Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-280/13-6/KO
z 25 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne oraz pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 4 lipca 2013 r., Nr IPTPB1/415-280/13-3/KO, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 4 lipca 2013 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 9 lipca 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), które nadane zostało w polskiej placówce pocztowej w dniu 15 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Emeryci wojskowi, renciści wojskowi i osoby pobierające wojskowe renty rodzinne na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004r. Nr 8 poz. 66 ze zm.) mają prawo do świadczeń socjalnych i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki (art. 27 ust. 1, 2, 6 i 6a ustawy).

Według § 5 ust. 1 rozporządzeni MON z dnia 24 czerwca 2009 r. (Dz.U. Nr 107 poz. 890), świadczenia to: zapomogi pieniężne, koszty opieki paliatywno-hospicyjnej, częściowy zwrot kosztów sanatorium oraz pomoc pieniężna na naukę (§ 6).

Według ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 wolne od podatku są:

  • pkt 26 - zapomogi losowe do kwoty 2.280,00 zł w roku podatkowym,
  • pkt 38 - świadczenia otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym do kwoty 2.280,00 zł w roku podatkowym,
  • pkt 92 - świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów do kwoty 2.280,00 zł w roku podatkowym.

Świadczenia socjalne wypłacają Wojskowe Biura Emerytalne (15 w Polsce), będące jednocześnie organami emerytalnym dla byłych żołnierzy zawodowych. Z reguły są to instytucje o zasięgu wojewódzkim. Przed zwolnieniem ze służby żołnierze zawodowi pełnią służbę wojskową w jednostkach i instytucjach wojskowych.

Aktualnie Wnioskodawca:

  1. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrot kosztów opieki paliatywno - hospicyjnej lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, opodatkowuje 10% podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280,00 zł w skali roku, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrot kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych wykazuje w PIT 8C - stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280,00 zł w skali roku, zgodnie z art. 21 ust. l pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osoba rozlicza się na zasadach ogólnych w rozliczeniu rocznym,
  3. zapomogę przyznaną dla emeryta lub rencisty wojskowego z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci opodatkowuje 10% podatkiem zryczałtowanym, stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280,00 zł w skali roku, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  4. zapomogę przyznaną dla osoby pobierającej wojskową rentę rodzinną po zmarłym emerycie lub renciście wojskowym z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci zwrot kosztów opieki paliatywno -hospicyjnej wykazuje w PIT 8C - stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280,00 zł w skali roku zgodnie z art. 21 ust. l pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osoba rozlicza się na zasadach ogólnych w rozliczeniu rocznym,
  5. wypłaconą pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, wykazuje w PIT 8C - stosując zwolnienie od podatku kwoty 2.280,00 zł w skali roku, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osoba rozlicza się na zasadach ogólnych w rozliczeniu rocznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lipca 2013 r.:

  1. Czy Wnioskodawca jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wypłacając świadczenia socjalne emerytom i rencistom wojskowym, tj.:
    • zapomogi z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrot kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, do których Wnioskodawca stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • zapomogi z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, do których Wnioskodawca stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;może pomniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę wolną 2.280 zł w skali roku...
  1. Czy limity zwolnień z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 mogą być stosowane obok siebie przy obliczeniu podatku zryczałtowanego dotyczącego powyższych świadczeń...
  2. Czy Wnioskodawca, które dokonało wypłaty:
    • świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne, tj.:
      1. zapomóg z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, do których Wnioskodawca stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
      2. zapomóg z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, do których Wnioskodawca stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, do których Wnioskodawca stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (od których nie jest obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy), powinno pomniejszyć przychód o kwotę wolną 2.280 zł w skali roku, który jest zobligowany do przedstawienia w informacji o wysokości przychodów z innych źródeł za dany rok (PIT-8C)...
  1. Czy limity zwolnień z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92 mogą być stosowane obok siebie przy przedstawieniu w informacji o wysokości przychodów z innych źródeł za dany rok (PIT-8C) dotyczących powyższych świadczeń...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr 3 i 4. Pytania nr 1 i 2 będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. Wnioskodawca, które dokonało wypłaty:

  • świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne, tj.:
    1. zapomóg z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, do których stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    2. zapomóg z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, do który stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    3. pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, do których stosuje zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (od których nie jest obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy),

powinno pomniejszyć przychód o kwotę wolną 2.280 zł w skali roku, który jest zobligowany do przedstawienia w informacji o wysokości przychodów z innych źródeł za dany rok (PIT-8C).

Sporządzając informację o wysokości przychodów z innych źródeł za dany rok (PIT-8C) dla osób pobierających powyższe świadczenia nie wykazuje się przychodów wolnych od podatku dochodowego tj. z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92, gdyż są to odrębne tytuły zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t. j. Dz.U. z 2004 r. Nr 8 poz. 66 ze zm.) żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin – w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy, w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:

  1. świadczenia pieniężne:
    1. emerytura wojskowa,
    2. wojskowa renta inwalidzka,
    3. wojskowa renta rodzinna,
    4. dodatki do emerytury lub renty,
    5. zasiłek pogrzebowy,
  1. inne świadczenia i uprawnienia:
    1. świadczenia lecznicze,
    2. świadczenia socjalne,
    3. prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.


W myśl art. 23 ust. 1 ww. ustawy renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

  1. żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;
  2. żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;
  3. zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 6 ww. ustawy wynika, iż dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.

Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, który zmarł po zwolnieniu ze służby wojskowej wskutek wypadku lub choroby pozostających w związku z wykonywaniem zadań służbowych (art. 27 ust. 6a ww. ustawy).

Z § 5 ust. 1 wydanego na podstawie art. 27 ust. 11 ww. ustawy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890), wynika, że świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej;
  2. zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;
  3. częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.

Przepis § 6 ww. rozporządzenia stanowi, iż pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje się dwa razy w roku kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zgodnie z art. 27 ust. 1, 2 i 6 i 6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych, przyznaje osobom uprawnionym świadczenia socjalne z funduszu socjalnego emerytów i rencistów wojskowych. W przypadku udzielonych zapomóg z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, Wnioskodawca stosuje zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2.280 zł w roku. W stosunku do zapomóg z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, Wnioskodawca stosuje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy. W sytuacji wypłaty pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinna po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonaniem zadań służbowych, Wnioskodawca stosuje zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Z powołanego przepisu wynika, że ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają jedynie zapomogi wypłacone w przypadkach wskazanych w tym przepisie, do wysokości wyznaczonej kwotą 2.280 zł w danym roku podatkowym. Zwolnienie to przysługuje bez względu na źródło środków z jakich zapomogi są wypłacane (finansowane).

Ustawa o podatku dochodowym nie definiuje pojęcia zapomogi. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słownikach języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez zapomogę należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej.

Ustawodawca nie zdefiniował również pojęcia „zdarzenie losowe”. W orzecznictwie podatkowym zasadą jest, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Mając powyższe na uwadze, pod pojęciem „indywidualnego zdarzenia losowego” można rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności. Przez „klęskę żywiołową” rozumieć z kolei należy zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, jak powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicie, itp.

Z kolei przez długotrwała chorobę należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.

Z powyższych przepisów wynika, że podmiot dokonujący wypłaty omawianego świadczenia zobowiązany jest do analizowania każdego przypadku indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy. Ze zwolnienia od podatku korzystają tylko zapomogi wypłacane w związku z zaistnieniem sytuacji określonych powyżej. A zatem tylko zapomogi pieniężne wypłacane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci (pod warunkiem udokumentowania przez osobę starającą się o świadczenie) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zatem zapomogi losowe wypłacone osobie pobierającej świadczenie po zmarłym żołnierzu lub emerycie/renciście stanowią przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, jeżeli wartość otrzymanych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W przypadku nie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia, Wnioskodawca winien ją wykazać w informacji PIT-8C (Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych). Wykazaniu w informacji PIT-8C podlega również nadwyżka ponad limit zwolnienia, tj. ponad kwotę 2.280 zł.

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z treści przepisu wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, w jakiej je przyznano, pieniężną czy niepieniężną. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Z treści wniosku wynika, że członkowie rodzin zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów, otrzymują świadczenia wynikające z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi. Świadczenia te to: zapomogi pieniężne, koszty opieki paliatywnej i koszt sanatorium oraz pomoc pieniężna na naukę (§ 5 ust. 1 i § 6).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczenia otrzymywane na podstawie ww. rozporządzenia przez członków rodzin zmarłych żołnierzy oraz emerytów i rencistów, stanowią przychód z innych źródeł, tj. przychód o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. W przypadku nadwyżki ponad kwotę 2.280 zł płatnik obowiązany jest nadwyżkę tę wykazać w informacji PIT-8C.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W odniesieniu do stosowania obok siebie limitów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92 ww. ustawy należy wyjaśnić, że jeżeli członek rodziny zmarłego żołnierza, zmarłego emeryta i rencisty otrzyma równolegle zapomogę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy i równocześnie świadczenie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy, będą miały obok siebie zastosowanie dwa limity do kwoty 2.280 zł. Oba przepisy statuują bowiem odrębne zwolnienia z innych tytułów, dla których przewidziane są odrębne limity, każdy do kwoty 2.280 zł rocznie.

Należy podkreślić, że powyżej wymienione zwolnienia mają zastosowanie wyłącznie pod warunkiem spełnienia odrębnie dla każdego zwolnienia przesłanek wymaganych przepisem prawa. Zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 26, 92 są odrębnymi zwolnieniami i aby każde z nich miało zastosowanie muszą być spełnione warunki określone w tych punktach odrębnie dla każdego zwolnienia. Kwoty wypłacone ponad wskazane limity podlegają opodatkowaniu, przy czym kwoty świadczeń przekazanych członkom zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów winny być wykazane w informacji PIT-8C.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwota wypłaconej osobie pobierającej wojskową rentę rodzinną zapomogi z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci (poświadczone odpowiednimi dokumentami) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, natomiast zapomogi z tytułu pogorszenia warunków materialnych, zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej lub częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych korzystać będą ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, gdy spełnione będą wszystkie warunki wymienione w tym przepisie. Wypłacona pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Powyższe przepisy pkt 26 i pkt 92 statuują dwa odrębne zwolnienia, z dwoma odrębnymi limitami i aby każde z nich miało zastosowanie musza być spełnione warunki określone w tych punktach odrębnie do każdego zwolnienia.

Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od kwot zapomóg przekraczających limity korzystające ze zwolnienia, wypłaconych osobom pobierającej wojskową rentę rodzinną oraz dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, jednakże kwoty te powinien wykazać w sporządzonych informacjach PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj