Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-208/13/EK
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013r. (data wpływu 7 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania części firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i wyłączenie spod opodatkowania czynności jej zbycia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania części firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i wyłączenie spod opodatkowania czynności jej zbycia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka akcyjna „Y” (Wnioskodawca) zostanie poddana restrukturyzacji. W wyniku podziału przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (dalej: „KSH”, „Kodeks spółek handlowych”), część majątku Spółki zostanie przeniesiona na spółkę „X” Sp. z o.o., która obecnie jest większościowym akcjonariuszem Spółki akcyjnej „Y”. Część majątku natomiast pozostanie w Spółce.

Na mocy podjętej uchwały Zarządu Spółki „Y” został utworzony Oddział w K. W rezultacie powyższego dokonany został wewnętrzny podział Spółki na dwie części (wydziały):

  1. wydział Wspierania Inicjatyw Gospodarczych obejmujący „Z”, w ramach którego prowadzona jest działalność zapewniająca początkującym przedsiębiorcom z sektora „A” pomoc w uruchomieniu i prowadzeniu firmy oferującej produkt lub usługę powstałą w wyniku wdrożenia nowej technologii (dalej: „Wydział Wspierania Inicjatyw Gospodarczych”, „Wydział WIG”),
  2. wydział Przemysłowo-Inwestycyjny, stanowiący utworzony uchwałą Zarządu Spółki Oddział w K., obejmujący działalność przemysłowo-inwestycyjną, której celem jest polepszenie przedsiębiorcom warunków prowadzenia działalności gospodarczej poprzez udostępnienie infrastruktury technicznej np. hal produkcyjnych, terenów inwestycyjnych (dalej: „Wydział Przemysłowo-Inwestycyjny”, „Wydział PI”, „Oddział w K.”).

Celem podziału struktur Spółki na dwie części było wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej usług w zakresie wsparcia dla nowopowstających inicjatyw biznesowych, a świadczonych przez Spółkę w ramach „Z” od usług świadczonych przez Wydział PI, a skierowanych do innego kręgu odbiorców. Oferta Wydziału WIG skierowana jest przede wszystkim dla zamierzających otworzyć własne firmy młodych ludzi, poprzez zapewnienie im miejsca na start (biuro, niezbędna podstawowa infrastruktura, obsługa administracyjna, doradztwo). Działalność Wydziału PI skierowana jest natomiast do już funkcjonujących przedsiębiorców.

Przeprowadzony podział wewnętrzny miał na celu zapewnienie większej przejrzystości w funkcjonowaniu Spółki oraz zapewnić lepsze zarządzanie każdym z wydzielonych wydziałów, a w konsekwencji poprawę osiąganych wyników finansowych.

W wyniku planowanej restrukturyzacji polegającej na podziale Spółki przez wydzielenie, do „X” przeniesiony ma zostać Wydział PI, natomiast w Spółce pozostanie Wydział WIG. Zarówno Wydział PI, jak i Wydział WIG stanowią obecnie, jak i stanowić będą nadal na moment wydzielenia, zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”).

Wydział WIG to wyodrębniona organizacyjnie, budżetowo i lokalowo jednostka, która zapewnia początkującym przedsiębiorcom z sektora „A” pomoc w uruchomieniu i prowadzeniu firmy oferującej produkt lub usługę powstałą w wyniku wdrożenia nowej technologii.

Do oferty wydziału WIG skierowanej przede wszystkim do młodych ludzi z R. i okolic należy zapewnienie działającym tam nowopowstałym firmom:

  • zmodernizowanych pomieszczeń biurowych,
  • łączy internetowych i telefonicznych,
  • klimatyzowanych sal konferencyjnych wyposażonych w rzutnik multimedialny, ekran przenośny, nagłośnienie,
  • dostępu do laboratoriów, technologii, ekspertów i bibliotek Politechniki „B”,
  • obsługę administracyjno-biurową,
  • promocję,
  • pomoc w pozyskaniu zewnętrznego finansowania, w tym pożyczek Funduszu Pożyczkowego,
  • specjalistycznych usług doradczych, szkoleniowych i informacyjnych z zakresu zarządzania projektami innowacyjnymi, poszukiwania partnerów technologicznych, marketingu, finansów, własności przemysłowej i technik produktywności,
  • sprzyjającego środowiska innych, nie konkurujących ze sobą przedsiębiorców z inkubatora.

Powyższy zakres działalności stanowi o podstawowym źródle przychodów Wydziału WIG. W przyszłości rozważane jest rozszerzenie terytorialne oferty usług świadczonych w ramach Wydziału WIG.

Do Wydziału WIG przypisane zostały:

  • aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie opisanych zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy),
  • środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań,
  • należności handlowe z tytułu realizowanych prac,
  • wartości niematerialne i prawne, takie jak oprogramowanie używane przez sprzęt komputerowy,
  • umowy w zakresie obsługi księgowej, prawnej i kadrowej (zarówno umowy zawierane z firmami zewnętrznymi, umowy zlecenia, jak i umowy o pracę),
  • pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,
  • inne niż powyższe zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług funkcjonalnie związane z działalnością Wydziału WIG.

Z kolei przedmiotem działalności Wydziału PI jest świadczenie usług wsparcia przedsiębiorców, w większości już istniejących i działających na rynku w ich rozwoju, poprzez zapewnienie im odpowiedniej infrastruktury technicznej np. hal produkcyjnych, terenów inwestycyjnych. Zadaniem tego wydziału jest również pozyskiwanie inwestorów chętnych do rozszerzenia swojej działalności o nowe tereny inwestycyjne. Głównym odbiorcą oferty Wydziału PI są przedsiębiorstwa produkcyjne i przemysłowe. Oferta obejmuje również profesjonalne doradztwo, w tym związane z inwestycjami. Wydział ten zarządza również posiadanymi aktywami w postaci udziałów w spółkach zależnych.

Do Wydziału PI przypisane zostały:

  • aktywa trwałe, w tym środki trwałe (składniki majątkowe), umożliwiające wykonywanie opisanych zadań (tj. wyposażenie biurowe i sprzęt komputerowy, pojazdy),
  • środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań,
  • należności handlowe z tytułu realizowanych prac,
  • wartości niematerialne i prawne, takie jak oprogramowanie używane przez sprzęt komputerowy,
  • umowy w zakresie obsługi księgowej, prawnej i kadrowej (zarówno umowy zawierane z firmami zewnętrznymi, umowy zlecenia, jak i umowy o pracę),
  • pracownicy posiadający wiedzę oraz doświadczenie niezbędne do świadczenia przedmiotowych usług,
  • inne niż powyższe zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług funkcjonalnie związane z działalnością Wydziału PI.

Wydział WIG oraz Wydział PI są wyodrębnione organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie:

1.Wyodrębnienie organizacyjnie

W efekcie podjętej uchwały Zarządu ustalona została:

  • lista pracowników przypisanych do Wydziału WIG oraz Wydziału PI, w tym wskazanie osób odpowiedzialnych za zarządzanie nimi,
  • struktura organizacyjna Wydziału WIG oraz Wydziału PI,
  • zestawienie materialnych i niematerialnych składników przedsiębiorstwa (w tym zobowiązań i należności).

Do Wydziału WIG zostały alokowane składniki majątkowe niezbędne do świadczenia usług wsparcia nowopowstałych firm, w szczególności środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umowy związane z prowadzoną działalnością, część środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych Spółki, niektóre należności i zobowiązania handlowe oraz inne zobowiązania, jak również nieruchomości w postaci m.in. budynku przy ul. C. w R., w której znajduje się siedziba „Z”.

Z kolei do Wydziału PI zostały alokowane składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności Spółki w pozostałym zakresie (tj. w zakresie świadczenia usług związanych z Wydziałem Przemysłowo-Inwestycyjnym), w szczególności liczne nieruchomości zlokalizowane między innymi na terenie B., D., środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, umowy związane z prowadzoną działalnością, część środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach bankowych Spółki, niektóre należności oraz inne zobowiązania.

Wydział WIG oraz Wydział PI posiadają własne nazwy, którymi mogą posługiwać się w obrocie gospodarczym. Wydział WIG używa w obrocie także nazwy „Z”. Jednak w przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności Wydziału WIG o inne podobne inkubatory, które prawdopodobnie będą używać nazw odróżniających je od innych. Ponadto w przypadku Wydziału PI istnieją działające pod własną nazwą dwa parki przemysłowo-technologiczne tj. „B”. Park Przemysłowy oraz „D.” Park Przemysłowy.

Nazwy wyodrębnionych jednostek tj. Wydziału WIG oraz Wydziału PI są umieszczone na fakturach dokumentujących sprzedaż świadczonych usług. W konsekwencji, Wydział WIG oraz Wydział PI zostały formalnie wyodrębnione w strukturze Spółki.

2.Wyodrębnienie finansowe

Księgi rachunkowe Spółki są prowadzone w ten sposób, że pozwalają na wyodrębnienie kosztów związanych z działalnością prowadzoną w ramach Wydziału WIG oraz Wydziału PI.

Dodatkowo jednak w ewidencji księgowej Spółki, na podstawie uchwały Zarządu możliwe jest oddzielne ewidencjonowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów dla obu tych jednostek organizacyjnych. W ten sposób możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów dla obu Wydziałów.

Wydział WIG oraz Wydział PI mają przypisane własne rachunki bankowe. Do Wydziału WIG oraz Wydziału PI zostały alokowane w odpowiedniej części środki znajdujące się obecnie na rachunkach bankowych Spółki.

3.Wyodrębnienie funkcjonalne

W rezultacie podjętej uchwały Zarządu został określony zakres działalności jaką prowadzi Wydział WIG oraz Wydział PI. Oba Wydziały realizują odmienne zadania gospodarcze Spółki.

Działalność Wydziału WIG skupia się na wsparciu młodych przedsiębiorców, dopiero zaczynających działalność gospodarczą, ponadto działalność wydziału skoncentrowana jest przede wszystkim na terytorium R. i okolic.

Natomiast Wydział PI świadczy usługi dla przedsiębiorców w przeważającej mierze już działających na rynku, którzy szukają przyjaznego klimatu dla inwestycji i rozwoju swoich firm, stąd oferta dla nich opiera się między innymi na zaproponowaniu im nowych, interesujących terenów inwestycyjnych oraz możliwości wynajmu hal produkcyjnych i magazynowych.

Zarówno do Wydziału WIG oraz Wydziału PI przypisane zostały odpowiednie do zakresu prowadzonej przez nie działalności gospodarczej umowy, co oznacza, że wydziały te posiadają niezależne źródło przychodów.

Oba Wydziały, jako wyodrębnione organizacyjnie części przedsiębiorstwa Spółki, są w stanie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu zatrudnionych pracowników i pod nadzorem Kierowników każdego z Wydziałów.

Należy podkreślić, że dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, w tym umowami, własnymi należnościami i zobowiązaniami, etc. Wydział WIG oraz Wydział PI są w stanie samodzielnie realizować swoje zadania oraz prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Wydział WIG oraz Wydział PI nie są jedynie sumą składników, lecz zorganizowanymi jednostkami przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

W ramach planowanej restrukturyzacji wyodrębniony Wydział PI zostanie wydzielony w drodze podziału przez wydzielenie poprzez jego przeniesienie do .... Natomiast Spółka będzie kontynuowała działalność w zakresie usług wsparcia młodych przedsiębiorców.

W przyszłości istnieje możliwość, że pozostały w Spółce Wydział WIG zostanie rozwinięty poprzez np. przejmowanie podobnie działających, skierowanych do młodych przedsiębiorców, inkubatorów technologicznych ulokowanych na terenie Polski. Alternatywny scenariusz rozwoju zakłada rozbudowanie na bazie tego wydziału podmiotu kompleksowo wspierającego przedsiębiorców na terenie R. lub okolic.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowane przeniesienie Wydziału PI do ... poprzez jego wydzielenie ze Spółki nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług?

Spółka stoi na stanowisku, że transakcja przeniesienia Wydziału PI do ”X” poprzez jego wydzielenie ze Spółki nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”).

A.Uwagi ogólne

Zgodnie jednak z art. 6 pkt 1) ustawy VAT przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z definicją legalną sformułowaną w art. 2 pkt 27e) ustawy VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza na gruncie ustawy VAT organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

B.Wydział PI jako ZCP

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa organów podatkowych, ZCP powstaje, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, obejmujący także zobowiązania;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Zdaniem Spółki, orzecznictwo oraz stanowiska organów podatkowych w odniesieniu do definicji ZCP na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zachowują pełną aktualność na gruncie ustawy VAT wobec identycznego brzmienia legalnej definicji zawartej w art. 2 pkt 27e) ustawy VAT oraz art. 4a pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 października 2008r. (nr ILPB3/423-446/08-2/HS), zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, które w przyszłości mogą służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowany, autonomiczny zespół tych składników. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.

Kryterium pozwalającym na ocenę, czy doszło do wyodrębnienia organizacyjnego jest ustalenie roli, jaką pełniły składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość; tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 listopada 2008r. nr IPPB5/423-6/08-3/MB).

Wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość przypisania ZCP określonych wskaźników finansowych. Jak wyraził to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 listopada 2008r. (nr IP-PB3-423-816/08-2/MB), wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z orzecznictwem organów podatkowych, odpowiednia ewidencja zdarzeń gospodarczych oznacza m.in. opracowywanie odrębnych planów finansowych i budżetów dla ZCP, wyodrębnienie kont księgowych właściwych wyłącznie do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dotyczących ZCP w zakładowym planie kont (por. m.in. interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2008r. nr IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07). Wskazuje się również na celowość posiadania przez ZCP rachunku bankowego obsługującego działalność prowadzoną przez ZCP (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 11 lutego 2008r. nr IP-PB3-423-418/07-2/MB).

Kryterium zdolności zespołu składników do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa, samodzielnie realizującego zadania gospodarcze sprowadza się do ustalenia, „czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa” (podobnie m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w piśmie z dnia 9 października 2008r. znak IBPB3/423-659/08/MS).

Aktualność przedstawionego powyżej stanowiska organów podatkowych w analizowanym zakresie potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 listopada 2011r. (nr ILPB3/423-11-5/EK), w której wskazano, że „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)”.

Wszystkie analizowane powyżej przesłanki istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa są obecnie oraz na moment wydzielenia będą także spełnione w odniesieniu do Wydziału PI, tj. Wydział PI:

  • działa w oparciu o zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych (m.in. aktywa trwałe, aktywa obrotowe, dokumentację handlową, należności, zobowiązania) pozwalających na w pełni samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej,
  • jest wyodrębniony organizacyjnie w strukturze przedsiębiorstwa - Wydział PI zatrudnia pracowników i samodzielnie funkcjonuje na rynku realizując we własnym zakresie własne operacje gospodarcze,
  • jest wyodrębniony finansowo - operacje gospodarcze (przychody, koszty, aktywa i pasywa) są ewidencjonowane na odrębnych kontach księgowych dla Wydziału PI. Ponadto Wydział PI posiada własne rachunki bankowe.

C.Przeniesienie ZCP

Zdaniem Spółki, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych i stanowiskiem doktryny prawa podatkowego, wyłączone spod opodatkowania jest zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Znaczenia nie ma natomiast forma jego zbycia, podatkowi nie powinny więc podlegać m.in. sprzedaż, aport, darowizna, jeśli mają za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Podział dokonywany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku, a więc zbycie w rozumieniu ustawy VAT (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 października 2009r. sygn. I SA/Po 491/2009, WSA w Warszawie z dnia 12 sierpnia 2008r. sygn. III SA/WA 666/2008).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, podział przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT.

Spółka pragnie dodatkowo podkreślić, że art. 6 pkt 1) ustawy VAT, wyłączający z zakresu tej ustawy opodatkowanie transakcji zbycia przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części, jest implementacją art. 5 ust. 8 i art. 6 ust. 5 Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L 1977.145.1 z późn. zm., dalej: „VI Dyrektywa”; zastąpiony następnie przez art. 19 Dyrektywy 112). Przepis ten stanowi, że „w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadku gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszystkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu”.

Przepis art. 6 pkt 1) ustawy VAT nie wskazuje, aby ustawodawca polski skorzystał z możliwości ograniczenia zakresu implementowanego przepisu z uwagi na zapobieżenie zakłóceniom konkurencji bądź też uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania przez wykorzystanie zasady braku dostawy.

Ponadto ETS w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita Modes Sarl przeciwko Administration de Ienregistrement et des domaines, stwierdził, iż wynikająca z art. 5 ust. 8 VI Dyrektywy zasada braku dostawy ma zastosowanie do każdego przeniesienia przedsiębiorstwa lub samodzielnej jego części. Jako warunek zastosowania tej zasady ETS wskazał wyrażenie przez nabywcę zamiaru dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego natychmiastowej likwidacji i sprzedaży zapasów.

W konsekwencji, zdaniem Spółki użyte w art. 6 pkt 1) ustawy VAT pojęcie „przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część” obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, czy obejmuje on całość, czy jedynie część majątku określonego podmiotu, jeżeli nabywca wykaże zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części.

Reasumując, z perspektywy Spółki, transakcja przeniesienia Wydziału PI do ... poprzez jego wydzielenie ze Spółki będzie wyłączona z podatku VAT na podstawie art. 6 pkt 1) ustawy VAT.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty Spółka wnosi o potwierdzenie, że transakcja przeniesienia Wydziału PI do ... poprzez jego wydzielenie ze Spółki nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj