Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-271/12/WN
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-271/12/WN
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
przewoźnicy
stawka preferencyjna
transport międzynarodowy


Istota interpretacji
stawka podatku VAT dla świadczonych usług transportowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012r. (data wpływu 20 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2012r. (data wpływu 30 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2012r. (data wpływu 30 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 maja 2012r. znak: IBPP2/443-271/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) świadczy usługi transportowe i spedycyjne polegające na organizacji transportu, odpraw celnych i innych czynności mających na celu przeprowadzenie procedury importu. Transport towarów odbywa się ze Szwajcarii do Polski.

Usługa transportowa realizowana jest na rzecz polskiego podatnika, na podstawie umowy - zlecenia transportowego. W posiadaniu Spółki jest list przewozowy CMR, z którego wynika że transport był wykonywany na trasie: kraj trzeci (Szwajcaria), a jako odbiorca docelowy i miejsce przeznaczenia (kolumna 2 i 3 CMR) - Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy do świadczonej usługi transportowej można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy od podatku towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług można zastosować stawkę VAT w wysokości 0% do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (list przewozowy, dokument spedytorski lub inny dokument) a w przypadku importu - dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W momencie wystawienia faktury Spółka posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia usługi, tj. międzynarodowy list przewozowy - CMR (art. 83 ust. 5 pkt 1). Dlatego zasadnym jest stwierdzenie, iż w momencie wystawienia faktury za wykonaną usługę transportową Spółka nie jest w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 2 od towarów i usług i należy zastosować stawkę 23%. Dopiero po otrzymaniu przez zleceniodawcę dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2, tj. dokument SAD, dokonywana jest korekta stawki VAT do wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez terytorium kraju - w myśl art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z pkt 5 powyższego artykułu - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 cyt. ustawy o VAT, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego, w tym pośrednictwa związanego z tymi usługami, ustawodawca uzależnił od posiadania przez świadczącego usługę określonych dokumentów, wymienionych w art. 83 ust. 5. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi transportowe i spedycyjne polegające na organizacji transportu, odpraw celnych i innych czynności mających na celu przeprowadzenie procedury importu. Transport towarów odbywa się ze Szwajcarii do Polski.

Usługa transportowa realizowana jest na rzecz polskiego podatnika, na podstawie umowy - zlecenia transportowego. W posiadaniu Spółki jest list przewozowy CMR, z którego wynika że transport był wykonywany na trasie: kraj trzeci (Szwajcaria), a jako odbiorca docelowy i miejsce przeznaczenia (kolumna 2 i 3 CMR) - Polska.

Stwierdzić należy, iż usługi transportu międzynarodowego świadczone przez przewoźnika lub spedytora podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, to jest dokumentów przewozowych CMR oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Powyższe oznacza, iż międzynarodowy list przewozowy CMR nie stanowi dla spedytora wystarczającego dokumentu do zastosowania stawki VAT 0%, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 23, gdyż warunkiem niezbędnym do zastosowania obniżonej stawki 0% dla towarów importowanych jest również posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2).

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca zastosuje 0% stawkę podatku VAT dla ww. usług w momencie posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, tj. w momencie, kiedy Spółka będzie w posiadaniu listu przewozowego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Szwajcaria) do miejsca przeznaczenia (Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz potwierdzony przez Urząd Celny dokument SAD, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wówczas bowiem Wnioskodawca posiada dokumenty do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla całej trasy przewozu.

W przypadku braku posiadania dokumentu, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, tj. potwierdzonego przez Urząd Celny dokumentu SAD, stawka podatku dla całej trasy przewozu wynosi 23%. Natomiast dostarczenie przez zleceniodawcę dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT oraz jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj