Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-813/13-2/PR
z 12 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2013 r. (data wpływu 14.08.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania (udostępnienia) plakatów lub billboardów właścicielom centrów handlowych/agencjom reklamowym w celu wyeksponowania ich w wyznaczonym miejscu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania (udostępnienia) plakatów lub billboardów właścicielom centrów handlowych/agencjom reklamowym w celu wyeksponowania ich w wyznaczonym miejscu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (Spółka) jest wyłącznym importerem i dystrybutorem na obszarze Polski markowej bielizny opatrzonej znakiem towarowym T. Dystrybucja produktów odbywa się zarówno poprzez własne sklepy Spółki jak i poprzez sklepy obce. W ramach działań mających na celu zwiększenie obrotów, Spółka podejmuje różnorodne działania wspierające sprzedaż.

Spółka w ramach działań wspierających sprzedaż przekazuje również bezpośrednio do centrów handlowych lub do agencji reklamowych plakaty lub billboardy, w celu ich odpłatnego wywieszenia na obszarze powierzchni wspólnej centrum handlowego czy w innym miejscu publicznym. Przekazanie takie ma na celu jedynie wywieszenie tych materiałów w określonym miejscu; agencja reklamowa lub centrum handlowe nie może tymi materiałami swobodnie dysponować. Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy nieodpłatne wydanie plakatów lub billboardów właścicielom centrów handlowych lub agencjom reklamowym w celu ich odpłatnego wywieszenia na obszarze powierzchni wspólnej centrum handlowego czy w innym miejscu publicznym stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, przy czym przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:


  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Spółka stoi na stanowisku zgodnie z którym wydawanie przez nią plakatów lub billboardów właścicielom centrów handlowych czy też agencjom reklamowym w celu odpłatnego wywieszenia na obszarze powierzchni wspólnej centrum handlowego czy w innym miejscu publicznym, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, bowiem nie może być traktowane jako dostawa tych towarów. Przekazanie takie ma na celu jedynie wywieszenie tych materiałów w określonym miejscu, a co za tym idzie agencja reklamowa lub centrum handlowe nie może tymi materiałami swobodnie dysponować, jest natomiast zobowiązane do ściśle określonego sposobu wykorzystania tych towarów zgodnie z rozporządzeniem wydanym jej przez Spółkę. Dostawą jest natomiast przekazanie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czyli prawa do swobodnego dysponowania. W przypadku przedmiotowych plakatów i billboardów nie można mówić nie tylko o dostawie, ale również o ich przekazaniu, bowiem następuje tu jedynie udostępnienie innemu podmiotowi towaru (billboardu, plakatu) w celu wykonania na nim usług (wyeksponowania go w określonym miejscu), przy czym towar ten nadal pozostaje do dyspozycji Spółki, która może np. zażądać jego usunięcia.

Zdaniem Spółki czynnością opodatkowaną będzie natomiast odpłatna usługa wywieszenia plakatów czy billboardów (udostępnienia powierzchni reklamowej) przez właściciela centrum handlowego czy agencję reklamową.

Ponadto należy zauważyć, że przekazywane właścicielom centrów handlowych czy agencjom reklamowym plakaty czy billboardy nie mają dla nich realnej wartości rynkowej ani użytkowej, służą one jedynie realizacji interesu Spółki (reklamie jej produktów).

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, zawartym na stronie 8 i 9 broszury informacyjnej „Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od 01 kwietnia 2013 r.”, opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa, dla ustalenia, czy występuje obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy drukowany materiał informacyjny reklamowy ma wartość użytkową.”

Zdaniem Ministerstwa, jeżeli materiał nie posiada takiej wartości, jego przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu. Mając powyższe na uwadze, w omawianym przypadku obowiązek opodatkowania podatkiem VAT wydania tych materiałów właścicielom centrów handlowych agencjom reklamowym nie wystąpi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy). W porównaniu do treści powyższej regulacji w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. w znowelizowanym przepisie nie ma mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:


  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast przez próbkę, o której mowa w ust. 3 , rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:


  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru – art. 7 ust. 7 ustawy.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako wyłączny importer i dystrybutor na obszarze Polski markowej bielizny dokonuje dystrybucji produktów poprzez własne Spółki jak również poprzez sklepy obce. Spółka w ramach działań wspierających sprzedaż przekazuje m.in. bezpośrednio do centrów handlowych lub do agencji reklamowych plakaty lub billboardy, w celu ich odpłatnego wywieszenia na obszarze powierzchni wspólnej centrum handlowego czy w innym miejscu publicznym. Przekazanie takie ma na celu jedynie wywieszenie tych materiałów w określonym miejscu; agencja reklamowa lub centrum handlowe nie może tymi materiałami swobodnie dysponować. Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Zainteresowany ma wątpliwości dotyczące opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wydania (udostępniania) towarów billboardów i plakatów.

W tym miejscu należy podkreślić, iż co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, przy czym odnosząc się do przedmiotowej sprawy - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy - w niektórych przypadkach podatkiem objęta jest również dostawa towarów dokonywana bez odpłatności. Sama definicja dostawy została zawarta w przytoczonym powyżej art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z nią, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod tym sformułowaniem kryje się czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta. Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić czy przekazywane towary mają wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta.

Przy nieodpłatnym przekazaniu materiałów reklamowych i informacyjnych należy więc ustalić, czy przekazywane towary mają wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta. Jak wskazał Zainteresowany, przedmiotowe billboardy bądź plakaty z przeznaczeniem do umieszczenia w różnych miejscach nie pełnią funkcji użytkowej oraz nie mają dla ich odbiorców (otrzymujących dany towar) wartości konsumpcyjnej, bowiem na skutek ich otrzymania nie dochodzi do zaspokojenia jakichkolwiek potrzeb po ich stronie. Jednocześnie, po stronie otrzymującego dany towar nie występuje żadne przysporzenie majątkowe z tytułu otrzymania tych towarów. Przekazywane materiały reklamowe i informacyjne mają jedynie na celu wyeksponowanie go w określonym miejscu, przy czym towar nadal pozostaje do dyspozycji Spółki, która jak zaznacza może przykładowo zażądać jego usunięcia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że nieodpłatne wydanie plakatów lub billboardów właścicielom centrów handlowych bądź agencjom reklamowym, w celu ich odpłatnego wywieszenia na obszarze powierzchni wspólnej centrum handlowego (lub innym miejscu publicznym) nie stanowi czynności, z którą ustawa wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych przekazań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe.

Zatem, przekazanie przedmiotowych plakatów lub billboardów dotyczących oferowanych przez Wnioskodawcę towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż nie posiadają one wartości konsumpcyjnej dla odbiorców. Tym samym przedmiotowe przekazanie nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, dokonywane przez Spółkę nieodpłatne wydania (przekazania) towarów wskazanych w opisie sprawy (tj. plakatów i billboardów) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.


Tym samym stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj