Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-273a/13/PS
z 8 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia określonego w art. 18b tej ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Spółki jest prowadzenie działalności bankowej, tj. m.in. przyjmowanie wkładów, prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów, udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych i potwierdzanie akredytyw, emitowanie bankowych papierów wartościowych, przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych, udzielanie pożyczek pieniężnych oraz przeprowadzanie innych czynności w zakresie przewidzianym przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe oraz innych ustaw.

Działalność Spółki oparta jest na zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach. W celu prowadzenia swojej działalności w sposób optymalny, Spółka od roku 2008 nabywała i zamierza nabywać w przyszłości od kontrahentów zagranicznych licencje na systemy informatyczne (dalej: „Systemy IT”), stanowiące usługi licencyjne, przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Spółkę.

Spółka, jako podmiot, dokonujący wypłat na rzecz kontrahentów zagranicznych należności z tytułu nabycia od nich licencji, pobierała i wpłacała do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy, stanowiący część kwot należnych kontrahentom, wykazanych na wystawianych przez kontrahentów fakturach sprzedaży.

Spółka zamierza także nabyć w przyszłości licencje na Systemy IT od kontrahentów zagranicznych. W odniesieniu do tych Systemów IT, Spółka jako podmiot, który będzie dokonywać wypłat na rzecz kontrahentów zagranicznych należności z tytułu nabycia od nich licencji, będzie pobierać i wpłacać do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy, stanowiący część kwot należnych kontrahentom, wykazanych na wystawianych przez kontrahentów fakturach sprzedaży.

Pobrany i wpłacony do właściwego urzędu skarbowego podatek u źródła Spółka ujmuje/będzie ujmować określając wartość początkową przy wprowadzaniu licencji na Systemy IT do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Podatek ten nie został/ nie zostanie Spółce zwrócony w jakiejkolwiek formie.


Spółka wskazuje, że nabycie licencji na Systemy IT, przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Spółkę umożliwiło/ umożliwi:


  • ograniczenie kosztów działalności Spółki poprzez zmniejszenie liczby konsultantów potrzebnych do obsługi klientów,
  • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze obsługi klienta,
  • poprawę jakości usług świadczonych przez centrum telefoniczne oraz oddziały,
  • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych/wykonywania zadań/działań w obszarze komunikacji wewnątrz Spółki oraz z podmiotami zewnętrznymi,
  • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze zarządzania relacjami z klientami,
  • ograniczenie kosztów działalności Spółki poprzez automatyzację czynności operacyjnych obecnie wykonywanych manualnie,
  • ograniczenie kosztów działalności Spółki poprzez lepsze wykorzystanie krytycznych zasobów organizacji (np. zasoby IT) w realizacji strategii Spółki poprzez realizację projektów. Ten sposób rozliczania podatku u źródła Spółka będzie stosować również w przyszłości


Nabycie Systemów IT spełnia kryteria nabycia nowej technologii w rozumieniu przepisu art. 18b ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przy założeniu, że nabycie od kontrahentów zagranicznych licencji na Systemy IT spełnia/ spełni wszystkie warunki uznania za nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uprawniona jest/będzie do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii podatku u źródła, który został/zostanie pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego w związku z wypłaceniem przez Spółkę należności z tytułu nabycia licencji na Systemy IT od kontrahentów zagranicznych?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie przedstawionego stanu faktycznego. Wniosek Spółki w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Wnioskodawca wskazuje, że przy założeniu, że nabycie od kontrahentów zagranicznych licencji na Systemy IT spełnia/spełni wszystkie warunki uznania za nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, po spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka uprawniona jest/będzie do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii podatku u źródła, który został/zostanie pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego w związku z wypłaceniem przez Spółkę należności z tytułu nabycia licencji na Systemy IT od kontrahentów zagranicznych.

Zgodnie z treścią art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z przepisem art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.


Biorąc pod uwagę powyższe warunki, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków spełniających kumulatywnie poniższe warunki, tj.:


  • wydatki zostały uwzględnione w wartości początkowej WNiP oraz
  • zostały poniesione przez podatnika na nabycie nowej technologii, oraz
  • zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym, oraz
  • nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.


Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa, że podatek u źródła z tytułu wypłaty należności licencyjnych na rzecz kontrahentów zagranicznych, pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego, spełnia/spełni warunki włączenia do podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowej technologii, które pomniejszy podstawę opodatkowania wykazaną przez Spółkę w zeznaniu podatkowym.

Spółka podkreśla, że należności wypłacane przez Spółkę podmiotom, które udostępniły/ udostępnią Spółce prawo do Systemów IT, są/będą bez wątpienia związane z nabyciem nowej technologii.

Należy zwrócić uwagę, iż kwoty podatku u źródła pobieranego i wpłacanego do urzędu skarbowego z tytułu wypłaty należności licencyjnych na rzecz kontrahentów zagranicznych, zgodnie z regulacją zawartą w przepisie art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią/będą stanowić część głównego składnika wartości początkowej nowej technologii, tj. „kwoty należnej zbywcy”, która następnie powiększona może być przez inne koszty związane z zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Spółka podkreśla, że pewną modyfikację do wzajemnych rozliczeń Spółki jako nabywcy licencji na Systemy IT oraz jej kontrahentów wnosi wprowadzona przez ustawodawcę konstrukcja, która nakłada na Spółkę obowiązki płatnika w zakresie regulowania rozliczeń podatkowych w podatku

dochodowym od osób prawnych. Na mocy postanowień przepisu art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka zobowiązana jest, w przypadku wypłat należności z tytułu nabycia licencji na Systemy IT, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od tych wypłat. Niemniej, za kwotę należną zbywcom licencji na Systemy IT uznać należy całą kwotę, do której otrzymania uprawnieni są zbywcy i do której zapłaty zobowiązana jest Spółka. Kwotą tą jest/będzie cena nabycia wykazana na fakturze sprzedaży wystawionej przez kontrahentów, która jest/będzie ceną brutto, a więc zawierającą podatki. Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych cenę tę (kwotę należną) obniża się jedynie w pewnych sytuacjach o podatek od towarów i usług. Brak jest natomiast podstawy do jej obniżenia o należny podatek dochodowy płacony z dochodu (przychodu) przez zbywcę lub (jak w tej sytuacji) pobierany przez płatnika

Zdaniem Spółki, za uznaniem pobieranej i wpłacanej do urzędu skarbowego kwoty podatku u źródła za kwotę zapłaconą podmiotowi uprawnionemu w rozumieniu art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przemawia samo brzmienie przepisu art. 26, który przedstawia trzystopniowy algorytm postępowania płatnika z kwotą podatku u źródła. Zgodnie z przepisem art. 26, płatnik dokonując wypłaty całości kwoty należnej kontrahentowi, od wypłacanej kwoty oblicza i pobiera zryczałtowany podatek dochodowy. W następnej kolejności, pobrany podatek u źródła przekazywany jest przez płatnika do właściwego urzędu skarbowego w terminie do siódmego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Wykonanie przez płatnika obowiązku wynikającego z art. 26 nie zmienia faktu, że z chwilą pobrania podatku i przekazania reszty kwoty należnej na rachunek bankowy zbywcy dochodzi do wygaśnięcia zobowiązania nabywcy do uiszczenia kwoty należnej, a zatem za zapłaconą należy uznać całą kwotę, w tym pobrany zryczałtowany podatek.

Spółka zaznacza, że poprzez pobór i wpłatę podatku u źródła, uzyskany efekt będzie identyczny w porównaniu z sytuacją, w której należność licencyjną w pełnej kwocie uzyskałby zbywca licencji, a następnie uiściłby od otrzymanego dochodu należny podatek. Pobór podatku przez płatnika pełni funkcję usprawniającą rozliczenia podatkowe. W związku z powyższym, w ocenie Spółki zasadne jest uznanie, że kwotę podatku u źródła pobieraną i odprowadzaną do urzędu skarbowego przez Spółkę należy uznać za integralną część kwoty płaconej przez Spółkę podmiotom uprawnionym (zbywcom licencji na Systemy IT).

Przy założeniu, że nabycie od kontrahentów zagranicznych licencji na Systemy IT spełnia/spełni wszystkie warunki uznania za nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 2 i ust. 2a ustawy, po spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 18b ustawy, Spółka uprawniona jest/będzie do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii podatku u źródła, który został/zostanie pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego w związku z wypłaceniem przez Spółkę należności z tytułu nabycia Systemów IT od kontrahentów zagranicznych.

Spółka zwraca uwagę, że prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 14 grudnia 2012 r. o nr IPPB5/423-840/12-5/MW. W przedmiotowej interpretacji działający z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że podatnik uprawniony jest do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii podatku u źródła, który został pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego w związku z wypłaceniem przez tego podatnika należności z tytułu nabycia Licencji od kontrahenta zagranicznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec należy jednak, że wobec nieprecyzyjnego sformułowania pytania w zakresie uprawnienia „do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii podatku u źródła, który został/zostanie pobrany i wpłacony do urzędu skarbowego w związku z wypłaceniem przez Spółkę należności z tytułu nabycia licencji na Systemy IT od kontrahentów zagranicznych”, tutejszy organ, z kontekstu stanowiska Wnioskodawcy, przyjął, że przedstawiony we wniosku problem interpretacyjny dotyczy możliwości uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii kwoty wynikającej z faktury dotyczącej nabycia nowej technologii, a odpowiadającej pobranemu zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu, co jednak nie zmienia prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec należy również, że stosownie do sformułowanego pytania przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest jedynie kwestia dotycząca uprawniona do uwzględnienia w kalkulacji podstawy ustalenia wielkości odliczenia związanego z ulgą na nabycie nowych technologii kwoty wynikającej z faktury dotyczącej nabycia nowej technologii, a odpowiadającej zapłaconemu podatkowi u źródła. Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej nie dotyczy zatem prawidłowości zastosowania samego odliczenia, o którym mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie nabycia systemów IT, jako nabycia nowej technologii.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj