Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-41/13-2/LK
z 16 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.01.2013 r. (data wpływu 17.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Spółkę macierzystą z tytułu zakupów dokonywanych w Polsce przez Oddział w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Spółkę macierzystą poza terytorium kraju – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17.01.2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek przesłany przez Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej celem załatwienia zgodnie z właściwością o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Spółkę macierzystą z tytułu zakupów dokonywanych w Polsce przez Oddział w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Spółkę macierzystą poza terytorium kraju.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka SA/NV (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z siedzibą w Belgii, zarejestrowaną na potrzeby podatku VAT (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych) w Belgii. Spółka została również zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych).

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pełnienie funkcji centralnego, międzynarodowego depozytariusza papierów wartościowych, świadczącego usługi międzynarodowego rozliczania transakcji dotyczących krajowych oraz międzynarodowych obligacji, akcji oraz jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, a także usług powiązanych z powyższymi. Usługi te są świadczone przez Spółkę na rzecz profesjonalnych podmiotów działających w sektorze finansowym - w szczególności banków, maklerów giełdowych, podmiotów przechowujących papiery wartościowe, banków centralnych itp. na całym świecie. Ze względu na charakter świadczonych usług Wnioskodawca posiada status banku w Belgii i prowadzi rachunki pieniężne oraz rachunki papierów wartościowych dla swoich klientów.

Dotychczas, większość pracowników Spółki była zatrudniona i ulokowana w siedzibie w Belgii (dalej: „Centrala”). Wnioskodawca podjął decyzję o utworzeniu w Polsce oddziału (dalej „Oddział”) będącego drugim (poza Belgią) centrum operacyjnym Spółki, którego zadaniem będzie wspieranie działalności Centrali. Obecnie Oddział jest w fazie organizacji - rozpoczęcie jego działalności planowane jest w roku 2013.


Celem utworzenia Oddziału jest stworzenie dodatkowych zasobów dla skutecznego wsparcia usług świadczonych przez Centralę na rzecz jej klientów.


Pracownicy Oddziału będą zaangażowani w działania operacyjne, takie jak monitorowanie poziomu usług i wprowadzanie określonych danych do systemów. Te działania operacyjne są wykonywane zgodnie z tak zwanymi Procedurami Operacyjnymi (PO), ustalonymi i zatwierdzonymi przez kierownictwo Centrali. Procedury te określają czynności, jakie mają wykonywać pracownicy operacyjni - jest to konieczne dla zapewnienia, że transakcje są realizowane w prawidłowy i jednolity sposób we wszystkich centrach operacyjnych (tj. w Polsce i w Belgii).


W szczególności, planowane jest, że Oddział będzie odpowiedzialny za wsparcie Spółki w następujących obszarach:

  1. Akceptacja nowych emisji
  2. Usługi dotyczące dochodów
  3. Usługi gotówkowe
  4. Przetwarzanie transakcji
  5. Działania biznesowe
  6. Instrumenty Kapitałowe
  7. Operacje rozliczeniowe
  8. Opodatkowanie
  9. FundSettle


Czynności realizowane przez Oddział będą się różnić w zależności od rodzaju transakcji świadczonych przez Spółkę. Poniżej przedstawiono przykłady działań, które będą wykonywane przez pracowników Oddziału w ramach wymienionych powyżej obszarów:


Akceptacja nowych emisji


Zespół Akceptacji Nowych Emisji będzie odpowiedzialny za wsparcie Spółki w akceptacji/wprowadzeniach w systemach informatycznych Spółki (dalej: systemy IT) nowo wyemitowanych papierów wartościowych, zgodnie z wcześniej ustalonymi kryteriami kwalifikacji.

Obejmuje to między innymi wprowadzanie w imieniu Spółki do systemów IT wszystkich nowo wyemitowanych papierów wartościowych (zarówno pierwotnych jak i wtórnych), przechowywanych przez Wnioskodawcę w Belgii, w oparciu o dokumentację i/lub informację dostarczoną przez dostawców danych, opracowywanie danych istniejących w systemach IT oraz utrzymywanie danych dotyczących papierów wartościowych w systemach IT. Ponadto może to obejmować przegląd końcowej dokumentacji oraz uzupełnianie odpowiednich baz danych dokładnymi i definitywnymi informacjami o wszystkich papierach wartościowych zdeponowanych w Spółce, a także prowadzenie analiz związanych z wewnętrznymi i zewnętrznymi zapytaniami odnoszącymi się do obowiązkowych informacji (polach w systemie IT) o papierach wartościowych.


Usługi dotyczące dochodów


Działania te obejmą wspieranie Spółki przy wypłacie odsetek i wykupie obligacji. Obejmuje to w szczególności gromadzenie informacji o zbliżających się zdarzeniach istotnych dla dochodu i wykupu w celu utworzenia lub aktualizacji informacji znajdujących się w bazie danych, potwierdzanie, odraczanie i dostosowywanie płatności w imieniu Wnioskodawcy, uzgadnianie sald środków finansowych otrzymanych z tym, co zostało opłacone, obsługę żądań klientów i udzielanie w imieniu Wnioskodawcy odpowiedzi na pytania, a także informowanie/badanie spraw związanych z kwestiami interesującymi klientów.


Usługi gotówkowe


Usługi gotówkowe mogą obejmować między innymi ręczne wprowadzanie instrukcji gotówkowych, korektę/weryfikację niewłaściwie sformatowanych (w systemie IT) instrukcji klientów, uruchamianie instrukcji inkasowych dotyczących przelewów bankowych zgodnie z terminami, specjalne monitorowanie kluczowych płatności, obsługę w imieniu Centrali pisemnych i telefonicznych zapytań klientów, weryfikację i zatwierdzanie transakcji skarbowych, wsparcie i zapytania, kontrolę rachunkową itp.


Przetwarzanie transakcji


W tym obszarze zadania Oddziału mogą obejmować wspieranie w imieniu Centrali obsługi administracyjnej zabezpieczonych transakcji, w tym rejestrację klientów do specjalnych aplikacji generujących automatyczny procs alokacji papierów wartościowych, jako zabezpieczenie, zgodnie z określonymi kryteriami, przetwarzanie wypłatę dochodów, przetwarzanie instrukcji proceduralnych od stron udzielających zabezpieczenia lub przyjmujących je, analizę wewnętrznych sprawozdań dotyczących transakcji nieposiadających wystarczającego zabezpieczenia, raportowanie o zaległych kwotach pożyczonych, zarządzanie odwołanymi transakcjami i wkupami, kontakt z klientami, fakturowanie, Wszystkie wymienione czynności wykonywane będą w imieniu Centrali.


Działania biznesowe


Zespół zlokalizowany w Polsce będzie odpowiedzialny za działania mające na celu wsparcie w administrowaniu papierami wartościowymi związanymi z restrukturyzacją zadłużenia lub niewypłacalnością, konwersją i wymianą opcji na obligacje oraz za administrowanie ostatecznym wykupem obligacji zamiennych. Zespół ten może śledzić również wszystkie wydarzenia w trakcie „cyklu życia” wariantów, zbierać wymaganą dokumentację dla określonych właścicieli oraz administrować wymianą danych pomiędzy odpowiednimi systemami. Zespół, na wniosek agentów płatniczych, może przygotowywać zawiadomienia i dokonywać uzgodnień w zakresie gotówki i papierów wartościowych oraz ustalać przyczyny ewentualnych różnic.


Instrumenty kapitałowe


Zaangażowany zespół zajmie się określonymi rodzajami instrumentów finansowych, a jego działania mogą obejmować wspieranie Spółki w informowaniu, wypłacie dywidend i zwrotu podatków, uzgodnieniach sald i ustaleniach przyczyny ewentualnych różnic.


Operacje rozliczeniowe


Zadania Oddziału w tym obszarze obejmą m.in. działania mające na celu generowanie i wysyłanie specjalnych sprawozdań do wewnętrznych i zewnętrznych odbiorców, ręczne wprowadzanie instrukcji rozliczeniowych (ręczne przesunięcia środków pieniężnych i papierów wartościowych), monitoring ekspozycji gotówkowej dla wszystkich rynków transgranicznych, a także podjęcie odpowiednich działań w razie potrzeby (pod warunkiem zatwierdzenia przez Centralę), przydzielanie wyemitowanych papierów wartościowych (kapitałowych) klientom oraz odbiór i odpowiadanie w imieniu Centrali na zapytania klientów przekazywane pocztą elektroniczną, telefonicznie i faksem.


Opodatkowanie


W ramach tej działalności pracownicy Oddziału będą wspierać Centralę w wypełnianiu jej obowiązków, jako płatnika do organów podatkowych w niektórych krajach (np. Stany Zjednoczone i Włochy), przeprowadzając czynności zmierzające do uzyskania zwrotu podatku dla klientów oraz przetwarzaniu roszczeń i korekt podatkowych.


Fundsettle


Oddział będzie również wspierał Spółkę w wysyłaniu i otrzymywaniu od lokalnych agentów transferowych, instrukcji dotyczących wykupu, subskrypcji i przekazywania jednostek funduszy.


Podsumowując powyższe, działania, które będą wykonywane przez Oddział, są wysoce wyspecjalizowanymi operacjami technicznymi, mającymi charakter wsparcia typu back-office, zapewniającego dostarczanie usług podstawowych z Centrali Spółki w Belgii do jej klientów. W praktyce Oddział nie będzie zaangażowany w jakiekolwiek działania handlowe/marketingowe, które pozostaną zastrzeżone jedynie dla Centrali. Jak wyjaśniono szczegółowo poniżej, również z punktu widzenia regulacyjnych Oddział nie będzie zaangażowany w podstawową działalność finansową Spółki.


Należy podkreślić, iż co do zasady, większość usług świadczonych przez Spółkę wykonywana jest w sposób zautomatyzowany (elektroniczny), bez udziału pracowników Wnioskodawcy (ani w Belgii ani w Polsce) - tzw. „bezpośrednie przetwarzanie”. Takie transakcje są przetwarzane przez system informatyczny Spółki, a pracownicy Wnioskodawcy nie są zaangażowani w ten proces w sposób bezpośredni. Od strony technicznej rozliczenie poszczególnych transakcji następuje na serwerach Centrum Serwisowego grupy, fizycznie zlokalizowanych w Belgii i Francji oraz przy wykorzystaniu oprogramowania i systemów informatycznych, będących w posiadaniu Centrali w Belgii.

W związku z tym pracownicy Oddziału będą weryfikować i poprawiać rozliczenia oraz instrukcje płatności tylko w przypadku, gdy rozliczenie/płatność nie dojdzie do skutku, na przykład z powodu błędnego formatowania. Zaangażowanie pracowników jest również potrzebne np. w sytuacji, gdy klient nie dysponuje dostateczną ilością papierów wartościowych, aby zakończyć proces rozliczeń pomiędzy uczestnikami w systemie. Jak już zostało wspomniane, działania te są wykonywane zgodnie z wcześniej ustalonymi procedurami operacyjnymi (PO), zaprojektowanymi i zatwierdzonymi przez zarząd Spółki. Jest to konieczne dla zapewnienia, że transakcje są przetwarzane w sposób właściwy i jednolity we wszystkich centrach operacyjnych.

Należy podkreślić, że klienci Spółki nie będą się kontaktować bezpośrednio (telefonicznie bądź mailowo) z polskimi pracownikami/Oddziałem. Klienci będą dzwonić na belgijski numer telefoniczny Centrali lub wysyłać e-mail na ogólny adres, którego używają obecnie. W zależności od charakteru zapytania, obciążenia pracą poszczególnych zespołów itp., klienci będą kierowani do belgijskiego lub polskiego pracownika. Jest to podyktowane tym, że jak wspomniano powyżej, polski Oddział będzie drugim centrum operacyjnym Wnioskodawcy, funkcjonującym na zasadach outsourcingu.

Podstawowa siedziba działalności gospodarczej Spółki pozostanie w Belgii. Umowy handlowe z klientami Wnioskodawcy, dotyczące sprzedaży usług Spółki są (i będą) negocjowane i zawierane tylko przez Centralę, niezależnie od tego czy klient jest polskim czy zagranicznym podmiotem (tylko niewielki procent klientów Wnioskodawcy posiada siedzibę w Polsce). Pracownicy Oddziału (podobnie jak pracownicy odpowiednich komórek w Belgii) nie będą zaangażowani w działania marketingowe, sprzedaż, czy też negocjowanie usług Spółki, ani w inne czynności związane z zawieraniem umów na sprzedaż usług Spółki na rzecz jej klientów.


Z punktu widzenia regulacyjnych (np. nadzoru finansowego), rachunki papierów wartościowych pozostaną w Belgii i będą podlegać belgijskiemu prawu. Wynika to z faktów, że:

  1. Umowy z klientami będą zawierane wyłącznie pomiędzy Centralą w Belgii, a klientami. Nie będzie umów pomiędzy Oddziałem, a którymkolwiek z klientów.
  2. Umowy te wciąż będą podlegać prawu belgijskiemu. Będzie jednak jasno uregulowane, że pewne czynności operacyjne mogą być wykonywane przez Oddział, co nie zmieni charakteru prawnego rachunku klienta ani jego lokalizacji.
  3. Rachunki klientów będą otwierane i prowadzone wyłącznie przez Spółkę w Belgii.
  4. Dział handlowy nie będzie obecny w Polsce, a funkcje zarządzania relacjami handlowymi pozostaną w Centrali.
  5. Odpowiedzialność i ostateczna moc decyzyjna w zakresie ustalania polityki, procedur operacyjnych i procesów, które mogą lub mogłyby prowadzić do obciążenia lub uznania jakiegokolwiek rachunku klienta pozostaną w Centrali.
  6. Odpowiedzialność i zobowiązania za ewentualne błędy przy uznawaniu lub obciążaniu rachunków klientów będą wyłącznie po stronie Centrali w Belgii.
  7. Rachunki gotówkowe klientów będą utrzymywane i prowadzone na poziomie Centrali. Oddział nie będzie przyjmował depozytów ani utrzymywał żadnych rachunków pieniężnych należących do klientów. Rachunki w bankach korespondentach pozostaną utrzymane w imieniu Wnioskodawcy (nie Oddziału). Tak więc wszystkie przelewy elektroniczne będą zlecane przy użyciu rachunków i adresów SWIFT Centrali w Belgii.
  8. Numery kont i identyfikacja klienta będą prowadzone wyłącznie przez Centralę.

Opłaty skalkulowane przez Spółkę i naliczane klientom określane są na podstawie ilości transakcji lub całkowitej wartości papierów wartościowych na rachunkach prowadzonych przez Centralę i obowiązującej, odpowiedniej stawki lub stałej opłaty (np. za każdy rachunek utrzymywany przez klienta). W konsekwencji, mając też na uwadze prawne i handlowe relacje Centrali z klientami, Wnioskodawca (tak jak to robi obecnie) wystawiać będzie klientom faktury za wykonane usługi ze wskazaniem swojego belgijskiego numeru VAT i wykazując te transakcje w deklaracjach VAT składanych przez Spółkę w Belgii (faktury będą wystawiane zgodnie z regulacjami belgijskimi). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są, na podstawie prawa belgijskiego VAT, częściowo zwolnione a częściowo opodatkowane podatkiem VAT.

Jedynie incydentalnie mogą występować sytuacje, w których Spółka świadczy usługi lub dokonuje dostaw towarów w Polsce, jako polski podatnik VAT. Świadczenia te nie są związane z podstawową działalnością Spółki i mają/będą miały charakter (o ile w ogóle będą występować) refaktury usług (np. na rzecz pracowników), sprzedaży używanych towarów, nieodpłatnego wydania towarów, rozliczeń (świadczeń) z dostawcami Oddziału (np. z wynajmującym biuro), itp.

Oddział zatrudnia polskich pracowników (docelowo kilkaset osób). Dla celu wykonywanych czynności Oddział w sposób ciągły będzie nabywał różnego rodzaju usługi, zarówno od dostawców polskich (np. najem powierzchni biurowej, usługi telekomunikacyjne, itp.), jak i świadczeniodawców zagranicznych. Oddział może także nabywać towary w Polsce oraz zza granicy (zarówno w ramach importu towarów jak i wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów).


Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka powzięła wątpliwość co do metodologii odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w Polsce.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przez Oddział w Polsce, związanych z czynnościami dokonywanymi przez Centralę Spółki, jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej (o ile czynności te dają prawo do obniżenia podatku należnego)?
  2. Czy w celu ustalenia zakresu odliczenia podatku naliczonego (prawa do odliczenia), w stosunku do czynności dokonywanych przez Centralę Spółki (jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej) powinny być brane pod uwagę przepisy belgijskie, określające czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. odpowiednie przepisy obowiązujące w Belgii, dotyczące opodatkowania bądź zwolnienia z podatku od wartości dodanej usług świadczonych przez Centralę Spółki)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Spółka jest uprawniona do odliczenia VAT od zakupów ponoszonych przez Oddział w Polsce w związku z czynnościami wykonywanymi przez Spółkę, jako belgijski podatnik podatku od wartości dodanej, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Ad. 2


W stosunku do czynności dokonywanych przez Spółkę (jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej), w celu określenia zakresu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, powinny być brane pod uwagę belgijskie przepisy, określające czynności uprawniające do odliczenie podatku naliczonego, tj. odpowiednie przepisy obowiązujące w Belgii, dotyczące opodatkowania lub zwolnienia z podatku od wartości dodanej.


Uzasadnienie


System odliczenia podatku naliczonego został wyrażony na gruncie przepisów prawa wspólnotowego w przepisach art. 167-192 Dyrektywy 2006/l12/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej („Dyrektywa VAT”). Przepisy te - mają na celu całkowite uwolnienie podatników od obciążeń podatkiem VAT naliczonym w toku ich działalności gospodarczej. Przepisy te są wypełnieniem zasady neutralności - fundamentalnej zasady podatku od wartości dodanej, jaką wprowadziły regulacje wspólnotowe. Odnosząc się do zasady neutralności, w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV Trybunał Sprawiedliwości UE (TSUE) stwierdził, że wspólny system podatku VAT gwarantuje, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi.

Realizacją zasady neutralności na gruncie polskich przepisów jest art. 86 ust. 1 oraz następne Ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT „w zakresie, w jakim; towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”

Zasada neutralności będzie prawidłowo realizowana jedynie wówczas, jeżeli prawo do odliczenia VAT będzie przysługiwało podatnikowi od tych zakupów, które są powiązane z działalnością tego podatnika, która faktycznie podlega opodatkowaniu VAT. Stąd zgodnie z art. 90 ust. 1 Ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 3 i 4 Ustawy o VAT powyższą proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Odnosząc powyższe zasady i przepisy do sytuacji Spółki, należy rozważyć z jaką działalnością powiązane są zakupy ponoszone przez Oddział. Skoro Oddział będzie nabywał towary i usługi w Polsce, dla celów świadczenia usług przez Wnioskodawcę, jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej, prawo do odliczenia polskiego VAT będzie przysługiwało Spółce jedynie w takim zakresie, w jakim podatek ten będzie związany ze świadczeniami Spółki podlegającymi opodatkowaniu belgijskim podatkiem od wartości dodanej, zgodnie z prawem i zasadami obowiązującym w Belgii. Odmienne podejście mogłoby doprowadzić do wystąpienia niepożądanych konsekwencji naruszających neutralność podatku VAT, tj. do podwójnego opodatkowania VAT pewnych czynności (jeżeli w Polsce odmówiono by prawa do odliczenia VAT od zakupów, które są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od wartości dodanej w Belgii) lub braku opodatkowania VAT czynności (jeżeli w Polsce przyznano by prawo do odliczenia VAT od zakupów, które są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku od wartości dodanej w Belgii).

W celu uniknięcia powyższego zagrożenia, art. 89 ust. 1a Ustawy o VAT stanowi, że podatnicy odzyskujący VAT zapłacony w Polsce dla celów ich działalności, jako podatników podatku od wartości dodanej w innym kraju, (zwrot VAT dla podmiotów zagranicznych) odzyskują VAT zgodnie z proporcją skalkulowaną w oparciu o sprzedaż i przepisy właściwe dla państwa ich siedziby. Taki przepis gwarantuje zachowanie zasady neutralności, gdyż zapewnia, że odliczenie polskiego VAT następuje jedynie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do celu działalności opodatkowanej (niezależnie, czy jest to działalność opodatkowana polskim VAT, czy podatkiem od wartości dodanej).


W okolicznościach sprawy niezasadne wydaje się stanowisko, iż dla celu określenia proporcji Spółka powinna uwzględnić jedynie sprzedaż dokonywana przez Spółkę na terytorium kraju (sprzedaż realizowana jako polski podatnik VAT). Podejście takie mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której Spółka odliczałaby VAT od zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi (działalność Spółki w Belgii ma charakter mieszany), podczas gdy proporcja byłaby ustalana jedynie w oparciu o incydentalne transakcje podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce, niestanowiące podstawowej działalności gospodarczej Spółki. W opinii Wnioskodawcy takie stanowisko godziłoby w zasadę neutralności podatku VAT, a w okolicznościach niniejszej sprawy mogłoby doprowadzić do zawyżenia kwot podatku naliczonego odliczanego przez Spółkę - należy się spodziewać, iż co do zasady, sporadyczne czynności wykonywane przez Oddział (działania Spółki, jako polski podatnik VAT) będą podlegały opodatkowaniu VAT (np. usługi telekomunikacyjne, sprzęt IT), podczas gdy sprzedaż Spółki realizowana przez Centralę (jako belgijski podatnik podatku od wartości dodanej), z którą powiązana będzie praktycznie całość zakupów dokonywanych przez Oddział, jest w części zwolniona i jedynie w części opodatkowana podatkiem od wartości dodanej.

Abstrahując od zasady neutralności, Spółka pragnie zauważyć, że zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonano transakcji gospodarczych, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju mogą być zastosowane zwroty podatku VAT na określonych warunkach. Zgodnie z powoływanym już art. 89 ust. 1a Ustawy o VAT, podmioty te mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju.

Należy zwrócić uwagę, iż co do zasady (mając na uwadze podstawową działalność Spółki oraz cel utworzenia Oddziału), Spółka wypełnia wymogi do ubiegania się o zwrot VAT w oparciu o przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, W szczególności, Spółka nie posiada na terytorium kraju siedziby, a ze stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, Spółka co do zasady nie będzie dokonywać transakcji gospodarczych w ramach podstawowej działalności (celem Oddziału jest wspieranie Centrali w świadczeniu usług na rzecz klientów). Jednocześnie sama rejestracja Spółki dla celów VAT w Polsce nie stanowi w obecnym brzmieniu polskich przepisów przeciwwskazania do ubiegania się o zwrot VAT w ramach powyższej procedury.


Oznacza to, że Spółka powinna być traktowana dla celów VAT jak każdy inny podatnik zagraniczny, nieposiadający w Polsce siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonuje transakcji gospodarczych.


Jakkolwiek fakt dokonywania incydentalnych dostaw przez Oddział (jako polskiego podatnika VAT) uniemożliwia Spółce ubieganie się o zwrot VAT w ramach procedury zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych, z punktu widzenia zasad nienaruszenia wolnej konkurencji oraz konstytucyjnej zasady równości, Spółka jako podmiot transgraniczny, chcąc odliczać VAT poniesiony w Polsce głównie dla celów transakcji wykonywanych jako belgijski podatnik podatku od wartości dodanej, powinna być traktowana jak inne podmioty zagraniczne, które płacą VAT w Polsce oraz odzyskują go w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT dla tych podmiotów proporcja określana jest w oparciu o sprzedaż realizowaną przez nie, jako podatników podatku od wartości dodanej w innych krajach.

Na konieczność równego traktowania podatników, niezależnie od faktu posiadania statusu zarejestrowanego podatnika VAT w Polsce wskazuje utrwalona linia orzecznicza sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z 17 listopada 2011 r. o sygn. I FSK 90/11 Naczelny Sąd Administracyjny, odnosząc się do statusu podatników zarejestrowanych i niezarejestrowanych w Polsce dla celów VAT stwierdza, że „Sytuacje obu tych grup podmiotów są porównywalne. W obu przypadkach mamy do czynienia z podatnikami podatku od towarów i usług. Status taki posiadają bowiem wszelkie podmioty gospodarcze, niezależnie od miejsca prowadzenia działalności. (...) Obie grupy odznaczają się tą samą cechą wspólną - dokonują opodatkowanych zakupów towarów i usług na terytorium kraju. (...) Wobec tego, nie jest obiektywnie uzasadnione różnicowanie traktowania tych podmiotów (...) w zależności od tego, jakie jest miejsce wykonywania przez nie czynności opodatkowanych, z tytułu których zobowiązane są do zapłaty podatku.” Podobne stanowisko zajął NSA przykładowo w wyrokach I FSK 90/11, I FSK 788/11 oraz wielu innych. Jakkolwiek powołane wyroki zapadły w odmiennych stanach faktycznym niż będący przedmiotem niniejszego wniosku, niepodważalną kwestią jest, iż podatnicy VAT, niezależnie od sposobu prowadzenia działalności gospodarczej, powinni mieć takie samo prawo odzyskania podatku naliczonego (czy to w deklaracji VAT czy też poprzez mechanizm zwrotu podatku dla podmiotów zagranicznych).

Prawidłowość powyższego wnioskowania potwierdza również konieczność respektowania zasad równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji wyrażonych w art. 2 oraz 32 ust. 2 Konstytucji RP. Warto również przypomnieć, że na gruncie prawa UE zasada niedyskryminacji stanowi fundament istnienia wspólnego rynku i jest traktowana jako podstawowa reguła wykładni przepisów UE, co niejednokrotnie znalazło wyraz w orzecznictwie TSUE - por. art. 12, dawniej art. 6 TWE oraz orzeczenia ETS w sprawach C-361/96, C-390/96, C-80/94, C-107/94, C-279/93.


Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT od zakupów ponoszonych przez Oddział w Polsce w związku z czynnościami wykonywanymi przez Spółkę, jako belgijski podatnik podatku od wartości dodanej, w stosunku do których Spółka korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast, w celu określenia zakresu prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, powinny być brane pod uwagę belgijskie przepisy, określające czynności uprawniające do odliczenia podatku naliczonego (tj. odpowiednie przepisy obowiązujące w Belgii, dotyczące opodatkowania lub zwolnienia z podatku od wartości dodanej w kontekście usług świadczonych przez Spółkę).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Należy zwrócić uwagę, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z siedzibą w Belgii zarejestrowaną na potrzeby podatku VAT (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych) w Belgii. Spółka została również zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pełnienie funkcji centralnego, międzynarodowego depozytariusza papierów wartościowych, świadczącego usługi międzynarodowego rozliczania transakcji dotyczących krajowych oraz międzynarodowych obligacji, akcji oraz jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, a także usług powiązanych z powyższymi. Usługi te są świadczone przez Spółkę na rzecz profesjonalnych podmiotów działających w sektorze finansowym - w szczególności banków, maklerów giełdowych, podmiotów przechowujących papiery wartościowe, banków centralnych itp. na całym świecie.

Wnioskodawca podjął decyzję o utworzeniu w Polsce oddziału (dalej „Oddział”) będącego drugim (poza Belgią) centrum operacyjnym Spółki, którego zadaniem będzie wspieranie działalności Centrali. Celem utworzenia Oddziału jest stworzenie dodatkowych zasobów dla skutecznego wsparcia usług świadczonych przez Centralę na rzecz jej klientów. Pracownicy Oddziału będą zaangażowani w działania operacyjne, takie jak monitorowanie poziomu usług i wprowadzanie określonych danych do systemów. Te działania operacyjne Są wykonywane zgodnie z tak zwanymi Procedurami Operacyjnymi (PO), ustalonymi i zatwierdzonymi przez kierownictwo Centrali. Incydentalnie mogą występować sytuacje, w których Spółka świadczy usługi lub dokonuje dostaw towarów w Polsce, jako polski podatnik VAT. Świadczenia te nie są związane z podstawową działalnością Spółki i mają/będą miały charakter (o ile w ogóle będą występować) refaktury usług (np. na rzecz pracowników), sprzedaży używanych towarów, nieodpłatnego wydania towarów, rozliczeń (świadczeń) z dostawcami Oddziału (np. z wynajmującym biuro), itp. Oddział zatrudnia polskich pracowników (docelowo kilkaset osób). Dla celu wykonywanych czynności Oddział w sposób ciągły będzie nabywał różnego rodzaju usługi, zarówno od dostawców polskich (np. najem powierzchni biurowej, usługi telekomunikacyjne, itp.), jak i świadczeniodawców zagranicznych. Oddział może także nabywać towary w Polsce oraz zza granicy (zarówno w ramach importu towarów jak i wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są, na podstawie prawa belgijskiego VAT, częściowo zwolnione a częściowo opodatkowane podatkiem VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przez Oddział w Polsce, związanych z czynnościami dokonywanymi przez Centralę Spółki, jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej (o ile czynności te dają prawo do obniżenia podatku należnego)? jak również czy w celu ustalenia zakresu odliczenia podatku naliczonego (prawa do odliczenia), w stosunku do czynności dokonywanych przez Centralę Spółki (jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej) powinny być brane pod uwagę przepisy belgijskie, określające czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. odpowiednie przepisy obowiązujące w Belgii, dotyczące opodatkowania bądź zwolnienia z podatku od wartości dodanej usług świadczonych przez Centralę Spółki)?


Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 01.04.2013 r. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Zatem w sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 winien dokonać rejestracji, jako podatnik podatku od towarów i usług na terytorium polski. Dlatego też Wnioskodawca w związku z wykonywaniem na terytorium Polski nabycia usług (import usług), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak również dostaw na terytorium kraju, tj. czynności o których mowa w art. 5 ustawy dokonał właściwej rejestracji.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.


Wzór deklaracji podatkowej został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13.07.2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 153, poz. 906).


Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447). W myśl art. 4 ust. 1 powołanej ustawy, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 tejże ustawy, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W oparciu o postanowienia zawarte w art. 86 ww. ustawy, oddział może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.

W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, zarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług, traktowany jest jako jeden podmiot – przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.


Ponadto, zgodnie z art. 86 ww. ustawy, oddział może prowadzić działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.


Zatem oddział posiada jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur jednostki macierzystej), natomiast nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej jednostki macierzystej.

Potwierdza to również regulacja zawarta w art. 88 zdanie pierwsze ww. ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którą przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców. Zatem podmiotem prowadzącym działalność w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, przedsiębiorca zagraniczny. W kontekście posiadanej podmiotowości prawnej, należy stwierdzić, że oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jej częścią.

W tym miejscu należy wskazać, iż Oddział Spółki na terytorium Polski wykonuje następujące czynności na rzecz Spółki centralnej tj. wsparcie Spółki w akceptacji/wprowadzeniach w systemach informatycznych, wspieranie Spółki przy wypłacie odsetek i wykupie obligacji, Usługi gotówkowe mogą obejmować między innymi ręczne wprowadzanie instrukcji gotówkowych, w imieniu Centrali obsługi administracyjnej zabezpieczonych transakcji, wsparcie w administrowaniu papierami wartościowymi związanymi z restrukturyzacją zadłużenia lub niewypłacalnością, wspieranie Spółki w informowaniu, działania mające na celu generowanie i wysyłanie specjalnych sprawozdań do wewnętrznych i zewnętrznych odbiorców, Oddział będzie również wspierał Spółkę w wysyłaniu i otrzymywaniu od lokalnych agentów transferowych, wspierać Centralę w wypełnianiu jej obowiązków, jako płatnika do organów podatkowych w niektórych krajach. W związku z wykonywaniem powyższych czynności na rzecz Spółki centralnej oddział nabywa w Polsce usługi jak i towary takie jak najem powierzchni biurowej, usługi telekomunikacyjne oraz nabyć w ramach importu towarów jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z tytułu nabycia przedmiotowych usług jak i towarów Oddział Wnioskodawcy otrzymuje faktury. W związku z otrzymanymi fakturami zakupowymi w Polsce Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy działu IX ustawy.


I tak zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z treści tego przepisu wynika, iż:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikowi;
  • prawo to przysługuje jedynie w zakresie w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Przedstawiona powyżej zasada daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca wyłączył zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z tytułu nabywanych towarów i usług opodatkowanych w Polsce w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych w Polsce w kwocie wynikającej w odpowiednio złożonej deklaracji podatkowej VAT. Bowiem zauważyć należy że Spółka jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce dla celów VAT (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych) i dokonuje w Polsce zakupów jak również wykonuje czynności opodatkowane z tytułu, których podatek jest należny. Tym samym Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług na terytorium Polski w związku z czynnościami opodatkowanymi na terytorium kraju, a nie jak wskazuje Wnioskodawca w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu belgijskim podatkiem od wartości dodanej. Wobec powyższego nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż będzie miał On prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy na terytorium Polski w związku z czynnościami opodatkowanymi na terytorium Belgii. A zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przez Oddział w Polsce, związanych z czynnościami dokonywanymi przez Centralę Spółki, jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej.

Zauważyć również należy, iż w myśl art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju - mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Zgodnie z art. 89 ust. 1a ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony w tym zakresie opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jak słusznie zauważa nie spełnia przesłanek warunkujących zwrot podatku na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, bowiem jak wskazano powyżej Spółka dokonuje na terytorium Polski dostawy towarów tj. sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22 ustawy oraz jest podmiotem zarejestrowanym dla celów podatku VAT tym samym nie ma On prawa do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


W odniesieniu do pytania 2 dotyczącego ustalenia zakresu odliczenia podatku naliczonego (prawa do odliczenia), w stosunku do czynności dokonywanych przez Centralę Spółki (jako belgijskiego podatnika podatku od wartości dodanej) czy powinny być brane pod uwagę przepisy belgijskie, określające czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (tj. odpowiednie przepisy obowiązujące w Belgii, dotyczące opodatkowania bądź zwolnienia z podatku od wartości dodanej usług świadczonych przez Centralę Spółki) wskazać należy iż zgodnie z art. art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

A zatem powyższe przepisy odnoszą się do podmiotów, które w związku z wykonywanymi czynnościami na terytorium Polski dokonują odliczenia podatku naliczonego, tym samym nie mają one zastosowania dla podatnika będącego podmiotem podatku od wartości dodanej w Belgii. W związku z tym dla ustalenia współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy Wnioskodawca winien wziąć pod uwagę jedynie takie czynności, od których podatek jest należny na terytorium Polski.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj