zgodnie z sugestią Ministra Środowiska). Umowa określa warunki odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z terenów utwardzonych do sieci kanalizacji deszczowej, której eksploatatorem i właścicielem jest Miasto. W przedmiotowej umowie Miasto zobowiązuje się: udostępnić kanalizację deszczową użytkownikowi w celu odprowadzania wód opadowych lub roztopowych; utrzymywać istniejącą sieć kanalizacji deszczowej w stanie technicznej sprawności; ponosić odpowiedzialność za wszystkie wody opadowe i roztopowe odprowadzane do środowiska poprzez kanalizację deszczową; wnosić na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego opłatę za korzystanie ze środowiska, naliczoną wg stawek i zasad obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce. Użytkownik zobowiązuje się: utrzymywać kanalizację deszczową, do wysokości przyłącza kanalizacyjnego, w stanie technicznej sprawności; nie wprowadzać do kanalizacji deszczowej innych ścieków niż wody opadowe lub roztopowe, a w przypadku niedotrzymania tego zobowiązania do ponoszenia wszelkich kosztów, opłat i kar wynikających z naruszenia zapisów zawartych w umowie; pisemnie przekazywać Miastu dane dotyczące zmiany powierzchni terenu utwardzonego lub sposobu jego zagospodarowania, co będzie podstawą do zmiany wielkości naliczonej opłaty za korzystanie ze środowiska; ponosić opłatę za korzystanie ze środowiska z tytułu odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z terenu utwardzonego do wód powierzchniowych lub do ziemi za pośrednictwem urządzeń będących własnością Miasta. Opłata ta ustalana jest na podstawie Zarządzenia nr ... Prezydenta Miasta z dnia 29 października 2007r. w sprawie ustalenia procedury repartycji ponoszonych przez miasto opłat za korzystanie ze środowiska tytułem odprowadzania wód opadowych i roztopowych systemem kanalizacji deszczowej stanowiącej własność Miasta oraz obwieszczenia ministra środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska za dany rok. Niniejsze zarządzenie mówi, iż repartycja opłat za korzystanie ze środowiska odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy Miastem a użytkownikiem, którym jest podmiot władający powierzchnią zanieczyszczoną o trwałej nawierzchni, z której wody opadowe lub roztopowe poprzez otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji są wprowadzane do kanalizacji deszczowej, stanowiącej własność Miasta. Repartycja opłat odbywa się w cyklu półrocznym, rozliczenie dokonywane jest w miesiącu czerwcu za I półrocze danego roku oraz w miesiącu grudniu za II półrocze danego roku. Sposób kalkulacji: powierzchnia szczelna zanieczyszczona, z której odprowadzana jest woda deszczowa, podana przez użytkownika x jednostkowa stawka opłat za 1 m2 powierzchni zanieczyszczonych o nawierzchni trwałej podana w obwieszczeniu ministra środowiska + należny podatek VAT. Dotychczas do powyższej opłaty doliczany był podatek od towarów i usług w wysokości 23%. Użytkownik reguluje opłatę w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury wystawionej przez Miasto oraz minimalna kwota półrocznej opłaty za korzystanie ze środowiska pobierana od użytkownika wynosi 5 zł brutto.

Z uwagi na rozbieżne stanowiska w sprawie naliczanego podatku Miasto uzyskało opinię prawną w której autor wskazał, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług na terenie kraju, a w załączniku nr 3 tego aktu pod pozycją 142 opisane są usługi opodatkowane 8% podatkiem, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”. Ponadto Miasto wystąpiło do Głównego Urzędu Statystycznego w Ł. Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów o wskazanie grupowania dla wyżej opisanej sytuacji. Departament w odpowiedzi podał symbol PKWiU 37.00.11.0usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest naliczanie stawki podatku VAT w wysokości 8% za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, bez ich oczyszczania, do systemu kanalizacji deszczowej będącej w zarządzie miasta, na postawie klasyfikacji podatkowej PKWiU 37.00.11.0usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto stoi na stanowisku, iż wysokość stawki podatku VAT jaką należy doliczać do opłat za korzystanie ze środowiska powinna wynosić 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 142 wymieniono „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (PKWiU ex 37).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 37 mieszczą się „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”.

W tym grupowaniu zgodnie z rozporządzeniem mieszczą się:

  • 37.0 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych;
  • 37.00 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych;
  • 37.00.1 Usługi związane ze ściekami;
  • 37.00.11 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków;
  • 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków;
  • 37.00.12 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych;
  • 37.00.12.0 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych;
  • 37.00.2 Osady ze ścieków kanalizacyjnych;
  • 37.00.20 Osady ze ścieków kanalizacyjnych;
  • 37.00.20.0 Osady ze ścieków kanalizacyjnych.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że w poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy poprzez przedrostek ex zostały wskazane konkretne usługi z grupowania PKWiU 37, których dotyczy obniżona stawka w wysokości 8%, czyli usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący właścicielem wylotów z kanalizacji deszczowej a więc bezpośrednio zanieczyszczający środowisko zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska ponosi opłatę środowiskową za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do środowiska.

Z uwagi na fakt, iż system kanalizacji deszczowej odbiera również wody deszczowe z terenów administrowanych przez inne podmioty, jak np. Spółdzielnie mieszkaniowe czy prywatni właściciele, miasto zawarło z tymi podmiotami umowy cywilnoprawne. Umowa określa warunki odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z terenów utwardzonych do sieci kanalizacji deszczowej, której eksploatatorem i właścicielem jest Miasto. W przedmiotowej umowie Miasto zobowiązuje się: udostępnić kanalizację deszczową użytkownikowi w celu odprowadzania wód opadowych lub roztopowych; utrzymywać istniejącą sieć kanalizacji deszczowej w stanie technicznej sprawności; ponosić odpowiedzialność za wszystkie wody opadowe i roztopowe odprowadzane do środowiska poprzez kanalizację deszczową; wnosić na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego opłatę za korzystanie ze środowiska, naliczoną wg stawek i zasad obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce. Użytkownik zobowiązuje się: utrzymywać kanalizację deszczową, do wysokości przyłącza kanalizacyjnego, w stanie technicznej sprawności; nie wprowadzać do kanalizacji deszczowej innych ścieków niż wody opadowe lub roztopowe, a w przypadku niedotrzymania tego zobowiązania do ponoszenia wszelkich kosztów, opłat i kar wynikających z naruszenia zapisów zawartych w umowie; pisemnie przekazywać Miastu dane dotyczące zmiany powierzchni terenu utwardzonego lub sposobu jego zagospodarowania, co będzie podstawą do zmiany wielkości naliczonej opłaty za korzystanie ze środowiska; ponosić opłatę za korzystanie ze środowiska z tytułu odprowadzania wód opadowych lub roztopowych z terenu utwardzonego do wód powierzchniowych lub do ziemi za pośrednictwem urządzeń będących własnością Miasta. Niniejsze zarządzenie mówi, iż repartycja opłat za korzystanie ze środowiska odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej pomiędzy Miastem a użytkownikiem, którym jest podmiot władający powierzchnią zanieczyszczoną o trwałej nawierzchni, z której wody opadowe lub roztopowe poprzez otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji są wprowadzane do kanalizacji deszczowej, stanowiącej własność Miasta. Miasto wystąpiło do Głównego Urzędu Statystycznego w Ł. Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów o wskazanie grupowania dla wyżej opisanej sytuacji. Departament w odpowiedzi podał symbol PKWiU 37.00.11.0usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków”.

Należy w tym miejscu zauważyć, że przywołana we wniosku ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) nakłada na korzystającego ze środowiska obowiązek uiszczania na konto redystrybucyjne właściwego Urzędu Marszałkowskiego opłaty środowiskowej za korzystanie ze środowiska (m.in. za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi). Również Wnioskodawca jako właściciel wylotów z kanalizacji deszczowej zobowiązany jest ponosić taką opłatę. Ww. opłata środowiskowa ma niewątpliwie charakter należności publiczno-prawnej pobieranej na podstawie przepisów ww. ustawy Prawo ochrony środowiska.

Natomiast w sytuacji, której dotyczy zapytanie Wnioskodawcy, opłata pobierana przez niego jako właściciela kanalizacji deszczowej od podmiotów władających powierzchnią zanieczyszczoną za korzystanie z tej sieci dla odprowadzenia wód opadowych lub roztopowych z tych powierzchni nie może być uznana za daninę publiczno-prawną. Opłata ta uiszczana jest na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a tymi podmiotami za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż opłaty za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych pobierane przez Miasto od użytkowników władających powierzchnią zanieczyszczoną stanowią wynagrodzenie za czynności, które mieszczą się w definicji usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podkreślenia wymaga fakt, że w przedmiotowej sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu sprawy wynika, że czynności opisane we wniosku polegające na odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych, bez ich oczyszczania, do systemu kanalizacji deszczowej zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 37.00.11.0 jako usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zatem do czynności polegających na odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych, bez ich oczyszczania, do systemu kanalizacji deszczowej wykonywanych przez Miasto - zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 37.00.11.0 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków – zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj