Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-284/13-4/MS
z 7 sierpnia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.04.2013 r. (data wpływu 29.04.2013 r.) oraz w piśmie z dnia 01.07.2013 r. (data nadania 03.07.2013 r., data wpływu 08.07.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 21.06.2013 r. Nr IPPB4/415-284/13-2/MS (data nadania 24.06.2013 r., data doręczenia 26.06.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest:
- nieprawidłowe – części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do całości spłaconych przez Wnioskodawcę rat kredytu,
- prawidłowe – w części dotyczącej uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe połowy opłat notarialnych i sądowych poniesionych w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego.
UZASADNIENIE
W dniu 29.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-284/13-2/MS z dnia 21.06.2013 r. (data nadania 24.06.2013 r., data doręczenia 26.06.2013 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do doprecyzowania stanu faktycznego oraz przeformułowanie pytania, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego oraz dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy będącej przedmiotem rozpatrzenia wniosku oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanego pytania.
Pismem z dnia 01.07.2013 r. (data nadania 03.07.2013 r., data wpływu 08.07.2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zaistniała następująca sekwencja zdarzeń dotycząca podatnika, zbycia przez Niego lokalu mieszkalnego przy ul. Z w Ł. i nabycia lokalu mieszkalnego przy ul. B. w W.:
- 29.04.2010 r. - Zawarcie umowy przedwstępnej (w formie aktu notarialnego) dotyczącej zakupu lokalu mieszkalnego przy ul. B. w W., wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej i nieruchomości stanowiącej drogę dojazdową - podział własności z przyszłą żoną, po połowie przynależnych udziałów,
- 07.07.2010 r. - Zawarcie umowy kredytowej (kredyt hipoteczny), wspólnie z przyszłą żoną (jako współkredytobiorca),
- 18.09.2010 - Zawarcie ślubu, powstanie ustawowej wspólnoty majątkowej, przy czym późniejszy akt notarialny (pkt. 11 poniżej) potwierdza nabycie ul. B. po 1/2 z majątków osobistych (zgodnie z umową przedwstępną). Ustalenie między małżonkami kolejności spłaty udziałów w nieruchomości w ten sposób, że do końca 2013 r. spłaty kredytu dotyczą wyłącznie udziału Wnioskodawcy,
- 26.12.2010 r. / 24.08.2011 r. (data nabycia spadku wg formularza US (śmierci spadkodawcy) / data uprawomocnienia orzeczenia sądu na temat. nabycia spadku) - nabycie w drodze spadku (na mocy testamentu) mieszkania babci przy ul. Z. w Ł. przez Wnioskodawcę,
- 2010 r. - Wpłaty (obojga współwłaścicieli) dotyczące nieruchomości przy ul. B. w okresie przed sprzedażą mieszkania przy ul. Z.,
- 31.05.2011 r. - Odbiór lokalu przy ul B. (protokolarny zgodnie z umową przedwstępną),
- 14.11.2011 r. - Zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży mieszkania przy ul. Z., otrzymanie zadatku w kwocie 17.000 zł,
- 01.12.2011 r. - Spłata raty kredytu na nieruchomość przy ul. B. w kwocie 945.240 zł (kapitał + odsetki),
- 14.12.2011 r. (przelew z 20.12.2011 r.) - Sprzedaż mieszkania przy ul. Z. (akt notarialny), a następnie otrzymanie pozostałej należnej kwoty 155.000 zł,
- Listopad-grudzień 2011 r. - Poniesienie kosztów związanych ze sprzedażą mieszkania przy ul. Z. (na podstawie faktur VAT), wykazane w PIT-39 (3.400 zł agencja nieruchomości),
- 30.05.2012 r. - Akt notarialny przenoszący własność nieruchomości przy ul. B. oraz rozliczenie końcowe tej transakcji 1.999.673,38 zł, w tym 1.959.044,02 zł - lokal, 40.629,36 zł - droga dojazdowa,
- 09.05.2012 r. i 30.05.2012 r. - Wpłaty dotyczące nieruchomości przy ul. B. w okresie po sprzedaży mieszkania przy ul. Z. (faktura na Wnioskodawcę) 204.173,38 zł, w tym 199.500 zł z kredytu, 4.673,38 zł środki własne,
- 30.05.2012 r. - Opłaty sądowe i notarialne związane z pkt 11 powyżej (wykazane w treści aktu notarialnego) pominąwszy koszty wypisów 5.335 zł, w tym 4.305 zł - taksa notarialna z VAT, 1.030 zł - koszty sądowe,
- 01.01.2012 r. – 15.04.2013 r. i kolejne miesiące - Spłata rat kredytu na lokal przy ul. B., w okresie po sprzedaży mieszkania przy ul. Z. — dotychczasowe (do kwietnia 2013 r. włącznie) 131.812,78 zł (kapitał + odsetki) oraz planowane (zależnie od stóp procentowych i kursów walut).
Pismem z dnia 21.06.2013 r. tut. organ wezwał Wnioskodawcę o doprecyzowanie stanu faktycznego o następującą informację: czy z umowy kredytowej wynika, iż do końca 2013 r., w tym w dniu 01.12.2011 r., spłaty kredytu dotyczą wyłącznie udziału Wnioskodawcy?
W uzupełnieniu wniosku z dnia 01.07.2013 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż z umowy kredytowej nie wynika, że spłaty kredytu dotyczą wyłącznie udziału Wnioskodawcy.
Zgodnie z pkt 3 stanu faktycznego zawartym w oryginalnym wniosku, ustalenie to powstało na mocy wspólnych uzgodnień Wnioskodawcy i żony (pisemne oświadczenie), poza umową kredytową. Faktyczne spłaty rat kredytu następowały z majątku osobistego Wnioskodawcy (po otrzymaniu środków za mieszkanie przy ul. Z. – z tych środków).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką część rat kredytu wymienionych w poz. 8 i 14 oraz opłat sądowych i notarialnych wymienionych w poz. 13 stanu faktycznego, Wnioskodawca może zaliczyć jako środki przeznaczone na cele mieszkaniowe, rozliczające przychód ze sprzedaży mieszkania przy ul. Z. w Ł.?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno spłatę kapitału kredytu, jak i odsetek od tego kredytu uważa się za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 tegoż artykułu. Dodatkowo, według pytającego, koszty opłat sądowych i notarialnych stanowią koszt nabycia nieruchomości, co potwierdza m.in. stanowisko Izby Skarbowej wskazane, na przykład w interpretacji indywidualnej sygn. IPPB1/415-250/10-4/KS i jej uzasadnieniu, a różnice w stanie prawnym względem daty wydania tej interpretacji nie wpływają na ten konkretny element stanowiska Izby i pytającego.
Ponadto, nabywana nieruchomość stanowi współwłasność Wnioskodawcy i Jego żony, ale oboje ustalili (pkt 3 zaistniałego stanu faktycznego), że ze względu na obecne dochody własne małżonków w pierwszej kolejności spłata kredytu dotyczy udziału Wnioskodawcy.
Stąd Wnioskodawca uważa, że całość kwot z pozycji 8 i 14 wydatkowanych w dwuletnim okresie dopuszczalnym przez art. 21 ust. 1 pkt 131 Ustawy rozlicza przychód ze sprzedaży mieszkania przy ul. Z. w Ł., natomiast w zakresie opłat sądowych i notarialnych, Wnioskodawca powinien rozliczyć jedynie połowę (jako właściciel 1/2 nieruchomości).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do całości spłaconych przez Wnioskodawcę rat kredytu oraz za prawidłowe w części dotyczącej uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe połowy opłat notarialnych i sądowych poniesionych w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma prawna ich nabycia.
Z treści wniosku wynika, iż w dniu 26.12.2010 r. Wnioskodawca nabył mieszkanie w drodze spadku po zmarłej babci. W dniu 14.11.2011 r. została zawarta umowa przedwstępna sprzedaży Jego mieszkania. Sprzedaż powyższego mieszkania aktem notarialnym nastąpiła w dniu 14.12.2011 r.
Dla oceny skutków podatkowych powyższej czynności znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, w myśl art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.
Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
- dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
- dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ustawy, jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Zgodnie z art. 22 ust. 6d wyżej cytowanej ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.
Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).
Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.
Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:
- wydatki poniesione na:
- nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
- nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
- nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
- rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
- wydatki poniesione na:
- spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
- spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
- spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.
Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, iż w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a) –c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a) –c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a) –c).
Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).
Z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, jednoznacznie wynika, iż kredyt, na którego spłatę zostanie przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na własne cele mieszkaniowe, które zostały wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dokonując jednakże analizy powołanych wyżej przepisów w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie kwestia ustalenia, czy kwota uzyskana ze sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego majątek odrębny Wnioskodawcy może podlegać zwolnieniu z opodatkowania, jeśli przeznaczona będzie na spłatę kredytu zaciągniętego wspólnie z inną osobą (przyszłą żoną – współwłaścicielem mieszkania).
Współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
Zgodnie z art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego – art. 196 § 2 tej ustawy.
Mając zatem na względzie opisane powyżej uregulowania prawne jak i ujęty we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania całości przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonego na spłatę kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę oraz Jego przyszłą żonę (współwłaścicieli lokalu mieszkalnego).
To oznacza, że udziały w lokalu mieszkalnym, na sfinansowanie którego został zaciągnięty kredyt, Wnioskodawca i Jego przyszła żona, nabyli do majątków odrębnych. Kredyt, który zaciągnęli wspólnie służył nabyciu udziału w lokalu mieszkalnym przez każdego z nich, o majątków odrębnych. Tym samym oczywistym jest, że celem zaciągniętego kredytu nie było tylko nabycie udziału przez Wnioskodawcę, ale również nabycie udziału przez przyszłą żonę Wnioskodawcy. W chwili zaciągania kredytu był on zaciągany na realizację również cudzych potrzeb mieszkaniowych a nie tylko potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy. Umowa zawarta była na realizację celów mieszkaniowych nie tylko Wnioskodawcy.
Tym samym Wnioskodawca dokona spłaty kredytu udzielonego na realizację zarówno własnego, jak i cudzego celu mieszkaniowego. Cel mieszkaniowy zostanie zatem spełniony jedynie w odniesieniu do kwoty wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę, na nabycie udziału w nieruchomości, w takiej części, jaka proporcjonalnie odpowiada Jego udziałowi określonemu w nieruchomości zakupionej razem z przyszłą żoną.
Organ nie kwestionuje, iż spłaty kredytu dokonuje Wnioskodawca, może więc On spłacić kredyt w całości, ale nie przysługuje Jemu prawo do przedstawienia całej kwoty spłaty kredytu zaciągniętego na mieszkanie, jako przeznaczonej na własne cele mieszkaniowe. Kredyt realizował w chwili jego zaciągania także cudzy cel mieszkaniowy, tj. drugiej osoby.
Odnosząc się natomiast do możliwości uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe opłaty notarialnej i sądowej poniesione w związku z nabyciem mieszkania stwierdzić należy, że zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się m.in. wydatki poniesione na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
Z wykładni językowej przedmiotowego przepisu wynika, że zwolnieniem objęta jest nie tylko cena zakupu (nabycia), lecz także inne wydatki związane z nabyciem lokalu mieszkalnego, do których zaliczyć można m.in. opłatę notarialną czy sądową. Przepis wyraźnie mówi o wydatkach poniesionych „na nabycie” lokalu mieszkalnego, nie ogranicza zatem ww. zwolnienia tylko do ceny zakupu mieszkania.
Oznacza to, że wydatek w postaci opłat notarialnych i sądowych poniesionych przy nabyciu mieszkania w Warszawie może stanowić wydatek na własne cele mieszkaniowe, na tych samych zasadach jak wydatki poniesione na zakup (cena nabycia) lokalu mieszkalnego, jeśli Wnioskodawca go poniesie i udokumentuje. Jak już wyżej wskazano udziały w lokalu mieszkalnym Wnioskodawca i Jego przyszła żona nabyli do majątków odrębnych. Zatem własnym celem mieszkaniowym dla Wnioskodawcy będzie połowa poniesionych opłat sądowych i notarialnych.
Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe połowę opłaty notarialnej i sądowej poniesionej w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego oraz połowę spłaconych rat kredytu, tj. do wysokości swojego udziału w nieruchomości.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że interpretacja ta zapadła w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.