Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-128/13/JK
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi skład podatkowy, m.in. w zakresie obrotu olejami smarowymi. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych (WDT) olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99. Wskazane oleje zgodnie z brzmieniem załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym są wyrobami akcyzowymi. Spółka wskazuje przy tym, że przedmiotowe oleje smarowe nie są wyrobami akcyzowymi w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, w tym również w tych krajach, do których Spółka realizuje dostawy. Spółka dokonuje dostaw olejów smarowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Polski w systemie e-AD.

Ponadto, Spółka dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych realizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy za pomocą dokumentu handlowego, którego dane spełniają wymogi w zakresie danych, które powinien zawierać e-AD. W tym przypadku nie stosuje systemu e-AD.

Spółka dokonuje również dostawy olejów smarowych przeznaczonych do celów żeglugi na statki poza granicami kraju z zastosowaniem procedury zwolnienia.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że obrót olejami smarowymi nie dotyczy dostaw wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, a pytanie 2 i stanowisko 2 dotyczy wyłącznie dostaw wewnątrzwspólnotowych opisanych wyrobów.

Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy potwierdzenia stosowanych procedur związanych z podatkiem akcyzowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawie wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast stosowania systemu e-AD, a jeżeli tak, to czy takie dokumenty handlowe powinny spełniać wymogi w zakresie danych, które powinien zawierać e-AD lub jego wydruk?
  2. Czy w przypadku dostaw olejów smarowych używanych do celów żeglugi na statki poza granicami kraju należy stosować procedurę zawieszonej akcyzy, czy procedurę zwolnienia?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast stosowania e-AD, przy czym dokumenty te nie muszą zawierać takich samych danych, które są wymagane dla e-AD. Z kolei, w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych używanych do celów żeglugi na statki poza granicami kraju należy stosować procedurę zwolnienia, niezależnie od docelowego portu dostawy.


Spółka uzasadniając swoje stanowisko wskazuje, że zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie, co do zasady, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy, tj. w stosunku do wyrobów, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania - dalej nazwana „dyrektywą horyzontalną”. Oleje smarowe dostarczane przez Spółkę w ramach WDT nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym - nie ma do nich zastosowania również dyrektywa horyzontalna. Ze względu na brzmienie przepisu art. 40 ust. 6 ww. ustawy, w odniesieniu do tego typu wyrobów procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie, jednakże wyłącznie na terytorium kraju. Przepisy wskazanej ustawy akcyzowej zawierają dwa typy tej procedury:


  1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy dotycząca wyrobów, o których mowa w dyrektywie horyzontalnej i w ustawie o podatku akcyzowym - w załączniku nr 2), czyli procedura dotycząca wyrobów uznawanych za wyroby akcyzowe we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.
  2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy dotycząca innych wyrobów niż te, do których zastosowanie ma dyrektywa horyzontalna. Wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi w innych państwach członkowskich UE, a są wyrobami akcyzowymi w Polsce, a dodatkowo stawka akcyzy od tych wyrobów jest inna niż zero.


Podstawową różnicą pomiędzy wskazanymi typami procedury zawieszenia poboru akcyzy, oprócz rodzaju wyrobów w stosunku do których mogą być zastosowane, jest ich zakres terytorialny.

W ocenie Spółki, w przypadku, jeżeli dany towar jest wyrobem akcyzowym w każdym z państw członkowskich UE, procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie od momentu wysyłki tego towaru ze składu podatkowego w Polsce aż do momentu odebrania towaru przez podmiot upoważniony w innym państwie członkowskim UE. Natomiast, w przypadku, jeżeli dany towar nie jest wyrobem akcyzowym w każdym z państw członkowskich UE (tj. nie jest wyrobem, do którego znajduje zastosowanie dyrektywa horyzontalna, a w Polsce nie jest wymieniony w załączniku nr 2 ustawy o podatku akcyzowym), a jest wyrobem akcyzowym jedynie w Polsce (np. oleje smarowe), procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie miała zastosowanie jedynie na terytorium kraju, a więc od momentu wysyłki ze składu podatkowego aż do granicy administracyjnej Polski.

Spółka wskazuje, że rozróżnienie warunków koniecznych dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało również dokonane przez polskiego ustawodawcę. Art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że: „Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania: zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD; złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego”. Art. 41 ust. 4 z kolei stanowi, że: „Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD”. Zgodnie ze wskazanymi przepisami, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów, o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w tym olejów smarowych), wymogi związane ze złożeniem zabezpieczenia oraz zastosowanie e-AD będą dotyczyły jedynie takiego przemieszczenia, które będzie miało w całości miejsce w Polsce, tj. wysyłka takich towarów rozpocznie się i zakończy w Polsce (przez cały ten czas wyroby będą bowiem pozostawać pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy); podczas gdy w sytuacji, w której przemieszczenie takich wyrobów rozpoczyna się w Polsce, a kończy w innym państwie członkowskim, to procedura zawieszenia poboru akcyzy znajduje zastosowanie jedynie na odcinku od miejsca wysyłki towarów (skład podatkowy) do granicy administracyjnej kraju, a warunkiem dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium Polski jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych oraz złożenie odpowiedniego zabezpieczenia. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD. Przepis ten rozstrzyga, że przemieszczanie przez Spółkę olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego państwa członkowskiego, gdzie procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jedynie na terytorium Polski, powinno mieć miejsce z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Zdaniem Spółki, dokumenty handlowe, o których mowa w art. 41 ust. 4 ww. ustawy, za pomocą których przemieszczane są oleje smarowe w ramach WDT z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie muszą zawierać tych samych danych, jakie zawiera e-AD.

W ocenie Spółki, e-AD albo dokumenty handlowe zawierające takie same dane co e-AD, znajdują zastosowanie: w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji, w której przemieszczenie ma miejsce wyłącznie na terytorium Polski. Wskazane dokumenty, co do zasady, powinny być stosowane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy dotyczącej wyrobów, do których zastosowanie mają przepisy dyrektywy horyzontalnej. Z kolei, w odniesieniu do wyrobów, do których nie ma zastosowania dyrektywa horyzontalna (np. olejów smarowych), e-AD albo dokumenty handlowe o zawartości takich samych danych co e-AD, będą warunkowały zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jedynie w sytuacji, w której przemieszczenie tych wyrobów następuje na terytorium kraju.

Jeżeli natomiast procedura zawieszenia poboru akcyzy będzie dotyczyć wyrobów, do których odnosi się art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w tym olejów smarowych), w dostawie wewnątrzwspólnotowej - do przemieszczanych wyrobów akcyzowych obligatoryjnie powinny zostać dołączone dokumenty handlowe zamiast e-AD. Oznacza to, że w ramach tej procedury zawieszenia poboru akcyzy (dotyczącej wyrobów z art. 40 ust. 6 ustawy), przemieszczenie wyrobów powinno następować z użyciem standardowych dokumentów handlowych (tj. faktury, dokumentów przewozowych używanych w międzynarodowym obrocie towarowym, itd.), które w zakresie zawartych danych nie muszą odpowiadać zakresowi e-AD.

Wnioskodawca odnosząc się do kwestii stosowania procedury zwolnienia przy dostawach olejów smarowych używanych do celów żeglugi na statkach poza granicami kraju wskazuje, że zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13. Spółka stosuje procedurę zwolnienia od akcyzy w przypadku dostarczenia przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Spółka wskazuje, że przepis art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy nie ogranicza jego stosowania wyłącznie do granic administracyjnych Polski. Celem ustawodawcy było stosowanie procedury zwolnienia wraz z jej szczególnymi warunkami opisanymi w art. 32 ust. 5-13.

Spółka reasumując stwierdza, że w przypadku dostawach wewnątrzwspólnotowych opisanych wyrobów należy stosować procedurę zawieszonej akcyzy. Zamiast e-AD do przesyłki wyrobów należy dołączyć dokument handlowy (np. fakturę), która nie musi zawierać informacji wymaganych dla e-AD. Z kolei, w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych na statki należy stosować wyłącznie procedurę zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, przepisy ustawy regulują opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe - art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy, e-AD to - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD podatkowe - art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:


  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.


System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24) - art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy.


Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:


  1. używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  2. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;
  3. używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.


Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem - art. 40 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.


Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, warunkiem jej zastosowania jest:


  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego


Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD - art. 41 ust. 4 ustawy.


Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:


  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu


  • w części objętej potwierdzeniem.


Zgodnie z art. 41a ust. 1 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:


  1. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9;
  2. dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 10 i 11, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w e-AD, sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny.


Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 41a ust. 2 ustawy, kończy się z chwilą:


  1. odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;
  2. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3-5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. d i e.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5;
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu;
  4. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu;
  5. z dniem naruszenia innych niż określone w pkt 3 i 4 warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy, a gdy nie można ustalić dnia ich naruszenia - z dniem stwierdzenia takiego naruszenia przez uprawniony organ;
  6. w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 - z dniem powstania ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia, a gdy nie można ustalić tego dnia - z dniem stwierdzenia przez uprawniony organ ubytków wyrobów akcyzowych lub ich całkowitego zniszczenia;
  7. w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem;
  8. w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego - następnego dnia po upływie tego terminu.


Z opisu wniosku wynika, iż Spółka dokonuje ze składu podatkowego dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 - 2710 19 99. W ocenie Spółki, we wskazanej sytuacji warunkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD. Z kolei, w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych używanych do celów żeglugi na statki stosuje się zwolnienie od akcyzy.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku oraz przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe tylko w części. Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w zakresie dokumentowania dostaw olejów smarowych. W opisanej sytuacji mimo, że Spółka jest zobowiązana do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to nie ma obowiązku stosowania dokumentów e-AD (korzystania z Systemu) albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Warunkiem korzystania ze wskazanej procedury jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów zamiast dokumentu e-AD dokumentów handlowych (np. faktury).

Natomiast przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych używanych do celów żeglugi nie stosuje się zwolnienia od akcyzy. Z uregulowań ustawy dotyczących przedmiotowego zwolnienia (art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy) wynika jednoznacznie, iż dostawy wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie za pomocą dokumentu dostawy do podmiotu zużywającego mogą być dokonywane wyłącznie na terytorium kraju.

W opisanej we wniosku sytuacji Zainteresowany jest zobowiązany do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Warunkiem korzystania ze wskazanej procedury, w opisanej we wniosku sytuacji, jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż w opisanej we wniosku sytuacji zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający (Wnioskodawcę), który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego. Zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj