Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-236/13/WN
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013r. (data wpływu 14 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 3 czerwca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług przebudowy istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (leśniczówki) na mieszkalny z kancelarią leśnictwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 3 czerwca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług przebudowy istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (leśniczówki) na mieszkalny z kancelarią leśnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W dniu 23 sierpnia 2012r. po przeprowadzonym przetargu w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych Wnioskodawca zawarł umowę o roboty budowlane. Nazwa zadania " ...". Zgodnie z zawartą umową przedmiotem zamówienia jest przebudowa i zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na mieszkanie leśniczego i kancelarię w miejscowości Cz. (…).

W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca wykonać ma:

  1. przebudowę budynku mieszkalnego na mieszkalny z kancelarią leśnictwa. Roboty instalacyjne: elektryczne, wodno-kanalizacyjne, ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania.
  2. wewnętrzny układ komunikacyjny: parkingi i ogrodzenie
  3. kanalizację drenażową.

Sporządzając kalkulację ceny podatnik dla robót określonych w pkt 1 zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 8%, a dla pozostałych robót (ww. pkt 2 i 3) stawkę podstawową 23%.

Zgodnie z treścią pozwolenia na budowę i inną dokumentacją istniejący budynek ma status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a jego powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 300 m2.

Po wykonanych pracach zgodnie z dokumentacją projektową budynek składać się będzie z trzech kondygnacji - piwnicy (kotłownia, magazynek - pralnia), parter (część mieszkalna około 100 m2, kancelaria około 50 m2), poddasze (strych, właz na dach), przy czym wszystkie inne pomieszczenia poza kancelarią wykorzystywane będą jedynie na cele mieszkalne. Głównym przeznaczeniem budynku jako całości nadal będzie więc funkcja mieszkalna.

Przedmiotem zapytania są jedynie prace określone w powyższym pkt 1.

Dodatkowo z pisma uzupełniającego wniosek z dnia 27 maja 2013r. wynika, iż wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę prace, o których mowa w zapytaniu wykonane są w budynku sklasyfikowanym do PKOB 111.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonanie robót w zakresie przebudowy istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (leśniczówki) na mieszkalny z kancelarią leśnictwa korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości określonej w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług tj. 8% jako prace związane z przebudową obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, przebudowa istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego (leśniczówki) na mieszkalny z kancelarią leśnictwa może korzystać w całości z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Z samej umowy zawartej z Zamawiającym, pozwolenia na budowę oraz dokumentacji projektowej wynika, iż budynek, którego dotyczy przebudowa stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny mieszczący się w klasyfikacji PKOB 111. Zlecone prace prowadzone są w całości na istniejącym budynku mieszkalnym, który spełnia przesłanki do uznania go za obiekt budowlany objęty społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12, 12a, 12b ustawy o VAT. Sam przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT w sposób literalny stanowi, że stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Należy z tego wnioskować, że skoro prace dotyczą przebudowy obiektu zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (PKOB 111) to należy dla tych robót stosować stawkę preferencyjną. Dodatkowo zgodnie ze "Schematem Klasyfikacji z objaśnieniami" stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. ws. Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) klasa Budynki mieszkalne jednorodzinne (111) obejmuje samodzielne budynki takie jak. m.in. leśniczówki. Nawet po wykonanych przez Wnioskodawcę pracach leśniczówka spełniać będzie nadal warunki definicji budynku mieszkalnego, która zamieszczona została z kolei w objaśnieniach szczegółowych do Klasyfikacji Środków Trwałych (KST) stanowiących, iż Budynkiem mieszkalnym jest budynek, którego co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Dlatego mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stwierdza, iż jego oferta skalkulowana została w sposób prawidłowy z uwzględnieniem właściwych stawek podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o roboty budowlane. Zgodnie z zawartą umową przedmiotem zamówienia jest przebudowa i zmiana sposobu użytkowania istniejącego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na mieszkanie leśniczego i kancelarię.

W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca wykonać ma:

  1. przebudowę budynku mieszkalnego na mieszkalny z kancelarią leśnictwa. Roboty Instalacyjne: elektryczne, wodno-kanalizacyjne, ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania.
  2. wewnętrzny układ komunikacyjny: parkingi i ogrodzenie
  3. kanalizację drenażową.

Zgodnie z treścią pozwolenia na budowę i inną dokumentacją istniejący budynek ma status budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a jego powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 300 m2.

Po wykonanych pracach zgodnie z dokumentacją projektową budynek składać się będzie z trzech kondygnacji - piwnicy (kotłownia, magazynek - pralnia), parter (część mieszkalna około 100 m2, kancelaria około 50 m2), poddasze (strych, właz na dach), przy czym wszystkie inne pomieszczenia poza kancelarią wykorzystywane będą jedynie na cele mieszkalne. Głównym przeznaczeniem budynku jako całości nadal będzie więc funkcja mieszkalna.

Wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę prace, o których mowa w zapytaniu wykonane są w budynku sklasyfikowanym do PKOB 111.

Wątpliwość Wnioskodawca budzi stawka podatku VAT na prace związane z przebudową budynku mieszkalnego na mieszkalny z kancelarią leśnictwa.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro roboty budowlane, których dotyczy zapytanie Wnioskodawcy wykonywane są w ramach przebudowy tj. w zakresie czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i dotyczą budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni użytkowej mniejszej niż 300 m2, klasyfikowanego według PKOB w grupowaniu 111, jako całości, zatem podlegają one opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146 pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT mającej zastosowanie do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w ramach przebudowy budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny z kancelarią leśnictwa - roboty instalacyjne, elektryczne, wodno-kanalizacyjne, ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania, gdyż jak wskazano we wniosku przedmiotem zapytania są jedynie te prace. Stąd też przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę 23% stawki podatku do wskazanych w opisie sprawy usług dotyczących wewnętrznego układu komunikacyjnego: parkingi i ogrodzenie oraz kanalizacji drenażowej.

Należy również wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowego budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj