Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-432/13-2/IR
z 23 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego. Inwestycja polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy na ich prywatnych posesjach. Na realizację zadania Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW. W ramach umowy dofinansowanie zadania nastąpi w formie dotacji - 45% zadania i pożyczki - 45% zadania netto. Pozostałe 10% zadania sfinansowane zostanie ze środków mieszkańców, na posesji których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Przedsięwzięcie polega na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przekazaniu ich w nieodpłatne użytkowanie mieszkańcom Gminy. Gmina realizuje to zadanie, bo pozwala ono na zastosowanie optymalnych rozwiązań wynikających z prowadzonej gospodarki wodno - ściekowej (w tych miejscach nie ma możliwości i nie planuje się budowy zbiorczego systemu kanalizacji). Wybudowanie oczyszczalni znaczy wykonanie usługi wraz z materiałem przez wykonawcę wybranego zgodnie z ustawą - Prawo Zamówień Publicznych. Realizacja tego celu zaspokoi oczekiwania mieszkańców Gminy.

Wnioskodawca nie będzie ponosić kosztów utrzymania i użytkowania oczyszczalni. Całkowity koszt eksploatacji ponosić będą właściciele, na terenie których zostaną wybudowane oczyszczalnie. Gmina, która będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury, będzie ją wykorzystywać do odpłatnej działalności opodatkowanej, ponieważ będzie świadczyć usługi np. systematycznego usuwania osadów ściekowych. Gmina bowiem sama bezpośrednio prowadzi na swoim terenie gospodarkę wodno - ściekową, prowadzi w tym zakresie sprzedaż, świadczy w tym zakresie usługi, ustala taryfy i pobiera opłaty za wodę i ścieki oraz wykonuje inne czynności wynikające z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, z późn. zm.).

Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie umów zawartych z właścicielem nieruchomości. Umowa zobowiązuje właściciela nieruchomości do wniesienia opłaty w określonej wysokości. Wpłaty są obowiązkowe i od ich wniesienia zależy wybudowanie oczyszczalni. Na tą okoliczność zostały zawarte umowy pomiędzy Gminą a poszczególnymi mieszkańcami, które regulują wzajemne rozliczenia i obowiązki:

  1. Gmina w umowie oświadcza, że jest realizatorem (inwestorem) zadania inwestycyjnego, które planuje wykonać zgodnie z budżetem Gminy;
  2. W umowie ustala się, że na realizację zadania inwestycyjnego, realizowanego przez Gminę w latach 2012-2013, właściciel posesji ponosić będzie koszty w kwocie do 2.000 zł wartości inwestycji brutto za indywidualną oczyszczalnię przydomową, montowaną w gospodarstwie właściciela;
  3. W umowie właściciel oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie narusza interesu osób trzecich.Zgodnie z umową każdy właściciel, który podpisał umowę w 2012 r. dokonał wpłaty w wysokości 300 zł w ciągu siedmiu dni od daty podpisania umowy. Natomiast pozostałą kwotę wpłaci przed rozpoczęciem inwestycji w ciągu 14 dni od pisemnego zawiadomienia przez Gminę.Właściciel w umowie wyraża zgodę na: wejście na grunt celem wykonania przyłącza i montażu oczyszczalni z urządzeniami towarzyszącymi, usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót oraz przeprowadzenia innych koniecznych robót związanych z budową;
  4. Właściciel ponosił będzie koszty utrzymania w ruchu przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z kosztami pośrednimi eksploatacji (koszt energii elektrycznej, koszt usuwania osadów itp.);
  5. Umowa zawiera zapis, iż w przypadku niewywiązania się z warunków umowy przez właściciela, Gmina odstąpi od umowy i zawiesi realizację zadania na terenie nieruchomości właściciela;
  6. Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy nieodpłatnie właścicielowi posesji na okres 5 lat od daty jej przekazania. Umowa użyczenia sporządzona zostanie po podpisaniu przez wykonawcę, przedstawiciela Gminy i właściciela protokołu odbioru wykonanej oczyszczalni. Po upływie okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością właściciela.

W 2012 r. Gmina wykonała prace projektowe i geologiczne związane z przedmiotową inwestycją oraz przyjęła od mieszkańców część wpłaty w kwocie 300 zł. Natomiast w 2013 roku po wybudowaniu i po pozyskaniu pomocy ze środków NFOŚiGW przyjmie od mieszkańców pozostałą kwotę zadeklarowaną w umowie oraz wykona prace budowlane i zakończy inwestycję.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego zadania będą wystawiane na Gminę jako beneficjenta pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu towarów i usług z tytułu realizowanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadania nałożone przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) – art. 7 ust. 1 pkt 3 rozpoczął realizację inwestycji. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków odbędzie się w miejscowościach, gdzie budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej jest nieuzasadniona, zwłaszcza z przyczyn ekonomicznych. Gmina rozpoczynając to zadanie zaplanowała jego budżet, ustalając planowane wydatki i źródła ich finansowania. Źródłem finansowania będą środki pieniężne samych mieszkańców, tj. 2.000 zł od jednostki, środki własne Gminy oraz dotacja z NFOŚiGW.

Przedsięwzięcie będzie polegało na wybudowaniu oczyszczalni ścieków na poszczególnych nieruchomościach na podstawie umów zawartych z właścicielami nieruchomości. Umowa zobowiązuje właściciela do wniesienia opłaty w określonej wysokości tytułem współfinansowania. Wpłaty są obowiązkowe. Wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków jest uzależnione od wniesienia opłat od poszczególnych przyszłych użytkowników tych oczyszczalni. Wprawdzie właścicielem oczyszczalni będzie Gmina, ale oddając je w nieodpłatne użyczenie, nie będzie ponosiła kosztów ich eksploatacji. Całkowite koszty eksploatacji ponosić będzie właściciel nieruchomości, na którego posesji oczyszczalnia zostanie wybudowana. Korzystający z przydomowej oczyszczalni ścieków będzie zobowiązany do jej eksploatacji zgodnie z instrukcją wykonawcy, w tym m.in. do systematycznego usuwania osadów ściekowych. Usługi wynikające z usuwania osadów ściekowych będzie mógł zlecić za odpłatnością Gminie.

Ponadto jak przedstawiono powyżej wybudowana infrastruktura będzie służyła Gminie do sprzedaży opodatkowanej, ponieważ Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich mieszkańców odpłatne usługi w zakresie gospodarki wodno-ściekowej (m.in. jest to wywóz nieczystości metodą „beczki asenizacyjnej”, usuwa osady ściekowe, ustala taryfy i pobiera opłaty za wodę i ścieki.). Takie czynności będzie też wykonywać przy PBOŚ.

W ocenie Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupów związanych z inwestycją. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Gminy, zostały spełnione przesłanki do odliczenia podatku naliczonego tj. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, faktury zakupu towarów i usług zostaną wystawione na Zainteresowanego oraz budowana infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Ponadto w ocenie Gminy, należy uznać, iż wnoszone przez przyszłych indywidualnych użytkowników wpłaty stanowią w istocie zapłatę za budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, bowiem po upływie 5 letniego okresu staną się one ich własnością.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo – przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozpoczął realizację zadania inwestycyjnego. Inwestycja polegać będzie na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy na ich prywatnych posesjach. Na realizację zadania Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW. W ramach umowy dofinansowanie zadania nastąpi w formie dotacji - 45% zadania i pożyczki - 45% zadania. Pozostałe 10% zadania sfinansowane zostanie ze środków mieszkańców, na posesji których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków. Przedsięwzięcie polegać będzie na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przekazaniu ich w nieodpłatne użytkowanie mieszkańcom Gminy. Wnioskodawca nie będzie ponosić kosztów utrzymania i użytkowania oczyszczalni. Całkowity koszt eksploatacji ponosić będą właściciele, na terenie których zostaną wybudowane oczyszczalnie. Gmina, która będzie właścicielem wybudowanej infrastruktury, będzie ją wykorzystywać do odpłatnej działalności opodatkowanej, ponieważ będzie świadczyć usługi np. systematycznego usuwania osadów ściekowych. Gmina bowiem sama bezpośrednio prowadzi na swoim terenie gospodarkę wodno - ściekową, prowadzi w tym zakresie sprzedaż, świadczy w tym zakresie usługi, ustala taryfy i pobiera opłaty za wodę i ścieki oraz wykonuje inne czynności.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie umów zawartych z właścicielem nieruchomości. Umowa zobowiązuje właściciela nieruchomości do wniesienia opłaty w określonej wysokości. Wpłaty są obowiązkowe i od ich wniesienia zależy wybudowanie oczyszczalni. Zgodnie z umową po wybudowaniu oczyszczalnia przydomowa będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy nieodpłatnie właścicielowi posesji na okres 5 lat od daty jej przekazania. Umowa użyczenia sporządzona zostanie po podpisaniu przez wykonawcę, przedstawiciela Gminy i właściciela protokołu odbioru wykonanej oczyszczalni. Po upływie okresu użyczenia oczyszczalnia stanie się własnością mieszkańca. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach wyżej wymienionego zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę jako beneficjenta pomocy

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie ww. warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana do odpłatnej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w ramach realizacji ww. zadania będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj