Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-730/13-4/MK
z 13 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego usług projektowania budowlanego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego usług projektowania budowlanego. Dnia 21 października 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od dnia 2 lipca 2013 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „A”.

Przedmiotem zgłoszonej w CEiDG działalności jest działalność w zakresie architektury PKD 71.11.Z. Do chwili obecnej nie wystawił żadnej faktury ani rachunku (projekty w fazie opracowania) i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Zgłoszenie VAT-R nastąpi, gdy w interpretacji zostanie do tego zobligowany.

Według PKD wykonywana działalność obejmuje m.in. doradztwo w zakresie architektury związane z:

  • projektowaniem budowlanym,
  • projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu.

W rzeczywistości Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem projektów architektonicznych, rysunków związanych z projektowanymi obiektami i w razie konieczności sprawować będzie nadzór autorski w czasie realizacji inwestycji.

Zainteresowany oświadcza, że nie świadczy usług doradczych a przewidywane dochody nie przekroczą kwoty 150.000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Dnia 21 października 2013 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, że jest osobą fizyczną prowadzącą od dnia 2 lipca 2013 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „A” określoną przez przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności - symbolem PKD 71.11.1 - działalność w zakresie architektury (opracowywanie projektów architektonicznych) i jako taką zgłoszoną w CEIDG.

Pomimo, że wg PKD działalność Wnioskodawcy obejmuje doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym, projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu, w rzeczywistości zajmuje się opracowywaniem projektów i rysunków związanych z usługami projektowania obiektów budowlanych.

W klasyfikacji PKWiU wykonywane usługi mają następujące symbole:

  • 71.11.10.0 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.11.21.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,
  • 71.11.22.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,
  • 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego,
  • 71.11.33.0 - Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych.
  • 71.11.41.0 - Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu.

Wnioskodawca oświadcza, że nie świadczy usług doradczych w zakresie prowadzonej działalności w żadnym zakresie. Wnioskodawca zakłada, że uzyskane przychody nie przekroczą kwoty 150.000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Do chwili obecnej nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Zgłoszenie VAT-R nastąpi, gdy otrzyma interpretację, która do tego zobliguje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 października).

Czy w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadząc biuro projektów nieświadczące usług doradczych, a jedynie usługi oznaczone w PKWiU symbolami: 71.11.10.0, 71.11.21.0, 71.11.22.0, 71.11.23.0, 71.11.33.0, 71.11.41.0, Zainteresowany może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą 150.000 zł rocznie, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 17 października 2013 r.), zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług podatników wykonujących działalność gospodarczą w zakresie architektury - PKD 71.11.Z, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy 150.000 zł w ciągu roku lub kwoty proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności w roku jej rozpoczęcia.

Wnioskodawca świadczy usługi na terenie kraju sklasyfikowane w PKWIU symbolami: 71.11.10.0, 71.11.21.0, 71.11.22.0, 71.11.23.0, 71.1133.0, 71.11.41.0, które nie są usługami doradztwa.

Zainteresowany wnosi o ustosunkowanie się do stanowiska i wydanie stosownej interpretacji w świetle aktualnych przepisów prawa i zaistniałego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od dnia 2 lipca 2013 r. jednoosobową działalność gospodarczą, określoną pod symbolem PKD 71.11.1 - działalność w zakresie architektury (opracowywanie projektów architektonicznych) i jako taką zgłoszoną w CEIDG. Pomimo, że wg PKD działalność obejmuje doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym, projektowaniem urbanistycznym i architektonicznym kształtowaniem krajobrazu, w rzeczywistości Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem projektów i rysunków związanych z usługami projektowania obiektów budowlanych. W klasyfikacji PKWiU wykonywane usługi mają następujące symbole:

  • 71.11.10.0 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.11.21.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,
  • 71.11.22.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,
  • 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego,
  • 71.11.33.0 - Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych.
  • 71.11.41.0 - Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu.

Wnioskodawca oświadcza, że nie świadczy usług doradczych w zakresie prowadzonej działalności w żadnym zakresie. Ponadto zakłada, że uzyskane przychody nie przekroczą kwoty 150.000 PLN rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy świadczenie usług biura projektów bez usług doradczych – oznaczonych symbolem PKWiU 71.11.10.0, 71.11.21.0, 71.11.22.0, 71.11.23.0, 71.11.33.0, 71.11.41.0, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy 150.000 zł w ciągu roku lub kwoty proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności w roku jej rozpoczęcia.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, że termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, że w poz. 12 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, że świadczone usługi biura projektowego nie związane z doradztwem, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że uzyskany dochód nie przekroczy w stosunku rocznym (oraz proporcjonalnie) kwoty 150.000 zł, przez co spełnione zostaną przesłanki określone w art. 113 ust. 1 oraz ust. 5 ustawy.

Reasumując, w świetle art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca prowadząc biuro projektów i nieświadczące usług doradczych, a jedynie usługi oznaczone w PKWiU symbolami: 71.11.10.0, 71.11.21.0, 71.11.22.0, 71.11.23.0, 71.11.33.0, 71.11.41.0, może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, zakładając, że przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 150.000 zł rocznie, a w roku bieżącym wartości proporcjonalnej do okresu prowadzenia działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj