Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-749/13/JP
z 22 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 26 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest emerytem, który przeszedł na wcześniejszą emeryturę. Ze względu na wiek oraz kwalifikacje posiada możliwość wykonywania dodatkowej pracy na podstawie umowy o pracę. Wysokość otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu wykonywania pracy powoduje przekroczenie określonych w ustawie emerytalnej limitów, skutkiem czego jest zawieszenie lub zmniejszenie świadczenia emerytalnego. Wnioskodawca otrzymał od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zaświadczenie, w którym stwierdzono, że z tytułu rozliczenia otrzymanego przychodu w roku 2011 na rachunek bankowy zostało przekazane wyrównanie świadczenia emerytalnego za okres od 01.01.2011 r. do 30.09.2011 r. Rozliczenie to obejmuje następujące kwoty: kwota brutto świadczenia wynosi: 16.703, 87 zł; kwota na ubezpieczenie zdrowotne wynosi: 1.505,35 zł; zaliczka na podatek dochodowy wynosi: 1.666,00 zł.

Wnioskodawca został również poinformowany, że z powyższego wyrównania świadczenia emerytalnego potrącono kwotę wpłaty na FUS w wysokości 10.719,20 zł, a w związku z tym kwota do wypłaty dla Wnioskodawcy wyniosła 2.815,32 zł.

W związku z tym, że roczne zeznanie podatkowe PIT-37 wypełnia się w oparciu o informację PIT-40A/11A otrzymaną od ZUS oraz w oparciu o informację PIT-11 otrzymaną od pracodawcy, kwota 10.719,20 zł będąca częścią kwoty przychodu (dochodu) 16.703,87 zł potraktowana została jako dochód stanowiący podstawę do obliczenia podatku.

Wnioskodawca dokonał wpłaty kwoty 10.719,20 zł w roku 2012, co zostało potwierdzone w decyzji o miesięcznym rozliczeniu świadczeń po wpłacie na FUS z dnia 25.04.2012 r. wydanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Powyższa kwota wpłacona na FUS jest składką określoną w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych i została wpłacona na ubezpieczenie Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może w zeznaniu rocznym PIT-37 odliczyć od dochodu kwotę wpłaconą na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 10.703,87 zł (winno być: 10.719,20 zł)?
  2. Czy wpłatę na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawca powinien uwzględnić składając korektę PIT-37 za 2011 rok, czy PIT-37 za 2012 rok?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna być możliwość pomniejszenia kwoty dochodów w rocznym zeznaniu PIT o kwotę przekazaną do FUS. Otrzymane przez Wnioskodawcę, cytowane wyżej, zaświadczenie z ZUS wskazuje wyraźnie, iż kwota 10.719,20 zł przekazana na FUS, nie stanowi podstawy opodatkowania, stąd ujęcie w zeznaniu rocznym kwoty 16.703,87 zł (która zawiera kwotę 10.719,20 zł) spowodowałoby naliczenie podatku dochodowego od tej kwoty, czyli od kwoty ubezpieczenia społecznego przekazanego na FUS.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał się na wydane interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisów art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opisany we wniosku stan faktyczny sprawy wskazuje, iż Wnioskodawca jest emerytem, który ze względu na wiek oraz posiadane kwalifikacje, oprócz pobierania świadczenia emerytalnego, podjął pracę zarobkową na podstawie umowy o pracę. Z tytułu wykonywania pracy otrzymał wynagrodzenie, którego wysokość miała wpływ na zawieszenie lub zmniejszenie pobieranego świadczenia emerytalnego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wydanym zaświadczeniu stwierdził, iż dokonał rozliczenia przychodu za rok 2011 w ten sposób, że z otrzymanej kwoty brutto wyrównania świadczenia emerytalnego za okres od 01.01.2011 r. do 30.09.2011 r. w wysokości 16.703,87 zł została przekazana kwota na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1.503,35 zł, kwota na zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 1.666,00 zł oraz poinformował Wnioskodawcę o kwocie wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 10.719,20 zł. W związku z wyrównaniem świadczenia emerytalnego Wnioskodawca otrzymał kwotę w wysokości 2.815,32 zł. W zeznaniu podatkowym za rok 2011 Wnioskodawca ujął wykazaną w odpowiedniej informacji kwotę 16.703,87 zł wyrównania świadczenia emerytalnego, jako (przychód) dochód stanowiący podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych. Następnie w 2012 roku Wnioskodawca dokonał wpłaty kwoty 10.719,20 zł na FUS. W związku z wpłatą, ZUS wydał decyzję z dnia 25.04.2012 r. o miesięcznym rozliczeniu świadczeń po wpłacie składki na FUS.

Odnosząc powyższe ustalenia stanu faktycznego do obowiązujących norm prawa podatkowego, należy powołać się na przepisy art. 26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl których podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód uzyskany zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

-odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie należy uwzględnić zapisy postanowień art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.), na podstawie których prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Zgodnie z ust. 2 ostatnio powołanej ustawy, za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności oraz osiąganie przychodu z działalności osiąganej za granicą.

Natomiast przepisy art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) stanowią, że obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z dnia 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58, poz. 290), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż przekazana Wnioskodawcy w 2011 roku kwota świadczenia w wysokości 16.703,87 zł podlegała wykazaniu w zeznaniu rocznym za 2011 rok jako przychód (dochód) Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca może odliczyć w zeznaniu za rok 2012 (w tym wypadku złożyć korektę zeznania za 2012 rok) kwotę wpłaty w wysokości 10.719,20 zł dokonanej w 2012 roku przez Wnioskodawcę na konto Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, skoro kwota ta stanowi wpłatę – zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych – na ubezpieczenie Wnioskodawcy, z jego środków.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj