Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-67/12-5/AMN
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-67/12-5/AMN
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
obowiązek płatnika
rada nadzorcza
wynagrodzenia


Istota interpretacji
1. Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy, gdy zapisy statutu określają kwotę wynagrodzenia członka rady nadzorczej jako stały wskaźnik procentowy wynagrodzenia minimalnego?
2. Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy, gdy wypłata wynagrodzenia członka rady nadzorczej za pełnienie funkcji w dwóch kolejnych miesiącach następuje w drugim miesiącu za miesiąc miniony i miesiąc bieżący?



Wniosek ORD-IN 829 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniach 10 i 17 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2012 r. znak ILPB1/415-67/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 marca 2012 r., a w dniu 10 kwietnia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 3 kwietnia 2012 r.). Ponadto wniosek uzupełniono w dniu 17 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z zapisem paragrafu 96 ust. 6 statutu spółdzielni, za pełnienie funkcji w Radzie Nadzorczej członkowie otrzymują miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe bez względu na ilość posiedzeń. Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej wynosi 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę o jakim mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2002 r. Nr 1679 ze zm.). W roku 2011 członkowie Rady Nadzorczej pobierali wynagrodzenie w wysokości 138,60 zł brutto (minimalne wynagrodzenie 1.386,00 zł), w roku 2012 będzie to kwota 150,00 zł brutto (minimalne wynagrodzenie 1.500,00 zł).

W uzupełnieniu wniosku podano, iż członkowie Rady Nadzorczej Spółdzielni nie są jej pracownikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy, gdy zapisy statutu określają kwotę wynagrodzenia członka Rady Nadzorczej jako stały wskaźnik procentowy wynagrodzenia minimalnego...
  2. Czy można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy, gdy wypłata wynagrodzenia członka Rady Nadzorczej za pełnienie funkcji w dwóch kolejnych miesiącach następuje w drugim miesiącu za miesiąc miniony i miesiąc bieżący...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wynagrodzenia wypłacana miesięcznie poszczególnym członkom Rady Nadzorczej została określona w statucie, skoro w roku 2011 nie przekroczyła 200,00 zł i także w roku 2012 takie zdarzenie nie nastąpi, to istnieją podstawy do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wypłaty wynagrodzenia za odbyte posiedzenia w dwóch kolejnych miesiącach w drugim miesiącu, nie powoduje konieczności innego rozliczenia podatku niż ryczałt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów – przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych stanowią wyodrębnioną kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Członkowie Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej, o których mowa we wniosku, są członkami organu stanowiącego spółdzielni mieszkaniowej, będącej osobą prawną. Zatem, otrzymane wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i jej jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18 % przychodu;

Analiza normy wyrażonej w przepisie art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,
  • kwota należności z tytułu umowy nie przekracza 200 zł oraz
  • wysokość należności wynika z umowy.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 i 5-9 cytowanej ustawy po spełnieniu wskazanych wyżej warunków.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 7, a zatem obejmuje również dochody członków rady nadzorczej.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 30 ust. 8 cytowanej ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Z kolei w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przepis art. 42 ust. 1a cytowanej ustawy, W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że członkowie Rady Nadzorczej nie są pracownikami Spółdzielni. Kwoty wynagrodzeń wypłacane członkom Rady Nadzorczej zostały określone w statucie Spółdzielni w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę o jakim mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W roku 2011 ww. członkowie pobierali wynagrodzenie w wysokości 138,60 zł brutto, a w roku 2012 będą otrzymywać 150,00 zł brutto.

W związku z powyższym stwierdza się, że ponieważ wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę członkom Rady Nadzorczej, niebędącym Jego pracownikami, za pełnienie funkcji w Radzie Nadzorczej, w kwocie nieprzekraczającej 200 zł, określone jest w statucie Spółdzielni Mieszkaniowej, spełnione są przesłanki do opodatkowania ww. wynagrodzenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonym w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego nie ma znaczenia czy wypłata ww. wynagrodzenia za pełnienie funkcji w Radzie Nadzorczej w dwóch kolejnych miesiącach następuje w drugim miesiącu za miesiąc miniony i miesiąc bieżący. Zatem, Wnioskodawca jako płatnik wynagrodzenia powinien pobrać od wypłacanych należności na podstawie tego statutu podatek zryczałtowany w wysokości 18%, bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, można zastosować zryczałtowany podatek dochodowy, gdy zapisy statutu określają kwotę wynagrodzenia członka Rady Nadzorczej jako stały wskaźnik procentowy wynagrodzenia minimalnego.

Zryczałtowany podatek dochodowy można zastosować także, gdy wypłata wynagrodzenia członka Rady Nadzorczej za pełnienie funkcji w dwóch kolejnych miesiącach następuje w drugim miesiącu za miesiąc miniony i miesiąc bieżący.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj