Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-83/13-2/MD
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej na adres podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie za wypełniające przesłanki określone w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej na adres podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie za wypełniające przesłanki określone w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży urządzeń dla przemysłu, między innymi poprzez dostawy do dużych klientów sieciowych. Dotychczas Spółka wysyłała faktury, faktury korekty oraz inne dokumenty bezpośrednio do konkretnych sklepów (lokalizacji), do których kierowane były dane dostawy.

Jedna z sieci w wyniku reorganizacji procesu obiegu dokumentów dokonała zmiany polegającej na przekazaniu firmie zewnętrznej obsługi korespondencji w zakresie odbioru faktur oraz faktur korygujących. Spowodowało to, iż adres właściwy do przekazywania zarówno faktur, jak i faktur korygujących, nie będzie już bezpośrednim adresem żadnego ze sklepów nabywcy, ani jego centrali.

Celem uregulowania nowych zasad obiegu dokumentów nabywca zaproponował aneks do umowy regulujący zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących. W aneksie tym nabywca:

  1. wskazał zewnętrzną firmę, na adres której należy przesyłać faktury oraz faktury korekty (niezależnie od ich formy – papierowej lub elektronicznej), a także
  2. zaproponował następujący zapis w zakresie sposobu potwierdzania otrzymania faktur korekt:

„Nabywca i Dostawca postanawiają, że za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez Nabywcę będzie uznawane wyłącznie potwierdzenie przesłane w formie elektronicznej z wybranego adresu Nabywcy na adres Dostawcy, wskazany w Karcie Dostawcy jako „Adres e-mail do korespondencji w sprawie e-faktur i dokumentacji księgowej”, mające formę zestawienia zaksięgowanych przez Nabywcę faktur korygujących”.

Z powyższych uregulowań wynika, iż:

  1. nastąpi brak bezpośredniego połączenia (jakie istniało do tej pory) pomiędzy wysłaniem faktury przez sprzedawcę i jej otrzymaniem przez nabywcę z uwagi na pojawienie się pośrednika;
  2. prawo do potwierdzania otrzymania faktur korekt przysługuje wyłącznie nabywcy, a sprzedawca (Spółka) nie ma prawa do podejmowania własnych działań w tym zakresie;
  3. nabywca rezerwuje sobie prawo do dokonywania potwierdzeń wyłącznie w formie elektronicznej.

W związku z powyższym, po stronie Spółki, jako sprzedawcy i podatnika VAT, pojawiły się istotne wątpliwości co do prawnej (podatkowej) skuteczności niektórych zaproponowanych przez nabywcę rozwiązań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie potwierdzenia doręczenia faktury korekty, w formie listu poleconego lub przesyłki kurierskiej na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, wypełnia skutecznie dla sprzedawcy, przesłanki zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy, wysłanie przez sprzedawcę faktury, w formie listu poleconego lub przesyłki kurierskiej na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, wypełnia skutecznie dla sprzedawcy, przesłanki zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, z momentem otrzymania przez sprzedawcę potwierdzenia doręczenia listu poleconego lub przesyłki kurierskiej.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powyższego przepisu wynika, iż: 1) nabywca powinien otrzymać wystawioną przez podatnika na jego rzecz korektę faktury, a 2) podatnik, w celu zmniejszenia podstawy opodatkowania, powinien uzyskać potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Przepis ten nie określa, na jaki adres należy wysłać korektę faktury, w szczególności nie stanowi, iż korekta taka powinna zostać wysłana na adres siedziby nabywcy, czy też adres prowadzenia działalności przez nabywcę.

W praktyce gospodarczej, zdarzają się sytuacje, w których obsługa korespondencji firmowej, w tym obsługa korespondencji w zakresie odbioru faktur i faktur korygujących, powierzana jest wyspecjalizowanym podmiotom trzecim. Taki rodzaj reorganizacji przebiegu dokumentów firmowych nie powoduje jednak zmiany stron transakcji udokumentowanych na fakturach czy fakturach korygujących. Nabywcą w dalszym ciągu pozostaje podmiot, na rzecz którego wystawiane są faktury i faktury korygujące. Zgodnie z zasadą swobody umów (art. 3531 Kodeksu cywilnego), nabywca ten ma jednak prawo do wskazania swym kontrahentom dowolnego adresu, na który chce otrzymywać od nich faktury, faktury korygujące i może to być adres podmiotu trzeciego, obsługującego jego korespondencję fakturową. Odnosząc powyższe spostrzeżenia do analizowanego stanu, należy zauważyć, iż jedna z sieci (kontrahentów – nabywców Spółki), w wyniku reorganizacji procesu obiegu dokumentów, dokonała zmiany polegającej na przekazaniu firmie zewnętrznej obsługi korespondencji w zakresie odbioru faktur oraz faktur korygujących. Spowodowało to, iż adres właściwy do przekazywania zarówno faktur, jak i faktur korygujących, nie będzie juz bezpośrednim adresem żadnego ze sklepów nabywcy, ani jego centrali. Celem uregulowania nowych zasad obiegu dokumentów nabywca zaproponował aneks do umowy ze Spółką, regulujący zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących. W aneksie tym nabywca wskazał zewnętrzną firmę, na adres której należy przesyłać faktury oraz faktury korekty.

Jako, że zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, nie jest istotny adres, na jaki przesyłane są faktury korygujące, a fakt ich otrzymania przez nabywcę oraz uzyskanie przez podatnika potwierdzenia tego faktu, wysłanie przez Spółkę korekty faktury, w formie listu poleconego lub przesyłki kurierskiej na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, wypełnia skutecznie dla Spółki (sprzedawcy) przesłanki zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, z momentem otrzymania przez Spółkę potwierdzenia doręczenia listu poleconego lub przesyłki kurierskiej.

Otrzymanie potwierdzenia doręczenia listu poleconego lub przesyłki kurierskiej na adres podmiotu trzeciego, wskazany przez nabywcę w umowie ze Spółką, jest równoznaczne z uzyskaniem potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez samego nabywcę. Należy bowiem przyjąć, iż skoro nabywca reorganizuje obieg faktur i wskazuje (w umowie), iż kontrahent – Spółka powinna dostarczać faktury i faktury korygujące na adres podmiotu trzeciego, to posiada on wiedzę o każdej fakturze i fakturze korygującej otrzymywanej na adres tego podmiotu trzeciego (tak samo jak w sytuacji, w której faktury byłyby wysyłane na adres siedziby czy sklepu nabywcy).

W związku z powyższym, otrzymanie przez Spółkę potwierdzenia dostarczenia listu poleconego lub przesyłki kurierskiej, zawierającej fakturę korektę, na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, wypełnia skutecznie przesłanki art. 29 ust 4a w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

I tak, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy).

Natomiast, na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a – na mocy ust. 4c ww. przepisu – stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy stanowią zatem, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającego dokumentu do obniżenia kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego – dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani – w oparciu o art. 106 ust. 1 ustawy – wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

W świetle § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia:

  1. zarejestrowany podatnik VAT czynny;
  2. podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Co istotne – w § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia wskazano, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Przepisy ust. 1 i 2 – na mocy § 13 ust. 5 powołanego rozporządzenia – stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa w § 10 ust. 1.

Stosownie do § 14 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z regulacji ww. aktu wykonawczego wynika, iż fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy całości lub części należności oraz w sytuacji gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka dotychczas wysyłała faktury, faktury korekty oraz inne dokumenty bezpośrednio do konkretnych sklepów (lokalizacji), do których kierowane były dane dostawy. Jedna z sieci w wyniku reorganizacji procesu obiegu dokumentów dokonała zmiany polegającej na przekazaniu firmie zewnętrznej obsługi korespondencji w zakresie odbioru faktur oraz faktur korygujących. Spowodowało to, iż adres właściwy do przekazywania zarówno faktur, jak i faktur korygujących, nie będzie już bezpośrednim adresem żadnego ze sklepów nabywcy, ani jego centrali. Celem uregulowania nowych zasad obiegu dokumentów nabywca zaproponował aneks do umowy regulujący zasady potwierdzania odbioru faktur korygujących. W aneksie tym nabywca:

  1. wskazał zewnętrzną firmę, na adres której należy przesyłać faktury oraz faktury korekty (niezależnie od ich formy – papierowej lub elektronicznej), a także
  2. zaproponował następujący zapis w zakresie sposobu potwierdzania otrzymania faktur korekt:


„Nabywca i Dostawca postanawiają, że za potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez Nabywcę będzie uznawane wyłącznie potwierdzenie przesłane w formie elektronicznej z wybranego adresu Nabywcy na adres Dostawcy, wskazany w Karcie Dostawcy jako „Adres e-mail do korespondencji w sprawie e-faktur i dokumentacji księgowej”, mające formę zestawienia zaksięgowanych przez Nabywcę faktur korygujących”.

Z powyższych uregulowań wynika, iż:

  1. nastąpi brak bezpośredniego połączenia (jakie istniało do tej pory) pomiędzy wysłaniem faktury przez sprzedawcę i jej otrzymaniem przez nabywcę z uwagi na pojawienie się pośrednika;
  2. prawo do potwierdzania otrzymania faktur korekt przysługuje wyłącznie nabywcy, a sprzedawca (Spółka) nie ma prawa do podejmowania własnych działań w tym zakresie;
  3. nabywca rezerwuje sobie prawo do dokonywania potwierdzeń wyłącznie w formie elektronicznej.

W związku z powyższym, wątpliwości Spółki sprowadzają się do kwestii ustalenia czy otrzymanie potwierdzenia doręczenia faktury korekty, w formie listu poleconego lub przesyłki kurierskiej, na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, wypełnia skutecznie dla sprzedawcy, przesłanki zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.

Wyjaśnić należy, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają przy tym wyłączenia możliwości udzielenia pełnomocnictwa do odbierania faktur VAT przez osobę trzecią w imieniu i na rzecz nabywcy.

W związku z tym, do oceny dopuszczalności takich czynności należy stosować przepisy dotyczące pełnomocnictwa. Kwestia udzielenia pełnomocnictw uregulowana jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Stosownie do art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

Na mocy § 2 przywołanego przepisu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Jednakże w myśl art. 108 cyt. ustawy, pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, pełnomocnik może być drugą stroną czynności prawnej w sytuacji, gdy możliwość taka wynika z treści pełnomocnictwa albo jeżeli ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy.

Zauważyć należy, iż kontrahent może stosować różne formy potwierdzenia odbioru faktury i różne formy potwierdzające datę otrzymania faktury. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby odbioru faktur dokonywał podmiot zewnętrzny działający w imieniu nabywcy, mający stosowne upoważnienie do odbioru faktur w jego imieniu – jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wykluczają bowiem możliwości upoważnienia osoby trzeciej przez nabywcę do odbioru w jego imieniu faktur.

Warto również podkreślić, iż z uwagi na fakt, że przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia przy czym organ podatkowy niemający prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, nie ma prawa wskazywać, jaki sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej winien stosować podatnik.

Reasumując, otrzymanie potwierdzenia doręczenia faktury korekty, w formie listu poleconego lub przesyłki kurierskiej na adres strony trzeciej, tj. podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie o współpracy długoterminowej, pozwalającego ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do tego podmiotu, spełnia przesłanki zawarte w art. 29 ust. 4a w zakresie potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi. Opisany przez Wnioskodawcę sposób odbioru faktury korekty przez stronę trzecią jest bowiem równoznaczny z otrzymaniem tej faktury przez nabywcę.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie uznania potwierdzenia odbioru faktury korygującej wysłanej na adres podmiotu wskazanego przez nabywcę w umowie za wypełniające przesłanki określone w art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, w części dotyczącej ustalenia czy zaproponowane przez nabywcę zapisy dwustronnej umowy ograniczające sposób potwierdzania otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru wyłącznie do formy elektronicznej, inicjowanej wyłącznie przez nabywcę, jest sprzeczne z zapisami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług, a w szczególności z jej art. 29 ust. 4a oraz czy pomimo podpisania takiej umowy sprzedawca zachowuje ustawowe prawo do uzyskania potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi w każdej innej formie zostało wydane w dniu 29 kwietnia 2013 r. postanowienie nr ILPP1/443-83/13-3/MD o odmowie wszczęcia postępowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj