Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-108/13-4/IR
z 5 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów Wnioskodawcy z tytułu odsetek bankowych od środków otrzymanego dofinansowania Projektu oraz odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek w ramach Projektu:

  • w części odpowiadającej zwróconej kwocie środków z ww. tytułów - za prawidłowe,
  • w części odpowiadającej niezwróconej kwocie tych środków przeznaczonej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów Wnioskodawcy z tytułu odsetek bankowych od lokat środków otrzymanego dofinansowania oraz odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek w ramach Projektu.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 11 czerwca 2013 r., (doręczonym w dniu 14 czerwca 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 25 czerwca 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 21 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Fundacja została założona w dniu 2 grudnia 1991 r. Celem działania Fundacji jest wspieranie lub uczestniczenie w działaniach życia społecznego i gospodarczego, w szczególności w takich dziedzinach jak: przemysł; rolnictwo; usługi; ochrona środowiska naturalnego; ochrona zdrowia, dobroczynność i pomoc społeczna; oświata i wychowanie; kultura; sport oraz kultura fizyczna; ochrona zabytków i miejsc pamięci; wspólnoty religijne; działalność gospodarcza (§ 6 Statutu Fundacji).

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. udzielanie pomocy finansowej w formie pożyczek, zapomóg, stypendiów, dotacji;
  2. udzielanie odpłatnej i nieodpłatnej pomocy rzeczowej;
  3. prowadzenie oraz udział w pracach badawczych, planistycznych, a także organizowanie grup ekspertów;
  4. prowadzenie i wspieranie różnych form działalności edukacyjnej;
  5. współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi;
  6. prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjnej i współpraca ze środkami masowego przekazu;
  7. prowadzenie doradztwa organizacyjnego, technicznego, technologicznego, finansowego, ekonomicznego;
  8. organizacyjne i finansowe wspieranie podmiotów samorządu terytorialnego oraz form współdziałania tych podmiotów w zakresie zaspokajania przez nie potrzeb publicznych. (§ 10 Statutu Fundacji).

W zakresie prowadzonej przez Fundację działalności w dniu 3 września 2012 r. pomiędzy Fundacją a Instytucją Pośredniczącą II Stopnia - … Centrum Rozwoju Gospodarki - odpowiedzialnym za wdrażanie projektów unijnych na terenie województwa, doszło do zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oś priorytetowa 1 - „Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu” Działanie 1.2 „Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości”.

Na mocy ww. umowy Fundacja otrzymała na realizację Projektu pod nazwą „Zapewnienie dostępu dofinansowania Przedsiębiorczości”, dofinansowanie w kwocie 26.000.000,00 złotych.

Zawarta w dniu 3 września 2012 r. umowa o dofinasowanie reguluje zasady, tryb i warunki przekazywania, wykorzystania i rozliczania środków publicznych pochodzących z Unii Europejskiej, przekazywanych na podniesienie kapitału funduszy pożyczkowych. Podpisana umowa zobowiązuje Fundację do realizacji Projektu w ramach osi priorytetowej 1 -„Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu” w działaniu 1.2 „Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości”.

Umowa określa, że okres rozpoczęcia realizacji Projektu przypada na dzień 1 czerwca 2012 r. Zgodnie z umową zakończenie rzeczowe i finansowe realizacji Projektu na dzień 30 września 2014 r. (§ 3 ust. 1). Po zakończeniu finansowej realizacji Projektu Fundacja zobowiązana jest do zachowania trwałości Projektu przez okres 5 lat (§ 2 ust. 2 oraz § 6 ust. 11 umowy).

Przekazane na podstawie umowy środki są przeznaczone na udzielanie pożyczek dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, zgodnie z założeniami Projektu. Wolne środki są lokowane na oprocentowanych lokatach bankowych.

Fundacja nie jest uprawniona do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony umową.

W trakcie realizacji Projektu Fundacja ponosi zwiększone koszty zarządzania i administrowania funduszem pożyczkowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowalne, które do określonego limitu w umowie podlegają refundacji. Zgodnie z założeniami Projektu dofinansowanie, w części nie stanowiącej tzw. kosztów kwalifikowanych, podlega zwrotowi zgodnie z przyjętą strategią. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami w tym w szczególności zysków z odsetek z udzielonych pożyczek oraz zysków z odsetek od lokat bankowych.

W § 6 umowy zawarte zostały regulacje dotyczące nieprawidłowego wykorzystania środków i obowiązek ich zwrotu przez Fundację. Zgodnie z § 6 ust. 1 umowy: „jeżeli zostanie stwierdzone, że Beneficjent:

  1. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, w szczególności w sposób powodujący niezrealizowanie pełnego zakresu rzeczowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 3 umowy,
  2. wykorzystał całość lub część otrzymanego Dofinasowania bez zachowania obowiązujących procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach,
  3. pobrał całość lub część dofinansowania w sposób nienależny, lub w nadmiernej wysokości.

Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu tych środków, odpowiednio w całości lub części, wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, na rachunek bankowy wskazany przez IP II”.

Zgodnie z umową Fundacja zobowiązana jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku (rachunkach) mogą być lokowane na rachunkach bankowych lub inwestowane w instrumenty finansowe np. papiery wartościowe Skarbu Państwa.

Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również odsetki pobierane przez Fundację od udzielonych przez Fundację pożyczek w ramach realizacji Projektu.

Fundacja osiąga przychody z tytułu odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek w ramach realizacji Projektu. Ponadto Fundacja otrzymuje przychody z tytułu odsetek bankowych od środków otrzymanego dofinasowania ulokowanych na rachunkach bankowych.

W uzupełnieniu wniosku dodano następującą treść:

Zgodnie ze słowniczkiem pojęciowym zawartym w § 1 umowy o dofinansowanie (przekazanie dotacji na utworzenie lub wniesienie wkładu do funduszu gwarancyjnego lub funduszu pożyczkowego) Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - dalej „umowa o dofinansowanie" - przez „dofinansowanie należy rozumieć „wsparcie udzielane Beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie Umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego".

Zgodnie z § 8 ust. 6 umowy o dofinansowanie, „środki przeznaczone na realizację Projektu są lokowane na rachunkach bankowych, inwestowane w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa, NBP lub jednostki samorządu terytorialnego, bądź inwestowane w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, zgodnie z zasadami dokumentu przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 3 lutego 2009 r. pn. Kierunki rozwoju funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw na lata 2009-2013.

Beneficjent zobowiązuje się do realizacji Strategii inwestycyjnej, stanowiącej element biznes planu, załącznika do Wniosku"

Zgodnie z § 8 ust. 7 Beneficjent zobowiązuje się, że „wszelkie przychody uzyskane dzięki inwestycjom opisanym w § 8 ust. 6 przeznaczać będzie na cele opisane w ust. 12."

Zgodnie natomiast z § 8 ust. 12 „Beneficjent zobowiązuje się do wyłącznego przeznaczenia środków przekazanych w ramach umowy na udzielanie poręczeń/pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, zgodnie z regulaminem udzielania pożyczek/poręczeń oraz na pokrywanie kosztów zarządzania z tym związanych".

Koszty zarządzania określone zostały w § 8 ust. 11 pkt 2 umowy o dofinansowanie i wynoszą one w okresie 5 lat od daty zakończenia finansowego realizacji Projektu średniorocznie 5 % wartości udzielonych pożyczek/poręczeń.

Warunki wycofania wkładu z funduszu określone zostały w § 19 umowy o dofinansowanie zgodnie z którym, istnieje możliwość wycofania wkładu z funduszu, poprzez:

  1. Przyjęcie harmonogramu zwrotu Dofinansowania, wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu, pomniejszonego o kwalifikowalne oraz zatwierdzone przez IP II koszty zarządzania,
  2. Zwrot całości otrzymanego Dofinansowania, waz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu, pomniejszonego o kwalifikowalne oraz zatwierdzone przez IP II koszty zarządzania, wraz z upływem 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji Projektu, w przypadku rezygnacji z warunków opisanych w lit. a).

Ponadto w uzasadnionych przypadkach, Instytucja Zarządzająca programem może podjąć decyzję o wycofaniu środków pochodzących z Programu z funduszu pożyczkowego pomimo pozytywnej oceny działalności funduszu. W przypadku podjęcia przez Instytucję Zarządzającą programem decyzji o wycofaniu środków, pochodzących z funduszu pożyczkowego, IP II w uzgodnieniu z Instytucją Zarządzającą programem określi kwotę środków, jaką Fundusz pożyczkowy zobowiązany będzie zwrócić oraz numer rachunku bankowego, na który ten zwrot zostanie dokonany uwzględniając w szczególności:

  1. kwotę przekazaną do funduszu pożyczkowego,
  2. wartość kapitału utraconego, uwzględniając limity określone w Wytycznych Instytucji Zarządzającej programem,
  3. wartość pożyczek udzielanych bez zachowania zasad, skutkujących koniecznością skorygowania wartości wniesionego wkładu do funduszu pożyczkowego jako wydatku kwalifikowalnego w ramach Programu,
  4. wartość kwalifikowalnych kosztów zarządzania poniesionych przez Beneficjenta w okresie realizacji Projektu oraz w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu, pod warunkiem, że koszty te zostały zatwierdzone przez IP II.

Zgodnie z zapisami § 19 umowy o dofinansowanie - strategia wyjścia z funduszu:

  1. Na rok przed upływem 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu przeprowadzane jest badanie efektywności funduszu przez Instytucję Zarządzającą programem lub podmiot działający na jej zlecenie, na wniosek IP II. Na 2 lata przed upływem 5 lat od zakończenia finansowego realizacji Projektu Instytucja Zarządzająca programem przedstawi Beneficjentowi kryteria, na podstawie których zostanie przeprowadzone badanie efektywności funduszu.
  2. W przypadku, gdy ocena działalności prowadzonej przez Beneficjenta w zakresie realizacji Projektu będzie pozytywna, możliwe jest kontynuowanie współpracy biorąc pod uwagę aktualne, potwierdzone i obiektywne dane dot. zapotrzebowania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na dostęp do poszczególnych instrumentów inżynierii finansowej.
  3. Warunki nowej umowy mogą być przedmiotem negocjacji stron Umowy.
  4. Nowa umowa zawierana jest na czas określony i w szczególności obejmować będzie postanowienia, dotyczące:
    1. wskaźników, jakie winien osiągnąć Beneficjent w czasie jej obowiązywania,
    2. zasad monitorowania realizacji umowy,
    3. zasad zwrotu środków publicznych po zakończeniu obowiązywania umowy na rzecz IP II lub zasad zawarcia przez IP II i Beneficjenta kolejnej umowy na czas określony w przedmiocie wdrażania przez Beneficjenta instrumentów inżynierii finansowej ze środków publicznych na rzecz mikro, małych lub średnich przedsiębiorstw.
  5. Umowa, o której mowa w ust. 4, zawierana będzie na podstawie przepisów regulujących zasady dysponowania środkami publicznymi, obowiązujących w czasie jej zawierania.
  6. W przypadku, gdy ocena działalności prowadzonej przez Beneficjenta w zakresie realizacji Projektu będzie negatywna, istnieje możliwość:
    1. przyjęcia do realizacji Strategii naprawczej przedstawionej przez Beneficjenta i zaakceptowanie przez IP II i Instytucję Zarządzającą programem, w której zostaną określone warunki dalszego postępowania w zakresie otrzymanego Dofinansowania.
    2. określenia warunków wycofania wkładu z funduszu poprzez:
      1. przyjęcie harmonogramu zwrotu Dofinansowania, wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu, pomniejszonego o kwalifikowalne oraz zatwierdzone przez IP II koszty zarządzania,
      2. zwrot całości otrzymanego Dofinansowania, wraz z przychodami osiągniętymi dzięki gospodarowaniu środkami funduszu, pomniejszonego o kwalifikowalne oraz zatwierdzone przez IP II koszty zarządzania, wraz z upływem 5 lat od dnia finansowego zakończenia realizacji Projektu, w przypadku rezygnacji z warunków opisanych w lit. a).
  7. W uzasadnionych przypadkach, Instytucja Zarządzająca programem może podjąć decyzję o wycofaniu środków pochodzących z programu z funduszu pożyczkowego pomimo pozytywnej oceny działalności funduszu.
  8. W przypadku podjęcia przez Instytucję Zarządzającą programem decyzji o wycofaniu środków, o którym mowa w ust. 7, pochodzących z funduszu pożyczkowego, IP II w uzgodnieniu z Instytucją Zarządzającą programem określi kwotę środków, jakie Fundusz pożyczkowy zobowiązany będzie zwrócić oraz numer rachunku bankowego, na który ten zwrot zostanie dokonany uwzględniając w szczególności:
    1. kwotę przekazaną do funduszu pożyczkowego,
    2. wartość kapitału utraconego, uwzględniając limity określone w Wytycznych Instytucji Zaradzającej programem,
    3. wartość pożyczek udzielanych bez zachowania zasad, skutkujących koniecznością skorygowania wartości wniesionego wkładu do funduszu pożyczkowego jako wydatku kwalifikowalnego w ramach Programu,
    4. wartość kwalifikowalnych kosztów zarządzania poniesionych przez Beneficjenta w okresie realizacji Projektu oraz w okresie 5 lat od dnia zakończenia finansowego realizacji Projektu, pod warunkiem, że koszty te zostały zatwierdzone przez IP II.

8a) Środki, o których mowa w ust. 8, zwracane będą zgodnie z harmonogramem spłat uzgodnionym pomiędzy IP II a Beneficjentem, zaakceptowanym przez Instytucję Zarządzającą programem.

  1. Środki zwrócone, zostaną przekazane zgodnie z artykułem 78 (7) rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 do sektora MSP.
  2. Strony uzgadniają, że w sytuacji, gdy Beneficjent nie wykona obowiązku zwrotu środków, o których mowa w ust. 6 pkt 2 oraz ust. 8, w określonych terminach, IP II uprawniona będzie do naliczania za opóźnienie odsetek w wysokości jak dla zaległości podatkowych, zgodnie z zapisami § 7 ust. 1 umowy.
  3. Jeżeli Beneficjent nie dokona zwrotu środków, o których mowa w ust. 6 pkt 2 oraz ust. 8, w wyznaczonym przez IP II terminie, IP II podejmie czynności zmierzające do odzyskania należnych środków dofinansowania z wykorzystaniem dostępnych środków prawnych, w szczególności - trybu zwrotu środków, o którym mowa w § 6 i § 7 umowy oraz wykorzystania zabezpieczenia, o którym mowa w § 9 umowy. Koszty czynności zmierzających do odzyskania nieprawidłowo wykorzystanego dofinansowania obciążają w całości Beneficjenta.

W związku z powyższym zostało zadane następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy odsetki bankowe od lokat bankowych na środkach otrzymanego dofinansowania oraz odsetki i prowizje od udzielonych pożyczek w ramach Projektu stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w części, która została przeznaczona na pokrycie kosztów kwalifikowalnych oraz w części, która podlega zwrotowi?

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki bankowe oraz odsetki i prowizje od udzielonych pożyczek w ramach realizacji Projektu w części, która została przeznaczona na pokrycie kosztów kwalifikowalnych oraz w części która podlega zwrotowi nie stanowią dla Niego przychodu i w związku z tym środki te są neutralne podatkowo.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach umowy o dofinansowanie nie jest uprawniony do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony umową. Wnioskodawca nie nabywa definitywnie prawa do środków pieniężnych otrzymanych z tytułu dofinansowania. Wnioskodawca nie nabywa również definitywnie środków pieniężnych otrzymanych z tytułu odsetek od lokat bankowych oraz odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek. Tym samym odsetki od lokat bankowych oraz odsetki i prowizje otrzymane w ramach udzielonych pożyczek, nie stanowią dla Niego przychodu.

Z założeń Projektu wynika, że po zakończeniu umowy Fundacja jest zobowiązana do zwrotu środków dofinansowania. Ponadto Fundacja jest zobowiązana do zwrotu środków uzyskanych w ramach inwestowania tego dofinansowania, tj. odsetek i prowizji od pożyczek oraz odsetek od lokat bankowych. Zwrot wszystkich środków ma nastąpić zgodnie z ustaloną strategią.

Podstawą przyjęcia, że środki finansowe otrzymane z gospodarowania środkami dofinansowania nie stanowią przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy jest wykładnia przepisu art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis ten nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 3 powołanej ustawy).

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca nie jest uprawniony do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony w umowie.

Zgodnie natomiast z umową wszystkie przychody związane z gospodarowaniem środkami dofinansowania przekazywane są na realizację Projektu. Wnioskodawca nie nabywa zatem prawa do dysponowania środkami pieniężnymi otrzymanymi z tytułu dofinansowania, w tym z tytułu odsetek i prowizji, lecz ma obowiązek ich zwrotu.

Użycie w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Wnioskodawca może rozporządzać.

Z założeń Projektu wynika, że Wnioskodawca jest zobowiązany po zakończeniu okresu trwałości Projektu do zwrotu środków dofinansowania wraz ze środkami uzyskanymi w ramach inwestowania tego dofinansowania zgodnie z przyjętą strategią. Pozwala to na stwierdzenie, że otrzymane środki mają charakter zwrotny, a więc nie stanowią definitywnego przysporzenia Fundacji.

Przychodem jest bowiem przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej. W sytuacji Wnioskodawcy nie sposób natomiast ustalić, że dofinansowanie, jak również efekty gospodarcze związane z gospodarowaniem środkami finansowymi dofinansowania, posiadają cechy definitywnego przychodu po stronie Wnioskodawcy, albowiem podlegają one zwrotowi.

Wnioskodawca wskazuje, iż powyższe stanowisko jest nie tylko stanowiskiem Wnioskodawcy, lecz zostało wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 października 2012 r. w sprawie o sygn. akt. I SA/Op 292/12, na podstawie zbieżnego stanu faktycznego ze stanem faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie opodatkowania przychodów Wnioskodawcy z tytułu odsetek od lokat bankowych środków otrzymanych w formie dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz w zakresie opodatkowania odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek:

  • za prawidłowe w części odpowiadającej zwróconej kwocie środków z tych tytułów,
  • za nieprawidłowe w części odpowiadającej niezwróconej kwocie tych środków przeznaczonej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych.

Należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w zakresie prowadzonej przez Fundację działalności w dniu 3 września 2012 r. pomiędzy Fundacją a Instytucją Pośredniczącą II Stopnia - … Centrum Rozwoju Gospodarki, doszło do zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oś priorytetowa 1 - „Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu” Działanie 1.2 „Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości”.

Na mocy ww. umowy Fundacja otrzymała na realizację Projektu, dofinansowanie w kwocie 26.000.000,00 złotych.

Dofinansowanie określone zostało w umowie jako „wsparcie udzielane Beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego".

Zgodnie z postanowieniami Umowy „Beneficjent zobowiązuje się do wyłącznego przeznaczenia środków przekazanych w ramach umowy na udzielanie poręczeń/pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom, zgodnie z regulaminem udzielania pożyczek/poręczeń oraz na pokrywanie kosztów zarządzania z tym związanych".

Zgodnie z umową Fundacja zobowiązana jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku (rachunkach) mogą być lokowane na rachunkach bankowych lub inwestowane w instrumenty finansowe np. papiery wartościowe Skarbu Państwa.

Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania.

Fundacja osiąga przychody z tytułu odsetek i prowizji od udzielonych pożyczek w ramach realizacji Projektu. Ponadto Fundacja otrzymuje przychody z tytułu odsetek bankowych od środków otrzymanego dofinansowania ulokowanych na rachunkach bankowych.

Fundacja nie jest uprawniona do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony umową.

W trakcie realizacji Projektu Fundacja ponosi zwiększone koszty zarządzania i administrowania funduszem pożyczkowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowalne, które do określonego limitu w umowie podlegają refundacji.

Zgodnie z założeniami Projektu dofinansowanie, w części nie stanowiącej tzw. kosztów kwalifikowanych, podlega zwrotowi zgodnie z przyjętą strategią. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami, w tym w szczególności zysków z odsetek z udzielonych pożyczek oraz zysków z odsetek od lokat bankowych.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymał Wnioskodawca na realizację opisanego Projektu należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b., tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 1 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z treścią art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 ww. ustawy budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tego artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Stosownie do art. 206 § 1 ustawy o finansach publicznych, szczegółowe warunki dofinansowania Projektu określa umowa o dofinansowanie Projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie określone jako wsparcie udzielone Beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem, w odniesieniu do środków jakie otrzymał Wnioskodawca jako dofinansowanie Projektu będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cytowanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.

Odsetki od lokat środków na rachunku bankowym otrzymanych w formie dofinansowania Projektu oraz odsetki i prowizje od pożyczek w części stanowiącej przychody podatkowe nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tak jak środki otrzymane jako dofinansowanie Projektu.

Brak podstaw do zwolnienia od podatku dochodowego tych środków wynika z faktu, iż są to środki wygenerowane w ramach działalności Fundacji i są efektem gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem środkami Projektu, przez co inne jest pochodzenie tych środków i jako takie nie mogą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest – co do zasady – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Dochód ten stanowi, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Należy zwrócić też uwagę, że w ramach wykładni przepisów podatkowych regulujących zakres ustawowego zwolnienia określonych przychodów spod opodatkowania, nie jest dopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej.

Przepisy dotyczące ulg czy zwolnień i wyłączeń spod opodatkowania należy interpretować ściśle i przydawać prymat wykładni językowej.

Reasumując, w oparciu o przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż:

  • odsetki od lokat bankowych środków otrzymanego dofinansowania oraz odsetki i prowizje od udzielonych pożyczek w ramach Projektu stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w części, która została przeznaczona na pokrycie kosztów kwalifikowalnych. Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać, że wartości te mają definitywny charakter i nie zostały wyłączone z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy. Dochód z ww. tytułów podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

  • odsetki od lokat bankowych środków otrzymanego dofinansowania oraz odsetki i prowizje od udzielonych pożyczek w ramach Projektu nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w części, która podlega zwrotowi.

Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu wskazać należy, iż rozstrzygnięcie to nie jest prawomocne. W związku z tym nie jest wiążące dla tutejszego Organu.

Dodatkowo, tut. Organ pragnie zauważyć, że pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia lub niezaliczenia przedmiotowych odsetek i prowizji do przychodów podatkowych może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Na podstawie art. 199a ustawy Ordynacja podatkowa, organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Dokonując interpretacji indywidualnej organ podatkowy działający z upoważnienia Ministra Finansów przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj