Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1079/12-6/AS
z 24 stycznia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2012 r. (data wpływu 31.10.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.01.2013 r. (data wpływu 14.01.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-1079/12-2/AS z dnia 27.12.2012 r. (data nadania 28.12.2012 r., data odbioru 04.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)”
w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)”
w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3).
W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.
Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest spółką prawa handlowego. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz.1223 ze zm.). Spółka nie jest postawiona w stan likwidacji, ani nie została ogłoszona jej upadłość. Spółka zaliczkę na podatek dochodowy opłaca kwartalnie.
W kwietniu 2012 r. Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: „PARP”) dwie umowy o dofinansowanie projektów w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie rozwoju dwóch innowacyjnych produktów leczniczych (dalej: „Projekty”).
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że ww. umowy dotyczą następujących Projektów:
- : pt. „(...)”
(umowa o dofinansowanie nr XXXXXXXXXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),
- : pt. „(...)”
(umowa o dofinansowanie nr XXXXXXXXXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1: Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013).
Projekty zostały dofinansowane na poziomie 60,63% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej.
Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu.
W ramach projektów, zgodnie z umowami podpisanymi z PARP, Spółka wykona prace rozwojowe:
Zad. 1) Badania patentowe,
Zad. 4) Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,
Zad. 5) Przygotowanie dokumentacji dla produktu,
oraz
badania przemysłowe:
Zad. 2) Badania substancji czynnej,
Zad. 3) Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego.
Spółka nie będzie wdrażać produktów leczniczych do produkcji. Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w świetle obowiązujących przepisów, w przedstawionym stanie faktycznym, Spółka może na podstawie art. 15 ust. 4a ustawy o CIT zaliczyć wydatki ponoszone na prace rozwojowe i badania przemysłowe do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia, tj. w momencie ujęcia faktury w księgach rachunkowych Spółki jako zobowiązanie...
- Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w postaci dotacji celowej korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
- Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, to czy korekty kosztów sfinansowanych środkami pochodzącymi z dotacji/dofinansowania, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów, Spółka powinna dokonać jednorazowo w miesiącu/kwartale otrzymania dotacji, czy też powinna skorygować wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy za okres, w którym sfinansowane koszty zostały poniesione...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów.
Odpowiedź na pytania Nr 1 i 2 odnośnie skutków podatkowoprawnych otrzymanego dofinansowania na realizację ww. Projektów zostanie udzielona w odrębnych interpretacjach indywidualnych.
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. 3)
Zdaniem Spółki, będzie ona zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu w miesiącu otrzymania dofinansowania.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53(...).
W momencie otrzymania dofinansowania, Spółka powinna dokonać stosownej korekty kosztów.
Wyłączenie wydatków objętych dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania refundacji przez Spółkę.
Należy nadmienić, iż Spółka dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek bankowy uzyskuje potwierdzenie, że wydatki zostały dofinansowane oraz informację o kwotowej wartości dofinansowania.
W momencie kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu Spółka będzie postępować prawidłowo zaliczając (po spełnieniu ogólnych przesłanek przepisów prawa podatkowego) wydatki związane zrealizowanymi Projektami do kosztu uzyskania przychodu.
Dopiero w momencie wpływu dofinansowania na rachunek Spółki spełni się dyspozycja zawarta w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT i dopiero wówczas Spółka będzie zobowiązana do skorygowania kosztów uzyskania przychodu.
Wydatki na Projekt mogą być ponoszone na przestrzeni kilku lat podatkowych. To doprowadza do sytuacji, w której podatnik dokonując prawidłowej kwalifikacji podatkowej ponoszonych wydatków, będzie ponosił znaczny ciężar w postaci odsetek karno-skarbowych od zaległości podatkowych.
Podobne do Spółki stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22.02.2011 r., ILPB3/423-921/10-2/EK.
Odmienne stanowisko skutkowałoby narażeniem podatnika, który w sposób zgodny z przepisami kwalifikuje koszty podatkowe, na odpowiedzialność z tytułu zaległości podatkowych ze względu na zdarzenie od niego niezależne i bez jego winy.
Taka interpretacja przepisów naruszałaby konstytucyjną zasadę zaufania do Państwa i stanowionego przezeń porządku prawnego, bowiem każdy podatnik, który chciałby skorzystać z prawa do uwzględnienia w swoich rozliczeniach podatkowych kosztu prowadzonej działalności gospodarczej, narażony byłby na odsetki karno-skarbowe w sytuacji otrzymania dofinansowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)” w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie wskazać należy, że o „projekcie europejskim” mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.
Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.
Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego Beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.
Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego.
Należy zauważyć, że na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Natomiast kwoty stanowiące wkład własny dotyczą z reguły bieżącego funkcjonowania podmiotu, poprawienia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki niekwalifikowane nie są sfinansowane z uzyskanej dotacji, która stanowi przychód wolny od podatku, lecz ze środków własnych, nie są zatem wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach.
Zgodnie z opisanymi we wniosku stanami faktycznymi Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego. Spółka prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz.1223 ze zm.). Spółka nie jest postawiona w stan likwidacji, ani nie została ogłoszona jej upadłość. Spółka zaliczkę na podatek dochodowy opłaca kwartalnie.
W kwietniu 2012 r. Spółka podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: „PARP”) dwie umowy o dofinansowanie projektów w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w zakresie rozwoju dwóch innowacyjnych produktów leczniczych (dalej: „Projekty”) pt.:
- : „(...)”
(umowa o dofinansowanie nr XXXXXXXXXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013),
- : „(...)”
(umowa o dofinansowanie nr XXXXXXXXXX w ramach działania 1.4 Wsparcie projektów celowych osi priorytetowej 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013).
Projekty zostały dofinansowane na poziomie 60,63% zrealizowanych wydatków, w tym 85% kwoty dofinansowania nastąpi w formie płatności z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% kwoty dofinansowania nastąpi w formie dotacji celowej.
Maksymalna wysokość dofinansowania na badania przemysłowe wynosi 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, a na prace rozwojowe 45% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
Wypłata dofinansowania będzie następowała na podstawie złożonych przez Spółkę wniosków o płatność, z tym że przekazanie płatności końcowej nastąpi pod warunkiem zrealizowania pełnego zakresu rzeczowego i finansowego projektu.
W ramach projektów, zgodnie z umowami podpisanymi z PARP, Spółka wykona prace rozwojowe:
Zad. 1) Badania patentowe,
Zad. 4) Badania potwierdzające biorównoważność w stosunku do uznanej terapii,
Zad. 5) Przygotowanie dokumentacji dla produktu,
oraz
badania przemysłowe:
Zad. 2) Badania substancji czynnej,
Zad. 3) Badania produktu referencyjnego oraz badania rozwojowe produktu gotowego.
Spółka nie będzie wdrażać produktów leczniczych do produkcji.
Wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych nastąpi poprzez sprzedaż lub licencjonowanie wyników prac badawczo-rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy bez możliwości ich dalszej odsprzedaży. W dalszej kolejności nabyte przez kontrahenta Spółki wyniki prac badawczo-rozwojowych będą stanowić podstawę rozpoczęcia procesu rejestracji w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurze narodowej) lub innej agencji rejestracyjnej w UE (w przypadku wyboru ścieżki rejestracji w procedurach europejskich) lub innych agencjach w krajach trzecich. Spółka do chwili obecnej nie otrzymała jeszcze dofinansowania do realizowanego projektu.
Zauważyć należy, że środki pomocowe, które Spółka będzie otrzymywała na realizację ww. Projektów z PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, stanowią przychód Spółki podlegający zwolnieniu z opodatkowania:
- w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanych Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)”,
pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy ww. przepisów - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.
Zatem po otrzymaniu dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.
Zauważyć przy tym należy, że skoro określone wydatki są lub będą podatnikowi zwracane, to ujmowanie w ciężar kosztów podatkowych takich wydatków w miesiącach po podpisaniu umowy o dotację a przed jej otrzymaniem nie znajduje nie tylko prawnego, ale również racjonalnego uzasadnienia. W takim przypadku podatnik ma pewność, że będzie miał w odpowiedniej części zrefundowany poniesiony wcześniej wydatek. Zatem ostatecznie podatnik nie poniesie całkowitego ciężaru finansowego poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektów.
Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku stany faktyczne i przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy środki pomocowe na realizację Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)”
będą wypłacane Spółce po poniesieniu poszczególnych wydatków związanych z realizacją ww. Projektów, Spółka może takie wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów do momentu otrzymania refundacji.
W momencie otrzymania środków pomocowych zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obligujący do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które odpowiadają wartości otrzymanego dofinansowania.
W konsekwencji Wnioskodawca po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.
Z uwagi na otrzymanie środków pomocowych należy dokonać korekty wcześniejszych wydatków i kosztów w tych miesiącach (okresach), w których podatnik wykazał koszty podatkowe w wysokości zawyżonej poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania - zwiększenia - podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej, z uwzględnieniem powstałej zaległości podatkowej i związanym z tym obowiązkiem zapłaty odsetek od zaległości.
Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów po otrzymaniu środków pomocowych na realizację Projektów:
- : pt. „(...)” i
- : pt. „(...)”
w ramach PO Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (pytanie Nr 3) - należało uznać za nieprawidłowe.2: pt. „(...)”
Końcowo zaznaczyć należy, że przywołana przez Wnioskodawcę na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska w sprawie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22.02.2011 r. Nr ILPB3/423-921/10-2/EK została wydana w indywidualnej sprawie i nie może być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach nie mogą być wiążące dla Organu podatkowego, gdyż nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa i co do zasady wiążą strony w konkretnej sprawie. Wprawdzie organy podatkowe były i są zobowiązane do przestrzegania zasady jednolitego stosowania prawa, jednakże zasada ta nie może być rozumiana jako konieczność wydawania rozstrzygnięć sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających poprzednie błędy.
W aktualnej procedurze wydawania interpretacji indywidualnych w imię zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego Minister Finansów, który jest Organem właściwym do wydawania indywidualnej interpretacji podatkowej może - zgodnie z dyspozycją art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej - z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami proceduralnymi w toku postępowania interpretacyjnego każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Z uwagi na powyższe przywołana interpretacja indywidualna Nr ILPB3/423-921/10-2/EK ma jedynie walor informacyjny i nie może być wiążąca dla tut. Organu podatkowego jako analogiczne rozwiązanie dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.
Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń przedstawionych w stanach faktycznych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.